"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
skaravelle
-
-

Re: -82 Bus 1.6 D

Post by skaravelle »

hunter wrote:Veldig flott med "nye" seter! Håper du aldri finner på å montere coachstoler med armlener og svingunderstell. Det passer IKKE på en slik lekkerbisken som du nå har fått til gards!

Du må kaste den blå smussavviseren så langt inni svarte skauen som mulig... eller grave den ned så ingen finner den. Den passer overhodet ikke på bilen din!

EDIT: jeg burde kanskje gå til anskaffelse av en slik brun bussbenk til å ha bakerst i stedet for den grå moderne jeg har satt inn... noen som har?
Her blir det ikke noe Coach-stasj med det første nei. Den blå smussavviseren er jeg som sagt usikker på, hadde den vært rød hadde jeg nok sikkert beholdt den. Vi får se...

Brunt bussinteriør mener jeg det var en av Molde-gutta som hadde, var det OVE? Hvis du får tak i der oppe kan jeg helt sikkert få mellomlagret den, og transportert sørover etterhvert. Er gamlebyen min, jazz og roser :D

Ble litt tusking på brun-bussen i dag også, skulle egentlig ha den ut litt for å få gjort litt vedlikehold på Polizei-bilen. Men Polizeien er vrang om dagen, nekta å starte selv med slepetau. Så da fikk Bruno stå i fred.

Fikk tatt av de teite ekstralysa og begynt å tilpasse grill-list. Er på jakt etter en strøken grill med chromelist på sikt, men da setter jeg ikke på "øyebryn". Fargen er selvfølgelig riv-ruskende gal, er rester etter den gamle Bengabussen. Går vel for den brune orginal-fargen tenker jeg, alternativt svart silkematt.

Image

Image

Kikka igjennom pappesken som fulgte med også, var mye rart oppi den, bl.a. filter og andre reservedeler. Og litt mer dokumentasjon på bilen, moro! Det gamle diesel-km-teller-heftet viser at i 1990 ble siste stempel satt ved km.stand 54868

Image

Og jammen var det ikke en hel masse stempel i service-heftet også, det siste satt i 2002, km. stand 93327 :D

Image
Last edited by skaravelle on 03 Dec 2009, 08:47, edited 1 time in total.
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

ja, jeg trur denne skulle være nokså godt holdt gjennom tia. En-eiersbiler som denne dukker ikke opp hver dag! Og iallefall ikke så godt utstyrt med arti dokumentasjon.
En ekte Opa-wagen!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Ser ut som den kan bli satt i drift allerede før nyttår. Har ikke dessverre ikke fått gjort så mye mer enn å lade batteriet siden sist, bytte glødeplugger og prøve å finne luft-lekkasjen i dieselpumpa er neste punkt for at den skal bli litt mer driftsikker.

Stuket kommer nok ikke fullt til sin rett før sommeren kommer, nye felger er innkjøpt og et par andre detaljer skal på etterhvert. Men tror jeg tar meg tid til å senke den nå, når det likevel står i verkstedet og venter på skilt. Den er altfor høy... :D
Image

bugbuddies.no
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Coachfjærer..? eller lavere...? :D Åssn felger har du fått tak i..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Er vel 55-60mm senk på det settet jeg har liggende. Felgene blir en overraskelse til sommeren, går ikke mange T3 med slike i Norge.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Da er motor på plass, ihvertfall på gulvet i garasjen. Har en JX hengede som jeg skal flytte over det jeg trenger fra, pluss at jeg setter på en oljekjøler jeg har liggende. Gleder meg til å komme i gang.... :D
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Jepp, da begynner jeg.

Noen innspill på hva som er lurt å huske, evt. handle inn? Kikka på bunnpanne-pakning i gummi fra Brickwerks, den virka kjekk. Bytter selvfølgelig regreim med tilhørende fasiliteter nå den først ligger på gulvet. Andre ting?
Image

bugbuddies.no
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hva slags motor skal inn?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Sorry... :oops:

Det er en 1Y (1.9 sugediesel altså) som skal inn. Lågmilare den også (80 000 km), hentet fra Seat Inca.
Image

bugbuddies.no
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

skaravelle wrote:Jepp, da begynner jeg.

