mTDI Frankenpump - vanskelig?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

mTDI Frankenpump - vanskelig?

Post by subwoofer »

Fant en fin sammenstillingsveiledning med bilder for Bosch VE-pumper her, og mTDI-FAQen her.

Kan man slippe unna med bare å skifte pådragsenheten på pumpa til en 1Z, eller må man gå grundigere til verks? Hvis ikke må man vel ta utgangspunkt i enten JX- eller AAZ-pumpa og skifte alt fra kamplata og ut. Noen her som har gjort dette?

Synes ikke det så veldig avskrekkende ut å demontere pumpa, det store spørsmålet er hvor lett det er å få den til å spille skikkelig igjen etterpå. Tar jeg veldig feil når jeg sier at det er 4 justeringer på en VE-pumpe? Det er tomgangsskrua, fullgassanslaget, mengdeskrua og den siste jeg ikke er sikker på hva gjør, men det har noe med forspenning av sentrifugalregulatoren å gjøre.

Det ser fristende ut, hvis man får tak i en 1Z billig...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Re: mTDI Frankenpump - vanskelig?

Post by avdem »

Fra brickyard:

"hi, had all the same bother, i can say that the aaz pump can run it but you need to do a bit of messing with it, if you can get a tdi pump for parts, swap out the cam plate and all the parts after this right up to where the fuel meets the injecter line ( cam plate, springs, rotor shaft, pump head) the aaz pump only has 9mm rotor shaft, tdi,10mm so more fuel straight away. theres lots of messing you can do but thats the basic thing that needs to be done, lots of folk say that the main shaft is not up to any more than 10mm pump heads but im running a ford tranit 11mm on the back of mine with bigger injector nozzels and so on. aaz 17mm, tdi 20mm main shafts. not that of a big deal to change, just use a bit of grease to hold things in place when you lower the head back on."

Dette gjelder AAZ pumpa men mulig man kan gjøre det samme med ei JX pumpe, har ei 1Z pumpe liggende og skal se om jeg finner ei billig Jx pumpe for å teste......
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg tror du kan styre responsen på ladetrykket bedre med AAZ-pumpa, siden du kan skifte boost-pinnen til en med annen form. Den fra Rover 220 gir visst mye mer suppe under trykk enn standardpinnen.

Ellers er vel AAZ- og JX-pumpene ganske like, skulle jeg tro? Hvis ikke JX-pumpa har 8mm stempel. Noen som har Bosch-nummeret på den lett tilgjengelig?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Mener at boostpinnen på JX pumpa allerede er mer aggressiv enn på AAZ pumpa. Slik jeg har forstått er det en av grunnene til at man heller bruker JX pumpa på AAZ ombygginger....
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

avdem wrote:Mener at boostpinnen på JX pumpa allerede er mer aggressiv enn på AAZ pumpa. Slik jeg har forstått er det en av grunnene til at man heller bruker JX pumpa på AAZ ombygginger....
korrekt.. :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
mele1000
Car: vw t3 90 coach
Phone: 90820325

Post by mele1000 »

ja da ja da
no idea the rigt fuel pump is mitsubitshi pajero 2,5 tubo diesel 20 mm shaft and a lot of trik
Jose Melefas the spanish from kristiansand
90820325
mele1000
Car: vw t3 90 coach
Phone: 90820325

Post by mele1000 »

Just call me but of course its an ilegal fuel pump ji ji
Jose Melefas the spanish from kristiansand
90820325
Post Reply