Skal skifte girkasse i 2 biler nå, og da skal det selvførgelig på ny girolje.
1 grønn bensinbil skal få AAR kasse, og min dieselbil skal få AAP, som er ombygd til diffbrems og dieselkjøtsjhus.
Han på møller sa at sperrekassene skulle ha 3l olje på bensin, og 4l på diesel. Min skal vel ha 3l da, siden det oprinnelig var ein bensinkasse?
Han kunne skaffe orginalolje til oss, men han hadde ingen info om denne, noen som vet mer om den? Viskositet, syntetisk?
Forskjellig mengde olje i bensin og diesel kasse?
Forskjellig mengde olje i bensin og diesel kasse?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Re: Forskjellig mengde olje i bensin og diesel kasse?
Oljemengde er jeg usikker på, men det er nivåplugg på siden av kassen.
Er riktignok ikke alle kasser som skal ha nivået helt opp dit, dette tror jeg står i haynes. Er det 15mm under pluggen tro?
På de med diffbrems er det vel også nøye å få rett olje, Erjo fant vel nettopp utav det. "Kattepiss" bør du også ha på, dette får du fra Ford. Søk litt her på forumet, og du vi finne det du lurer på...
Er riktignok ikke alle kasser som skal ha nivået helt opp dit, dette tror jeg står i haynes. Er det 15mm under pluggen tro?
På de med diffbrems er det vel også nøye å få rett olje, Erjo fant vel nettopp utav det. "Kattepiss" bør du også ha på, dette får du fra Ford. Søk litt her på forumet, og du vi finne det du lurer på...
Møller kunne skaffe orginalt kattepiss til en grei pris. Men Castrol har og noe limited slip, GL4, GL5... Lurte på om noe av dette kunne brukes. Brukes vel omtrent samme type olje på amerikanere osv med diffbrems?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Så lenge det er limited slip gl-4,gl-5 så kan det brukes.Bruk gjerne syntetisk i tilegg,ofte får du bedre sjalte egenskaper.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
atledreier
Castrol SAF-XO bruker jeg på diffene på Mazdaen min (limited slip) og det funker knall.
2004 Multivan Highline 130hk
1997 T4 VIP 'Harrybrakka' - parkeres for godt
Mazda 323GTR -lekebilen
1997 T4 VIP 'Harrybrakka' - parkeres for godt
Mazda 323GTR -lekebilen
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Er du helt sikker på at den originalolja er for biler med LS-diff? For mange år siden var en kar ved navn Martin Sandvik innom som kunde på jobben. Det var vel før Martin begynte å jobbe på Møller, og før jeg kjøpte T3. Han hadde dengang en T3 med VR6 og diffbrems, og måtte ha olje til girkassa. Jeg fant ikke noen olje i delekatalogen som var merket spesielt for diffbrems, men til slutt fant jeg et Teknisk Merkeblad i en gammel reparasjonshåndbok på loftet. Der sto det ikke noe originalt delenummer, kun Fordspesifikasjonen på kattepisset. Martin måtte til Ford for å få tak i dette stoffet. Den gang var dette skikkelig vanskelig å finne ut av, og den olja som sto i delekatalogen kunne ikke brukes på biler med diffbrems, men det sto det ikke noe om der.. Delekatalogen er jo oppdatert mange ganger siden dette, så det kan hende dette er annerledes nå. Jeg skal sjekke litt på dette til uka. Siden den gang har det jo kommet nye giroljer som dekker både GL4 og GL5 på markedet, kanskje disse fungerer greit på disse kassene. Tidligere var GL4 for manuell girkasse og GL5 for hypoidaksler to forskjellige produkter, og det var bare GL5 som var hyllevare med LS-tilsetninger. Det var vel bare T3 og noen Forder som hadde LS-differ og manuellkasser som krevde GL4 bygd sammen i samme boksen..
Jeg har ikke vært borti forskjellig oljemengde på bensin og diesel før. Kan det ha noe med utformingen på clutchhuset å gjøre? Jeg trodde kassene var like innvendig bortsett fra forskjellige utvekslinger.
Det med oljenivå ca 1 cm under peilehullet fant jeg i et annet Teknisk Merkeblad. Denne endringen kom en gang i løpet av åttitallet. Og så vidt jeg kan huske gjelder det alle T3, også ved oljepåfylling på de eldre bilene. Oljemengden ble redusert for at kassene skulle bli lettere å sjalte.
