Kobling av ekstralys
Kobling av ekstralys
Noen i et annet forum påstår at det ikke lenger er påbudt med egen bryter for 1000-metere? Noen her som vet hvor dette eventuellt står skrevet?
Pål Hagbart Granlund
Re: Kobling av ekstralys
§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)
FJERNLYS
1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr.
eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.
Alle kan tennes samtidig, altså ikke krav til bryter, men det anbefales.
FJERNLYS
1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr.
b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.
Alle kan tennes samtidig, altså ikke krav til bryter, men det anbefales.
Takk for svar!
Kan jo være kjekt å ha noe å referere til hvis eller når man blir stoppet, eller er på EU-kontroll, ikke alltid alle som er oppdatert på alt!
Kan jo være kjekt å ha noe å referere til hvis eller når man blir stoppet, eller er på EU-kontroll, ikke alltid alle som er oppdatert på alt!
Pål Hagbart Granlund
MEN....det er snakk om 3 meter ekstra ledning og ei brytr på til saman kanskje ein hundring som gjer at du kan skru av tusenmetringane dersom du feks skal kjøre i tett snødrev eller tjukk tåke.
Har sjølv måtte ty til dette to gangar etter at eg sette på ekstralys på caravellen.
Altså eion situasjon der vanleg fjernlys gir betre køyrelys enn både nærlys og fjernlys med ekstralys innkobla gjer.
Råd herfrå er å instalere ein liten brytar...
Har sjølv måtte ty til dette to gangar etter at eg sette på ekstralys på caravellen.
Altså eion situasjon der vanleg fjernlys gir betre køyrelys enn både nærlys og fjernlys med ekstralys innkobla gjer.
Råd herfrå er å instalere ein liten brytar...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Ikke for å kverulere, det er jo bare bittelite ekstra jobb å trekke en ledning inn i kupeen og sette på en bryter, men jeg tror ikke jeg i løpet av mer enn 34 år med førerkort har vært borti sånn værforhold som Tæff beskriver her, i tett snødrev eller tåke ser du ikke bedre med kun bilens originale fjernlys, det enseste som hjelper hvis du ikke har bra tåkelys, er å sette ned farten og kjøre med nærlys.
Pål Hagbart Granlund
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Er det egentlig lov med fjernlys på taket ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Lysa skal være montert i bilens front, dvs takmontert er kun tillatt på lastebiler som har tilnermet loddrett front, mener jeg å huske.Tur-Bo wrote:Er det egentlig lov med fjernlys på taket ?
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Eller på en T3 som jo også har en tilnærmet loddrett frontLivar wrote:Lysa skal være montert i bilens front, dvs takmontert er kun tillatt på lastebiler som har tilnermet loddrett front, mener jeg å huske.Tur-Bo wrote:Er det egentlig lov med fjernlys på taket ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Både T4 og T5 amulanse har innfelte ektralys over frontruta...
Min erfaring med tett snødrev, er at gule lys er mye bedre. Men kan ikke huske å ha sett gule lys i tusenmetere 
Pål Strand
Biltema har noen som gir gulaktig lys.Di syns jeg var bra i regn/snø.Syns og det er greit å kunne skru av ekstralysa.Det er min erfaring.I tett snø eller tåke er det greit.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Også er det jo tøft med knapper.

Jeg liker iallefall og kunne "sjonglere" med hvilke lys jeg vil bruke..
Jeg liker iallefall og kunne "sjonglere" med hvilke lys jeg vil bruke..
-
Caravelle-Kai
- -

Noen unntak finnes tydeligvis:Livar wrote:Lysa skal være montert i bilens front, dvs takmontert er kun tillatt på lastebiler som har tilnermet loddrett front, mener jeg å huske.Tur-Bo wrote:Er det egentlig lov med fjernlys på taket ?

2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
solrikioo wrote:Også er det jo tøft med knapper....
Jeg hadde en flyinstruktør som sa han ville bli flyger fordi han like å skru på knapper!
Det er tøft med knapper, enig der!
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Sannsynligvis for det meste av arbeidet i lydstudio foregår på PC eller mac nå...steinn wrote:solrikioo wrote:Også er det jo tøft med knapper....
Jeg hadde en flyinstruktør som sa han ville bli flyger fordi han like å skru på knapper!Dårlig unnskyldning, hvorfor ikke da bli lydtekninker i et lydstudio?? Forresten, han fly i SAS nå.
Det er tøft med knapper, enig der!
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro