Generelt teknisk...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
pøl

Generelt teknisk...

Post by pøl »

Er ikke mange dagene siden jeg nevnte "stikke fingern i jorda - ikke bruker penger på bil", men...

Siden de fleste her har god peiling på T-3, lurer jeg på følgende:

Hvorfor er tomgangen på min 112wbx altfor høy? Begynner bra inntil gasspådrag og holder seg høyt! har ikke turteller men tipper pomtrent 15-1700 rpm

Får ikke vifta til å blåse kaldluft, litt temp på lufta. Hvordan justere dette?

Er det mye "ball" å skifte foringer i forstillinga? (stab-stag, lenkarm etc?) Trengs spesial-verktøy, presse, eller kan det fikses av "hvermansen" med litt innsikt?

Ettermontere servo på disse bilene? Kurrant jobb/tilgang på servo og tilbehør?

Er takknemlig for gode svar! Kanskje jeg skal "stæsje opp" doka`n litt også? :lol:
-88 DOKA Syncro
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Rask tomgang? Sjekk gasswiren at den ikke er dekket med skitt ved kobling til luftspeldet. Er dette i orden, sjekk kaldstartventilen opp på motoren (skal vibrere når tenningen er på), ellers er tomgangsturtallet regulert elektronisk og ved forskjellige sensorer. Sjekk alle elektriske kontakter ved de forskjellige tilslutningspunkter, ikke glem den bak høyre baklys (lyset må ut for å komme til). Hadde samme problemet - det var ikke verre enn at jeg måtte fylle kjølevæske i trykkbeholderen etter en lekkasje i bakre varmeapparatet. Her er også en vanntemperatursensor som er med på å styre tomgangsturtall!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
pøl

Post by pøl »

Takker så mye!!!

Skal hive meg rundt og se om jeg får skikk på'n! Tilbakemelding når den forhåpentligvis går, eller det bare blir F..N I HÆLV..E... :D
-88 DOKA Syncro
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Ikke for å pirke da... menneh det er ikke noe kaldstartdyse, det er tomgangsregulatoren som ligger oppå innsuget. :) Sørger for å holde tomgangen jevn ved å gi motoren en pulserende luftmengde.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
pøl

Post by pøl »

Jobba seint idag, så får ikke sett på motor'n! Er det forresten noe sted hvor en kan se på bilder hgva som er hva, evt. verkstedhåndbok e.l.? Sett litt etter bok om syncro, men finner bare for bakhjulsdreven..

Fint om det kunne være en link til dette på nettet?
-88 DOKA Syncro
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Din bil er også bakhjulsdrevet! Det skal mye til for å slå Haynes-boka, der finner du de tegningene du trenger. Helt riktig, BayJon, dingsen opp på innsug heter jo på engelsk 'fast idle valve/regulator', men hensikten er vel det samme - å sørge for nok turtall for å holde motoren i gang selv i kaldt vær......
Andrew Wilder 90198654
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Sorry, misforsto - du mente vel at du skulle hatt bok som også viste syncrofunksjonen? Vet ikke om Haynes har gitt ut, har aldri sett.
Andrew Wilder 90198654
pøl

Post by pøl »

Mente bok om syncro... Får vel lete litt til!
Noen som har en ide om hva jeg skal gjøre for å få varemeapparat-vifta til å blåse kald luft inn i coupèen. Spaken står helt over på "kald", men det kommer likevel temperert luft ut.

Begynner å bli ubehagelig nå som sola så smått varmer på østlandet... 8)
-88 DOKA Syncro
Post Reply