Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by Stein »

Jeg blir helt svett av aktiviteten din, Yngve!
Men det er tydelig at du trives med T4. Bare begynn og spare. Før eller siden blir det vel et og annet ØUA-døgn, og vips har du en T5 på tunet!

Stå på, det er artig lesing, og mye interressant. Mye som ikke jeg har reflektert over. :D

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Stein wrote:Jeg blir helt svett av aktiviteten din, Yngve!

Hehe, du er ikke den eneste. :p :wink: :mrgreen:
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Som nevnt handla jeg meg en rimelig parafinovn, eller som det enkelte steder står å lese - "lampeolje" (som er rensa parafin, vel).

Den vil nok ikke brukes i bilen, men heller i forteltet siden det er svært og flott. Ettersom produsent mener at den har brenntid på mellom 15 og 17 timer pr. (5.2l) tank, kan den jo surre og gå natta eller dagen igjennom. Nå vil jeg vel ikke la den surre og gå uten noen form for tilsyn mens alle sover, Murphy regjerer også campinglivet og man skal ikke ta noen sjanser. Ettersom jeg stortrives i felt, vil jeg kunne sitte og slappe av med ei bok eller no håndarbeide (mekking, montere ting eller reparere tjafs, fluebinding osv osv)(ikke no hekling eller makramé på denna karen, nei!) i noen timer mens ØKH & Oda sover sine søteste søvner (heter det søvn her??)

ImageImageImage

Nå blir det vel testing i nær framtid av både teltet som jeg fremdeles mangler et tverrstag som ikke lå i eska fra Just Kampers (crap at folk ikke kan pakke det som skal være med før avsendelse), i og med at jeg må utbedre etpar små ting på det. Jeg skulle også like å se det stående på en presenning slik at ikke for mye fukt kommer nedenfra, men hva skjer da om det kommer fukt ovenfra - da renner det jo langs presenninga innunder teltet og gulvet er like bløtt :roll:

I en ideell verden legger man teltets bunn og går i sokkelesten inne i teltet - mulig jeg må moderere meg der, sandaler med raggsokker innendørs og uteskoa i teltåpningen eller noe sånt noe. Sjefsplanen er å brette inn presenninga slik at den ikke stikker utenfor teltets egen bunn, og at den da utgjør en dobbeltbunn for teltet :)

Jeg må lage meg en slags "dødmannsknapp" for taklyset i bilen, ettersom bryteren i dørkarmen på skyvedøra vil slå på lyset der mens dåra står åpen - jada, det er bare å skru ut bryteren så slukker lyset men det er ikke en funksjonabel metode for campingliv i/med Caravelle :wink:

Med forteltet hengende oppå biltaket (savner den jævla stanga, har jeg nevnt den mangler) så har man jo fronten av teltet hvor det lar seg gjøre å sitte med campingstol og et lite bord, nesten som jeg gjorde det på campinghytta i Austbygde 8)
Går fint an å sitte under der så lenge trekk og eventuell nedbør kommer fra en annen kant enn rett mot fronten av teltet (men bakfra, med bilen som le burde da fint gå an).
Oppholdsrom og sovealkove i senter av teltet - oppholdsrommet er så stort at å sitte der inne med campingstol og denna ovnen min, samt ei gasslykt/batterilykt burde la seg gjennomføre til langt ut i neste år om man ser på graderstokken i kveld :D
Tre plussgrader og sludd er ufarlig !

Nå har jeg tre liggeunderlag som det er, to stk 14mm Ajungilak og ett "selvoppblåsbart" som jeg legger på toppen. Det gir grei nok forhindring av varmetap langs ryggraden så lenge jeg ligger midt på underlagene, men det blir jo mektig smalt å ligge på - har prøvd å legge dem ved siden av hverandre med det oppblåsbare på toppen og så lenge jeg ikke kjører med feltsenger i bilen er vel dette eneste løsninga - ned på kalde bakken for en gammal skrott og sove der.

