Oversikt over motorer som passer i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
tikktakk
-
-
Car: Alt

Oversikt over motorer som passer i T3

Post by tikktakk »

Er det noen som sitter på kunnskap om hvilke type motorer som passer i T3?
Leser i diverse tråder om dere som monterer motorer fra alle mulige modeller, fra annen VW til skoda, bensin og diesel med og uten turbo.

Grunnen til at jeg prøver å dra igang dette er jo selvsagt av egen interesse da jeg eier en camper med 1.9liter og automat, (ikke akkurat noen racerbil) men tror også det er fler med meg som er nysgjerrige på hvilke alternativer som kan fungere.

Bruk denne tråden til å utdype litt mer om hva som må til for å tilpasse de enkelte motorer i våre herlige containere av noen biler, gjerne med linker til eksisterende tråder som omhandler dette :)
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

du skulle vært med til vanfest. der var det ombygginger i fleng! ser ut til at subaru og audi er de "enkleste" som trenger minst modding. subaru trenger ikke høyere motorlokk hvertfall.
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Mon tro om noen har puttet en Lotus 907/912/910 i en buss noen gang? Tror det skulle gå veldig greit, siden de er rekkefirere som ligger 45grader på siden som standard. 160 Lotusgamper (og oppover) skulle være morsomt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Tæff
-
-

Post by Tæff »

http://www.rjes.com/

HEr er link til ein som lagar byggesett/adapterplate til subaru.

Går du inn på "rjes userforum" kjem du inn på ei side i england som sit på MYKJE kunnskap om ombygging til mange ulike typar motorar.

personleg kane g anbefale subaru, har hatt ein sjølv som var ombuygd til 2,2 subarumaskin frå ein Legacy. Sprek motor som er skuddsikker og enkel å skrue på.
Solgte dessverre min ganske kjappt pga dei som hadde gjort bygget i england på den ikkje hadde vore seriøse/gjort godt og nøyaktig arbeid. Kontakt meg på PM om du lurer på meir. Har mellom anna bytta motor i den bilen sjølv. =)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Hva med Saab turbo...? :twisted:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Det står en Doka til salgs i Sverige, med motor fra en Citroen. Uten å si det helt sikkert, så mener jeg det er snakk om en 2.5 l. Bensin eller diesel. Husker ikke....
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

sto en cravelle med utomat og B23 på høggern her i vår. Hadde tengt å studere den litt og ta bilder, men desverre er den hugd nå. Den bilen hadde mye fint, vippevinduer, original takluke, jailbars og dobbel rundlyktgrill (som sitter på dokaen min nå).
OddN
-
-

Post by OddN »

subwoofer wrote:Mon tro om noen har puttet en Lotus 907/912/910 i en buss noen gang? Tror det skulle gå veldig greit, siden de er rekkefirere som ligger 45grader på siden som standard. 160 Lotusgamper (og oppover) skulle være morsomt.
Hmm, det var kanskje en ide... Er riktignok vinklet motsatt vei av VW-dieselen, men det skulle ikke ha noe å si, er jo plass den veien og :D Og så fins den jo i billigere men tyngre utgave i gamle Vauxhall Victor :D 2,3 liter og med hysterisk trim i Chevette HSR hadde den 240 hester :D :D
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

OddN wrote:Hmm, det var kanskje en ide... Er riktignok vinklet motsatt vei av VW-dieselen, men det skulle ikke ha noe å si, er jo plass den veien og :D Og så fins den jo i billigere men tyngre utgave i gamle Vauxhall Victor :D 2,3 liter og med hysterisk trim i Chevette HSR hadde den 240 hester :D :D
La oss nå bare avlive en myte med en gang: Vauxhall-klumpen og Lotus-motoren deler blokkvinkel, boltmønster og sylinderavstand (tidlig utvikling av toppen ble gjort på Vauxhall-blokka), men bortsett fra det har de INGEN likhetstrekk. Så var det ute av verden.

Garry Kemp er ganske rå på disse motorene, og det går en i en Jensen-Healey i Nederland som skulle passe fint. 2,2 liter, 230 gamp, rødlinje på 7500 og over 200Nm fra 3300o/min og hele veien opp. Sugemotor! Hvis man ofrer mer bunndrag får man mer på toppen, tatt helt ut med turbo snakker vi 2,6 liter, 1000hk@11000 rpm. :twisted: Ikke veldig kjørbar annet enn når man skal 402,3m rett fram riktignok...
Joachim

tikktakk
-
-
Car: Alt

Post by tikktakk »

subwoofer wrote:
OddN wrote:Hmm, det var kanskje en ide... Er riktignok vinklet motsatt vei av VW-dieselen, men det skulle ikke ha noe å si, er jo plass den veien og :D Og så fins den jo i billigere men tyngre utgave i gamle Vauxhall Victor :D 2,3 liter og med hysterisk trim i Chevette HSR hadde den 240 hester :D :D
La oss nå bare avlive en myte med en gang: Vauxhall-klumpen og Lotus-motoren deler blokkvinkel, boltmønster og sylinderavstand (tidlig utvikling av toppen ble gjort på Vauxhall-blokka), men bortsett fra det har de INGEN likhetstrekk. Så var det ute av verden.

