T4'ren min starter ikke!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oyveng
Car: T5 2006, 1,9 TDi

T4'ren min starter ikke!

Post by oyveng »

Hei folkens. Har søkt litt rundt her for å se om jeg finner noe på Dieselpumpe osv..
Har hatt bilen på verkstede (ikke merkeverksted) og der har de målt at dieselpumpa slår ut med noen feil koder (vet ikke hvilke)
Ut i fra det jeg leser her så er de fleste med dieselpumpe feil relatert til reima, stemmer dette, kan det være dette som er feil på min bil også?

Jeg har desverre ingen kunnskap på å skru bil så jeg må nok ha det inn med teskje :?

Er det andre ting som kan være årsaken til at min Caravelle ikke starter.
Har nå stått noen mnd pga dette. Har fått bedskjed om at jeg må bytte hele "Dieselpumpa", men er det nødvendig?
Jeg vet også at jeg må bytte regreim da det er tid for det. Derfor blir dette rimelig kostbart som er årsaken til at den nå står urørt.

Har hørt noe om Rele, evt brudd i strøm ledning til pumpa som resultat av at den gnisser på girkassa.

Tar i mot gode tips med takk.
VW Transporter 1,9 TDI 2006, 3 Seter
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: T4'ren min starter ikke!

Post by Stein »

Prøv merkeverksted eller et som kan noe om T4. Min ville heller ikke starte, det var rett og slett at alle tennene på dieselreima som var borte. Byttet og justert, og bilen bruker 0,2 liter på mila mindre enn en brukte forrige uke!!!!!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
oyveng

Post by oyveng »

Hei og hå!

Etter 4 mnd med research på hva som kan være feil på Caravellen min, har jeg enda ikke fått liv i den.
Vel nå har jeg ikke akkurat brukt tid på det, bilen står ute og jeg har ingen garasje så den har nå stått hele vinterne stakar.

Som dere ser av tidliger innlegg så har jeg fått tips om at det kan være Dieselpumpa, men jeg er ikke sikker på at det er årsaken selv om de har målt at det er noe feilkoder på den.
Har fått disse tipsene:
- Bytte Diesel pumpa
- Sjekke strømkablen til dieselpumpa, kan være at den er defekt\kortsluttet etter at den kan ha gniset på girkasse, (kan vist skje sier VW)
- Reima på Dieselpumpa har hoppet over et par hakk
- noen har sagt noe om noe Rele??
- evt flere tips ????

Hva mener dere? Er det noen som har flere eller hete tips, noen av disse som er mer realistiske enn andre.
Fikk også tips om å prøve med Startgass for å se om det blir liv i den da og kanskje den klarer å dra i gang pumpe etter at motoren har startet.
Bilen tenner og har antydning til å starte, men stopper med engang :evil: .

Ellers er det viktig å nevne at Glødepluggene mine er dårlig og at bilen har gått ca 150 tusen siden sist reg reim bytte, dette skal også byttes også.

Jeg trenger hjelp, savner Caravelle min, tenk dere, jeg har kjørt Nissan Micra som reservebil i vinter, må, bare må få liv i folkevogna mi snarest.
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

oyveng wrote:

Ellers er det viktig å nevne at Glødepluggene mine er dårlig og at bilen har gått ca 150 tusen siden sist reg reim bytte, dette skal også byttes også.
Her kan du oxo ha et seriøst problem. 150 000 siden du byttet regreim :shock: . Da vil det jo si at diesel reimen din heller ikke er byttet på så lang tid oxo. :oops:

Så et forslag er jo å få den på verksted og bytte regreim, vannpumpe og diverse strammehjul som følger med. Det samme gjelder diesel reimen.
Hvis motoren ikke har låst seg så er det ikke sikkert langt unna.

Var det sånn at bilen ikke ville starte etter at du hadde parkert den dagen før?

Eller stoppet den under drift?

Hvor langt har bilen gått?
oyveng

Post by oyveng »

Hei. Takk for svar.

Jeg kjørte bilen hjem og så ville den ikke starte neste dag :(
Må siees at bilen hadde litt problemer med å starte de siste dagene før den stoppet, men den startet etter litt ekstra gløding.

Bilen har gått ca 320.000 så den har gått mye.
Verkstedet jeg har hatt bilen hos sier at jeg MÅ bytte Dieselpumpa, men dette har de kommet med på grunnlag av feilkodene de har fått ved måling.

Prøvde med litt startgass i dag, og bilen tenner og virker som den skal starte, men den stopper med engang :(

Har også snakket med kyndige VW ansatte som sier at det kan være reima til dieselpumpa som er problemet.

Min plan er å få byttet pumpa (evt reima til pumpa), reg.reima og glødpluggene.

Har fått tilbakemelding om at det er mye bil igjen selv om den har gått 320.000.
Bilen er pent brukt, ingen rust og ellers ingen andre feil (håper jeg, ingen garranti da bilen er gammel).
Jeg har lyst til å reparer den, men hvis rep beløpet blir sky høyt må jeg vurdere.

Har virkelig lyst til å få den på veien igjen.
Og jeg tror jeg kan få til det for 10-15 tusen, kanskje.
Maugerud

Post by Maugerud »

Forsøk det enkleste først: Bank/vri/trykk på rele 109 samtidig som starteren går. Hvis bilen starter da kan du bytte el. lodda over releet->problem løst.
Gunnar Maugerud

VAG-besatt
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

Har du prøvd reserve nøkkelen din?

Bare et skudd i blinde.

Hva om det er startsperren som kødder?
oyveng

Post by oyveng »

Herlig, takk for tips, skal prøves i morgen tidlig.

Ja tenk om det er så enkelt, det er lov å håpe. :D
oyveng

Post by oyveng »

:( :( :(

Har nå testet reserve nøkkel og banket på rele 109, men den går bare rundt uten å tenne.

Får nok se på reima til dieselpumpa, mye tyder på det.

Takker for alle tips, bare fortsett hvis det finnes flere :D
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Uten å være frekk, vil jeg påstå at det du burde gjøre er å få bilen bragt til merkeforhandler. Ut i fra dine innlegg er det ikke mye vedlikehold som er blitt gjort på denne bilen, og da skjer sånt som dette. Å komme i ettertid når problem oppstår, blir litt feil :roll: Har du instruksjonshefte i bilen din, foreslår jeg at du åpner dette og setter deg inn i de forskjellige service-intervaller, og følger disse! -men en ting er jeg ganske sikker på: feilene med bilen din går ikke over av seg selv, heller ikke med ønsketenking. Så gjør heller slik: få bilen på verksted, og håp at det er en billig feil.

Lykke til.
Pål Strand
Post Reply