Siste rommet Just Kampers reklamerer med at Space Awing har, er det rommet som har tak og tre vegger på baksia av teltet - her man da rygger til bilen så teltduken bare strekkes opp på taket av bilen og strikk sydd i endene på veggene samt barduner & teltplugger tetter mot bilsiden. Funker som smør bare man har den stanga som ikke fulgte med, det gjorde heller ikke gummihammer til å få pluggene ned i bakken, men gummihammer har jeg i ettertid anskaffet meg for enorme 18 DKR i sommer da vi var på Jylland.

Skulle jeg sette opp teltet for at ØKH & Oda skulle være der på overnattingstur sammen med meg, ville jeg kanskje strukket en presenning noe større i areal enn det teltets gulvflate er, over teltet. Da ville nedbøren ikke få truffet teltduken og kun kondens bydde på fukt. Faktisk så kan det jo også sne med ei presenning strukket over teltet 8)

Nå tviler jeg på at det lar seg gjøre å strekke ei presenning over telt og deler av bilen under Vintertreffet i Elvedalen, men er det kaldt nok trenger man jo ikke noe over teltduken. -Kommer ha med gulvmatter til vintertreffet, for å skape enda mere mellom meg og permafrosten - Aviser mellom teltbunn og sovealkovens bunn, til og med - kan jo brennes ved avreise, eller noe.

OK, denne uka blir det muligens pluggbytte, får se an utetemperaturen noe senere i uka (onsdag er tidligste tidspunkt for detta)

Ah, kom på et drawback - kontakten i motorvarmerpålen jeg leier, er ødelagt. Har ikke brukt den på ei stund, vært vekk m.v og da jeg kom tilbake til arbeidet nå i eftas så ramler det porselen ut da jeg åpner lokket på koblingsboksen. Krav om både refusjon av så langt kr. 500,- i leie og påfølgende bytte av motorvarmerpåle er min respons til arbeidsgiver for den detaljen - jeg har observert folk låne strøm til å komme inn i containere på kveldstid, fra min kontakt. Vel, det betyr ikke annet enn at jeg kobler meg på en annen manns kontakt og håper jeg får jobbe i fred under Tyskerbrakka 8)

Det blir mobilbilder så uten arbeidslys til, blir det elendig kvalitet på bilderne.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-

Post by Stein »

Hvor stort er bunnen på teltet? Har 8mm liggeunderlag i størrelsen 8x4 meter. (Ja, du leser rett) Kan klippes til og limes sammen til et på feks 24mm?
Dårlig til den opprinnelige bruken, men super til underlag under teltbunnen. Er et litt eldre trekk fra et basseng. Haster om du skal ha noe, ligger ved kontaineren for søppel nå i kveld.
Stein Larsen

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det med flere liggeunderlag kan være en idé, det vil riktignok være "a bitch" når man skal lagre dem hjemme mellom langturene men uvurderlig under kaldværscamping. Men det burde la seg gjøre å oppbevare noen usle liggeunderlag, vel !

ImageAlkoven var da teltet sto oppe i den
halvdelen som er nærmest kamera.
Bilen skal stå bak teltet, halve forskjermen stakk ut forbi teltet.

Arealmessig er det større enn det bilen krever av plass, det skråner jo utover jo lengre ned man kommer på teltveggene.

Så innslag på Dagsrevyen på freddan om Forsvarets Avhendingsprosjekt (som egentlig er en serie med prosjekter, under én felles paraply) hvor de hadde et slags innslag fra Hovemoen (ikke den ved Agendal), og en auksjon der oppefra.
Liggeunderlag, brukbart campingutstyr og ellers mer eller mindre nødvendige ting og tang auksjoneres jo fra hhv Hovemoen, Elvegårdsmoen i Nord eller fra Bodø fra tid til annen.

