Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by Rudeboy »

-Sånn fordi jeg glemte nevne det istad, jeg tror det kan være en av disse kembo kablene som går til starteren som begynner ha dårlig kontakt. Får sjekka det nærmere når jeg ligger under bilen i helga.

Med dårlig kontakt der vil ikke starteren få den startstrømmen den skal ha, og da begynner detaljene passe mine problemer de siste ukene her 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ganske rå luft ute og det sludder uttafor vinduet her nå, men opplever ingen problemer med startinga etter at temperaturen ute har begynnt å holde seg over 2-3 minusgrader... :shock:

Skjønner ittno (som vanlig ?).

Skal om kun kort tid svippe bortom Møller og se om de kan ha kopperpakninga til bunnpluggen, ser for meg å forsøke bytte olja idag eller imårra ettersom man er stuck på arbe i jobbdagene denna uka.

Hvem veit, kanskje jeg får skrudd opp ett av de parene med ekstralys jeg har også ? Har sitti og fomla med relékrets, så "alt" som gjenstår er å koble på løkter i ene enden og bil i andre enden, hvor da det vanskeligste (hehe, kjeempevanskli) er å finne fram til tåkelysbryteren i dashen.

Ser for meg å bruke den bryteren siden den er med tre funksjoner - av, 1 og 2. 2 gir tåkebaklys, så da anser jeg funksjon 1 å være ikke bare ledig men også høyst naturlig å anvende for ekstralys i front.

Bilder vil følge !

mvh,
Yngve S

EDIT - slo på stortromma og kjøpte hele to kopperringer, og en 125ml-boks med paprikarød farge til bilen (henter den imårra) så nå kan jeg vel ikke selge bilen om jeg finner noen erstatter 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har begynnt å selge eller donere vekk av delehaugen til T4a, nå sist gikk det to matter for transportkostnaden i retning Bergen.

Har en del tjafs igjen, som jeg vurderer selge - ikke helt sikker på at jeg kommer til å gjøre det enda. Enten fordi jeg skal sende det med Tyskerbrakka eller fordi jeg beholder Tyskerbrakka og flikker på den og pusler med den også for framtiden.

Hadde vært gøy å ha 1 stk T4 førproduksjonsmodell og 1 stk T4(b) sisteutgave/overligger samtidig, syns nå jeg da.

Det jeg i farta kommer på at jeg nå engang har, er følgende :

-ett par Project Zwo frontlys med grå innfatning. Rust på rammeverket, men det er kun å børste vekk, hive på kaldzink og primer for så å legge maling uttapå.
Disse har jeg vel egentlig lovet vekk, så de er sånn sett utenfor regnskapet om jeg skal kvitte meg med dem 8)

-1 stk hel grill med VW-logo, sort
-1 stk hel grill uten logo, chrome

-hjulbuelister, chrome (eller metall, husker ikke)
-dobbeltsetet som "mangler" på bakre høyre del av bilen, sete nr. 9 og 10. Med ramme for inn-/utstigning. Fine setebelter. Langsgående.
-3 par ekstralys, 1xBosch ukjent type, små. 1xHella Rally 3000 som jeg tar meg videre. 1xfirkantlykter, ekstralys av rimelig kvalitet ukjent merke. Sistnevnte lykter er forbeholdt forummedlem.
-lykteholder for montering på frontfangerboltene bak registreringsskiltet, kan bære to lys uten forsterkning. Rustet og fæl, samma jobb som med P2-lykterammene.
-Lykteholder som er spesialtilpasset bilen, festes i radiatorens fire skruer bak grillen (dvs skru av grill og få fritt innsyn til radiatoren, så er du i gang). Bærer to lys, disse ser jeg for meg følger bilen. Sistnevnte lykteholder er forbeholdt forummedlem.

-Skvettlapper foran, monterte. Følger bilen.
-Skvettlapper bak, følger bilen.
-Smussavviser, bakluke (egentlig fra T3). Følger bilen.
-Smussavviser, panser T4a. Følger bilen. Panseret må rubbes ned og gås over med lakk før montasje.
-Vindavvisere frontdører, standard type - følger med bilen.

-DEFA alarm. DEFAs importør m.fl har ikke vært i stand til å få feilsøkt og fikset denne i de fem+ årene forrige eier hadde bilen, så jeg har aldri prøvd alarmen.
-DEFA blokkvarmer og 230V uttak i midten av bilen, venstre side for kupévifte. Følger med original gammel kabel samt ny grønn "ECO"-kabel.
-Kan følge med DEFA Smartstart, umontert - kan selges for 2.500,- til andre.

-17 dekk på felg av varierende kvalitet - skal hive de verste slik at det gjenstår omtrent 10 komplette hjul - fem for hver sesong. 5 sommerdekk på stålfelg, gode men med noe lite mønster igjen på 4 av dem. 5 sommerdekk på alufelg med varierende mønsterdybde igjen, ukjent kvalitet. 5 vinterdekk på stålfelg av gammel årgang men med god gripeevne og godt med mønsterdybde. -Det tilsier vel at jeg hiver 3 vinterdekk på felg, om jeg teller rett her.

