T4 og piggfritt - hva er bra?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

T4 og piggfritt - hva er bra?

Post by VWegard »

Jeg har til nå trillet rundt på Nokian piggdekk, og har vært meget godt fornøyd med disse.
Men siden jeg nå ikke lengre har bratte og ofte isete bakker på morgenen vurderer jeg sterkt å bytte til piggfritt. Det har seg slik at 2 av piggdekkene mine begynner å bli slitt og piggdekkgebyret her i Trondheim nå er 1200,- for et sesongoblat.
Samtidig får en refundert 1200,- i pant for piggdekkene ved kjøp av piggfritt.
Det blir da 2400,- som "hjelp på veien" til 4 piggfrie dekk. Gruble, gruble.. :?

Hva av piggfrie dekk har folket god erfaring med på T4? :roll:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
erjo
-
-
Phone: 95134175

Re: T4 og piggfritt - hva er bra?

Post by erjo »

Jeg har Continental piggfrie vinterdekk på min 03 Multivan 2,5tdi.

Jeg valgte disse da jeg har hadde veldig god erfaring med continentaldekkene på min frues Gold 5. Men jeg tror neppe jeg villle ha kjøpt disse igjen, jeg synes de har vært glatte - selv om jeg er en mget forsiktig sjåfør og kjøre defensivt.

Jeg tror neppe det er noe galt med Continental-dekkene, men T4 er en tung bil noe som kan ha betydning for feste på enkelte typer underlag om vinteren. Neste gang hadde jeg muligens valgt piggdekk, tror jeg. Det har nok noe sammenheng med klimaet her i området.

På den annen side er jo piggfrie dekk fantastiske å kjøre på, ruller godt og stille. Har du lite bakker, så går det veldig bra med piggfritt. Men det en skal huske på er at jeg ikke har følt med veldig trygg på hardpakket, snø rundt 0. Men det gjør en kanskje ikke uansett typer dekk?

På vanlig vinterføre med snø og is og kuldegrader har jeg ikke følt noe vansker.

Det er vel egentlig bare å veie for og imot, og så ta stilling og løpe og kjøpe. Men der du bor ville jeg nok ha valgt piggfritt som du skriver selv om jeg i alle fall er litt skuffet over continentardekkene mine uten pigger da de virker harde og har nok andre egenskaper enn de som sitter på min frues Golv 5.

Det gjøres jo ingen tester (såvidt jeg vet) på hvilke dekk som er best egnet til store biler av vår type (små varebiler, T4, T3, Toyota, etc.), så her er det vel smak og behag.

Lykke til!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

Byttet fra pigg til pfritt ifjor. Kjøpte Nokia. (Husker ikke typen for jeg har ikke bilen her) Er storfornyd
Mye stillere i bilen og like bra fremkommlighet.

Skal finne ut type og poste senere
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
VWegard
-
-

Post by VWegard »

erjo wrote: Det er vel egentlig bare å veie for og imot, og så ta stilling og løpe og kjøpe. Men der du bor ville jeg nok ha valgt piggfritt som du skriver selv om jeg i alle fall er litt skuffet over continentardekkene mine uten pigger da de virker harde og har nok andre egenskaper enn de som sitter på min frues Golv 5.

Det gjøres jo ingen tester (såvidt jeg vet) på hvilke dekk som er best egnet til store biler av vår type (små varebiler, T4, T3, Toyota, etc.), så her er det vel smak og behag.

Lykke til!
Det blir ikke noen løping her, nei! :wink:
Hvis det blir bytte, bestiller jeg dekkene over nettet fra "Das Vaterland". 8)

Jeg tror det skal holde fint med piggfritt til mitt bruk, men Continental er nok ikke aktuelle. Generelt har jeg i årenes løp fått et lite inntrykk av at de sjelden er spesielt gode på vinterdekk til tunge biler. :?