Jeg sa med konemor at "dit skal vi en dag" og hun lurte på om hun kunne få en Gelendewagen da... :roll:
Syns å huske jeg lirte av meg noe i retning av at "du skal få vaskevannsfat og vaskebrett, tenker jeg vi sier" :D

Prosjekt "skaff liggeunderlag" er i gang !

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Jeg sa med konemor at "dit skal vi en dag" og hun lurte på om hun kunne få en Gelendewagen da... :roll:
Syns å huske jeg lirte av meg noe i retning av at "du skal få vaskevannsfat og vaskebrett, tenker jeg vi sier" :D
Jøss! Yngve, du er en modig mann! 8)
Du var altså ikke redd for å måtte overnatte i teltet samme natt? :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
hunter
-
-

Post by hunter »

solrikioo wrote:
Stein wrote:Jeg blir helt svett av aktiviteten din, Yngve!

Hehe, du er ikke den eneste. :p :wink: :mrgreen:
Faktisk den eneste T4-tråden jeg gidder å lese alt i :) Stå på Yngve! Dette blir bra 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er én ting som har slått meg etter montasjen av pleksiglassene i vinter, steike så dårlig utsyn det er bakover under rygging :D

Nå har en kollega handla seg en Biltema-radio med LCD-skjerm hvor den kan kobles på ryggekamera, og ettersom radioen kosta usle 1.600,- vurderer jeg gjøre et kjøp av en sånn en sjøl.

-Med et enkelt søk innom Biltema, Clas Olsson, Mekonomen, Meca osv kom jeg ingen vei da jeg skulle finne pris og spec på kamera, men jeg fant via google et IR-kamera med respektive IR-belysning til rundt 1.300,-.

Alt kobles opp via kabling og ettersom jeg allikevel skal strekke kabler bakover ifm lyd/tilsv så anser jeg ikke det med kablinga å være noe problem.

-Inntil jeg kom på kabelstrekk fra kameraet som jeg vil montere mellom smussavviseren og bakluka - hvor i huleste er et godt sted å strekke kabelen inn i bilen derfra ?
Et alternativ på selve kameraet er vel et som er beregna fungere dels som ryggekamera og dels som skiltplate og da holde reg.nr på plass baki der, det kameraet ser jeg for meg krever kabling inn i bakluka og derfra går det jo strekk via strømpe til toppen av baklukeåpningen, og videre inn i bilen, så et slikt et ville jo gitt minimalt med bry om hvor man skal legge kabelen.

-Men primært så jeg for meg å ha dette kameraet toppmontert, da. Bedre oversikt, antar jeg ?

Ryggekameraet vil jeg jo glatt ta med videre til neste t4 når den dag kommer.

mvh,
Yngve S
kaizoku
Car: T4 1999 GL Syncro

Post by kaizoku »

Jeg har også tenkt på ryggekamera, og for meg virker det også mest oversiktlig og logisk å montere det på toppen. Har også sett de mer "fancy" kameraene med flere sensorer som piper og tegner streker på skjermen osv. Jeg føler det er mer "KULT" en nødvendig. Da føler jeg at et "billig" kamera fra biltema vil holde massevis :D
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, min teori om at behovet for oppdeling i streker og grader forsvinner med toppmontasje - da ser man jo hvor både hengerkule og fangerhjørner befinner seg.

Det som gjenstår sånn rent bortsett fra å snike unna kapital for dette fra Heimens ene inntekt, er om man skal ha kun kamera og koble opp på en bilstereo med mulighet for påkobling av kamera, eller om man skal anskaffe nok en digital gadget i bilen - begrenset med hvor mange gizmo's man egentlig kan ha der framme. Og jeg er tilhenger av KISS, dvs "Keep it Simple, stupid" og jo mer ræl som skal monteres på eksempelvis dashbord jo mindre estestikk blir det igjen i bilen.

