tips på bremsebytte t4 ønskes

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

tips på bremsebytte t4 ønskes

Post by chr18 »

hei, skal til å bytte bremser på min caravelle 2,4D 93mod. i morra, noen som har noen tips og tricks å komme med?
skal bytte skiver og klosser forran, og bremseskoa bak, skivene er vell enkle håper jeg, av med hjula, skru av bremsecaliperne og en liten skrue igjen som da holde skiva på plass, men vhordan er det med klossene?
skru av caliper, ta ut de gamle, og dytte inn de nye, eller er det stor sjangse for at stemplet ikke har gått helt tilbake, og at dette må skrus inn(regner i hvertfall emd at det er typen som må skrus på disse bilene)?

men nå komemr hoved problemet mitt, aldri byttet tromel brems før, de andre bilene jeg har hatt,har hatt skiver bak også. Åssen går jeg frem?

fint om noen hadde hatt en tråd å legge under tips og triks delen om bytte av bremser på t4.
christian
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du skrur kun bak på de med skivebremser bak. Foran klemmes stemplete inn.

Anbefaler deg å ta en tur for å skaffe deg feks "So wirds gemacht" over T4. Der står oversikt over slikt som rep av bremser bak. Og masse annet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
chr18
-
-

Post by chr18 »

da skal jeg nok i hvertfall klare å få byttet de forran, da gjenstår det kunn å finne ut hvordan tromler fungerer, skrur av en side først, og om man da ikke helt forstår hvordan det skal sammen, har man jo den andre siden å se etter, regner med det kan være ett helvette å få av selve trommelen, at denne sitter "kila" fast med bremseskoa? fikk foresten ikke tak i tromla til i morra, burde disse byttes samtidig, eller slites ikke tromlene like mye som selve skoa?
christian
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Tromler holder leeeeenge. Du må justere av spenn på bånd for å få de av.

Kjøp boka like vel du. ;)
Hjelp til sjølhjelp.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Blåruss bilen

Re: tips på bremsebytte t4 ønskes

Post by Blåruss bilen »

chr18 wrote:hei, skal til å bytte bremser på min caravelle 2,4D 93mod. i morra, noen som har noen tips og tricks å komme med?
skal bytte skiver og klosser forran, og bremseskoa bak, skivene er vell enkle håper jeg, av med hjula, skru av bremsecaliperne og en liten skrue igjen som da holde skiva på plass, men vhordan er det med klossene?
skru av caliper, ta ut de gamle, og dytte inn de nye, eller er det stor sjangse for at stemplet ikke har gått helt tilbake, og at dette må skrus inn(regner i hvertfall emd at det er typen som må skrus på disse bilene)?

men nå komemr hoved problemet mitt, aldri byttet tromel brems før, de andre bilene jeg har hatt,har hatt skiver bak også. Åssen går jeg frem?

fint om noen hadde hatt en tråd å legge under tips og triks delen om bytte av bremser på t4.

Vil anbefale deg å ta deg en tur til "biltema" og kjøpe bremse verktøy. Dette gjør jobben med å få stemplene bak letter inn. disse skal skrues, og det er ikke greit med tang. Det har lett for å bli grader og disse kan ødelegg mansjetten som sitter rundt stemplet. Altid lurt å sette inn skruer med kobber pasta. Fette forsvinner, men kobber blir liggende. Gjør jobben neste gan lettere. Jeg bruker litt kobber pasta bak skivene, dette for å hindre dem i å ruste fast.
- Vw T4 Transporter 2,5 TDI 1999
- Vw Passat 3b 1,9 TDI 2000
- Vw Golf GTI G-60 Rally Sync 1990
- Vw T3 Transporter 1985
-Vw 1,6 LS Golf 1977

Jens A.
Elverum
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Jeg har så langt bare brukt skruetvinge i kombinasjon med rørtang, når jeg har presset "skrudde" stempler tilbake i kaliperen.
Viktig å rengjøre rundt den lille mansjetten, og gjerne legg på et par dråper med olje langs toppen av stempelet.. Så mansjetten glir lettere og ikke følger med rundt..
Krever litt teknikk, men har du gjort EN, så går det som regel kjempegreit.
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
chr18
-
-

Post by chr18 »

har da klart å bytte bremsene fremme, eller det vill si, ejg må montere skivene på nytt i morra, da de hadde klart å gi meg skiver som var for "grunne".
da gjenstår bare tromlene(eller skoene da) bak, er det noe som må skrus inn her? trudde de fungerte anderledes enn skivebremser jeg, stempla forran brukte jeg bare rørtang på.
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

ok, da har jeg fått fikset bremsene forran, ble pysete og får brodern til å ta å bytte bremseskoene bak for meg, han har gjort dette noen ganger før hehe.
men åssen bytter man egentlig bremsevæska? skrur ut luftenippelen, og tråkker inn bremsepedalen, mens man hele tiden heller på ny væske, og satser til slutt på at man ahr fått utt all den gamle?
christian
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Du begynner på høyre nippel bak, fyller på bremsevæske. Åpner nippelen, trykker inn bremsepedalen og holder, stenger nippelen, slipper bremsepedalen, åpner nippelen, trykker inn bremsepedalen og holder, stenger nippelen osv. Sett på en klar slange på nippelen så ser du når det er slutt med luft i systemet. Så begynner du på venstre side bak, så høyre foran og så venstre foran.

Uansett så bør du investere i luftesystem fra mekonomen, det gjør arbeidet mye enklere og det koster 200-300kr. Det gjør arbeidet såå mye enklere.
chr18
-
-

Post by chr18 »

du sier at man skal begynne å lufte høyre bak, greit nok, men skal man tømme hele systemet for den gamle væska, eller som jeg skrev, bare å få ut nok til å begynne å helle på ny bremsevæske i beholderen? har nok ikke noe luft i systemet i dag, men tenkte å få byttet den, så hvet jeg at hele bremsesystemet er i orden.
christian
rusthaug

Post by rusthaug »

Det som er grunnen til å skifte bremsevæske er at den trekker til seg vann/kondens..Bytt så mye som muligt av den,det er 2 års intervaller på skifte(lurer på hvor mange det er som følger dette :roll: )
chr18
-
-

Post by chr18 »

TO ÅR? ådæven!!!!! rust holken(ikke den jeg har nå, eller "vraket") hadde vi i familien i 8år, trur aldri den væska ble bytta, kan i hvertfall ikke huske det, og ikke de andre som sitter rundt meg her heller.
Da blir det overhaling av de caliperne som satt på "vraket" pusse de litt opp, og la de få ett strøk med caliper lakk, og så sette de på i stede for de som er der nå, også bytte av den bremse væska med det samme, holder biltema sin bremsevæske, eller er noe annet anbefalt?
christian
rusthaug

Post by rusthaug »

Det som ruster/lekker først er bremsepumpene bak,bare bikk opp gummimansjetten forsiktig med en liten skrutrekker,hvis det kommer væske ut der bør de byttes.Caliperne greier seg som regel hvis det ikke er gått hull på mansjettene...
Post Reply