Sporadisk oljetrykkslampe og ujevn motorgange på tomgang

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
dannyarborg
Car: T3 1989
Phone: 93009591

Sporadisk oljetrykkslampe og ujevn motorgange på tomgang

Post by dannyarborg »

Har en Blå T3 1989mod 1,9 liters bil med automatikk kasse. Tidligere handicapbil nå med campinginnredning.

Lurte på om noen har tips til hvorfor oljetrykkslampen lyser sporadisk på min 1989 Mod T3. Jeg var ute på en handletur til div steder på lørdagen og hadde da en del stopp med bilen.Var ute på tur i noen timer og hadde ofte minimum 20 minutters kjøreperioder. Ingen oljelampe og buzzer. Kjørte til jobben i går ca 20 min på motorvei (100km/t) og lampen og buzzer kom på like før jeg svingte inn til jobben. Litt rusing på motor og den forsvinner og er vekk en stund. Kjørte hjem igjen på en roligere (60 og 80km) vei og det var ikke en lyd før 10 sek før jeg svingte inn foran huset.

Har også et problem med forgasseren eller tomgangsstyring. Bilen går helt supert på tomgang ved oppstart men når autochoken slipper så går den veldig "jagete". Opp i fint turtall og ned i hoste-harke nesten død turtall før den tar seg opp igjen. Men den dør alltid til slutt.... Problemet er jo når jeg er ute og kjører og skal inn i kryss eller stoppe for noen grunn, da må jeg ha en fot på gassen (for å holde turtallet over død bil) og en på bremsen. Da kjenner jeg bilen jager skikkelig med rompen og "setter" seg litt ned....opp i turtall---nesten død---- osv.... Bilen går ikke best heller. Dårlig justert forgasser?
Har hatt div problemer med bilen som har ført til at jeg har sprettet opp halve motoren for å bytte "vattenmantel" pakning da den lakk kjøleveske. Jeg har også demontert forgasser og vasket den i kraftvask og spylt den ren,tørket den og spylt forsiktig igjennom med trykkluft i alle dyser for å få ut alt vann. Tenkte å demontere den igjen og lurer på om det er noen som kan noen grunninnstilling på dysene. Kanskje som å skru luftkorrigeringsdysen helt inn og tre tørn ut igjen eller noe?
Har også måttet ta ned bensintanken, tømme den helt og skifte ut alle bensinslanger og filter pga kondens i tanken. Den ville ikke gå med bensinslangen fra tanken men jeg kjørte motor fint med slange i en jerrykanne. Nå er det fikset men motor går fuskete allikevel. Synd at bilen ikke er spesielt stabil for jeg kjørte den hver dag som bruksbil. Nå har jeg kjøpt meg ny bil og bilen står der bare og rusten begynner å spise. Forrige eier hadde dekket over mye rust på en dårlig måte og den er begynt å vise seg overalt. Litt trist egentlig.

Et tips fra meg på tampen:
Hadde problemer med tungstartet bil, om vinteren spesielt, og fant da at jordingsledningen fra batteriet under passasjersetet var skrudd rett i platemetallet på bilen. Problemet var at der var det lakkert og skruen som gikk inn i metallet var eirete og rusten. Bedrer ikke akkurat den elektriske kontakten. Pusset vekk et lite område gjennom lakken så jordingsledningen kom rett på blankt stål og bilen var som en drøm å starte selv på kalde vinterdager.
Avo
-
-

Re: Sporadisk oljetrykkslampe og ujevn motorgange på tomgang

Post by Avo »

Bytt til nytt orginalt oljefiler, det pleier å hjelpe på oljetrykket.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
dannyarborg

Post by dannyarborg »

Det skal jeg prøve på. Tusen takk for tips.

Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk en 2er på at den ikke går på tomgang. Sliter med å finne ut av det.....
dannyarborg

Post by dannyarborg »

Hei.
Bilen min er nå EU godkjent men det lyser fremdeles i oljetrykkslampen og buzzer fra instrumentpanelet.

Leste et sted at det er lavtrykksalarm når det lyser og buzzer samtidig.

Har byttet til originalt oljefilter, tykkere olje (20/50) og skifet lavtrykksvarsleren..... Fremdeles alarm. Noen tips?
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Har du sjekket at ledningen til oljetrykksgiveren i motorblokka sitter på plass?
Kjenner som kjent ikke motoren enda, men hadde du virkelig hatt null oljetrykk ville du nok hørt en ulumsk motorlyd?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
dannyarborg

Post by dannyarborg »

Når jeg skrev lavtrykksvarsler tror jeg det er det samme som du mener oljetrykksgiver. Den byttet jeg på venstre siden i blokken og da monterte jeg ledningen på plass selv. Det som er det rare er at det er veldig sporadisk oljevarsling. Noen ganger etter kort tid og noen ganger etter ca en time......
Får se om jeg klarer å finne ut av det eller om det blir nye eiers sak....
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Har du forsøkt innvendig motorvask?
Det kan være mye oppsamplet grums i motoren som gjør livet vanskelig for oljepumpa.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Post Reply