-Fortelt, "Space Awing" levert av Just Kampers. Kjøpt av norsk forhandler i 2007, satt opp ifjor én gang. Mangler en tverrstang for å få festa teltet til bilen men norsk butikk som jeg kjøpte teltet av er på saken. Strikken i teltstengene (glassfiber) er noe morken, anbefales byttet. Antatt areal er 9 kvm. Det er avbildet tidligere i tråden her, og Tage har samme telt.
Vurderer egentlig å beholde dette teltet og se det an opp mot det som evt. følger med nybilen, jeg beholder det beste 8) (Hvis ikke er prisen 3.000,-)
Jeg anbefaler at man har med etpar pressenninger ved bruk av fortelt, en for å legge på bakken under teltet og en for å strekke over teltet i langvarige regnperioder - teltduken er fin og hel, og impregneringa holder men det minker kondensen fra kalde regndråper noe og å ha en under teltet tar vekk noe av varmetapet til bakken. Matter kan med fordel tas med og legge inne i oppholdsrommet i teltet (eller i sovealkoven).

-Hylle, sort, for å montere "under" dashbordet mot fotplata som ligger på dørken mellom fotbrønnene til forsetene. Hylle som nyere T4 har, som man kan slenge f.eks mappa med vognkortet i. Denne gir noe endret luftstrøm fra defroster/kjøleanlegg men jeg vil si akkurat den detaljen er et gode 8)
-500,- ?

-Takstativ, Thule. Har 4 stk, kvitter jeg meg med Tyskerbrakka så splitter jeg i to par. 1000,-/paret.
For Multivan må jeg ha en annen type takstativ uansett.
-Takboks, Thule. Stor og romslig takboks med lastsikringspunkter inni, stropper av nylon (god kvalitet) følger med. Grønn, noe matt i fargen etter mange år i sola 8)

-CTEK batterilader, modell 25000. Kr. 2.800,-. Jeg anbefaler å montere denne i batterirommet på bilen, og bare skru den fast i en vertikal flate der slik at den er lett tilgjengelig om man føler behovet for vedlikeholdslading/e.l. Har vært brukt én gang i omlag 6 timer, meget bra lader.

Når nå engang batterirommet i Tyskerbrakka er nevnt, så har jeg fundert på følgende tanke ved flere anledninger :
-rommet er stort og dypt. Man kan bygge seg en ramme som man setter ned til flaten som startbatteriet står på, under og ved startbatteriet er det x antall høl for innfesting av startbatteriet. Bruk disse hølene for å feste ramma, og monter så både startbatteri og fritidsbatteri på ramma. Under ramma skrur man så fast både skillerelé og evt. CTEK-laderen. Sirena til alarmen må da også festes under ramma.
På det viset får man fyllt opp batterirommet, og har man en fornuftig montering av ramma og tilstrekkelig sikring av batteriene så står alt ganske så stødig inni der. Om man husker på at vannpumpa da vil ligge i bunnen av det laveste punktet av batterirommet, så går det vel an å lage en slags "dette tar meg 15 minutter å skru ut"-løsning slik at ikke vannpumpa eller andre ting der nede er utilgjengelig :wink:

Denne utnyttelsen av volumet i batterirommet er en ting jeg ser for meg å ta meg av sjøl, dersom jeg beholder bilen.

Nå som jeg småpusler med å (omsider) få montert inn ny krets for ekstralys etter at Møller Kalbakken reiv ut den forrige i ren fortvilelse over at de ikke forsto hvordan ting var koblet opp (can't blame them, det var mye rart nedi der takket være ham jeg kjøpte bilen av i feb/mars 2005). Kretsens relé vil jeg legge inn i batterirommet siden det er noe mer sikring mot fukt der enn i motorrommet for øvrig.

Rust. Hjulbuene bak ser ikke ut, og må tas så snart det er tørt utendørs :roll: Politikerne dere har stemt på har bestemt at det skal saltes og da går det ut over biler med dårlig lakk. Tyskerbrakka hadde fått en halvgjort lakkjobb for noen år siden, det er mulig det var før ham jeg kjøpte bilen av at den jobben "ble" gjort. Ettersom rusten har gnagd seg igjennom alt av lakk som den gang ble lagt, må det tas opp igjen og gjøres om igjen. Jeg tror det ble pusset ned til bart metall og så lagt på kun originallakk... :?

