Eber - Parkeringsvarmer med modulur.
Eber - Parkeringsvarmer med modulur.
Hallo !
I min bil har jeg en Eber Parkeringsvarmer med modulur.
Denne har fungert utmerket siden jeg kjøpte bilen og gir en god varm start på dagen.
For litt tid siden hadde jeg bilen på service, der det blant annet ble installert komplett DEFA pakke, (Motorvarmer, kupevarmer, batterilader), med SmartStart fjernkontroll.
Etter dette har det skjedd noe med Eberen.
Jeg har den programmert som før og den starter på det tidspunkt som jeg har programmert.
Jeg hører at den starter, men etter ca 15 minutter slutter den å gå og bilen er kald når jeg skal reise på jobb.
Noen som har noen forklaring på dette ?
Kan tiden som er programmert som varmetid ha blitt forandret når batteriet ble frakoblet under montering av DEFA ?
Jeg har ikke sjekket om den fortsatt står på 120 minutter varmetid, men nå fant jeg bruksanvisning for moduluret på Eber sine hjemmesider.
I min bil har jeg en Eber Parkeringsvarmer med modulur.
Denne har fungert utmerket siden jeg kjøpte bilen og gir en god varm start på dagen.
For litt tid siden hadde jeg bilen på service, der det blant annet ble installert komplett DEFA pakke, (Motorvarmer, kupevarmer, batterilader), med SmartStart fjernkontroll.
Etter dette har det skjedd noe med Eberen.
Jeg har den programmert som før og den starter på det tidspunkt som jeg har programmert.
Jeg hører at den starter, men etter ca 15 minutter slutter den å gå og bilen er kald når jeg skal reise på jobb.
Noen som har noen forklaring på dette ?
Kan tiden som er programmert som varmetid ha blitt forandret når batteriet ble frakoblet under montering av DEFA ?
Jeg har ikke sjekket om den fortsatt står på 120 minutter varmetid, men nå fant jeg bruksanvisning for moduluret på Eber sine hjemmesider.
Hilsen
Svein Erik
Oppdatering.
Jeg sjekket i går og uret står fortsatt på 120 minutter varmetid.
Startet varmeren i går, etter litt tid så startet den som normalt, men gikk kun i ca 15 minutter.
Startet den på nytt og da gikk den igjen normalt, både "brenneren", som man hører godt når man står utenfor bilen, og den invendige vifta.
Etter ca 15 minutter sluttet "brenneren" å gå og litt tid etter sluttet også den invendige vifta.
Da jeg startet den opp hørte jeg "tikking" i noe som jeg innbilder meg er dieselpumpa.
Da jeg stod utenfor bilen hørte jeg forholdsvis rask "tikking", raskere enn det jeg mener å ha hørt før.
Kan dette ha noe med diesel-tilførselen å gjøre?
Kan det f.eks være luft i tilførselen ?
Jeg sjekket i går og uret står fortsatt på 120 minutter varmetid.
Startet varmeren i går, etter litt tid så startet den som normalt, men gikk kun i ca 15 minutter.
Startet den på nytt og da gikk den igjen normalt, både "brenneren", som man hører godt når man står utenfor bilen, og den invendige vifta.
Etter ca 15 minutter sluttet "brenneren" å gå og litt tid etter sluttet også den invendige vifta.
Da jeg startet den opp hørte jeg "tikking" i noe som jeg innbilder meg er dieselpumpa.
Da jeg stod utenfor bilen hørte jeg forholdsvis rask "tikking", raskere enn det jeg mener å ha hørt før.
Kan dette ha noe med diesel-tilførselen å gjøre?
Kan det f.eks være luft i tilførselen ?
Hilsen
Svein Erik
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Re: Eber - Parkeringsvarmer med modulur.
Helt normalt med rask tikking i oppstarten og når brenneren går på max. Ut fra at både innvendig og utvendig vifte stopper kan det virke som batteriet muligens begynner og skrante. Skrantene batteri kombinert med "korroderte" kontakter kan resultere i at spenningen på eberen kommer under 10 volt og den stopper. Kan også være differansen i temperatur over varmeren som er for stor, defekte følere eller mangel på sirkulasjon(ivrige defa montører som har flyttet på slanger.
bare noen tanker fra vest
bare noen tanker fra vest
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Hallo.
Takk for svar.
Håper det ikke er batteriet, da dette ble skiftet på Møller Hamar for ganske nøyaktig 1 år siden.
Men jeg skal få sjekket spenninga inn på Eberen slik at den ikke har kommet under 10 volt.
I den siste tida har bilen også stått med DEFA-ledningen tilkoblet, så da håper jeg at batteriet har nok spenning.
