Jeg kastet meg på bølgen, jeg også, siden jeg hadde en tikkende løfter.
Tror jeg har gjort det riktig, -fulgte Haynes og det som har vært skrevet her tidligere om temaet. En skrue hadde forøvrig sikkert 2 - 3 mm slark.
Gikk som en drøm på tomgang, nydelig lyd. Men når jeg kjører, så "henger" den i rundt 30 - 40 km/t, virker som den ikke går på alle fire, for så å trå til som bare det. Kan ikke huske kjærra noen gang har gått så bra. Men noe er gæli. Skal plukke opp igjen i dag, men har noen noe
tips?
Justerskruene, hva har jeg gjort galt?
Lurer på om du har hatt samme opplevelse som meg: Kjøpte bil med tikkende løftere. Den gikk bra, men 'daukjørt' og ble litt bedre etter 1000km. Men det tikket fortsatt. Fant masse slark på sylinder 2. Rettet på det, motoren gikk som en drøm, med forbedret bensinforbruk. Men så har tikkinga kommet tilbake på samme sylinder. Denne gangen finner jeg ikke slark, har sjekket den 3 ganger, og grunninnstillingen ser ut til å holde. Men tikkingen kommer kun når motoren blir varm, lyden er direkte proporsjonell i forhold til temperaturen. Jeg har byttet alle justerskruene. Eneste løsning nå er å skifte samtlige løftere (og samtidig alle støtstangsror, selvfølgelig!). Min teori er at siden jeg justert opp for slarken, har den ekstra belastningen på løfteren fått den til å svikte ved at den lekker olje når den blir varm. Nye løftere kommer om en uke, skal bli spennende å høre på resultatet.
I ditt tilfelle høres det ut som om at du har en ventil som har begynt å henge/sitte fast siden du justerte. Med virkelig god olje og bruk av blybensin kan det tenkes at den løsner etterhvert hvis ikke den er skadet.
I ditt tilfelle høres det ut som om at du har en ventil som har begynt å henge/sitte fast siden du justerte. Med virkelig god olje og bruk av blybensin kan det tenkes at den løsner etterhvert hvis ikke den er skadet.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Forresten, følger du Haynesboka slavisk er det lett å ta feil av hvilken sylinder du har på øvredødpunkt når du justerer. For å være på den sikre siden, se på messingkontakten på distributørens rotorarm. Den skal peke på tennpluggledning til den sylinder du jobber med, altså mot maven din når du jobber på sylinder 1 og med tenningsmerket på reimhjul øverst. Boka gir inntrykk av at den skal peke på 'notchen' i distributørkroppen, men så er det to 'notches'. Pass på!
Kanskje like greit å skifte løfterne likevel hvis motoren har gått over 200k? Det var rådet jeg fikk og det ser ut til å trenges. Gjør du jobben selv koster disse litt i overkant av kr.3000 (så lenge du IKKE bestille fra V.A.G.!)
Kanskje like greit å skifte løfterne likevel hvis motoren har gått over 200k? Det var rådet jeg fikk og det ser ut til å trenges. Gjør du jobben selv koster disse litt i overkant av kr.3000 (så lenge du IKKE bestille fra V.A.G.!)
Andrew Wilder 90198654
Takk, Eskild. Fikk mine i gave fra min mor, kunne vanskelig si nei til dette selv om jeg visste at du hadde! Men Coachman vil sikkert ha....
Andrew Wilder 90198654
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
tikkende ventiler
Lurer på om dette kan være det jeg sliter med på syncro'n min. Tikker litt og har en litt usunn motorlyd (?) Spekulerer i om jeg har en ventil som har brent seg, men det må jeg vel ha kompresjonstest for å finne ut av? Men SYNCRO? Pris på løfterne? Går ut fra at det er på tide å bytte siden min er ruslet over 250k ? Er det trøblete å skifte løftere og justere inn motoren? Har skrudd lite på disse maskinene så gode råd mottas med takk. Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Re: tikkende ventiler
KR: 600,- for alle 8 + 2 ekstra.finn00 wrote:Lurer på om dette kan være det jeg sliter med på syncro'n min. Tikker litt og har en litt usunn motorlyd (?) Spekulerer i om jeg har en ventil som har brent seg, men det må jeg vel ha kompresjonstest for å finne ut av? Men SYNCRO? Pris på løfterne? Går ut fra at det er på tide å bytte siden min er ruslet over 250k ? Er det trøblete å skifte løftere og justere inn motoren? Har skrudd lite på disse maskinene så gode råd mottas med takk. Mvh Finn
Jeg har også noen nye teleskoprør inkl. pakninger du kan få kjøpt til 200,- pr. stk. Disse koster ca 350,- pr stk hos bl.a HotShop. Mener Møller tar ca 150 mer enn de igjen.
Det er svært enkelt å skifte disse løfterne.
Trinn 1- demontèr vippearmsaksel
Trinn 2- dra ut støtstenger
Trinn 3- fjern støtstangrør
Trinn 4- dra ut ventilløfterne med nebbtang
Trinn 5- Reversèr de ovenstående trinn + foreta grunninnstilling av vippearmene, samt at du vil trenge teleskoprør isteden for de orginale støtstangrørene.(disse sistnevnte kan KUN brukes om toppene først taes av for så å bli satt på plass igjen, men med teleskoprør slipper du dette.)
PS: det er MEGET viktig at du får støtstengene i senter av løfterne ved montering, dette er ikke vanskelig. Og grunninnstilling gjør du ved at vippearmens justeringskrue skrues inn til ventilens hode, slik at det ikke er noen klaring ei heller spenn. Så skrur du denne 2 x 360 grader , tighter til låsemutter OG VIPPS du er ferdig.
Eskild
Last edited by SYNCRO on 21 Apr 2005, 10:50, edited 2 times in total.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Møller tar nå kr.625 for disse teleskoprør..............
Slå til, Finn, dette her var et kjempetilbud! Går ut fra at SYNCROS ventiler er ferdig fylt med olje og luftet?
Slå til, Finn, dette her var et kjempetilbud! Går ut fra at SYNCROS ventiler er ferdig fylt med olje og luftet?
Andrew Wilder 90198654