Jeg har ikke vært borti forskjellig oljemengde på bensin og diesel før. Kan det ha noe med utformingen på clutchhuset å gjøre? Jeg trodde kassene var like innvendig bortsett fra forskjellige utvekslinger.
Det med oljenivå ca 1 cm under peilehullet fant jeg i et annet Teknisk Merkeblad. Denne endringen kom en gang i løpet av åttitallet. Og så vidt jeg kan huske gjelder det alle T3, også ved oljepåfylling på de eldre bilene. Oljemengden ble redusert for at kassene skulle bli lettere å sjalte.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ja, ja, så er vi i gang igjen. Dette var en møysommerlig sak å finne ut av i høst, men jeg klarte det til slutt. Nedenfor har jeg gjengitt en oljetype som kan benyttes. I e-posten fra Møller står det også noe om spesifikasjoner for AAS-kassa på min bil (som ikke er en 1985, men en 1989, altså er kassa byttet inn en eller annen gang, men det spiller jo liten rolle).
Tross den nedenfor gjenngitte e-post, så klarte jeg ikke å få tak i riktig olje før jeg tok kontakt med en forhandler av Penzoil. Penzoil har LS-olje i syntetisk utgave. 3,5 liter stemmer veldig godt, det var det jeg fikk på før det rant over kanten der pluggmutteren til påfyllingen sitter.
Så dette løser seg. Kassa har siden jeg bytta fungerte mye bedre og mer lydløst, så jeg tror noen kanskje har hatt på feil olje på kassa.
Her gjengis e-posten jeg fikk fra Mølller teknisk avdeling:
Ang. oljetype til YN36251 Caravelle 85 med AAS girkasse.
Til denne girkasse modell 094, versjon AAS med sperredifferensial type M220 er det
spesifisert en girolje etter en Ford standard : M2C 104 A . Det kan forsøkes å kontakte
Ford hva som er i handelen etter denne spesifikasjon.
Det vi ser er at oljen er såkalt type LS eller Limited Slip,
Fra Castrol ser vi at denne oljen føres, for eksempel type GL5 LS, med høyere belastningkoeffisient
enn 104, som bør kunne brukes.
Her bør du kontakte delelageret hos en stor bil forhandler eller bil rekvisita utsalg
om de kan ha dette på lager. Det går 3,5 liter på girkassen.
Mvh
Hugo Christian Nøyseth
Teknisk avdeling Skoda/ Typegodkjenning
Harald A Møller AS
Tlf. dir. 24033431
hugo.christian.noyseth@moller.no
Tross den nedenfor gjenngitte e-post, så klarte jeg ikke å få tak i riktig olje før jeg tok kontakt med en forhandler av Penzoil. Penzoil har LS-olje i syntetisk utgave. 3,5 liter stemmer veldig godt, det var det jeg fikk på før det rant over kanten der pluggmutteren til påfyllingen sitter.
Så dette løser seg. Kassa har siden jeg bytta fungerte mye bedre og mer lydløst, så jeg tror noen kanskje har hatt på feil olje på kassa.
Her gjengis e-posten jeg fikk fra Mølller teknisk avdeling:
Ang. oljetype til YN36251 Caravelle 85 med AAS girkasse.
Til denne girkasse modell 094, versjon AAS med sperredifferensial type M220 er det
spesifisert en girolje etter en Ford standard : M2C 104 A . Det kan forsøkes å kontakte
Ford hva som er i handelen etter denne spesifikasjon.
Det vi ser er at oljen er såkalt type LS eller Limited Slip,
Fra Castrol ser vi at denne oljen føres, for eksempel type GL5 LS, med høyere belastningkoeffisient
enn 104, som bør kunne brukes.
Her bør du kontakte delelageret hos en stor bil forhandler eller bil rekvisita utsalg
om de kan ha dette på lager. Det går 3,5 liter på girkassen.
Mvh
Hugo Christian Nøyseth
Teknisk avdeling Skoda/ Typegodkjenning
Harald A Møller AS
Tlf. dir. 24033431
hugo.christian.noyseth@moller.no
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
diesel og bensin kasser skal ha like mye olje.. noe anna er tull..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Ok, da blir det nok kjøpt 7l Castrol olje neste gang noen skal til byen.
Takker for hjelpen!
Takker for hjelpen!
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle