TRØBBEL med H/R senkefjærer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

TRØBBEL med H/R senkefjærer

Post by hansstef »

Har satt på de lilla H/R fjærene (45mm) på min Caravelle C (kjip? nei) og opplever ekstrem kjøreglede for tiden. Et skår i gleden er det likevel. Fjærene bak lager skrapelyder over fartsdumper i normal "dump-fart" og kneppelyder ved litt brå svinging.

Etter hva jeg kan bedømme så er dette fordi fjærene bak gnisser på seg selv. Jeg sjekket klaringen i fjærenes mellomrom og den er sannelig ikke stor. Et lite pappflak på 1-2 mm (!!!) kilte seg fast mellom viklingene da bilen stor i ro på bakken.

Er dette normalt?

@ Martin: Jeg snakket jo såvidt med deg på telefonen. Fikk du greie på noe mer?
Hans Sæle
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Fjørene miner er også ganske kompakte når bilen står på flatmark. Har også litt lyd som jeg ikke helt har lokalisert.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Har hørt om det samme. Noen trer en krympestrøme rundt fjøra. Men det vil jo bli slitt etter en stund da...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har 80mm settet og har kjørt knirkefritt i over 30000km med de uta lyd. Nå har jeg beholdt plata både over og under fjøra bak der.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Jeg syns det er rart selv men hvordan er klaringen på kveilingene hos deg postmaster?

Mine fjærer bak er nesten i bånn når bilen står flatt i ro på bakken. 1-2mm klaring mellom kveilene, dette kan vel ikke være normalt?
Hans Sæle
Simon Baxter

Post by Simon Baxter »

The fault you describe is quite normal for the "Bordeax Red" H&R springs due to their design.

A normal T3 rear spring is made from Tapered wire and is called a "miniblock spring"

The idea of the miniblock spring is that you get the characteristics of a longer spring in a shorter space.

The spring is tempered the same, but the thickness of the tails of the spring is less, so the first few coils compress easily but the more you load the spring the less of the spring is in operation, and the coils that are in operation get thicker, therefore firmer.
H&R Greens are like this (The -80mm ones)

The H&R reds (Or Bordeaux as H&R call them) are made differently, they use cheaper technology where some coils are designed to touch each other and be compressed easily, if they didn't when the vehicle was jacked up the springs would fall out.

Miniblock springs are the best, Sachs used to make some for the T3, and H&R do (Green) but that's it, it's a shame really.
So, most aftermarket lowering springs are made from parallel wire and designed as such that some coils will touch, which gives rise to the concerns you have, the spring becomes noisey.
The other way to do it is design a spring with bigger gaps between the coils, but they end up being really short in height so you need to use shorter dampers to keep them in place, just like the AVO ones.

As it happens, I am looking into getting some miniblock lowering springs made for the T3 as i have found a few companies in the UK that have the technology to make such items, but I have a lot of my spare "Project" money tied up in other things (like silicone hoses for the JX motor) so it is not something I can afford to do at the moment.

Hope that halps.
:)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

hansstef wrote:Jeg syns det er rart selv men hvordan er klaringen på kveilingene hos deg postmaster?

Mine fjærer bak er nesten i bånn når bilen står flatt i ro på bakken. 1-2mm klaring mellom kveilene, dette kan vel ikke være normalt?
Send meg en SMS på 99454090 skal jeg sende deg et bilde. Lit trangt under bilen, men det så nå ialefall ut til å være klaring.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Thank you Simon, this helps. Too bad that one have to drive around making those sounds though. The last two days the sound was absent however. I will monitor this in the coming week before my dad drives the car 700 km home to Bergen for winter storage. If the sound is really bad Ill change back to standard rear springs before the trip.

When your new springs are realized Im all ears!
Hans Sæle
Simon Baxter

Post by Simon Baxter »

The Green H&R's have a plastic sleeve over the ends to reduce noise, have you tried this? sliding some thin tubing over the coils to try to reduce the noise?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

I have order it, so we can try that first.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Might help but i suspect that it would have to be pretty durable stuff this. The purple coating of my springs was gone in some areas after few minutes of driving. Exited to see what happens. Thanks for helping guys!
Hans Sæle
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

H & R say , you have to take the spring in an other position than there is no noise. take them 90° to right or left than you have to test it again.
the problem with T3 springs at the rear are than 50% from the spring goes together up from the last circle. if you take than plastic around the spring the car will bee 15mm higher...
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Ok, I will try this today i think, then i can give you some details towards the weekend. Would be nice to keep the ride height as it is, because it didn't lower too much in the rear as it is now.

Would be nice if rotating is all it takes :)
Hans Sæle
hansstef
-
-

Re: TRØBBEL med H/R senkefjærer

Post by hansstef »

Okay, here is what is new in the suspension story. My dad drow, as I said, the car from Trondheim to Bergen and was delighted with the ride (using red H&R) he did not report on any sound being made. The fact that he cant hear very well, might compromise this test though :)

So when I go back to Bergen this easter I will drive the car there for a week being all ears w.r.t. the sounds that used to be. I will try to rotate the springs 90 degrees left/right. Then at the end of easter I will drive the car from Bergen to Trondheim my self and test the problem thoroughly :)

By the end, hopefully I will be able to give å firm solution to what one should do when experiencing this problem.