Får tygge på det inntil konemor er tilbake i arbe', tenker jeg.

mvh,
Yngve S
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

jo--and wrote:Hei rudeboy

Du hadde engang et innlegg om sølvpapir i kupelys. Har du prøvd dette selv? I så fall noen spesiell lim du brukte? Ellers er det kjekt og lese det du har skrevet om. Høres ut som dere har planene klar for sommer 2010.
Har testet dette med aluminiumsfolie i taklampa, det ble litt bedre lys og det er kjempeenkelt å gjøre :-)
Brukte vanlig spraylim og aluminiumsfolie.
Image
Tom
Bodø City
Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, jeg valgte å stole på danskerne som la dette ut som Tips & Tricks på sine sider, da... :wink:

mvh,
Yngve S
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hvordan er det evt. å bruke 'chromespray'? (Har aldri brukt det, og vet ikke hvordan det ser ut...)
Pål Strand
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

min erfaring med cromspray(fra biltema i hvertfall) er at den blir mer matt enn aluminiumsfolie.
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm. Tror jeg med fordel kan lese meg opp på hvor lang tid man kan anse som "normert tid" for en operasjon på bilen.

Fikk bytta luftfilter, så enkelt at selv mor kan klare det.

Så fikk jeg bytta to plugger, den helt til høyre overså jeg jaggu der jeg lå men den er dritlett ift senere plugger så here goes :

Plugg nr. to fra høyre, og den i midten var sånn høvelige å nå tak i samt å få på plass igjen med den nye.
Men fra midten og i retning venstre ble det fort værre. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier jeg brukte omlag 40 minutter på å få løsna første til venstre etter midten - drivstoffpumpa skal jo stå i fred, den :?

Etter å dessverre ha fått ut pluggen også her starta moroa som varte i rundt 2.5 timer hvor jeg ikke bare ble sliten i kontorfingra, "av i skuldre" og nakke eller ringte etter trøst hos Jakob men jeg måtte jagggu ha bistand fra en sliten og trøtt Glenn Harald for å få faenskapet lirka og lurt på plass. TA AV DIESELPUMPA FØR PLUGGSKIFTET :roll:
Det kommer jeg til å gjøre for alltid framover.

Nå mangler det bytte av hhv ytre høyre og ytre venstre plugg, og det ene og alene fordi jeg som nevnt overså ytre høyre mens jeg dreiv og la meg til rette, samt at drivstoffpumpa m.v hardware står i veien for siste på venstresia.

På den lyse sia av dagen igår, fikk jeg jo bytta luftfilteret, da 8) ImageRosa, ja.

ImageSkal det se slik ut i nedre høyre hjørne av motoren ??
Antar det er ei gammal pakning som begynner vise tenner og by meg på motstand.

ImageHer starta dævelskapen, langt over evne kasta jeg meg inn i dette. "Tar bare noen timer, jeg jobber jo kjapt og greit" my ass :D

Glen mente det kosta rundt 1.800,- for å få bytta pluggene, og ta mine ord - du setter det vekk for den prisen :D

Helevette, som jeg plagdes - Glenn også etter at jeg hadde begynnt bli høylydt under bilen. Det blir ei flaske av en eller annen sort, skal se hva jeg finner ut kan være en ok respons til hjelpa.

De to resterende pluggene tas ENO - etter nærmere ordre.

Jens nevnte man bør ta alle samtidig og jeg er uten innsigelser enig i at det høres da lurt ut, men jeg har ikke anledning denne gang å få tatt den siste som ligger og venter på den mest bortgjemte plassen. Nest siste ligger jo praktisk talt i friluft, om man skal sammenligne med den på motsatt side av blokka. Crap.

Ikke ble det tid til noe oljeskift, kunne sikkert ha rukket over det mens jeg venta på at motoren skulle kjøles såpass ned at plugga løsna men hvem tenker vel på det når man kan mobbes i vennlig lag 8)

Tror jeg skal innvilge meg fleksing imårratidlig, og ikke stille på arbe før 0900, ja.

God aften, godtfolk !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Så mye gammal skitt fra de gangene jeg har hatt kjølevannslekkasjer, og de har ikke akkurat rydde og vaska etter seg sjøl om jeg har betalt for det, disse verkstedsfolka.