Noen innspill på hva som er lurt å huske, evt. handle inn? Kikka på bunnpanne-pakning i gummi fra Brickwerks, den virka kjekk. Bytter selvfølgelig regreim med tilhørende fasiliteter nå den først ligger på gulvet. Andre ting?
Husk nålelager i bakkant på veiva der giraksel skal inn.De fleste 1,9 motorer har ikke dette.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Kom ikke så veldig langt første dag, begynte med å sveise meg en motor-bukk. Vet at den koster 600,- spenn på Biltema, men syns det er moro å smelte metall...
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

skaravelle wrote:Kom ikke så veldig langt første dag, begynte med å sveise meg en motor-bukk. Vet at den koster 600,- spenn på Biltema, men syns det er moro å smelte metall...
eller kunne lånt min gratis..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Rapidspeed wrote: eller kunne lånt min gratis..;)
Takk for tilbud, men er usikker på fremdriften, den hadde kanskje blitt stående en stund. Jeg klarer som vanlig ikke å konsentrere meg om et prosjekt om gangen ;)
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-

Hø? Har du det slik og? :lol:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg trodde det var de perverse unntakene som ikke har det sånn! :lol:
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Har begynt å pusle litt, prøver å komme i mål i løpet av vinterferien. Lurer litt på hvordan jeg skal løse koblinga av den nye pumpa...

Image

Image

Var en del avleiringer i innsuget til "ny-motoren", har gravd ut det verste.

Image

Hadde også håpet på å kunne servo-pumpa som står på 1Y-motoren og oppgradere til servo, men ser ut som det kan bli trangt med oljepåfyllinga til CS-en. Får se om det går når jeg begynner å flytte over sakene.
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

du burde hive på den gamle pumpa christian... avleiringer er ikke uvanlig på motorer med eksosgjenvinning... er mer unormalt at det ikke er.. så ikke bekymre deg for det...;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Den gamle pumpa sugde luft et eller annet sted jmf. zapperx sin gamle sliter, så den må nok i tilfelle gåes over. Har et par simringer liggende, men ikke kompetanse dessverre. Tror ikke jeg tør å begynne å plukke på den.

Har ihvertfall én JX-pumpe liggende, har vært nevnt som et alternativ å sette på den. Har en til AAZ også tror jeg, men den er vel ikke noe å satse på. Vet dessverre lite om tilstanden på disse, men kanskje verd et forsøk?
Image

bugbuddies.no
årnes
-
-

Post by årnes »

hei.
pen bil du har da :wink:
har en lik stående hime, har ikke helt bestemt enda hva som skal gjøres med den.
mangler lit seter og div, nesten rustfri, ser lit rundt etter 1,9td og putte inni så får vi se hva tiden bringer av morro.
planen er vel og ha den klar når den er veteran, mest mulig strøken til da...

vel, morro og se andre har lik, møtte en i sommer på E-6 ved skedsmokorset, helt strøken så det ut til:-)

min prosjekt tråd: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=16921

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Ta godt vare på den og hold den orginal er mitt råd. To år igjen nå så er den veteran, og de kommer til å bli populære. Ungene (jeg jobber på skole) er kjempebegeistret når jeg kjører "gammel"-Caravelle, "det var en kul boblebuss" sier de :D

Senking, felger og slikt regnes som en forbedring, og er lett reversibelt, så der er det bare å kjøre på. Seter og andre ting du mangler fins rundt omkring, var senest i fjor en 10 seters skai-buss til salgs i Lunde-området (vet ikke om den fins enda, Postmeister?)