Jeg har planen om å pusse ned alt av rust i hjulbuene, samt et aldri så lite stykke utenfor der rusten har tatt tak, og få fram bart metall. Så fjerne alt av smuss, legge kaldzink i to lag. Deretter primer i tre lag og ett til to lag med originallakk som dekkfarge oppå. Så kommer da spørsmålet om det deretter er noe poeng å legge klarlakk øverst, jeg tror ikke det ettersom bilen ellers ikke kan ha noe igjen av den opprinnelige klarlakken som ytterste lag. Istedenfor satser jeg på å kjøre bilen når den en dag er shinet og striglet, til en av disse sjappene som polerer biler for å få dem til å rubbe, polere og deretter legge lakkforsegling på bilens alle ytre flater for meg.
-Men det blir etter at jeg har tatt vert bidige steinsprang og hver plateskjøt :roll:

Bakre midtre støtfanger må byttes, sannsynligvis også staget/festet som holder denne på høyre side etter at en lyktestople angreip meg i vinter. I prossessen med å bytte dette, er det vel en idé å ta unna rust & tjafs man "finner" foran bakfangeren.
Jeg vet at støttestag på hengerfestet er stygt angrepet av rust, dette skyldes jo at en eller annen idiot har prestert kunststykket å kjøpe tanken om at metall dekket med "powder coat" er en lur ting å kjøpe, noe som medfører at svært mye man kjøper i denne verden er belagt med powder coating. Jævla drittsuppe, det kaller jeg villedende markedsføring, det :evil:
-Så for å si det rett ut - dette hengerfestet bør ikke belastes med spesiellt mer enn 750 kg, selv om vognkortet tilsier bilen kan dra mere og selv om man skulle finne tak i typegodkjenninga for hengerfestet og lese hva det i sin opprinnelige tilstand kunne belastes med.
(Selger jeg bilen, anbefaler jeg rett og slett bytte av hengerfeste !)

Hva som befinner seg bak frontfangeren av rust er jeg noe usikker på, jeg har da ligget under bilen og sett etter ting og tang de gangene jeg har vært der. Skal jeg være kritisk, så er det noen støttestag som går ut mot hjørnet på frontfangeren, de burde etter hva jeg som legmann tror rett og slett byttes. Og tar man av frontfangeren så ser man jo om min lille teori der stemmer, samt andre steder "der" framme som er modent for å flikkes på.

Som forumet er kjent med har jeg en gammal motor i Tyskerbrakka, 464 tusen og noen hundre i skrivende stund på samme girkasse bilen kom til Norge med sommeren 1991. Jeg har ved etpar anledninger vurdert å få overhalt motor & girkasse, men det er kun aktuellt om jeg beholder bilen og skrur av skiltene og gjør om bilen til et langsiktig prosjekt.
-Det er fem år til 25-årsjubileumet for Type 4 Transporters så jeg har sånn sett litt tid på meg :lol:
Det kunne vært steike tøfft å dratt med familien i to T4 dit ned.

Vi får se, jeg får bruke april og mai på å ta en avgjørelse mht Tyskerbrakkas framtid, får jeg erstatteren kjapt i april kan det jo også tenkes Tyskerbrakka går til russen. Men det er synd for det finnes neppe en eneste entusiast blant dem :roll:

-Det er ikke noen som vet om en garasje med 2.5 meters takhøyde og solid betonggulv jeg kunne fått hatt bilen i ? Et sted å skru, mener jeg ? Får flytte til området Tonsenhagen/Årvoll og se hva de har der i høgget 8)

mvh,
Yngve S
Last edited by Rudeboy on 04 Apr 2010, 17:48, edited 1 time in total.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Surfa bortom både Caravelle dot DK og T4Forum dot DE for å se etter oppdateringer med tanke på 20. årsjubileumet for frontmontert vannavkjølt bus.

211 påmeldte står det, sist jeg telte opp kom jeg vel til noen fler men det er vel folk som har trukket seg e.l som gir forskjellige antall.

Jeg har fryktelig lyst til å frese ned, jeg har visst om treffet i månedsvis og jeg har nesten like lenge visst om at jobben krever tilstedeværelse i stort sett hele mai. Jeg skal sett meg ned mandagen når jeg går på vakt for å se om jeg kanskje kan lempe litt på forholdene mtp gjøremål, tidsfrister etc på jobben - men skulle den la seg fravære fra, så gjenstår jobben med a) legge fram kapital, har reserver som kanskje kan bidra til gjennomføringa.

Punkt b) er det vel noe værre med ? Konemor skal overbevises om at å ta fri onsdag til og med fredag før treffet og mandag & tirsdag etter. Hun jobber hjemmefra og er avhengig av å kunne løse etpar oppgaver via web, så en slags nettløsning i Tyskland kunne vært en tanke - da hadde hun kunnet slå etpar timers jobb fredag, lørdag & søndag på tysk abonnement før vi returnerte til Norge igjen over land.