Fjernkontrollen viser mellom 13,6 og 13,8 volt når laderen er tilkoblet.
Jeg tar meg en liten tur innom Møller i morgen og ber de være snill å sjekke de andre punktene du har skrevet om her.
Håper de finner feilen før det blir for kaldt.
Brukte DEFA kupevarmeren i dag tidlig og bilen ble ikke så varm da som med Eberen.
Takk for svar.
Håper det ikke er batteriet, da dette ble skiftet på Møller Hamar for ganske nøyaktig 1 år siden.
Men jeg skal få sjekket spenninga inn på Eberen slik at den ikke har kommet under 10 volt.
I den siste tida har bilen også stått med DEFA-ledningen tilkoblet, så da håper jeg at batteriet har nok spenning.
Fjernkontrollen viser mellom 13,6 og 13,8 volt når laderen er tilkoblet.
Jeg tar meg en liten tur innom Møller i morgen og ber de være snill å sjekke de andre punktene du har skrevet om her.
Håper de finner feilen før det blir for kaldt.
Brukte DEFA kupevarmeren i dag tidlig og bilen ble ikke så varm da som med Eberen.
Hilsen
Svein Erik
Torle
- -

I og med at spenningen trolig ikke er et tema her så kan det jo også være skit i sirkulasjons pumpen. Skal ikke være mye her før det blir krøll. Pumpen er rimelig enkel å gjøre rein aberet er at den bør taes ut av bilen...
Når den er tatt ut løses fire (torks)skruer og pumpehuset trekkes av, av med en liten låse klips og impelleren løftes av spolene(spolene er støpt inn i plast, og i impelleren sitter det fire magneter. litt korrosjonsprodukter mellom spoledel og impeller og effekten til pumpa blir dårlig.
Når den er tatt ut løses fire (torks)skruer og pumpehuset trekkes av, av med en liten låse klips og impelleren løftes av spolene(spolene er støpt inn i plast, og i impelleren sitter det fire magneter. litt korrosjonsprodukter mellom spoledel og impeller og effekten til pumpa blir dårlig.
Tor-Ole Olsnes
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Defa SmartStart har mulighet for å styre drivstoffvarmer i tillegg til den elektriske varmeren, er denne funksjonen koblet sammen med eberen? Da kan det kanskje være at dette gir noen forstyrrelser i systemet?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Hadde en test på Møller Hamar. De hadde aldri sett en slik varmer før. Det er ikke den som sitter i motorrommet, men den som sitter midt under bilen. Den har et lite eksosrør ut på siden rett foran bakhjulet på førersiden. Mener mekanikeren sa at det var "luft til luft-varmer"?
Når denne går gir den varmluft ved beinplassen til baksetet, den bruker ikke dysene i dashbordet,
som jeg har fått forståelse for at andre varmere bruker ?
Jeg har 2 utblåsinger bak førersetene, den ene til varmeapparatet og den andre til denne varmeren.
Da jeg var på Møller Hamar fungerte varmeren som normalt.
Mekanikeren tok bilen inn på bukken og fant ut at en "stuss" på den lille eksospotta var rustet av og en slange som skulle inn på denne stussen da ikke ville sitte fast.
Han mente at en grunn til at varmeren ikke fungerte, kunne være at den ikke fikk nok motstand i potta da røret ikke satt skikkelig.
Han vill prøve å sveise under der, men fant ikke noe å sveise i.
Etter at jeg reiste derfra virket selvsagt ikke varmeren igjen
Når denne går gir den varmluft ved beinplassen til baksetet, den bruker ikke dysene i dashbordet,
som jeg har fått forståelse for at andre varmere bruker ?
Jeg har 2 utblåsinger bak førersetene, den ene til varmeapparatet og den andre til denne varmeren.
Da jeg var på Møller Hamar fungerte varmeren som normalt.
Mekanikeren tok bilen inn på bukken og fant ut at en "stuss" på den lille eksospotta var rustet av og en slange som skulle inn på denne stussen da ikke ville sitte fast.
Han mente at en grunn til at varmeren ikke fungerte, kunne være at den ikke fikk nok motstand i potta da røret ikke satt skikkelig.
Han vill prøve å sveise under der, men fant ikke noe å sveise i.
Etter at jeg reiste derfra virket selvsagt ikke varmeren igjen
Hilsen
Svein Erik
Jeg spurte om dette, men kundemottakeren mente at de ikke hadde koblet sammen disse to.Rikskringkastingen wrote:Defa SmartStart har mulighet for å styre drivstoffvarmer i tillegg til den elektriske varmeren, er denne funksjonen koblet sammen med eberen? Da kan det kanskje være at dette gir noen forstyrrelser i systemet?