Garry Kemp er ganske rå på disse motorene, og det går en i en Jensen-Healey i Nederland som skulle passe fint. 2,2 liter, 230 gamp, rødlinje på 7500 og over 200Nm fra 3300o/min og hele veien opp. Sugemotor! Hvis man ofrer mer bunndrag får man mer på toppen, tatt helt ut med turbo snakker vi 2,6 liter, 1000hk@11000 rpm. :twisted: Ikke veldig kjørbar annet enn når man skal 402,3m rett fram riktignok...
Mange bra forslag her nå, men la oss prøve å holde tråden til motorkonverteringer som faktisk fungerer og med litt flyt også kan godkjennes.

Har kikket på linkene deres, Livar og Tæff. Subaru høres ut som et interessant veivalg! Om du, Tæff har ork: lag en liten liste over hva som må til for å tilpasse en slik motor basert på egne erfaringer!

Keep up the good posting folkens :)
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Det er mange tråder fra før ang Subaru /T3 det er å bare bruke 'sok' funksjonen øverst, like under koolart logo'n....masse der.... :)
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Det går ann å instalere en Audi 2.5tdi (inline 5) motor.

Her er det et eksempel på brick-yard (bildene er borte derssverre):

http://www.brick-yard.co.uk/forum/limey ... page1.html

Jeg har tenkt litt på denne instalasjonen selv men har ikke undersøkt dette med biltilsynet om godkjenningen.

Her er det lesestøff til inspirasjonen:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Dersom du tenker konvertering til subaru anbefalar eg å kontakte Ricard Jones (www.rjes.com) eller ein som heiter Tom Shiels i Canada. Sistnevnte lagar eit separat termostathus og har designa eit kjølesystem som fungerar optimalt under kalde forhold (er litt spes system for varmeapparatkretsen på subarumotoren. Stenger ein varmeapparatet får ikkje termostaten vatn og motoren kokar)

Lettast er trur eg å sjå seg om etter ein motor frå ein 92-95 modell legacy 2,2 eller 2,0. Så handle adapterkit og evt eksosanlegg alt etter kor god du er på slike ting sjølv. Vil koste ein del, men du får ein veldig spesiell og haldbar T3 med ein moderne motor dersom du gjer det skikkeleg. Min brukte ca 0,8 på langkjøring og det var ein syncro. Subaru er nok ikkje billigaste løysing når du bygger, men det er ein kjekk bil etterpå!! =)

Billigaste er sikkert å sette inn ein 1,9 diesel sjølv om dette sikkert også blir litt styr sidan du har bensiner og automat frå før.
Siste år:
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

tikktakk wrote: Mange bra forslag her nå, men la oss prøve å holde tråden til motorkonverteringer som faktisk fungerer og med litt flyt også kan godkjennes.
Godkjenninger, ja. Regner med at TüV kommer inn i bildet det øyeblikket man øker effekten ut over 112 + 20% (eller var det 10?), vet noen om noen har skrevet en smørbrødliste over hvordan man håndterer prosessen? Jeg stoler ikke på at BT forteller hele sannheten første gangen, og gjentatte turer til Tyskland blir fort dyrt.

Når det gjelder Lotuskonvertering: jeg tror det er gjørbart - Lotus 912 er 160-180hk, og står med Citroen- og Renault-kasser i Esprit. Dermed skulle det være grei skuring (skruing? 8) ) med en Renault UN-1-kasse og et clutchhus fra Esprit, bare eksosanlegg, kjøling og motorfester må tilpasses utover det som må justeres for Renault-kassa.
Joachim

Tæff
-
-

Post by Tæff »

Vedrørande godkjenning så var min odkjent hjå biltilsynet då eg kjøpte den.
Tipset mitt er å gå i dialog med dei tidleg og fortelle kva du har tenkt å gjere. skaff papirer på alt, spes då motoren.
Siste år:
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Jeg har snakket med B.T ang V6/T3.....Der fikk jeg beskjed om å bare leverer en søknad/brev med forklaring på det jeg hadde tenkt å gjøre med bil opplysninger /chassisnr.....hva slags motor jeg skulle bruke og hvordan den skulle monteres, og ikke minst forklaring om eksossystemet og motorfester. Det er greit å forbererde på data, med evt bilder osv. Det var ikke snakk om papirer fra VAG eller Tyskland eller noe annet.
Dettte var Lillehammer.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Käfervelle
-
-
Car: T4 Multivan

Re:

Post by Käfervelle »

vwooosh...!!! wrote:Jeg har snakket med B.T ang V6/T3.....Der fikk jeg beskjed om å bare leverer en søknad/brev med forklaring på det jeg hadde tenkt å gjøre med bil opplysninger /chassisnr.....hva slags motor jeg skulle bruke og hvordan den skulle monteres, og ikke minst forklaring om eksossystemet og motorfester. Det er greit å forbererde på data, med evt bilder osv. Det var ikke snakk om papirer fra VAG eller Tyskland eller noe annet.
Dettte var Lillehammer.
Er ikke det lettere å bare kjøpe en Porsche B32 a´ ? :D

