Jeg plages med å få varme ut fra luftekanalene bak i bilen. Når jeg trykker på startknappen for luft bak og justerer dette på fullt kommer det bare kaldluft ut. Hva kan dette skyldes? I tillegg har jeg en ekstra knapp på dashen som ser ut til å være for å styre lys bak i bilen når dørene er igjenn. Men denne virker altså ikke. Og det kan være?
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
+ 8 andre biler som jeg har hatt:)
På bildet fra B-stolpen i bilen din ser det ut som om du har satt taklufterne på fullt. Der kommer det bare kaldluft uansett.
Den nedre, som står av på bildet, er den som styrer varmluft. Denne kommer ut nede ved gulvet mellom fører- og passasjersetet.
Eller er jeg helt på jordet her?
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
oddvarr wrote:På bildet fra B-stolpen i bilen din ser det ut som om du har satt taklufterne på fullt. Der kommer det bare kaldluft uansett.
Den nedre, som står av på bildet, er den som styrer varmluft. Denne kommer ut nede ved gulvet mellom fører- og passasjersetet.
Er ikke helt sikker, men jeg tror kanskje at den øverste på bildet er viftestyring for kanalene rett bak fører og passasjer og den nederste er for styring for vifte helt bakerst siden dette egentlig er en minibussutgave. Men det var rart at styringen til luft nede mellom fører og passasjersetet skulle bli styrt fra baksete syns du ikke Men jeg skal prøve å stenge av den ene og bare kjøre den andre etc..
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
oddvarr wrote:På bildet fra B-stolpen i bilen din ser det ut som om du har satt taklufterne på fullt. Der kommer det bare kaldluft uansett.
Stemmer nok dette. Knappen til venstre, nederst på øverste bildet er nok styringa for av/på til varmt og kaldt.(hovedbryter liksom). Skru av den øverste bryteren på bildet 2.(kaldluft i taket) skru på nederste(varmluft langs gulv,og ved skyvedør) du vil få en varm fin bil.
Sjekk sikring på lys bak, evt stillingene på lysbryterne på selve lampene.
O2 er noe alle må ha!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
Stemmer nok dette. Knappen til venstre, nederst på øverste bildet er nok styringa for av/på til varmt og kaldt.(hovedbryter liksom). Skru av den øverste bryteren på bildet 2.(kaldluft i taket) skru på nederste(varmluft langs gulv,og ved skyvedør) du vil få en varm fin bil.
Sjekk sikring på lys bak, evt stillingene på lysbryterne på selve lampene.
Lysene virker når man slår dem på manuellt og når dørene er åpne, men ikke på den knappen i dashen.
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
Da har jeg funnet ut at når jeg skrur den øverste luftestyringa og varmen på fullt skjer det ikke mer enn at det blåser kald luft. Og når jeg ksrur av den øverste og setter den nederste på fullt skjer det ingen ting.
Når det gjelder den mystiske lysbryteren, kom jeg plutselig på at jeg har en dørbryter som ikke virker på passasjersiden, kanskje det er grunnen til at den ikke virker:) ?
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
smrendal wrote:Da har jeg funnet ut at når jeg skrur den øverste luftestyringa og varmen på fullt skjer det ikke mer enn at det blåser kald luft. Og når jeg ksrur av den øverste og setter den nederste på fullt skjer det ingen ting.
smrendal wrote:Da har jeg funnet ut at når jeg skrur den øverste luftestyringa og varmen på fullt skjer det ikke mer enn at det blåser kald luft. Og når jeg ksrur av den øverste og setter den nederste på fullt skjer det ingen ting.
Knappen med bil på ved siden av resirk må stå på.
Ja den er grei, fordi den er selvehovedstyringa. Men skjer fortsatt ikke noe når jeg skrur på den nederste. Og kommer ikke noe varme når jeg skrur på den øverste. Men tilbake til den lysbryteren så er den ettermontert. tok den ut i dag og kikket på den, og ledningene går frem i motorrommet til en kontakt som igjen går videre til noe, men finner ikke ut hva... :
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
[
Ja den er grei, fordi den er selvehovedstyringa. Men skjer fortsatt ikke noe når jeg skrur på den nederste. Og kommer ikke noe varme når jeg skrur på den øverste. Men tilbake til den lysbryteren så er den ettermontert. tok den ut i dag og kikket på den, og ledningene går frem i motorrommet til en kontakt som igjen går videre til noe, men finner ikke ut hva... : [/quote]
Du må få sjekket vifta som ligger under bilen, omtrent forkant av sidedør. Virker som den er defekt, eller ledningsbrudd. Kanskje sikring må sjekkes først.