Er det en fordel å gjøre dette ?
Hilsen
Svein Erik
Det er jo lettvint å ha fjernstart på Eberen.PIO wrote:Jeg spurte om dette, men kundemottakeren mente at de ikke hadde koblet sammen disse to.Rikskringkastingen wrote:Defa SmartStart har mulighet for å styre drivstoffvarmer i tillegg til den elektriske varmeren, er denne funksjonen koblet sammen med eberen? Da kan det kanskje være at dette gir noen forstyrrelser i systemet?
Er det en fordel å gjøre dette ?
Ei eneste ledning fra Smartstartens mottaker skal kobles inn på Eberen, og vips; så starter du Eberen fra kjøkkenbordet. Bilen blir varm mens du koser deg inne med en ekstra kaffekopp. Kan det bli bedre?
Høres fristende ut det altså 
Hilsen
Svein Erik
Noen som har vært borte i den varmeren jeg beskrev i innlegget over her ?
Noen forslag til hva som kan være galt ?
Noen forslag til hva som kan være galt ?
Hilsen
Svein Erik
Hei
Har du vært under og sett om det står noe på selve varmeren? Typebetegnelse eller noe liknende?
Har du vært under og sett om det står noe på selve varmeren? Typebetegnelse eller noe liknende?
Stig Borlaug
-
Torle
- -

Høres ut som du har en eberspãcher D3 luftvarmer, ble levert som "orginalt" ekstra kupevarmer, er tilpasset T4'en med egne plast rør/fester etc. Denne fåes også som universal luft varmer, mye brukt i båt.
Tor-Ole Olsnes
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Mulig dette blir litt på sia trådstarters problematikk, men jeg fant ut via defas sider at jeg mangler batterilader (velger den største), Smartstart (både hånd-delen og den kjøretøymonterte delen) og en sånn Termini 2100 (som i 2.1 kW max varma) for å få bilen komplett med tjafs fra DEFA.
Prisene er meg noe ukjent men jeg var bortom Torshov idag og så det jeg mener må ha vært Termini-ovnen for kupéen samt Smartstarten til under kr. 1.400,- og da mangler jeg jo bare batteriladeren før jeg kan utvide DEFA-anlegget i Tyskerbrakka.
-Og ved en inkurie sitter jeg jo på en drivstoffvarmer på 3kW fra Eberspächer som kan styres via Smartstarten når jeg er langt fra noe 230 V uttak til DEFAs blokkvarmer.
Hm !
Ad notam - alle koblingsskjema var å se på defas sider. Nice !
mvh,
Yngve S
Prisene er meg noe ukjent men jeg var bortom Torshov idag og så det jeg mener må ha vært Termini-ovnen for kupéen samt Smartstarten til under kr. 1.400,- og da mangler jeg jo bare batteriladeren før jeg kan utvide DEFA-anlegget i Tyskerbrakka.
-Og ved en inkurie sitter jeg jo på en drivstoffvarmer på 3kW fra Eberspächer som kan styres via Smartstarten når jeg er langt fra noe 230 V uttak til DEFAs blokkvarmer.
Hm !
Ad notam - alle koblingsskjema var å se på defas sider. Nice !
mvh,
Yngve S
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Dette høres ut som en god plan Yngve, men vær klar over at det ikke holder med 10A sikring med det oppsettet der på full guffe. Jeg vet ikke hva slags strømforsyning du har, men hvis du ikke har tilgang på mer enn 10A så bør du kanskje nøye deg med den nye varmeren som jeg tror er på 1850W. Den skal gå akkurat under 10A på full effekt sammen med et motorvarmerelement, og den er endel kraftigere enn standardvarmeren på 1350W som kan bli litt liten i en Caravelle. Hvis du planlegger å overnatte i bilen med den elektriske kupevarmeren på bør du kanskje vurdere å gå for den gamle Termina-serien framfor Termini. F.eks. Termina 2000, hvis du fortsatt kan få tak i den. Termini støyer endel mer. (Mye mindre fysiske mål = vesentlig høyere hastighet på vifta for å oppnå tilsvarende varmeeffekt.)
Henrik Engen
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Har 16 A her på jobben, null problem.
Termini syntes jeg også støyet mye da vi hadde den i Yarisen, svært mye støy faktisk, ift de gamle store klumpene av noen vifteovner.
Men størrelsen er behagelig, selv i en Caravelle.
mvh,
Yngve S
Termini syntes jeg også støyet mye da vi hadde den i Yarisen, svært mye støy faktisk, ift de gamle store klumpene av noen vifteovner.
Men størrelsen er behagelig, selv i en Caravelle.
mvh,
Yngve S