Satte meg ned med ruteplanlegger istad og fant ikke campingen i Edersee, men Frankenburg "rett nedenfor" 8) Så med da Malmö og Odense som "via-punkter" på NAFs fantaaastiske ruteplanlegger kom jeg fram til distansen på rundt 2900 km for turen.
Beregner jeg f.eks 1 liter på mila og literpris på 12 kroner, kommer man vel opp i rundt kr. 3.500,- for den delen av budsjettet. Veiavgifter i DK som de to bruene man skal over må legges til, og setter man kr. 5000,- som tak for disse kostnadene er man igang.
Mat trenger man, kr. 200,- pr måltid er kostelig men likevel en grei sum å regne på pr person. onsdag til tirsdag, tre måltid om dagen og to voksne ? Røfflig fem laken der også.
Treffavgift på €55 er overkommelig, det også.

Kjøre ned uten andre i følget ? Kjedelig dere er... ! :lol:

Kan hende jeg får til å lempe på ting i jobben slik at jeg får tid å ta fri på, men det vet jeg ikke noe om før tidligst neste ukeslutt :roll:

Kort sitrap Heimefronten - la det fram for Torunn nå, og hun mener det er utelukket - jeg har ikke jobb (etter 31. juli) og vi har ikke råd, er dommen. -Igjen :lol:

Vi får nå se på det, da.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Uhm, konemor vant nok engang :

Yngve - du, det 20årsjubileumet ?
2run - det i Tyskland igjen ?
Yngve - Ja.
2run - vi har ikke råd.
Yngve - kanskje vi faktisk talt kan ha det.
2run - da kan vi faktisk talt ha råd til førerkortet mitt.
Yngve - Danged ! Men, vent... -det betyr to sjåfører i ferien nordover ?
2run - Veeeldig bra, fliiinke mannen.

Yngve - 1 for å ha villet på treffet
Torunn - 2 for å ha overbevist mannen om veien, lyset & livet 8)

Winner - Torunn.

Da følger det heller feriebilder i sommer, istedet for kort og innholdsløs info fra en drittrøtt Yngve som kjører hvor som helst med bare 1 vognfører ombord.

Er litt smart, hu der kona mi :lol:

mvh,
Yngve S

EDIT - jeg har savna at sidetrynet kan "brukes til noe" på langturene, man blir sliten og fremdeles er det årevis av kilometer langs veien før man er framme :wink:
Det holder ikke å sitte der og se pen ut i min bil, altså.
Last edited by Rudeboy on 02 Apr 2010, 17:12, edited 1 time in total.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Rudeboy wrote:Uhm, konemor vant nok engang :

Yngve - 1 for å ha villet på treffet
Torunn - 2 for å ha overbevist mannen om veien, lyset & livet 8)

Winner - Torunn.

Er litt smart, hu der kona mi :lol:

mvh,
Yngve S
Jeg tror det er bra at vi har noen slike blant oss. Faktisk mener jeg at det ikke var bare 1 poeng ekstra til din frue, men flere: 1 for førerkortet, 1 for ekstrasjåfør, og 8 ekstra siden det sikkert hadde blitt noe tull på turen som hadde kostet masse penger.

Når dere legger turen nordover må dere si i fra. Her på berget er kaffen alltid like om hjørnet.

Stein :D
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er ingen tvil om at hun har delvis nytte av førerkortet mens jeg har 100% suksess ved at hun tar det.

Oslo - Fauske går unna uten at man må sove ved Nidaros og Mo i Rana men istedet kjører mer eller mindre rett opp og sover der oppe.
Samme for returen.

Og det hun mangler er jo kun langkjøringa, glattkjøringa & mørkekjøringa som hun jo kan ta til høsten, da :roll:

Nei, det blir å utvise nøkternhet og fokusere på å få bytta på hvem som skal være sidetryne i sommer ja ! 8) Jeg vil være kartleser og teste WIFI, GPS og kartlesing (Høyre over krøhn!) mens hun kjører med nevene trygt plassert på 12-12 på rattet med white knockles drivers association, i 20 km/t.

Slenger ut ei melding til dem av dere vi ligger an til å passere sånn rent geografisk, ja.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fan, satt og koste meg i bilen påvei til jobb - så for meg å skru på de hjula jeg kom over ifjor med Alufelger på for å luke ut ett av dem (5) som er skjeiv felg på, og la dekka stå på siden det nå er mest bar asfalt her.

For det første så var det mer overvann fra snøkanten langs veien enn jeg hadde trodd, deretter var det is på vannet over veiene og sist men ikke minst - avtroppende vakt gikk med spade igår, og slang snø fra gresset ved trappa på jobben og slang snøen ut over der jeg så for meg å stå med bilen idag :lol:

Så min tørre brosteinslagte plass med 230V i huet & ræva ved trappa på jobben ser ut som om Fimbullvinteren har kommet tilbake :wink:

Jeg pønska også på å få tatt den ene hjulbuen på Tyskerbrakka, pusset ned rusten og fått fram bart metall, i friluft. Har kaldzink, primer og originallakken klar så alt jeg trenger er mer enn de føkkings 3 minus som er ute nå :D

I den andre enden av skalaen "Yngve jobber på bilen" har jeg omsider funnet tak i ladekabelen til mitt aldrende IXUS-kamera så det blir en bråte bilder framover (skjemmes over at det er lenge mellom hver gang jeg har bilder å slenge ut).