Vanskelig å si med det lyset ditt. må nesten sjekkes av en som kan det litt mer, og kan se det i real life.
O2 er noe alle må ha!
Bussen må familien ha!
Jeg vil ha en mustang!
Viften under bilen bak virker antakligvis ikke. Formotstand eller vifte er sannsynligvis gåen. Men som det er skrevet, ventilene i taket gir bare kald luft. Varmen kommer i golvet, og stiger opp.
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
smrendal wrote:Men tilbake til den lysbryteren så er den ettermontert. tok den ut i dag og kikket på den, og ledningene går frem i motorrommet til en kontakt som igjen går videre til noe, men finner ikke ut hva... :
Jeg gjetter på at den bryteren er ettermontert. Det er ikke så mange originale brytere å velge i med vanlig av/på-funksjon, og denne bryteren er mye brukt til slikt. For eksempel for å lage en bryter som skrur av Eberspächeren på småturer hvor den ikke rekker å brenne seg rein.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Om bryteren var til lys skulle den koblet jord til kontaktene merket TkML i sikringsboksen under rattet. Det er det samme som dørbryterne gjør, kobler jord til TkML, som er Türkontakt Mit Last på tysk, Dørkontakt med last.
smrendal wrote:Men tilbake til den lysbryteren så er den ettermontert. tok den ut i dag og kikket på den, og ledningene går frem i motorrommet til en kontakt som igjen går videre til noe, men finner ikke ut hva... :
Jeg gjetter på at den bryteren er ettermontert. Det er ikke så mange originale brytere å velge i med vanlig av/på-funksjon, og denne bryteren er mye brukt til slikt. For eksempel for å lage en bryter som skrur av Eberspächeren på småturer hvor den ikke rekker å brenne seg rein.
Det kan godt hende. Kan ta et bilde av kontakten ledningene går til..
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
Så jo nå at disse ledningene kom fra en annen bryter som også er ettermontert. Men kanskje noen kan svare meg på hva denne kontakten er til? To ledninger inn og maaange ut:)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
Huska ikke helt om det var i denne tråden jeg spurte om den bakre varmeapparatvifta, men jeg spør i allefall på nytt.
Denne fungerer altså ikke hos meg. Veldig dumt nå når det er bortimot 10minus her:/
Mener at det var noen som sa det kunne være den formotstanden til vifta, hvordan den ser ut vet jeg ikke. Var på mekonomen og spurte etter en slik, men det kunne dem altså ikke skaffe. Noen som har ei brukt vifte som virker? Gidder ikke flytte tråden til "Deler ønskes kjøpt":)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
Funnet ut av den ekstra lysbryteren? det første som slo meg da du nevnte at den gikk forover mot mottoromet var om tidligere eier(om det har vært flere enn du som har eid den) kanskje har hatt ekstralys?
Ja jeg har jo 1000-metringer, men det skjer ikke noe når jeg har på lysene og trykker på bryteren. Har i tillegg en bryter på plastdekselet under rattet som jeg ikke finner ut hva er til:)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
Vifta til bakre varmeapparat kan dra inn hår og tråder fra bilen, dårlig med luftfilter og all luften er resirkulert, dette legger seg rundt akslingen og vifta klarer ikke å starte. Kryp under bilen, løsne skruene i flensen på siden av boksen og ta ut vifta, fjern hår og tråder. Da går vifta igjen, eller, det gjorde min i alle fall.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace wrote:Vifta til bakre varmeapparat kan dra inn hår og tråder fra bilen, dårlig med luftfilter og all luften er resirkulert, dette legger seg rundt akslingen og vifta klarer ikke å starte. Kryp under bilen, løsne skruene i flensen på siden av boksen og ta ut vifta, fjern hår og tråder. Da går vifta igjen, eller, det gjorde min i alle fall.
Hvis det er mye hår og dall i viften og den ikke går er det vel en viss sjangs for at motoren er gåen/brent siden bryteren har stått på ganske lenge avogtil
Men jeg ska prøve dette:)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L