Jeg har kjørt Transportere i 30 år og har endelig opplevd ”Fahrvergnügen” nå at jeg har kjøpt meg en 2005 T5 Dokka 4Motion 130 HP men …
… jeg sliter med å finne optimal omdreininger / gir kombinasjonen spesielt m.h.p. bruk av 6. gir som jeg er redd for å ”overlaste” girkassen med.
Noen tips?
Optimal omdreininger / gir kombinasjonen
Re: Optimal omdreininger / gir kombinasjonen
jeg forstår ikke helt problemet... så lenge du har lovlig last på/i/bak bilen er bilens girkasse konstruert for å klare de brasene... 6. gir er dog et slags overdrive om en kan kalle det for det... på tiptronic skiftet vel bilen ned fra 6. gir på 1400 rmp elns. Og den var kjapp til å skifte opp i 6. gir... omdreininger over 2300 i 5. gir og den skiftet vel til 6. om jeg ikke husker helt feil... men mye last, svingete vei etc valget jeg å overstyre 6. gir for da gikk forbruket opp og den ble litt treigere å få opp i fart... men krefter er det nok av...
Takk for svaret.
Jeg har i tillegg til transportere også eiet små Japanske pickuper i alle år. De fleste hadde et eller annen form for varsel i bruksomvisning om at bilen skal ikke kjøres med tung last / bratt bakker / 4x4 i 5. gir (overdrive) p.g.a. faren for overbelastning av girkassen. Min siste Izuzu hadde til og med et klistremerke på solskjermen. (Jeg må innrømme at jeg snakker om biller solgt / kjørt i USA … landet hvor det er lovpålagt å fortelle folk at det er ikke anbefalt å tørke en puddel i en mikrobølgeovn.)
Grunnen jeg er litt engstelig med T5en er at den har dobbelt så mye hestekrefter enn jeg har noen gang har hatt og ønsker ikke å fucke den opp med å gjøre noe så pass dumt som å kjøre rundt i feil gir.
Jeg har i tillegg til transportere også eiet små Japanske pickuper i alle år. De fleste hadde et eller annen form for varsel i bruksomvisning om at bilen skal ikke kjøres med tung last / bratt bakker / 4x4 i 5. gir (overdrive) p.g.a. faren for overbelastning av girkassen. Min siste Izuzu hadde til og med et klistremerke på solskjermen. (Jeg må innrømme at jeg snakker om biller solgt / kjørt i USA … landet hvor det er lovpålagt å fortelle folk at det er ikke anbefalt å tørke en puddel i en mikrobølgeovn.)
Grunnen jeg er litt engstelig med T5en er at den har dobbelt så mye hestekrefter enn jeg har noen gang har hatt og ønsker ikke å fucke den opp med å gjøre noe så pass dumt som å kjøre rundt i feil gir.
Jeg kjørte Caravelle 05' med 2,5 og tiptronic (tilsvarer mye det samme som din med 4-motion)... det tok en stund før jeg ble vant med det lave turtallet motoren trakk med. Selv opp våre bratte undersjøiske tunneller her vestpå valgte bilen ofte å gå til 6-gir og det manglet ikke krefter til det... men som sagt noen ganger valgte jeg å gire ned til 5 for å ha litt mer akselerasjon tilgjengelig... du kan omtrent kjøre på 6-gir til bilen begynner å nykke... da bør du skifte ned... og det er som natt og dag å sammenligne bilen du nå har med en japsepickup med mikkemusmotor 
Takk igjen, jeg må bare forandre kjøremønster.
… min første bil in 1978 var en T3 camper med hevetak. Da lært jeg at Transporterens gasspedalen var egentlig en ”av og på” knapp og motoren måtte pinnes til en hver tid med maks antall omdreininger hvis jeg hadde noen som helst intensjoner om at billen skulle bevege seg fremover (ikke snakk om oppover).
… min første bil in 1978 var en T3 camper med hevetak. Da lært jeg at Transporterens gasspedalen var egentlig en ”av og på” knapp og motoren måtte pinnes til en hver tid med maks antall omdreininger hvis jeg hadde noen som helst intensjoner om at billen skulle bevege seg fremover (ikke snakk om oppover).