Hva er det som piper?
Hva er det som piper?
Når det er kaldt (< 5 grader), er det noe som piper i bilen etter at den har startet. Etter ca. 2-3 minutter kommer det 3 raske pip. Noen ide?
Ellers synes jeg glødelampen lyser for kort. Må vente 4-5 sekunder ekstra for at den skal starte uten "hakking".
Ellers synes jeg glødelampen lyser for kort. Må vente 4-5 sekunder ekstra for at den skal starte uten "hakking".
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Re: Hva er det som piper?
Er det ikke varsling for at det kan være frost ute da, så du skal kjøre pent..
Jeg har også tre korte pip av og til. Mye høyere frekvens enn de andre varslel lydene.
Vet aldri når og hva det kommer av.
Høres om sommer og vinter. Oftest når jeg har hatt et kort stopp.
Vet aldri når og hva det kommer av.
Høres om sommer og vinter. Oftest når jeg har hatt et kort stopp.
Pleier vel å stå i instruksjonsboka da ...
Eller at det følger en varsellampe med på pipingen.
Eller at det følger en varsellampe med på pipingen.
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Noen som vet noe mer angående dette?
Jeg hører også tre pipelyder av og til. De er akkurat som beskrevet ovenfor, lysere tone enn de "vanlige" advarsellydene som ved temperaturer under 4°C osv.
Kommer som regel umiddelbart når jeg starter opp etter en kort stopp slik som beskrevet ovenfor. Ingen varsellamper eller noe som lyser.
Skulle gjerne visst hva dette var for noe.
mvh.
Ole André
Jeg hører også tre pipelyder av og til. De er akkurat som beskrevet ovenfor, lysere tone enn de "vanlige" advarsellydene som ved temperaturer under 4°C osv.
Kommer som regel umiddelbart når jeg starter opp etter en kort stopp slik som beskrevet ovenfor. Ingen varsellamper eller noe som lyser.
Skulle gjerne visst hva dette var for noe.
mvh.
Ole André
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Stikk innom nærmeste forhandler da vel ...
Nysgjerrigheten bør vel stilles, ikke sant ?
Både deres og vår..
Nysgjerrigheten bør vel stilles, ikke sant ?
Både deres og vår..
Eirik
Jeg har vært innom forhandler.
Tror du at lyden kom da??? NEI...
Dette har vi aldri vært borti før sa han.
Tror du at lyden kom da??? NEI...
Dette har vi aldri vært borti før sa han.
-
atledreier
I min er det så mye piping at det er umulig å skille.
De tre høye og lyse pipene er vel generell varsel, vil jeg tro. Den kommer når det bikker under 4 grader, og når det kommer varsel i display for f.eks lavt spylervæskenivå.
Jeg får også et pip for telefon som ikke er koblet på, et pip eller tolv hvis jeg ikke har på selen. Får også et pip når 'intercom' starter opp. Det piper i parkeringssensor når bilen settes i revers eller parkeringssensor aktiveres manuelt.
De tre høye og lyse pipene er vel generell varsel, vil jeg tro. Den kommer når det bikker under 4 grader, og når det kommer varsel i display for f.eks lavt spylervæskenivå.
Jeg får også et pip for telefon som ikke er koblet på, et pip eller tolv hvis jeg ikke har på selen. Får også et pip når 'intercom' starter opp. Det piper i parkeringssensor når bilen settes i revers eller parkeringssensor aktiveres manuelt.
2004 Multivan Highline 130hk
1997 T4 VIP 'Harrybrakka' - parkeres for godt
Mazda 323GTR -lekebilen
Mazda 323GTR -lekebilen
Jeg har lyder, når det er kaldt under 4gr, lite drivstoff, glemt lyset, og flere.
Men den som piper 3 ganger er helt annerledes. Blinker heller ikke i noen lamper.
Men den som piper 3 ganger er helt annerledes. Blinker heller ikke i noen lamper.
-
atledreier
Er det samme buzzer som de andre lydene, eller er det en egen buzzer et annet sed?
2004 Multivan Highline 130hk
Mazda 323GTR -lekebilen
Mazda 323GTR -lekebilen
Det er ikke samme buzzer om du vil kalle den det.
Lyden for temp, osv er mer et plong.
Mens den som er 3 ganger låter mer som korte pip.
Lyden for temp, osv er mer et plong.