Vakta jeg har nå, er av typen "du vil ikke at jeg skal få noe å gjøre"-vakt, så jeg får noen timer med tid som skal unna før jeg går av vakt imårra. Greit å forberede arbeidsuka/måneden sånn, syns jeg.
Men jeg får kasta en del ræl jeg har med i bilen, og dét er jo en av fordelene med denna jobben - egen miljøstasjon på jobb.

Gamle elektriske artikler ? Sleng dit. Møbler, papp, spillolje/kjemisk avfall ? Sleng dit. Lysstoffrør og annet miljørisk ? Sleng dit.

Oppdatering følger i.l.a dagen :D

mvh,
Yngve S
hunter
-
-

Post by hunter »

bare litt sånn søndagstenking en mandag i påsken... det blir nå rart om du kjøper blå bil på vestlandet og selger tyskerbrakka... da blir det stopp i forumets desidert lengste tråd, som inneholder utrolig mange planer med minst mulig fremdrift :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det som er pinlig er at planene slett ikke er spes svære av seg - tvert om, men uttellinga blir det heller mindre av :lol:

Egen garasje med plass, jeg er ikke kravstor - Andrews garasje kan godt få lov å ha 2/3deler av det gølvareal jeg "trenger", så skal ejg vel være fornøyd jeg :D

Flikking av rust er riktignok noe jeg egentlig bare har fundert på å gjøre, det må jo tas en dag, men kanskje ikke akkurat ikke idag ? Lyddempinga ? Tja, jeg har sittet i nyere T4 og syns at det skal være velutstyrt bil før jeg merker den helt Store Forskjellen selv omd et sikkert er rikelig tomrom man kan slenge både dempematter og asfaltplater i, på en Type 4 Transporters plattform. -Selv i en CL Caravelle :wink:

ImageImageImageImage

Dette dere ser ovenfor her, folkens, er hhv plassen jeg har hatt motorvarmerpluggen min på. Nå er den et salig gjørmebad og jeg setter vel ikke bilen der spesiellt mange gangene før jeg enten har byttet den ut eller sitter på to biler :wink:

De neste er en ren fotomontasje som viser framgang med bilen ! intet mindre !

Jeg har hatt Tyskerbrakka på skilter og for egen regning betalt forsikringa siden 2. mars 2005. (Bløtkakelag kan nok tenkes blir noe av på Grefsenkollen en dag)
Men jeg har aldri byttet pusserbladet bak. Jeg kjørte en langtur opp til ett eller annet steds hen mellom Gol og Geilo påska 2005 og merka hvor mye skitt som la seg på bakenden av bilen. Jeg hadde ikke kommet ut av det jeg regner som Nittedal (det var rett etter Jordstasjonen der borti høgget følgende skjedde) før vinduspusserbladet løsnet i fart - meget mulig grunnet overbelastning ?
Så jeg kjørte til siden og satte bladet på igjen, og kjørte videre. Det viste seg at den festeanordningen som produsenten av dette ukjente merket hadde ikke tålte aldring og/eller bruk. Så noe plastræl som skal sitte inni festekroken på pusserarmen satt ikke inni festekroken på pusserarmen spesiellt lenge.

Konklusjon - bruk bakpusser kun når dette er høyst nødvendig. (bra plan ?)

To PPK senere og alt er i orden. Men nå forrige uke så kjøpte jeg et nytt pusserblad, for som jeg sa til selgeren så er det vel på tide å bytte den en vakker dag 8)

Folkens ! Dette er en vakker dag. Jeg tok av gammelt blad (som er noe lengre enn det jeg fikk men det er i allefall iht spec så jeg bryr meg ei om at det nye er kortere og gir smalere synsfelt bakover) og monterte det nye på bilen. Snakk om modifisering, da ! :lol:

Brusteinsplassen ved ytterdøra på jobb kan tenkes smelte ren for snø og is som avtroppende vakthavende slang dit - i såfall blir det jaggu alufelger på Tyskerbrakka i eftas 8) Hadde alufelger på sommerskoa og vinterskoa på Tyttebæret, den røde Yarisen vi tok inn fra Danmark men solgte ifjor april. Men det kan vel ikke sammenlignes å ha kjørt jernsko i fem strake år og litt til, på Tyskerbrakka for så å skulle gå over til sommersko som er lette, vel ! Er mektig spent på "om jeg merker forskjell".