Får gå over med rensevæske og klut og fjerne all kjølevæske i motorrommet (ikke i systemet, der skal det jo være) samt tørke vekk oljesøl i bånn av motoren.

-Det kan tenkes at olja stammer fra forrige oljeskiftet, han sølte en hel del til proff oljefyr å være 8)

Men etter opprensking under huven finner jeg jo kjapt ut om jeg har lekkasje i kjøla eller mororen, da.

Fikk et aldri så lite hint fra Glenn om at den ene pæra i front er gåen, så da gjenstår det å se om det er pæra eller min aller, aller kjæøreste del på bilen - kjørelyskretsen til Møller :?:

OK, natta !

mvh,
Yngve S

EDIT - med medlemskapet betalt hos VACN har man etter sigende 25% avslag på pris hos Mekonomen, og hos Møller (Elverum, i allefall) 15 % på deler. Nice !
Last edited by Rudeboy on 18 Dec 2009, 10:08, edited 1 time in total.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Etter å dessverre ha fått ut pluggen også her starta moroa som varte i rundt 2.5 timer hvor jeg ikke bare ble sliten i kontorfingra, "av i skuldre" og nakke eller ringte etter trøst hos Jakob men jeg måtte jagggu ha bistand fra en sliten og trøtt Glenn Harald for å få faenskapet lirka og lurt på plass. TA AV DIESELPUMPA FØR PLUGGSKIFTET :roll:
Det kommer jeg til å gjøre for alltid framover.
Eller demonter dyse 4 og 5 med dyserør ved bytte av pluggene her. :wink:
Da går det adskillig lettere, men den pluggen som sitter rett bak pumpa er lei å komme til uansett. :twisted:

Det er nok ikke uten grunn at den i blant "glemmes" på verksteder (også hos VW). :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tror jeg skrudde av ei dyse da jeg for ett eller to år sia mente å bytte pluggene, men den gang gikk jo tia før jeg fikk sukk for meg - ble oppringt og siden jeg sto på gammeljobben gikk jeg og tok den jobben telefonsamtalen medførte istedet.

Skrudde på dysa og dett var dett, den gang.

Hva gårsdagen angår ser jeg at jeg burde ha brukt tiden jeg ventet på at motoren skulle kjøles ned (hadde kjørt rundt 4 mils vei i minusgradene) til å tappe ut gammal motorolje og skru ut gammalfilteret istedet for å surre rundt bilen - men steike så fort tiden gikk !

Oljeskiftet jeg drømmer om skal foregå i det stille og rolige, og etter å ha vært oppom Glenns jobb så jeg et godt tips for å finne "spilloljekar" - har jaggu etpar slike kasser i hardplast liggende, og emd etpar vindusspylervæskedunker tilgjengelig får jeg jo helt over gammal olje før overlevering på returpunktet på min jobb.

Ulempa her jeg er, er at det ikke kommer være varmt i garasjen jeg har sånn halvveis tilgang på - en egentlig stengt garasje fra den kalde krigen, brukes kun til samling av rask og tjafs, etter hva jeg ser inn gjennom vinduene i porten.

Så lenge det er strøm der skal jeg vel få lys i arbeidslampa, musikk til arbe' og jobben gjort. Har bare nesteuka og uka etter før det blir juleferie (unntatt julaftan) til utpå nyåret for min del. Burde rekke over å gjøre "noe" med bilen på den tiden, selv om den nå står utendørs og jeg i motsetning til Glenn ikke har (varm-)vann å spyle bilen med før jeg skal skru.

-Tro om jeg har passert mitt 2.500. innlegg nå ? Utilsiktet, i så fall :wink:

mvh,
Yngve S
får vel rydde bilen en vakker dag...

-WTF, nå har jeg mista tre innlegg jf telleverket på forumet :D Var oppe i 2.500 innlegg, nå er jeg på 2497...