Mens den som er 3 ganger låter mer som korte pip.
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Du har ikke en uoriginal spiller som gir lyder når tenningen slås av/på?
Det har vi på den ene brannbilen, den piper 3 ganger når tenningen slås av uavhengig om spilleren er påslått eller ikke.
Lurte litt første gangene jeg også før jeg fant ut hvor lyden kom fra.
Det har vi på den ene brannbilen, den piper 3 ganger når tenningen slås av uavhengig om spilleren er påslått eller ikke.
Stig Joar Sanden
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
Nei. Det er ikke spilleren. Har tidligere i ungdommen jobbet i hifi/bilstereo bransjen i ca 7 år.
Det virker som om lyden oppe til venstre på dashbordet.
Nei. Har ikke diskant der. Kun høytalere i dørene.
Det virker som om lyden oppe til venstre på dashbordet.
Nei. Har ikke diskant der. Kun høytalere i dørene.
Jan Arild...
har du litt mer informasjon om bilen din og ekstrautstyr? Kanskje det kan være med på å utelukke noen ting og evt finnet noen fellesnevnere?
Type(transporter?), navigasjon, radio, parkeringssensorer, tlf.forberedelse etc.?
har du litt mer informasjon om bilen din og ekstrautstyr? Kanskje det kan være med på å utelukke noen ting og evt finnet noen fellesnevnere?
Type(transporter?), navigasjon, radio, parkeringssensorer, tlf.forberedelse etc.?
Har nå vært i kontakt med teknisk avdeling for VW, og fått forklart hva dette KAN være og anbefalt hva som kan gjøres for å isolere feilen.
Først slå av TP, TIM og RDS i radioen da dette er funksjoner som noen ganger kan lage generere slike pipelyder.
Parkeringssystemet kan også generer tre pip hvis det er noe feil med det. Da via systemets parkeringssystemets egne lydgivere.
Med ovennevnte funksjoner avslått, og hvis lyden kommer fra kombiinstrumentet så er tre pip en informasjon fra bilens bremsestyring som sender et CAN-budskap via kombiinstrumentet om at batterispenningen i startøyeblikket har vært under en gitt grense. De presiserte at dette ikke er en alarm eller feilmelding i den forstand, men en funksjon i systemet som gir denne lyden som en informasjon.
Altså vil det ikke hjelpe å bytte noen deler, ei eller er det noe farlig å kjøre med. Men det KAN jo kanskje være en tidlig indikasjon på at startbatteriet i bilen begynner å bli dårlig? (min spekulasjon).
...skal prøve å lytte litt nærmere etter nøyaktig hvor lyden kommer fra, og kanskje sette batteriet hyppigere på lading og se om problemet blir borte.
Først slå av TP, TIM og RDS i radioen da dette er funksjoner som noen ganger kan lage generere slike pipelyder.
Parkeringssystemet kan også generer tre pip hvis det er noe feil med det. Da via systemets parkeringssystemets egne lydgivere.
Med ovennevnte funksjoner avslått, og hvis lyden kommer fra kombiinstrumentet så er tre pip en informasjon fra bilens bremsestyring som sender et CAN-budskap via kombiinstrumentet om at batterispenningen i startøyeblikket har vært under en gitt grense. De presiserte at dette ikke er en alarm eller feilmelding i den forstand, men en funksjon i systemet som gir denne lyden som en informasjon.
Altså vil det ikke hjelpe å bytte noen deler, ei eller er det noe farlig å kjøre med. Men det KAN jo kanskje være en tidlig indikasjon på at startbatteriet i bilen begynner å bli dårlig? (min spekulasjon).
...skal prøve å lytte litt nærmere etter nøyaktig hvor lyden kommer fra, og kanskje sette batteriet hyppigere på lading og se om problemet blir borte.
Det har ikke noe med radioen å gjøre.
Har ikke park sensor.
41202729
Jan Arild
Har ikke park sensor.
41202729
Jan Arild
-
Brutal1ty
- -

- Car: Touran '09 - Caravelle '97
- Phone: 99417721
sandman wrote:Du har ikke en uoriginal spiller som gir lyder når tenningen slås av/på?
er vel ikke sony spiller eller?
-----
men en måte og skjekke om det er pga bilen er kald eller om det er pga det er kaldt ute er vel om du har kjørt så bilen er onklig god og varm og da lar den stå litt også starter opp igjen om den da piper
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/