Bygget ferdig av Porsche og selvfølgelig godkjent med Porsche 911 Carrera 3,2 liter 231 hk,bremser fra samme bil og fuchs osv. Ganske grei pris på dem og´ , mener jeg så en brukt til 70 lapper (ehhh , stemmer det var 70´ Euro ja ... hmmm :roll: )

Hvis noen av dere på forumet her TILFELDIGVIS bare.. liksom.. skulle ha en slik stående, så er jeg intressert :mrgreen:

Image
Image

Image

Image
Mi'doka
-
-

Re: Oversikt over motorer som passer i T3

Post by Mi'doka »

Som nevnt tidligere av "ThorAlex", så er B23'en til volvo brukt, (sikkert i like stor grad i Sverige som ant. konverteringer i Norge med Audi og Subaru-motorer, klønete sagt. :roll: )- men uansett så er det vel så viktig at konverteringen er basert på gear/driv-ombygginger/ tilpassing som er overkommelig og holdbar i lengden.
-Det er nemlig endel adapter-sett i omløp i Sverige, til Volvo's B23 og 112i kassen til VW. Og langt flere konverterte T3 modeller har jeg sett og vært borti på nett.
Altså overkommelig ombygging og bra driftslengde.

Men spør ikke meg om drivstoff-forbruk, for det svarer jeg ikke på ! :wink: ( Med mindre du eier en 112i m automat, som jeg er, øh 2 stk.) Men spør meg om hva jeg mener er den ALLER beste kjørebilen av T3'ene,!! aai aai

Ps! Regner med litt pepper av dette. :lol:
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Ken Randem
Car: T3

Post by Ken Randem »

Vet noen om boltmønsteret på VW/Audi bensin 5er er likt med VW/Audi diesel 5er?? Eller litt anderledes formulert, passer diesel 5er på adapter plata til bensin 5er??

Ken
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Ken Randem wrote:Vet noen om boltmønsteret på VW/Audi bensin 5'er er likt med VW/Audi diesel 5'er?? Eller litt anderledes formulert, passer diesel 5er på adapter plata til bensin 5er??

Ken
Det jeg vet om dette er flg:

VW/Audi og Volvo delte på 2,4 liter diesel'en. Vet at en som hadde en 2,2 femmer liggende, satte denne motoren inn i en Volvo 740 (tidligere) TD...
Audi femmern passa rett på koblingshuset til nevnte Volvo, siden denne var tilpasset den samme diesel'n som VW også brukte.

MAO.. er boltmønsteret sikkert likt.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Ken Randem
Car: T3

Post by Ken Randem »

Takk så langt.
Gjerne flere kommentarer.
Er det noen her som har gjort den konventeringen? Har en diesel 2.4 stående
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har en kjenning som kjører med 2,5 TDI fra Audi 100 i en T3 syncro. Han brukte blant annet deler fra et ombyggingssett fra Winkler i Tyskland. Dette settet er beregnet for femsylindret Audi bensinmotor, og clutchhuset som fulgte med passet rett på dieselfemmeren. Så vidt jeg vet er dette en originaldel fra Sørafrika, hvor T3 ble levert med bensinfemmer fra fabrikk.

2,4 dieselen som satt i Volvo er ikke samme motor som femsylindret 2,4D i Audi 100 og T4, dette er den samme sekseren som satt i LT. Roar bekrefter det jeg hadde mistanke om, nemlig at femmer og sekser har samme boltmønster. Da tror jeg alle de gode gamle femmerne, og sekserne fra LT, har samme boltmønster og passer på Sørafrikaclutchhuset. Uansett om det er bensin eller diesel. Sekseren blir nok for lang i T3, men femmeren blir jo levert i mange forskjellige versjoner. Hva med en 2,5 bensinblokk fra T4, med 20-ventiltopp fra Audi S4 e.l. og en solid turbo?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Rikskringkastingen wrote:Jeg har en kjenning som kjører med 2,5 TDI fra Audi 100 i en T3 syncro.
Vet du om han er fornøyd med ombyggningen?
Har han gjort noe med girkasse også?

:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

detta var en gamel tråd men skriver her så en sleper og lage fler med same temaet.
i T3 1,6(t)d så går 1,9(t)d(i) fra andre biler rett inn har jeg lest om men har ikke helt blitt klok på vilke biler en da kan ta motor fra.
har lest at skoda picup sin 1,9tdi motor går rett inn men vilkene andre paser inn.
noen som hadde gode\kunt lage en oversikt om vilke biler som har denne 1,9 som passer rett inn i T3en :?:
gjerne en over sikt med merke, type og årsmod.
etter som jeg har skjønt så må noen deler brukes fra 1,6en hvilkene er dette :?:
hvet at det er mye elektonik som må over vist en skal ha den som tdi og vist en bare skal ha den som td så må en bruke pumpa fra 1,6 etter som jeg har forstått.
noen som kan :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Post Reply