EDIT II :
Var i kontakt med Unneberg Bil (Hei, Tommy) som leverte Just Kampers-teltet (Space Awing) til meg for rundt 18 mnd siden.

Jeg oppdaget da jeg satte opp teltet for første gang i sommer, og fant jeg ut at strikken i de fire teltstengene (bue/tunneltelt) var pill rotten. Disse skal jeg få bytta ut med strikk som tåler bruk utendørs :wink:

Jeg mangler også denne todelte tverrstanga som man skal feste til taket på bilene - på Tage sin camper, er det jo takrenne og man klyper fast stanga som er tredd gjennom telthemper slik at telttaket står stødig på bilen. På T4 er det "en annen" løsning - selv blir jeg vel å feste røret/stanga til takstativene og deretter bo trygt i telt og bil.

Jeg kommer sette opp teltet på Vintertreffet så får vi se om jeg har lang nok ledning til at det går an å holde en slags varme under en tynn, tynn duk 8)
Oljefylt el-ovn, 2.2 kW parafinovn, varmekjeldress og helårs sovepose gjør vel susen, tenker jeg.

EDIT III :
Var "heldig" og fikk hastetime på Elverum fordi jeg mista kjørelyset... :roll:
Samma gamle regla. Så denne gang mente jeg de fikk fjerne hele kjørelyskretsen siden det kan virke som om den svir et relé i kretsen, å skru på nærlys slik at jeg har kjørelysa på er jo like fullt mitt ansvar som vognfører enten det er montert automatisk kjørelyskrets eller man må bruke neven bortpå venstresia av dashen :evil:

OK, de sendte meg ei melding mandags eftan, jeg hadde fått tid torsdag 17. des men de minnet meg på min verkstedtime "i morgen" som da ble idag (16.des) så da stakk jeg bort med bilen den 15. des.
De tok imot beskrivelse og jeg snakka med mekanikeren, en trivelig kar, og han stillte etpar spørsmål.
Bl.a ett som jeg feilaktig svarte nei til, nemlig om tenningsstykket var bytta. Det ligger akkurat innafor der nøkkelen i tenningslåsen er, og er den rent elektriske delen av det man stapper bilnøkkelen i når man jo skal starte opp treskverket av en bil.

Dette har faktisk blitt bytta to ganger på Kalbakken tidligere, men det huska jo ikke jeg der og da.

Well, kort historie kort - idag fikk jeg bilen igjen. Jeg har kjørelys, kjørelys og fjernlys :lol:
Null parklys selv om det står på ved parklysposisjonen på bryteren på dashbordet. Fikk med den gamle dahsbordbryteren så jeg tror jeg kobler tilbake den, tar ut den nye dashbordbryteren jeg fikk og har den i reserve. Prisen var på kr. 4.900'ish men siden jeg nå er betalende i VACN så fikk jeg 15% av på deler og litt for å være uheldig med bilens lys så ofte - sjette gangen siden jeg kjøpte den for 4.5 år sia...

Mekanikeren rydda også opp en hel del inni ledningsvirrvaret, Kalbakken mente jeg hadde vært og kobla opp detta sjøl men her får enten Møllers folk i Vestfold/Finnmark ta støyten for enten er det dem eller ham jeg kjøpte bilen av (bodde i Vestfold, pleide være mye i Finnmark). Åkkesom har jeg da et minimumslys i front for resten av vinteren og før PKK'n i februar 2011 skal jeg vel få fiksa opp det at jeg idag får både park og nærlys når bryteren står på "parklys".

Imårra ser det jaggu F for at jeg kan ta julefri - da er det raka vegen hemmatte, og starte pakkinga av bilen for hyttetur til Telemark lørdagsmårran. Og dét blir bra, ikke noen som har vært på hytta på omlag 3 mnd, så jeg forventer snø, kalde rom og plenty med vedfyring der (har strøm også, men det gir jo ikke samme stas).