Jeg har valgt en forsiktig motor-oppgradering av min, 1,9 diesel uten turbo skal være en slitesterk og holdbar løsning. Hvilket er akkurat det jeg er på jakt etter, venter på deler fra Brickwerks nå for en lett overhaling med reimskifte og slikt, håper å være klar innen 15. mars. Da skal Jettaen til de evige VW-motorveier, og denne overtar som daily-driver. (Jettaen kan overtas til stålpris hvis noen har lyst på, har delebil med masse nye deler også)

Deretter skal den pleies som gull, oljebehandling mot rust o.s.v., og forhåpentligvis tjene oss trofast i mange år. :D
Image

bugbuddies.no
Chevy350

Post by Chevy350 »

skaravelle wrote:Har begynt å pusle litt, prøver å komme i mål i løpet av vinterferien. Lurer litt på hvordan jeg skal løse koblinga av den nye pumpa...

Image
Rett meg hvis jeg er helt på viddene, men er dette en ren mekanisk pumpe, uten noen form for styreenhet som bestemmer tenningstidspunkt eller dieselmengde? Jeg er ikke stø på nyere VAG på dette feltet.

Hvis dette er en ren mekanisk pumpe, har jeg tidligere fjernet startsperra (den svarte plastboksen under stoppsolenoiden) på en lignende fordelerpumpe. Demonter/knus/brekk av det svarte plasthuset og småelektronikk inni, finn en sak lignende stoppsolenioden (bare mindre), og få 12V tenningsstrøm på denne og. Gjorde dette på en sånn gørrstygg Fiat kassebil-sak (Tilsvarende Combo/Caddy), og vet det er gjort på mange andre motorer med lignende patent startsperre på fordelerpumpe.

Om noen vet bedre hva slags pumpe dette er, si gjerne fra før jeg råder noen til å ødelegge dyre deler. Men hvis pumpa uansett kanskje skal byttes til en annen type, og ikke skal taes vare på, kan man jo forske litt mener da jeg.
Christian
SmaaKaaten! - 1988 Caravelle C 2.1L DJ "luftkjøltlook" og korta inn "litt".
1982 Transporter Doka 2.0L CU
Der Postmeister
-
-

skaravelle wrote:

Senking, felger og slikt regnes som en forbedring, og er lett reversibelt, så der er det bare å kjøre på. Seter og andre ting du mangler fins rundt omkring, var senest i fjor en 10 seters skai-buss til salgs i Lunde-området (vet ikke om den fins enda, Postmeister?)
Null snøring, men virka ikke som den med kjappest utførelse av oppgaver av folk jeg har møtt. I likhet med de fleste av oss...
Arild bor jo rett ved siden av, så du kan jo høre om du kan lure han innom?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Jeg kan godt sjekke nærmere, men jeg vet ikke hvilken bil det er. ;-)
Trenger litt mer info, kan godt ta det på PM.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Venter fortsatt på deler, siste pakkesporing viste at pakken nå er i Paris. Har i mellomtiden fått vaska den verste dritten av bunnpanna m.m., flytta over noen vannstusser og olje-pickup, levert innsuget til alu-pålegg for porting, vært hos svigerfar og fått hjelp til å bytte ut slitne og knekte bolter på eksos-manifoilen (han har skikkelig gass-apparat=mye varme). Har også fått fylt på ny gass til garasjevarmeren, så nå går jeg egentlig bare og pusler med småting, og venter på den pakken skal komme så moroa kan begynne for alvor. Inteparcel skriver heldigvis følgende: Estimated Delivery Date: 25-02-2010

Omregistreringa er betalt, og bilen er forsikra fra onsdag, henter skilta på torsdag og krysser fingrene for at resten av ombygginga sklir fint. Dekk og felger for sommerhalvåret er handlet inn, er spent på om jeg får de under hjulbuene :) Når kommer sommeren forresten, er det noen som vet? Tidenes lengste vinter dette, jeg begynner å bli utålmodig....
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Farter fortsatt rundt i Paris den pakken ser det ut til, slår ihjel tid med sminking :D

Image
Image

bugbuddies.no
Post Reply