Updates to come later this spring.
Hans Sæle
Chrizzle
Car: T3 2,1L '89

Post by Chrizzle »

Hvor får man tak i H/R senkefjærer og hvilke anbefaler for 2,1L'ern 8-seter. Men kjører som regel med max 3 stk i bilen.
Suzuki DRZ 400 og VW Caravelle T3 2,1L
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Klikk på banneren øverst til venstre, så finner du det du leter etter ;)
Mvh
Pål
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Chrizzle wrote:Hvor får man tak i H/R senkefjærer og hvilke anbefaler for 2,1L'ern 8-seter. Men kjører som regel med max 3 stk i bilen.
Med teskje:

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... shop&gid=1
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Spørsmål til tillatt totalvekt:

Når man viser bilen på trafikkstasjon med coachfjærer kan man få skrudd ned tillatt totalvekt så lenge man har med bekreftelse fra Møller. Slik kan man kjøre på dekk med lavere Li på en lovlig måte ettersom jeg har forstått.

Det jeg lurer på er: Når jeg nå viser bilen min med senk fra H&R (lilla 45mm), kan H&R da gi meg en tilsvarende bekreftelse slik at tillatt totalvekt kan skrus ned tilsvarende? Eller er H&R fjærene TUV godkjent med standard C-merkede (høy Li) dekk, slik at jeg fortsatt må vise bilen med slike?

(Kanskje du, Martin, vet hva som står skrevet i godkjenningen for de lilla 45mm? Har ikke papirene foran meg.)
Hans Sæle
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

hansstef wrote:Spørsmål til tillatt totalvekt:

Når man viser bilen på trafikkstasjon med coachfjærer kan man få skrudd ned tillatt totalvekt så lenge man har med bekreftelse fra Møller. Slik kan man kjøre på dekk med lavere Li på en lovlig måte ettersom jeg har forstått.

Det jeg lurer på er: Når jeg nå viser bilen min med senk fra H&R (lilla 45mm), kan H&R da gi meg en tilsvarende bekreftelse slik at tillatt totalvekt kan skrus ned tilsvarende? Eller er H&R fjærene TUV godkjent med standard C-merkede (høy Li) dekk, slik at jeg fortsatt må vise bilen med slike?

(Kanskje du, Martin, vet hva som står skrevet i godkjenningen for de lilla 45mm? Har ikke papirene foran meg.)
H&R sine godkjenningspapirer ligger på deres hjemmesider. Det er 2 utgaver for de lilla 45mm fjørene.
Gammel versjon har ingenting om vekt. Denne printer du ut om du ønsker å beholde totalvekta
Ny versjon har tilatt 2500 totalvekt, 1300 pr aksel, samme som Coach har bak. Da får du LI93 og bedre utvalg i lovlige dekk.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Herlig stykke informasjon du serverer her Livar, og for det takker jeg deg :)

Papirene ligger i bilen, gjetter på ny type siden fjærene ble kjøpt i fjor! :D Prøvde å finne papirene på siden, men det var noe rotete greier de serverte meg der :)

Nå er det jaggu snart vår :D
Hans Sæle
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Stemmer dette og som er stort og seriøst firma som H&R så ligger alle papirer etc tilgjeleig på nettsiden dems, søk opp vare nr du har på senkestet så ligger papirer som kan skrives ut
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Glimrende jeg fant papirene her: http://www.h-r.com/gb/f_produktsuche.php

Godkjenningspairene var på tysk da. Er de på tysk de som jeg fikk av deg også Martin? :D

Skulle vel gå greit for trafikkstasjonistene å finne frem til aksellast likevel tenker jeg :wink:
Hans Sæle
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Skal ikke være noe problem med å ha på tysk.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Spanderer en linje på å rose alle dere som gjør det lett å drive på med T3 :) Kult at du Martin har så god oversikt og tar deg tid til å dele kunnskapen du sitter på :D
Hans Sæle
hansstef
-
-

TRØBBEL med H/R senkefjærer?

Post by hansstef »

Well, now I have finally started working on the spring noise problem:

Step one: put your car in the air (like you just dont care :wink: ).
ImageImage

Step two: Rotated my springs 90 degrees outwards. Left one CCW and the right one CW.

ImageImage

Step three: Take the care for a spin to the nearest city and drive over all its speed bumps and listen for the noise to reoccur.

Well...did this actually solve the problem. What I experienced during the test run was that speed bumps were no longer causing the noise anymore! :D Only once at a pretty nasty ditch were my right rear wheel made a similar sound. So overall I am happy! I will keep this spring setup while driving back to Trondheim, 700 km trip. If the noise is bothering me I will try rotating 90 degrees the other way :wink:

Thanks guys!
Hans Sæle
Post Reply