Da veit dere siste oppdateringa jeg kommer legge vha edit på akkurat dette innlegget - dere har kanskje ikke engang sett det ? Jaja, noen finner det vel en vakker dag :D
Last edited by Rudeboy on 16 Dec 2009, 21:57, edited 3 times in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

et til så er du oppe på 2500 :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Etter mye ræl med bl.a lysene, er dagens situasjonsrapport at etter å ha parkert på jobb (vakt fram til imårra) slår ikke lysene seg av.

Ji føkkings pi. Det blir å frese bortom Grindalsmoen og avkreve kjøretøy i bytte for at de har "fiksa" bilen min så bra, familien skal jo ting i jula for phanden! Ikke F om jeg syns det er greit å bli sittende her oppe i Østerdalen som jeg slett ikke bor i, til fjerde januar når jeg har første ordinære arbeidsdag etter jul... Siste de gjorde før jeg tok juleferie var å utbedre det forbanna kjørelyset som vanen tro ikke ville virke, hadde ett kjørelys og to parklys - null fjernlys og null parklysfunksjon uten dette ene kjørelyset som hadde hengt seg opp.
Føler ikke det er rekti å betale fire laken for at bilen skal stå og gå seg tom for strøm nå, nei.

Kjenner meg kranglevoren og kamplysten på en dag som denne...

-Men kjenner jeg Møller rett er de ikke på jobben engang, det er jo jul :roll:

God jul, da.

Yngve S
påvei til verksted

EDIT - de har selvsagt ikke engang satt på telefonsvarer, langt mindre hengt opp lapp i døra med åpningstider nå i jula.
-Ikke for noe annet, med mindre mitt lille "KSR"-håndgrep berger startstrøm for meg imårra, blir det Statsbanene hjem utpå formiddagen. Så får tomt startbatteri, pærer og deler for øvrig komme Møllers eget kostnadssted - jeg betaler ikke for at symptomet skal utbedres, selv om jeg har gjort det de seks gangene samma feil har kommet tilbake.
Hadde de hatt åpent nå, ville jeg avkrevd lånebil for deres regning (betaler drivstoffet, seff) for innlevering 4. januar når neste gang jeg opprinnelig skulle ha vært tilbake her på jobb.

-Mektig spent på om jeg trekker såpass med strøm at batteriet går tomt inatt, jeg kobla fra det jeg med mine beskjedne midler kunne koble fra :roll:
Stein
-
-

Post by Stein »

Ring hjem til verksmesteren direkte. Finner nummeret i katalogen, og fortell at du sitter fast på grunn av dette.
Spør om det er vanlig å sende ut biler med så alvorlige feil.

God jul!

Stein
Stein Larsen

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ringer et privatnummer jeg sitter på imårra, når bilens startbatteri (som er 14 mnd gammelt) er tom for strøm.

Heldigvis går jeg av vakt 0900 og da er alle julemiddager langt unna så noe akevit og juleøl/-vin tviler jeg på de har kasta i seg til den tid jeg "finner ut" bilen ikke vil starte.

Ser et poeng i konemor sine spørsmål rundt detta med privatlease - greit nok, leasing er for de som ikke har råa til å kjøpe bil og jeg sier det rett ut - jeg eier ingen million jeg kan handle enten Multi eller Caravelle for.
Hun nevnte at VW har en av disse Bluemotion Passatene til leasepris under 3.000,- i måneden.

Som pendlerbil og da det kjøretøyet som skal igjennom salttåka vinterstid ser jeg en klar fordel med å la Tyskerbrakka stå til det er bar bakke ute og man igjen skal ha på sommersko. Som ØKH sa det, vi kan jo ha Caravellen som feriebil og da anvende en slik småbil som Passat er til pendlinga mi og til kortere turer hvor man ikke trenger det en familie i 2009 (snart 2010) trenger ha med seg på tur.
-Så jeg skal fiske litt pris og utgifter på detta der med lease av Passat Stv (Nei, vi har ikke råa til å kjøpe en Passat heller, de koster jo nesten like mye som T5b når man setter inn et minimum av utstyr i dem, jo). Men den snokinga blir i romjula og nede i Oslo for Elverum har egentlig ikke fortjent penga mine selv om de strekker seg etter å klemme inn mine el-feil i alle andre oppdragene de har.

