Understellsbehandling mot rust

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Transporter-erik
-
-

Understellsbehandling mot rust

Post by Transporter-erik »

Har hørt at disse bilene, i likhet med eldre biler flest, har dårlig med rustbeskyttelse under. Noen som vet hva som kan brukes for å forhindre rust, i alle fall en god del av den?
Erik
Avo
-
-

Re: Understellsbehandling mot rust

Post by Avo »

Min erfaring med T3 er at de ruster alle andre steder før det er noe problem under.
Men uansett, med gammel bil er det vel oljebehandling som gjelder...
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Sagkjedeolje, den er passe seig, varm den opp til ca 80 grader og sprøyt den på med understellssprøyte. Det er lurt å plassere bilen på et stykke byggningsplast før du setter i gang. Spillolje er ikke å anbefale da den inneholder litt syre som kan angripe ledninger og gummi.

En annen ting som undrer meg litt når det gjelder T3 er at de ruster forholdsvis lite, ser ikke ut til at det er kostet på særlig mye rustbeskyttelse i utgangspunktet, kan det være stålkvaliteten som har vært spesiellt god ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

http://www.mb-garasje.no/Rustbeskyttelse.html
Har brukt Mike Sanders fett på min, varmes opp til ca 120*, og sprøytes på i falser og hulrom. Når bilen blir varm smelter det, og trekker bedre inn.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Transporter-erik
-
-

Post by Transporter-erik »

Hvor mye koster disse produktene dere nevner, og hvor kan de kjøpes?
Erik
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

sagkjedeolje kjøper du billigst på felleskjøpet eller på biltema ( det er en spesialolje til sagkjedet på motorsager)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

635,- for 4kg fett, og 1190,- for sprøyteverktøy på http://www.mike-sander.no/
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
sjokobrun

Post by sjokobrun »

I det tyske magasinet Oldtimer Markt var det en stor test av rustbeskyttelsestester i nr 09/2009. Mike Sanders kom på 2. plass av 28 produkter. MB garasje har ved siden av Sanders også Fluid Film som kom på 7.plass. Dette er et middel helt uten løsemiddel, og kan påføres uten å måtte varmes opp. Det kom bare litt dårlig ut i testen på krypegenskapene, men var faktisk best på bart metall.

Jeg har behandlet en Volvo Duett og en Boble med dette stoffet, og så langt ser det bra ut. Den store fordelen er at det er behagelig å jobbe med, og likevel et av de beste produktene på margedet. Jeg har derfor bestillt ny ladning til min T3 87 Camper. Nå er bensintank med ekspansjonstanker og påfyllingsslange (kjent ruststed), girkasse og alle giroverføringer borte, så det skal bli greit å komme til de utilgjengelige stedene. Oppe på bensintanken har jeg imidlertid tenkt å legge voks. Har fått med meg en liten prøve som jeg vil varme opp og smøre på tanken før jeg monterer. Det er mulig jeg også gjør det over og på siden av ekspansjonstankene. Det var utrolig hvor mye drittt som hadde samlet seg der.

Forresten - bra service hos MB garasje synes jeg.
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Har alltid en boks Jotun terasseolje i garasjen, denne tyntflytende olja trekker inn overalt og herder etter en stund.
Koster "ingenting" og virker knallbra.

Hadde en sveiseskjøt for mange år siden som rustet, og rusten kom igjen og igjen uansett hva jeg gjorde - for morro skyld sauset jeg det inn med terrasseolje, og jammen så virket det bra.

Smører du dette inn i hjulbuer etc så trekker den inn og mykner den opp gammel tektyl, slik at den sprukne harde tektylen får nytt liv og får tilbake virkningen. Oljen bruker jeg alltid under service på hjuloppheng, bremsecalippere, bremsetromler etc. sauser inn et lag noe som stopper rusten.
Man trenger ikke tenke på at det må være rent (kun tørt) den tynne olje trekker igjennom alle urenheter og herder.

Obs: bruk ikke dette i bagasjerommet (hvis du har dårlig tid) for ulakkert tektyl/oljeplater løses opp og blir nærmest flytende en stund (noen dager) før det herder igjen og alt blir som før bare at oljeplate har fått fornyet mykheten sin. Skal du fjerne tektyl/oljeplater er dette et superbra middel, saus på og skrap av :wink:

Terasseolje har nok en Ovatrol effekt :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Harald
-
-

Post by Harald »

Det er ikke sesong for å rustbehandle bil for de uten tørkeboks. Den er en generaltabbe å rustbehandle en bil som ikke er 100% tørr. Det er det aller værste du kan gjøre mot den. Hvis du kapsler inn fuktighet vil den ruste opp fortere enn svint. Og hvis det er noe tjukk gugge du har på vil du ane fred og ingen fare før det virkelig er ille...
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
eivindch
Phone: 99709887

Post by eivindch »

Jeg har nylig fått sauset inn understellet på mine 2 T3'er samt en Caddy med lanolinolje hos Buskerud Antirust på Gullaug. Jeg undersøkte endel før jeg bestemte meg. Funderud i Østfold er kanskje de som er mest kjent for denne metoden. Kr. 2300 for en T3 og kr. 2000 for en Caddy (du får litt rabatt hvis du kommer med mange biler). Ingen upris og jeg synes dette virket ganske overbevisende. Jeg kommer nok til å ta meg en tur innom der med noen få års mellomrom. Jeg er spent hvordan bilene ser ut under om et par år.

Eivind
Post Reply