Bytte topplokkspakninger ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Aleksander
Car: T3 Syncro GL 1.2 1987, Vr6 2.8 1998
Phone: 91687098

Bytte topplokkspakninger ?

Post by Aleksander »

Når jeg nå likevel bytter motor, bør jeg da bytte topplokkspakninger mens jeg har motoren ute og strippet? Strippet ettersom det er endel ting på den gamle motoren som ikke er like rustne, de flyttes. Det er ikke kjente lekkasjer i den nye motoren og den har gått ca 190 000.
Aleksander
Avo
-
-

Re: Bytte topplokkspakninger ?

Post by Avo »

Tja, er vel ingen fasit på dette, men jeg personlig planlegger motorbytte på min Syncro snart, og da blir det i alle fall bytte av pakninger når jeg først har en motor ute. (om det blir wbx igjen)
Kan jo bytte mens motoren står i, men det er nok en del lettere med motoren ute.
Er vel en del andre pakninger, simringer, tetninger etc som det er lurt å bytte når du er i farta.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dette kommer jo an på hva du ønsker å koste på motoren før du setter den inn. Hvis du først skal rive av toppene etter føre-var-prinsippet så bør du kanskje vurdere rådelager også. Rådebank er ikke ukjent på disse motorene, særlig hvis det er slurvet med oljeskift. Resultatet av å kjøre for lenge med dette har du kanskje allerede sett.. Jeg har gjort avtale om å kjøpe en bil med 112i-motor nå. Denne ble parkert med rådebank like etter at toppene ble planet og nye pakninger montert. Jeg tror denne bilen har gått ca 160000 km.

Det finnes et uttrykk på utenlandsk som heter: "if it ain't broken, don't fix it". Hvis motoren virker bra, så tror jeg ikke at jeg hadde tatt av toppene for å reparere noe som ikke er ødelagt. Som Arne (Avo) skriver, skal det være mulig å skifte både toppakninger og rådelager med motoren i bilen. Så det er jo ikke et nå-eller-aldri-spørsmål. Du må selv vurdere om du synes det er verd det. Startprisen på en slik jobb ligger vel på ca 3-5000 kr i pakninger. Hvis du gjør all jobben selv.

Hvis det er snakk om en strøken bil i prisklassen 30000+, så kan det godt hende det er riktig å koste på motoren slike summer for å ha den i topp stand.

Hvis det var ventildekselpakningene du tenkte på, og ikke toppakningene, så er det bare å bytte. De koster ikke stort, er enkle å bytte, og disse korkpakningene kan fort bli tørre og sprø.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Chrizzle
Car: T3 2,1L '89

Post by Chrizzle »

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vanagon- ... ccessories

På ebay får man jo paknings sett til $ 150 inkl frakt ^^
Suzuki DRZ 400 og VW Caravelle T3 2,1L
Harald
-
-

Post by Harald »

Når rådebank er en kjent sak på disse motorene så er det vel verdt å ta til etterretning. Men det går ann å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å bytte alle lagre i en motor bare for å gjøre det. Tenk å bruke masse penger og tid på nye lagre som ikke passer like bra som de gamle...
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Chrizzle wrote: På ebay får man jo paknings sett til $ 150 inkl frakt ^^
Det var et bra tips. Jeg sjekket bare kjapt på internettsidene til Mekonomen, der ligger det på nesten 2000,- pr side for slipesett. Dette ser ut som komplett motorpakningssett. Elring er bra kvalitet også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Chrizzle
Car: T3 2,1L '89

Post by Chrizzle »

Gotta love ebay ^^
Eneste jeg ikke kjøper til motorsykkelen min derfra er olje og bensin x)
Suzuki DRZ 400 og VW Caravelle T3 2,1L
Aleksander
Car: T3 Syncro GL 1.2 1987, Vr6 2.8 1998
Phone: 91687098

Post by Aleksander »

Da bytter jeg ikke pakninger i denne omgang. Er man i tvil, velg den letteste veien...
Aleksander
Post Reply