Isolering av Transporter

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
p0ker
Car: Transport 2.5TDI 4Motion

Isolering av Transporter

Post by p0ker »

Da er jeg en lykkelig eier av ny bil, har fått henda på en VW Transporter 130hk, 4motion lang type. :D

Men, nå skal den bygges om innvendig. Og da har jeg planer om å isolere alle veggene. Og etter å surfe litt rundt, så er jeg blitt litt i tvil, og søker nå deres råd og veiledning.

Planen var å vaske ren flatene, spray med antirust, sette inn isolasjons plater og kle med tynn finer plater eller papp plater. Hadde egentlig sett meg ut sånn billig isoleringsplater fra Biltema, men nå er jeg plutselig litt usikker igjen, da jeg har hørt at kvalitet på dem ikke er no særlig i det hele tatt. De tiltrekker seg vann, og rust er bare et tidsspørsmål....

Og så lurer jeg litt på antirust behandling, hva anbefales?

Regner med det kommer en prosjekt tråd opp etterhvert ;)
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

De platene med ensfarget skumgummi og litt tykk papp, de skal vistnok være noe bedre..
De kan festes mot karosseriet, mens de tykkere porolonmattene med sølvfolie på. De fester du heller på innsiden av finerplatene.. Da får du et lite rom mellom isoalsjonen som gjør at effekten blir enda større.. (Mener jeg)
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Noisekiller er flytende og kan vel anvendes der det ikke renner av.

mvh,
Yngve S
hentedisken

Re: Isolering av Transporter

Post by hentedisken »

-----
Last edited by hentedisken on 08 Aug 2016, 18:45, edited 1 time in total.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Isolering av Transporter

Post by Tom Bringsvor »

hentedisken wrote:Bumper denne litt.

Lager campervan av transportern. Men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med isolering. Virker som de fleste som isolerer ikke regner med minusgrader og kondens. Hva slags tanker har dere om dette? Noen som har erfaring?
Absolutt inne på noe viktig der.
Det er stort sett metall i bil, om man demonterer et dørtrekk på en personbil er det plast bak dørtrekket (eller pålimt døra) men ingen isolasjon i døra annet enn kanskje en pålimt dempematte.

I campingvogn er vegger tak, gulv, alle "hulrom" isolert med isopor, med mye ventilasjon fra underside gjennom skaper ol, og ut over tak, er usikker på om det her er plast som det er på yttervegger i hus.

Innbiller meg at man må ha isolasjon for isolasjonens skyld og en form for plast før det siste belegget/trekket. Dette for å hindre kondens pga. temperaturforskjellen og lekkasje av varm inneluft som kan trenge ut og treffe kald overflate som kondenserer og blir til vann som renner "nedover" og samler seg.
Dette vannet kan være ytterst vanskelig å holde kontroll med hvor eventuelt er når alt er tettet igjen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Post Reply