Godt det er jul, imårra eftas kan jeg slappe av (om jeg kommer meg hjem) !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Det er nesten så jeg begynner føle meg forvirra over bilen, i anledning detta styret med lys og manglende lys.

Igår da jeg stoppa uttafor jobben og skulle inn for å overta vakta skrudde ikke lysa seg av da jeg stansa motoren og tok med nøkla.
Så etter etpar timers jobb parkerte jeg på min plass hvor jeg leier motorvarmerstrøm fra, og kobla ut sokkelen på H4-pærene siden bilen enda lyste og kosa seg.

Sjekka bilens spenning iht DEFA-displayet og det sa 12.7 volt rundt 1230 igår. Klokka 2000 viste samma displayet spenning på startbatteriet på 12.6 volt og da har jo ikke bilen trukket noe strøm ifm at lysa ikke kunne slås av...
Go figure !

Idag morges da jeg gikk av vakta, fyra jeg opp bilen uten problemer og spenninga var før jeg vrei om nøkkelen fremdeles på 12.6 volt.
Riktignok nappa jeg ut lysbryteren i dashboardet igår, og fordi den var ute imårrest så tenkte jeg prøve med den som ble bytta ut i forrige uke. Eneste forskjell fra da til nå er at høyre kjørelys/nærlys nå var slukket og bilen kun fikk parklys, samt at fjernlyset ikke lengre virket.
Parklys er noe lite, så jeg bytta til den nye bryteren og vips kom nærlyset på igjen. Sjekka fjernlyset og det er på plass men som før mangler jeg park- og lyshorn. Altså tilstrekkelig for kjøring men ikke for en PKK.

Kjørte glad og fornøyd fra Østerdalen og kom til Oslo med eneste moment at en idiot som kom imot meg fant ut av fordi lykteglassene gir forskjellig spredning i vektorer ut fra glasset og han befant seg lavere (og til venstre for meg) så ble han blenda - han valgte flashe sine fjernlys som jeg fint viste ham at jeg også har :roll:

Ved parkering, så stengte jeg jo av motoren vha nøkkelen og tok dem ut av tenningslåset - null lys foran... :shock:

-Hvorfor kommer dette problemet ved kjøring ene veien, mens retur "friskmelder" bilen for samma gjentakende problem !??

Jo. Det er fordi mekanikerne gang på gang lytter til problemstilliongen jeg gir dem, og fikser symptomet mens sykdommen får fritt leve videre. Møller Elverum skal få fikse lyset når jeg er tilbake der oppe over nyåret - aldeles vederlagtfritt.

Ut over det er jeg fornøyd, fikk pilkesett og Long Way Round-DVD samt ei tøff Type 2 Transporterskjorte 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Herlig vinter i Oslo, sikkert trist for dem som må ut og kjøre nå for kommunen pleier gi beng i værvarsel og historikk hva veirydding angår.

For vår del blir det akebrett for Oda Johanne og trikk på den lengste etappen mellom hus og middags-sted hvor jeg da tråkker opp spor for familien mens jeg sleper på Oda sitt flunkandes nye akebrett - jomfruturen, faktisk :D

Var og sjekket bilen istad, synd jeg ikke tok bilde før jeg nappa fram vindusviskerne men sånn er det - fint i Oslo også ! Det lå plenty snø på bakruta som ramla ned da jeg løfta viskeren fra ruta.

Image

Vi snakket om å reise oppom Telemark i jula, blinka oss ut forrige helg som tidspunkt men måtte endre tiden - det blir i januar istedet men steike så greit og behagelig det er å slippe kjøre dit nå... 8)

Kos dere alle sammen nå i romjula !

mvh,
Yngve S
Locked