Skal bytte topp på en 1,6 jx ute i felten.
-Får jeg av eksos og innsugsmanifoil med motoren i bilen ?
-Kan jeg løsne dem og legge de inn mot siden ,for så å skru av toppen ?
-Demonteres manifoilene som en enhet ?
-Som dere skjønner så er jeg ute etter minst smertefulle vei
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Trenger du virkelig ta av innsug- og eksosmanifoil? Jeg ser for meg at du hvis du skrur av turboen fra eksosmanifoilen og kobler fra trykkrøret mellom turbo og innsugsmanifoil, så kan du løfte toppen rett av?
Jeg skrudde av turboen på min, og det gikk lett. Det er tull at man trenger fastnøkkel. Jeg kjøpte et sett 1/2" 12-kantspiper på Biltema og hadde skralle og forlengere av tre forskjellige lengder. Da tar du den ene skruen liggende under bilen, og de tre siste stående over motoren. Brukte rustløser. Hadde gått enda lettere om jeg brukte varme i tillegg. Har lest at folk har slitt med å få manifoilen tett etter den har vært skrudd av.
Ifølge Jarl på T3nettet må de alltid planes før de settes på igjen. Det kan sikkert stemme, for min er ikke tett...
Orker ikke å gjøre noe med det før til våren tror jeg, selv om jeg har et ekstra sett pakninger liggende.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
avdem wrote:Samme problemet med manifolden her, smatrer litt, særlig i kaldt vær.... Går seg til når den blir varm. Men sikkert lurt å plane før montering ja.
Bruk gjerne ei grov fil så går det bra.Eksospasta fungerer.
Ikke toppen, Jan, det er eksosmanifolden vi snakker om planing av.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Jeg har nettopp byttet top på min 1.6 TD i felt. Det beste er å løsne manifolden fra turboen. Om du har et par forlengere trenger du ikke gå under bilen engang. Bare løsne luftfilteret, og det er plass i massevis. Tror ikke manifolden min hadde vært av siden bilen ble kjøpt i 1989, og boltene gikk greit ut. De virket ganske solide, så du kan ta godt i med skrallen. Ellers er det er hett tips å entre alle boltene i turboen FØR du skrur fast den nye toppen - det kan nemlig være litt knotete å få de inn hvis ikke.
Boltene til turbo er av en spesiell herding, enten løsner de eller så knekker de tvert. Du kan godt ta kraftig i , de tåler mye, men for å løsne rust spray godt opp og forsøk å stramme litt først før du forsøker å løsne.
Kjøpte en gang en motor av en viss bedrift lier..noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen Det var en tdk som de hadde klippet av registerremmen på, (var visst vanlig prosedyre) den gangen kunne jeg ikke finne noe merke på svinghjulet når ny reim skulle på, er det tenningsmerke på jx en ?
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Tur-Bo wrote:Kjøpte en gang en motor av en viss bedrift lier..noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen Det var en tdk som de hadde klippet av registerremmen på, (var visst vanlig prosedyre) den gangen kunne jeg ikke finne noe merke på svinghjulet når ny reim skulle på, er det tenningsmerke på jx en ?
Ja, det er merke på svinghjulet. Det er en 0 som skal stemme med en tapp på clutch-huset.
Tur-Bo wrote:Kjøpte en gang en motor av en viss bedrift lier..noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen Det var en tdk som de hadde klippet av registerremmen på, (var visst vanlig prosedyre) den gangen kunne jeg ikke finne noe merke på svinghjulet når ny reim skulle på, er det tenningsmerke på jx en ?
Ja, det er merke på svinghjulet. Det er en 0 som skal stemme med en tapp på clutch-huset.
nei.. ikke når den skal i t3 med jx svinghjul.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Så er jobben gjordt. Tipset til Harald om å la alle manifoiler sitte og skru turboen løs fra eksosmanifoilen fungerte fint. Men, hvordan er egentlig tiltrekkingsprosedyren på topplokksboltene ? På topppakningen stod det 60 nm, synes det høres lite ut. Skal de etterdraest ?
vwooosh...!!! wrote:Hvor kjøpte du topppakkningssettet TurBo...?
Bilekstra, de ville ha greie på hvor mange "Hull" pakningen hadde, det stikker ut en liten leppe av pakningen mellom topp og blokk, den er merket med hull alt etter hvor tykk pakningen er. Og husk å bestill strekkboltene til toppen samtidig.
Jeg byttet også alle glødepluggene når jeg hadde toppen ute. veldig mye enklere da