TDI, nok en gang

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

TDI, nok en gang

Post by Livar »

Har funnet en billig TDI men er litt usikker på en del ting:

Mangler servopumpe. Kan jeg bruke den jeg har nå på 1,6?

Bilen var utstyrt med automat, har derfor automat "hjerne". Er dette et problem?

Var heller ikke svinghjul på den, kan jeg bruke 1,6 her?

Var også kjørt 300 000 (96 mod 90hk Z1(?) TDI), men selger skrev at den var i bra stand. Er denne snart ferdig da den er kjørt så mye???

Tenkte kanskje å sette denne på en 112i kasse, skil at jeg får en litt annen utvekisling. Kjøpte en delebil i Kristiansand i fjor, han hadde 112i kasse på 1,6TD, mente han kunne kjøre 150 på autobahn med denne. Da burde vel ikke jeg få problemer med norske hastigheter selv om jeg mangler ca 1000 omdr. :?:
t3homas
-
-

Re: TDI, nok en gang

Post by t3homas »

Livar wrote:Har funnet en billig TDI men er litt usikker på en del ting:

Mangler servopumpe. Kan jeg bruke den jeg har nå på 1,6?

Bilen var utstyrt med automat, har derfor automat "hjerne". Er dette et problem?

Var heller ikke svinghjul på den, kan jeg bruke 1,6 her?

Var også kjørt 300 000 (96 mod 90hk Z1(?) TDI), men selger skrev at den var i bra stand. Er denne snart ferdig da den er kjørt så mye???

Tenkte kanskje å sette denne på en 112i kasse, skil at jeg får en litt annen utvekisling. Kjøpte en delebil i Kristiansand i fjor, han hadde 112i kasse på 1,6TD, mente han kunne kjøre 150 på autobahn med denne. Da burde vel ikke jeg få problemer med norske hastigheter selv om jeg mangler ca 1000 omdr. :?:
Jeg skal bygge om til 1.9 tdi fra en audi 97 mod. og har fått beskjed om følgende:

Du bør ikke bruke TD-svinghjulet, få tak i fra en bil med motorkode 1z.
(Clutch skal visst nok vare lengere da)
Dersom du får motoren fra en golf så får trenger du minst ekstra deler.
(slipper unna med 1 stk motorfeste).
Du kan bruke girkassen fra en bensin, men må bruke cluch-huset fra TD.
Du får litt bedre utveksling, men ikke mye. Jeg skal i tillegg bygge om kassen slik at jeg får 0.7 drev på 5. giret. (med litt store dekk så kan jeg ligge i 100 km ved 2500 omdreininger. (toppfart ca 140).
Mulig du kan tilpasse servopumpa fra TD.
NB få med deg startsperre deler, tenningslås, transponder, ledningsnett, hjerne osv.

Lykke til!

Thomas
Langhus / Hønefoss

Thomas
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

...i tillegg til clutchuset fra diesel kassa må du også flytte over inngående aksling, da de er forskjellig lengde på disse. Husk også å få med nøkkel'n til tenningslåsen, da startsperra blir slått av med den.
Last edited by Bjørnar on 10 Apr 2005, 22:43, edited 1 time in total.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Har ikke sett på motoren ennå, noen som vet hvor mye elektrisk jeg må ha med? Tenningslås var ikke akkurat i tankene mine, men kan nok kanskje mekke mye selv med releer og greier da jeg er elektriker :D
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

tror du sparer deg mye arbeid hvis du får tak i tenningslås m nøkkel. Snakket med en som hadde montert 1z i t3, han hadde stripset fast tenningslåsen til donorbilen (golf) inne i dashbordet med nøkkel'n stående i og vridd "på" , enkel måte å omgå sperra! Kunne være en enkel sak å montere litt skjult, slik at du kan ta ut nøkkel'n og benytte deg av sperra!
Post Reply