'90 T3 Coach med bytta motor - bra kjøp?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Bonzer

'90 T3 Coach med bytta motor - bra kjøp?

Post by Bonzer »

Jeg har funnet en 1990 VW Caravelle T3 Coach 1,9 tdi til salgs på autodb.no for 24.000,- (Burde være enkelt å finne den..) Motoren har blitt bytta til en 2000 mod 110 hk som har blitt modifisert, samt at girkassa er tatt fra en annen bil og satt inn i T3'en. Og litt andre ting som er fiksa og bytta.
Lurer på om noen kan si meg om dette er et bra kjøp eller ikke, jeg har desverre liten peil på biler, men har en forkjærlighet for Caraveller.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: '90 T3 Coach med bytta motor - bra kjøp?

Post by ducce999s »

ut fra annonsen er det eneste jeg vill hisse flagg for er motorbyttet hvis bilen ikke er godkjent med den motorn, dvs hva står det i vognkortet. Å gå fra 1,6td til 1,9tdi er en kreftig økning i effekt som en kan få problem med på pkk, + forsikring hvis noe skjer. Siden så er det dette med å sette i en tdi og utfordringen til å få den til fungere riktig, her kan sikkert rapidspeed si mye.
Foruten det så er det mye stasj på bilen, med høytalerbuer, solskjerm, bakspoiler, det er en Coach som er et +, masse ting bytta og masse ting som følger med.

Vist er litt jobb, men mye som du enkelt får fikset ved å bytte dører osv, er skjøterust på den men det er standard feil

Så å si alt i alt så ser det greit ut men som sagt var obs på dette med motorskiftet. Følger ju med en 1,6 i worst case :)

Hva gjelder prisen må du gjøre en vurdering selv på hvor mye du vil legge på en bil.

Lykke til med handelen, og hvis du går for kjøp så se til å få med deg alle delene han har liggende
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

På bildene er det iallefall ikke en elektronisk pumpe så det med 110 hester pluss ville jeg vært skeptisk til. Tror det er vanskelig på disse bilene uten noen form for intercooler.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hvis de et er den jeg tror, i Rogaland, med "prikker på bakluka", så kan følgendes sies.

-Kjøper du denne, så bør de "prikkene" og skjøtene være førstepri å få gjort noe med.

- Ser du nøye på bildet av motor, så ser du at det er en wire koplet til en arm på dieselpumpa.
Så denne er sannsynligvis ombygget fra TDI til mTDI. (Som betyr at den originale elektronisk styrte pumpa er erstattet med en mekanisk pumpe, derav m'en :) )

-Effektøkningen fra 110hk til 120 kommer sannsynligvis av oppskrudd pumpe og/eller høynet trykk på turbo.

Bilen ser grei ut, men det er viktig at alt ifm. motorbyttet er gjort ordentlig. Og at dette fungerer skikkelig. (Du skriver at du har liten peil på biler.)

At girkassen er byttet til bensinutgaven, er for å få en litt mer "langbeint" bil. Det vil si en bil som er høyere giret for å få ned turtallet på motoren i vanlig marsjfart på 80 km/t.
Det har også med at TDI'en ikke er så veldig glad i (høyt) turtall...mener jeg å huske.

Positivt at clutch og vannpumpe er nytt og at radiator er byttet.(Ny?).

Angående det som følger med, så er det jo positivt. Men virker mTDI'en, så er ikke 1,6TD'n (JX) noe du egentlig har så mye bruk for. Ei heller 4 trinn kassa.
Men dette kan du jo vurdere å selge videre, kanskje?
De to 5-trinns kassen kan jo være greie å ha i reserve. Clutch-huset på dieselkassa kan monteres over på bensinkassa.
Forskjellen på dem er i all hovedsak slutt-utvekslingen. Dieselkassa er noe lavere giret.

Men går du over rustflekkene og rusten i skjøtene, så har du noek en grei bil en bra stund fremover.

Skulle det være noe annet mht. bilen, er det bare å stille flere spørsmål.
Pass nu bare på å lage gode overskrifter, slik at det tydelig kommer frem hva du spør om.

Lykke til!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

generelt tips til folk med liten peil på bil. Kjøp noe som er helt standard og orginalt. Alt som på en eller annen måte er ombygd krever mer eller mindre en del kunnskap fra kjøper.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bonzer

Post by Bonzer »

Takk for gode tips. Det er nok en god regel å kjøpe originalt ja, men den var sykt fet da! Får bare leite videre, igjen takk for hjelp(:
Post Reply