Og det finnes tester på nettet fra både Tyskland og England, men de tester jo dekkene under andre forutsetninger enn det vi har. F.eks vektlegges grep og bremsing på snø og både våt og tørr asfalt, men is er ikke nevnt. :x
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Ingen flere med innspill her? :roll:

Jeg ser for meg å evt. bestille dekkene i dag eller tidlig fredag, slik at de ligger i en trailer i helgen, og ikke som en ordreseddel på et tysk dekklager.
Bridgestone Blizzak er så langt en sterk kandidat. Noen som har erfaring? :?:
670,- pr. dekk levert på døra er ingen ublu pris.
Mvh
Vegard Sørensen
gustrid

Post by gustrid »

Jeg kom over et sett med Uniroyal piggfrie i fjor og må si jeg er storfornyed med dem...
-97 Caravelle VR6 aut 8 seter kort
-93 Caravelle 2.4 diesel 8 seter kort (solgt som delebil )
-99 Passat 1.8 aut ( solgt )
-03 Audi A4 TDI avant mlt

+ masse annet som er solgt
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Har god erfaring med piggfrie Nokian.
Nokian CQ (C-merket) på 95-mod. Bra kjøreegenskaper og bra slitestyrke.
Nokian RSi (ikke C-merket, men med Li 99) på 99-mod. Meget bra kjøreegenskaper på snø/is men dessverre for dårlig slitestyrke. Må byttes ut etter 2-3 sesonger, og det er tidlig for mitt bruk.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
VWegard
-
-

Post by VWegard »

gustrid wrote:Jeg kom over et sett med Uniroyal piggfrie i fjor og må si jeg er storfornyed med dem...
Takker for info. Uniroyal Snow max koster 656,- fritt levert og er herved med i konkurransen. :D
Image

StaaleB wrote:Har god erfaring med piggfrie Nokian.
Nokian RSi (ikke C-merket, men med Li 99) på 99-mod. Meget bra kjøreegenskaper på snø/is men dessverre for dårlig slitestyrke. Må byttes ut etter 2-3 sesonger, og det er tidlig for mitt bruk.
Jeg har sjekket med vognkortet mitt, og kommer unna med LI på 97, ergo har jeg et mye større utvalg enn om jeg måtte ha rene C-dekk. 8)

Men Nokian er nok uansett ikke med i vurderingene nå, siden dekksjappa ikke har disse i sitt utvalg. :(
Mvh
Vegard Sørensen
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

VWegard wrote:Og det finnes tester på nettet fra både Tyskland og England, men de tester jo dekkene under andre forutsetninger enn det vi har. F.eks vektlegges grep og bremsing på snø og både våt og tørr asfalt, men is er ikke nevnt. :x
Jeg tror du har helt rett her. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte meg Nokian - jeg tror de er mye bedre som vinterdekk uten pigger (har sommerdekk også på Nokian og de er veldig bra). På den annen side så er det også slik at Continental sine piggfrie til store biler, sikkert er mer enn bra nok i enkelte områder av landet vårt.

Kjøpt er kjøpt, ellers spist er spist som musa sier, så her gjelder det for meg å kjøre defensivt og rolig (som alltid). For øvrig har jeg også en fra T3 -90 med diffsperre og piggdekk, så det skal funke bra! Og de er NYE (fulgte med min nyinnkjøpte i høst)!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Som en avslutning på tråden kan jeg jo nevne at jeg endte opp med å svi av 2665,- for 4 stk. Bridgestone Blizzak LM18 i dimensjon 195/70x15. Og det er levert på døra på jobben! 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Er det http://www.dekkonline.com/ du kjøpte fra?
Det var i hvert fall en hyggelig pris! :-)
Regner med at disse dekkene hadde den riktige LoadIndexen.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Hügel wrote:Er det http://www.dekkonline.com/ du kjøpte fra?
Det var i hvert fall en hyggelig pris! :-)
Regner med at disse dekkene hadde den riktige LoadIndexen.
Bingo! :mrgreen:
Det er ingen som kan matche de på priser. Jeg får gode rabatter hos flere dekkfirma gjennom jobben, men ingen er i nærheten av prisene de har.
Og loadindeksen er akkurat på minimum, nemlig 97. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
skyhawk

Post by skyhawk »

Har god erfaring med piggfrie Nokian.
Kjører Nokian piggfritt på min. Meget bra fremkommelighet - gode egenskaper på både is og snø. MEN, slites dessverre fort (Max 4 sesonger). Betalte kr 2400,- for 2 dekk ferdig montert (Vianor)
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