-Vel :roll: Det er én forskjell jeg regner med å merke, da. Det viser seg at i disse fem hjula så er den ene felgen skeiv og vil slå kast i bilen for hver omdreining. Det hadde jeg da jeg kjørte med slagskadet stålfelg på Tyskerbrakka fra utpå vårparten i 2006 til høsten 08 da jeg fikk tak i greie dekk og så-som-så felger via forumet (hehe, de funker og det er kravet mitt).
Jeg vil i min ringe forstand se for meg at de kast bilen gjør vil være som om det var samma slagskade på en stålfelg, og jeg vil vha synbarhetsmetoden muligens også finne ut av hvilken av disse fem alufelgene som mest sannsynlig er den skeive, før jeg får skrudd dem på bilen :wink:

Krysser fingra for at jeg finner ut hvilken det er som er skeiv uten å måtte skru den på bilen først 8)

Får kun testa ut nyskoa på bilen på jobben, noe som er greit for jeg mener å huske at etpar av de dekka som fulgte med alufelgene har sett sine beste - for ikke å si siste - år. De må byttes. Samtidig har jeg dekk som holder et stykke ut i 2010-sesongen på stålfelgene, også da så jeg kunne jo rent teoretisk fått lagt om dekka jeg kjørte på ifjor til felgene nå.

Prøver litt og ser hvirdan det går, har med måler for å sjekke mønskerdybden for husker jeg rekti skal den på sommardekka aldri være mindre enn 1.6 mm (http://tsh.toi.no/index.html?22343) så det kan godt tenkes hjula holder lengre enn jeg har gått og fundert på. Beste dekka bak, som alltid - etter at jeg lærte fysikkens lover for kjøretøy i sving på ett pigghjul og ett sommerhjul som da var reservehjulet mitt. Tyskerbrakka la seg ut og ville ikke stanse så jeg fikk da snudd og kjørt tilbake til krysset jeg kom fra pga en aldri så liten 170-graders sleng, det var bare å legge over og svinge retning der jeg kom fra så forhindra jeg ikke engang bilene som kom bak :D

Nei, nå subber jeg ned i kjelleren og henter fram sommerdekka (ble rent motivert her jeg sitter) !

Bilder vil følge når hjula er bytta :)

mvh,
Yngve S

EDIT - den observante leser vil sikkert reagere med store øyne og åpen munn over at det kun er to treffmerker i bakruta.

Det stemmer at det er bare to, jeg fikk aldri dratt på Vintertreffet i år og Landstreffmerket fra ifjor løsna og forsvant ved et besøk i en bilvaskeautomat for noen uker tilbake :roll:
Om den aller snilleste merkeforvalteren i verden kunne sende meg en kopi av fjorårsmerket hadde det vært knasende kjekt :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Tar med de jeg har på neste treff tenker jeg, så få du ta kontakt. Noen har aldri mottatt, av flere grunner bla treig treffgeneral, og noen har skada eller mista, så da kan dere (teoretisk) supplere manglene. Hvis jeg huser de.

Dere må gjerne minne meg på det.

Og det var egentlig det jeg orka stave meg gjennom postbombinga til Yngve.... Mannen har et enormt eksponeringsbehov i oralveien... :lol:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nja, jeg er vel mest tyst i flokk, vil jeg si (sjøl)... :D

Bra det finnes merker, da skriver jeg meg det bak øret så avventer jeg til senere.

mvh,
Yngve S
hunter
-
-

Post by hunter »

enda en søndagstanke på en mandag...

om du skriver et skikkelig kort brev (kortere enn du får plass til på et postkort) til postmannen og legger ved ferdig frankert konvolutt med din egen adresse på og en 50-lapp for jobben kan det tenkes at postmannen sender deg de merkene du mener å mangle... om du er heldig da... du kan jo forsøke å spørre om det lar seg gjøre...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Rudeboy wrote: To PPK senere og alt er i orden.
PPK? Er det sånne?

Image

Du har sikkert tilgang på litt forskjellig slags utstyr i den bransjen du er i, men for meg høres ikke dette ut som riktig verktøy for bilvedlikehold..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Miljøpåvirka...

PKK skal det jo være :wink:

mvh,
Yngve S
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Der Postmeister wrote:Tar med de jeg har på neste treff tenker jeg, så få du ta kontakt. Noen har aldri mottatt, av flere grunner bla treig treffgeneral, og noen har skada eller mista, så da kan dere (teoretisk) supplere manglene. Hvis jeg huser de.

Dere må gjerne minne meg på det.

Og det var egentlig det jeg orka stave meg gjennom postbombinga til Yngve.... Mannen har et enormt eksponeringsbehov i oralveien... :lol:
Godt Yngve ikke er Finsk :lol:
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jørre wrote:Godt Yngve ikke er Finsk :lol:
Jeg er en åttendel suomen :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det kom pakke til meg på jobben idag.

"Amerika på langs - en fascinerende biltur fra Sørishavet til Nordishavet" av en Bærumskar.

