Hadde bilen på eu og fikk 2 feil på bremser bak.
2 Svake bremser bak. Brekket er fint.
Alb er smurt opp og renset. Ikke noe minus på denne under kontrollen.
Kan det være at den henger?
Noen som vet hva dette kan dreie seg om?
Gjelder en caravelle 1997 mod t4b 2.5 tdi
Svake bremser bak.
Re: Svake bremser bak.
Regner med du mener Automatisk Lastavhengig Bremseventil med ALB?
Jeg har vært borti EU kontroller hvor de påpeker at bremsene er for dårlige, selv om det var ABL-ventilen som var problemet. Fikk 2-er feil på bremsene bak og 0 på ABL, men etter nærmere øyesyn var problemenet ABL. I utgangspunktet skal de sjekke dette på EU, evt gjøre merknader på både bremser og på ABL.
Hvis bremsene, klosser og skiver/tromler, er ok, da ligger nok feilen i ABL ventilen.
Hvis park.bremsen fungerer fint i tillegg, så peker det også på problemer med ABL.
Jeg ville demontert ABL og vedlikeholdt den skikkelig, hvis ikke allerede gjort.
Det kan selvsagt også være at ABL trenger en justering.
Jeg har vært borti EU kontroller hvor de påpeker at bremsene er for dårlige, selv om det var ABL-ventilen som var problemet. Fikk 2-er feil på bremsene bak og 0 på ABL, men etter nærmere øyesyn var problemenet ABL. I utgangspunktet skal de sjekke dette på EU, evt gjøre merknader på både bremser og på ABL.
Hvis bremsene, klosser og skiver/tromler, er ok, da ligger nok feilen i ABL ventilen.
Hvis park.bremsen fungerer fint i tillegg, så peker det også på problemer med ABL.
Jeg ville demontert ABL og vedlikeholdt den skikkelig, hvis ikke allerede gjort.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Det var det jeg trodde oxo.vidar_78 wrote:Regner med du mener Automatisk Lastavhengig Bremseventil med ALB?
Fordi alb min var rustet fast for noen mnd siden. Løsnet denne men den gikk ikke tilbake av seg selv om jeg trykket den opp eller ned.
Så det er vel denne som må justeres eller byttes.
Løs er den nå i hvertfall.
-
Hammertime
- Car: T4 1994 AAB
Har samme problemer på min T4 94 modell, dårlige bremser bak(2er feil hos PKK)
, selv om bremsylindrene og skoa er byttet
.
Har idag også hatt ute alb, for å se om ventilene inni hadde satt seg, noe de ikke hadde gjort, gikk fint i bremsevæske begge to. Rengjort alle deler og satt den sammen igjen. Åssen justerer man denne ventilen? Ser det sitter 2 umbrakoskruer som er justerbare på den. Kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har montert den.
Kan også nevne at jeg fikk en 2er også på at brekket hang på høyre side bak, men dette kan da ikke ha noe si for at bremsene ikke tar skikkelig på hjula bak totalt sett?
Var også på vag, der en mekaniker tok seg en runde, sjekka vakuum som var bra, og etter jeg fortalte at bremsene bak var nye, sa han at jeg burde begynne med bremsene foran
men de fikk jeg ikke noen anmerkining på hos pkk, så er vel denne alb`n som må justeres eller byttes, håper på justering isåfall, for denne koster noen kroner
Takkknemelig for tilbakemeldinger
Har idag også hatt ute alb, for å se om ventilene inni hadde satt seg, noe de ikke hadde gjort, gikk fint i bremsevæske begge to. Rengjort alle deler og satt den sammen igjen. Åssen justerer man denne ventilen? Ser det sitter 2 umbrakoskruer som er justerbare på den. Kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har montert den.
Kan også nevne at jeg fikk en 2er også på at brekket hang på høyre side bak, men dette kan da ikke ha noe si for at bremsene ikke tar skikkelig på hjula bak totalt sett?
Var også på vag, der en mekaniker tok seg en runde, sjekka vakuum som var bra, og etter jeg fortalte at bremsene bak var nye, sa han at jeg burde begynne med bremsene foran
Takkknemelig for tilbakemeldinger