Må dekk til Transporter og caravelle være
c-merket eller
m/s merket?
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Haribo82 wrote:Må dekk til Transporter og caravelle være
c-merket eller
m/s merket?
Du må se i vognkortet på hver enkelt bil for å være 100% sikker på hva som kreves.
Loadindeks er forskjellig fra Transporter til Caravelle, og varierer også med f.eks lang/kort bil etc.
Det er vel typegodkjenninga som bestemmer dette.
Min korte -95 skal ha minimum 97, og dette er såkalte forsterkede dekk (reinforced). Loadindeks på Transporter er som regel over 100 og da må det 8-lagsdekk til.
M+S står for mud + snow, og er amerikanernes betegnelse på vinterdekk/helårsdekk.
På mine Nokian rene sommerdekk står det faktisk M+S og "Winter use in North America". :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
lars erik wogsted

Post by lars erik wogsted »

Goody Year ultragrip 7+.

Hvis du er glad i vinter. :wink:
T4 2,5 TDI -99 mod.
Samt noen andre artige tyske merker.... ;-)
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

VWegard wrote:M+S står for mud + snow, og er amerikanernes betegnelse på vinterdekk/helårsdekk.
På mine Nokian rene sommerdekk står det faktisk M+S og "Winter use in North America". :shock:
Ah... Det forklarer hvorfor Amerika går i stå så fort det kommer et par cm snø... stakkars j..... Til og med i england må vinterdekk Spesialbestilles mange steder
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
bjorngl
Car: T4 1998 2.5 TDI

Post by bjorngl »

Jeg har kjørt piggfritt på Caravelle siden 2001, og har alltid kjørt Nokian. På den caravellen jeg har nå, en 98' TDI lang, har jeg fram til i fjor hatt Nokian CQ, som jeg har vært veldig godt fornøyd med.
Men etter 4 år måtte 2 byttes ut, og da kjøpte jeg noen billigdekk, Falken HS-437. Heldigvis kjøpte jeg bare 2, for maken til dårlige dekk på norsk vinterføre har jeg ikke vært borti. De er gode på bar vei, og ok på tørt snøføre, men på alt annet kommer jeg nesten ikke fram. Har 150 meter oppoverbakke på grusveg hjem til oss, og der kom ikke kona opp på 1.snøføre i fjor.

Det er med avsmak jeg setter på dem igjen nå, og håper at de blir fort utslitt så jeg kan kjøpe noen skikkelige dekk igjen.
Jeg stiller meg helt bak det som tidligere i denne tråden har vært sagt; Caravelle er en tung bil som må ha ordentlige dekk!

www.dekkonline.com er supert, bare du styrer unna dekk som passer til kontinentet og velger "tradisjonelt" skikkelige nordiske dekk!
------------------------------
Bjørn Erik Glomsrud
bjorn.erik (at) glomsrud.no
VWegard
-
-

Post by VWegard »

bjorngl wrote: http://www.dekkonline.com er supert, bare du styrer unna dekk som passer til kontinentet og velger "tradisjonelt" skikkelige nordiske dekk!
Jeg er helt enig med siste taler! :wink:

Jeg endte opp på et merke/modell som selges i Norge, og har fått gjennomgående bra kritikk i nordiske tester. Men jeg synes det er litt merkelig at den norske importøren ikke har min dimensjon i sine lister? :?
Er markedet så lite at de ikke gidder styre med lagerhold på alle dimensjoner? :roll:

Ellers har jeg lest mye grom omtale av Yokohamas piggfrie modell Iceguard, men disse leveres dessverre ikke i alle dimensjoner med "riktig" LI. :(
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Jeg må få rose dekkonline.com litt nå. :D
Dekkene ble bestilt sist fredag, og 2 ble levert i dag.
De to siste ligger i Oslomabad og kommer nok med Tollpost i morgen.
Meget raskt ekspedert. :!:

Av en eller annen merkelig årsak sender de dekkene parvis pakket. Men siden jeg ikke skal legge de på felger før tirsdag, er det ingen fare med at de to siste ikke kom i dag. :wink:

Edit:
Og i dag morges kom de to siste dekkene. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Post Reply