Gleder meg såpass til å åpne boka at jeg fleipa på jobben med en som nylig kjøpte seg en T4b Caravelle at nå burde jeg ta fri resten av dagen og legge meg på senga og lese boka mi :D

Har lagt fram sommerdekka på aulfelger for å teste allerede idag hvilke fire av fem hjul som fungerer, det ene er jo som nevnt skeivt og må fikses. Deretter er jeg klar for sommeren, kjøringa herfra vil jo foregå imårra eftas og siden jeg bare skal være i Oslo i helga og det er meldt temperaturer rundt 17 - 18' regner jeg sommerdekksesongen som sikret 8)

Blir skøy å se Tyskerbrakka på sine aller, aller første (?) alufelger. Jeg kjenner ikke til at bilen har hatt annet enn jernsko på så detta blir bare bra, det.
Jeg har ladet opp de to batterimodulene jeg fikk med min Turtle Wax bone/poleringsmaskin så bare jeg får vaska bilen er jeg klar for lakrens og polish også - husker jeg rett varer ett batteri til ei langside og bakluka + panseret. Da er jo siste langside og steder jeg kan ha oversett mer enn rikelig spenning til på det siste batteriet.

Nytt av året er at jeg også innehar lakkforsegling men jeg spekulerer på å vente med den til overflaterusten er flikka på og utbedret - ville være teit å kapsle inn rusten :roll:

Så da får vi se, bildene kommer for IXUSen er også ladet opp :wink:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Steike for en avslutning på dagen idag !

Så for meg å ta minst en time fri for å trene, vi har 4 t/uka til disp for trening. Så jeg tenkte som så at å få på alufelgene måtte vel være en god idé å bruke som FYFO, rene styrketreningen 8)

Lasta opp alle fem hjula, mener jeg har funnet ut hvilket som kan være kast i om det blir skrudd på så min teori er da å teste bilen med de fire andre hjula på og skulle det være ok er alt ok :wink:
Kjørte en snaromvei til der jeg skulle stå og legge om til sommerhjula, via rep-leiren. Den er brøytet mellom noe sanitærbygg men ikke ellers så det som tidligere i vinter var brøyta vei er nå gjørmebad/dype dammer/skogsbunn.

Fikk sølt til Tyskerbrakka så den ser riktig så tøff ut, men på to steder hvor det var mektig langt tilbake til jobb var det såpass dypt at jeg hadde vann til midten av støtfangerens øverste flate del - i begge søledammene :shock:
Da tenkte Yngve som så at her er det om å gjøre å ikke miste momentet i farta, for her er det jaggu vannflate over dynamoen...
Og siden jeg ikke har rigga Tyskerbrakka for vading, så måtte jeg bare ikke få stans der... :o

Men etter å ha måttet rygge fem-seks meter i den største dammen som ikke var den dypeste, så kom jeg meg via den dypeste dammen til siste sanitærbygget og fikk snudd der. Derfra og "hjem" var det vel egentlig bare å gi gass igjennom veistubben og neddi begge de dype dammene før jeg kom på normal gjørmevei resten av veinettet her før man treffer asfalt igjen.

Så det var den morsomme delen. Jeg parkerte ved jobben på asfalt som var sånn høvelig flat og var mektig klar for å bytte dekk.
Ut med min nye 2-tonnsjekk og verktøyskrin & hjularmen jeg pleier bruke for å ta av hjula med. Opp med bilen, jekken funka fin-fint den. Bortsett fra at høyeste løfteevne gir en avstand til bakken på usle 345 mm og når bilen min er 24 cm til daglig, kan jeg love at 10.5 cm ikke er tilstrekkelig for å få av noe hjul fra bilen, nei :evil:
Jeg har sånn kloss for å legge mellom jekkens krage som skal mot bilen, og selve bilen men den er vel usle 30 mm og jeg mangler fremdeles altfor mye cm for å skru av hjula på bilen.
Så her er det to momenter jeg er usikker på :

-har jeg mulighet til å bytte jekken på thorsov bil ? Det finner jeg ut imårra, stikker innom.
-har jeg med originaljekken, jeg mener den skal ligge ved venstre bakre hjulbue men det ligger noen sommerdekk over akkurat det området der så jeg så ikke etter nå da jeg var ferdig på arbe - eller ligger den i den mellomste Zargeskassa mi i kjellerboden hjemme...?

-ligger den ikke i bilen, får jeg rett & slett ta med alle 10 hjulene hjem og bytte i helga, har avspas freddan så det skal jeg vel klare 8)

Da kan jeg tilføye lista over ting til salgs, bare det at her er den definitivt til salgs om ikke Thorshov tar jekken tilbake - trur jeg ga kr. 345 for den så 200 + porto er okay for meg, send PM så er den straks påvei, den. Brukt én gang :wink:
For dere som har 4 - 6 cm senk og T3 eller til daglig lav T4 så vil jeg si jekken er perfekt, samma for "menneskebiler" som ikke har bakkeklaring fra fabrikken.

Men Tyskerbrakka ser jaggu skjitat & fin ut etter gjørmeløypa istad, da - det er jo et lyspunkt :lol:

Går du og laster opp disse bildene vil du se gjørmeklædder på taket og rundt om bilen, skikkelig kosetur, med andre ord :D
På bakfangeren ligger det nok grus for å plante grønsaker, omtrent som dem som slenger blomsterkasser bakpå bussene sine, jo !

ImageImageImage

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Når nå engang batterirommet i Tyskerbrakka er nevnt, så har jeg fundert på følgende tanke ved flere anledninger :
-rommet er stort og dypt. Man kan bygge seg en ramme som man setter ned til flaten som startbatteriet står på, under og ved startbatteriet er det x antall høl for innfesting av startbatteriet. Bruk disse hølene for å feste ramma, og monter så både startbatteri og fritidsbatteri på ramma. Under ramma skrur man så fast både skillerelé og evt. CTEK-laderen. Sirena til alarmen må da også festes under ramma.
På det viset får man fyllt opp batterirommet, og har man en fornuftig montering av ramma og tilstrekkelig sikring av batteriene så står alt ganske så stødig inni der. Om man husker på at vannpumpa da vil ligge i bunnen av det laveste punktet av batterirommet, så går det vel an å lage en slags "dette tar meg 15 minutter å skru ut"-løsning slik at ikke vannpumpa eller andre ting der nede er utilgjengelig :wink:

Denne utnyttelsen av volumet i batterirommet er en ting jeg ser for meg å ta meg av sjøl, dersom jeg beholder bilen.

mvh,
Yngve S
Hei Yngve!
Jeg må bare fortelle deg at ideen er grei i utgangspunktet, men det blir et rent helvete å komme til når dieselfilteret skal byttes en gang i blant. :wink:

Ellers melder jeg meg på i gjengen av tilhengere her. 8)
Du skriver iblant sinnnnnnsykt lange innlegg og blotter alle(?) dine planer og prosjekter, og det er herlig å se en sånn entusiasme om en sak som er laget av en tysk bilfabrikk på 90-tallet! :D
Keep up the good work, som det heter på nynorsk! 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

...og der først lærte jeg hvor dieselfilteret bor hen.

Vel, planen er at det skal la seg gjøre å komme nedi batterirommet så det blir en minimal forsinkelse, som vel kun merkes i 40 minusgrader :D

Dekkskift idag, alufelger er noe nytt for Tyskerbrakka. Hadde det på Tyttebæret engang men den solgte vi jo i fjor så to ton bil på alu ? Spanande !

Bilder følger !

mvh,
Yngve S
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Du må huske på at du som har så mye rart i bilen din bør ha loadindex på 110. :lol: :lol: :lol:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Får man ikke høyere LI på bilene våre ??

Skal begynne kjøre iht LI102 framover, bilen bruker liter'n på mila og med priser som det var på jobben til kona idag (kr.11.49) så trenger jeg ikke kjøre tung bil :roll:

mvh,
Yngve S
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Tenker du skal ha 97 på din :wink:
Det er det på min i alle fall, skal stå inne i felgen, men da i Kg 730:) :)

Ellers da Spjelkis :mrgreen:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

To dager forvist til hhv seng eller dass, jippi - dét fine været ute, og jeg som kunne hatt sommerskoa på bilen allerede :roll:

Ser vel egentlig for meg at jeg kjører opp til jobben imårra, bruke dagen idag på å komma meg på beina.

Bilen forsøkte jeg vaske her om dagen. Forsøkte fordi jeg stakk innom Statoil på Alexander Kiellands plass og stillte meg opp i en sånn sjølspylebås. Sausa inn bilen med såpe/rensemiddel og vips! var alle myntene jeg hadde med meg brukt opp - trur jeg kom omtrent halvveis rundt bilen med 50,- og å stille opp for å spyle bilen for kr. 200,- før jeg sender den gjennom bilvaskeautomaten for samma pris ? No thank, you, sir ! :twisted:

Men jeg satte bilen inn i bilvaskeautomaten etter innsausinga med såpe/rensemiddel, og så på skiltet det sto maks høyde 2.40 (2.30 ??) så da skal den vel passe en simpel Caravelle CL, tenkte jeg.

Men nei. Dysene slutter omtrent i vindushøyden på Type 4 og selv om jeg vil si taket fikk god vask der så hjelper ikke det.
I min liste på ubrukelige bilvaskeautomater har nå XY/Shell ved Vinterbro (Sjøskogen) nå måttet dele førsteplassen med Statoil Alexander Kiellands plass.

Jeg har ei stripe fra omtrent ti cm ovenfor bunnen av kanalene, og opp til midt mellom rutene på bilen og kanalen - hele veien bakover, på bakluka og i fronten hvor skitt og smuss er pent innkapslet i voks... :?

Dersom formen er til stede imårra eftas bytter jeg olja da, og legger om til sommerskoa fra tidligere år - disse alufelgene jeg fikk nevene i har feil avstand mellom bolthøla, så inntil jeg innehar en T4b så sitter jeg på dem - det jeg fryktere r at de passer T3 istedet :lol:
Fondmetal, faktisk.

Jaja, sånn går nu dagan. Snart er det sommer'n også :lol:

mvh,
Yngve S
Locked