Har begynnt å selge eller donere vekk av delehaugen til T4a, nå sist gikk det to matter for transportkostnaden i retning Bergen.
Har en del tjafs igjen, som jeg vurderer selge - ikke helt sikker på at jeg kommer til å gjøre det enda. Enten fordi jeg skal sende det med Tyskerbrakka eller fordi jeg beholder Tyskerbrakka og flikker på den og pusler med den også for framtiden.
Hadde vært gøy å ha 1 stk T4 førproduksjonsmodell og 1 stk T4(b) sisteutgave/overligger samtidig, syns nå jeg da.
Det jeg i farta kommer på at jeg nå engang har, er følgende :
-ett par Project Zwo frontlys med grå innfatning. Rust på rammeverket, men det er kun å børste vekk, hive på kaldzink og primer for så å legge maling uttapå.
Disse har jeg vel egentlig lovet vekk, så de er sånn sett utenfor regnskapet om jeg skal kvitte meg med dem
-1 stk hel grill med VW-logo, sort
-1 stk hel grill uten logo, chrome
-hjulbuelister, chrome (eller metall, husker ikke)
-dobbeltsetet som "mangler" på bakre høyre del av bilen, sete nr. 9 og 10. Med ramme for inn-/utstigning. Fine setebelter. Langsgående.
-3 par ekstralys, 1xBosch ukjent type, små. 1xHella Rally 3000 som jeg tar meg videre. 1xfirkantlykter, ekstralys av rimelig kvalitet ukjent merke.
Sistnevnte lykter er forbeholdt forummedlem.
-lykteholder for montering på frontfangerboltene bak registreringsskiltet, kan bære to lys uten forsterkning. Rustet og fæl, samma jobb som med P2-lykterammene.
-Lykteholder som er spesialtilpasset bilen, festes i radiatorens fire skruer bak grillen (dvs skru av grill og få fritt innsyn til radiatoren, så er du i gang). Bærer to lys, disse ser jeg for meg følger bilen.
Sistnevnte lykteholder er forbeholdt forummedlem.
-Skvettlapper foran, monterte. Følger bilen.
-Skvettlapper bak, følger bilen.
-Smussavviser, bakluke (egentlig fra T3). Følger bilen.
-Smussavviser, panser T4a. Følger bilen. Panseret må rubbes ned og gås over med lakk før montasje.
-Vindavvisere frontdører, standard type - følger med bilen.
-DEFA alarm. DEFAs importør m.fl har ikke vært i stand til å få feilsøkt og fikset denne i de fem+ årene forrige eier hadde bilen, så jeg har aldri prøvd alarmen.
-DEFA blokkvarmer og 230V uttak i midten av bilen, venstre side for kupévifte. Følger med original gammel kabel samt ny grønn "ECO"-kabel.
-Kan følge med DEFA Smartstart, umontert - kan selges for 2.500,- til andre.
-17 dekk på felg av varierende kvalitet - skal hive de verste slik at det gjenstår omtrent 10 komplette hjul - fem for hver sesong. 5 sommerdekk på stålfelg, gode men med noe lite mønster igjen på 4 av dem. 5 sommerdekk på alufelg med varierende mønsterdybde igjen, ukjent kvalitet. 5 vinterdekk på stålfelg av gammel årgang men med god gripeevne og godt med mønsterdybde. -Det tilsier vel at jeg hiver 3 vinterdekk på felg, om jeg teller rett her.
-Fortelt, "Space Awing" levert av Just Kampers. Kjøpt av norsk forhandler i 2007, satt opp ifjor én gang. Mangler en tverrstang for å få festa teltet til bilen men norsk butikk som jeg kjøpte teltet av er på saken. Strikken i teltstengene (glassfiber) er noe morken, anbefales byttet. Antatt areal er 9 kvm. Det er avbildet tidligere i tråden her, og Tage har samme telt.
Vurderer egentlig å beholde dette teltet og se det an opp mot det som evt. følger med nybilen, jeg beholder det beste

(Hvis ikke er prisen 3.000,-)
Jeg anbefaler at man har med etpar pressenninger ved bruk av fortelt, en for å legge på bakken under teltet og en for å strekke over teltet i langvarige regnperioder - teltduken er fin og hel, og impregneringa holder men det minker kondensen fra kalde regndråper noe og å ha en under teltet tar vekk noe av varmetapet til bakken. Matter kan med fordel tas med og legge inne i oppholdsrommet i teltet (eller i sovealkoven).
-Hylle, sort, for å montere "under" dashbordet mot fotplata som ligger på dørken mellom fotbrønnene til forsetene. Hylle som nyere T4 har, som man kan slenge f.eks mappa med vognkortet i. Denne gir noe endret luftstrøm fra defroster/kjøleanlegg men jeg vil si akkurat den detaljen er et gode
-500,- ?
-Takstativ, Thule. Har 4 stk, kvitter jeg meg med Tyskerbrakka så splitter jeg i to par. 1000,-/paret.
For Multivan må jeg ha en annen type takstativ uansett.
-Takboks, Thule. Stor og romslig takboks med lastsikringspunkter inni, stropper av nylon (god kvalitet) følger med. Grønn, noe matt i fargen etter mange år i sola
-CTEK batterilader, modell 25000. Kr. 2.800,-. Jeg anbefaler å montere denne i batterirommet på bilen, og bare skru den fast i en vertikal flate der slik at den er lett tilgjengelig om man føler behovet for vedlikeholdslading/e.l. Har vært brukt én gang i omlag 6 timer, meget bra lader.
Når nå engang batterirommet i Tyskerbrakka er nevnt, så har jeg fundert på følgende tanke ved flere anledninger :
-rommet er stort og dypt. Man kan bygge seg en ramme som man setter ned til flaten som startbatteriet står på, under og ved startbatteriet er det x antall høl for innfesting av startbatteriet. Bruk disse hølene for å feste ramma, og monter så både startbatteri og fritidsbatteri på ramma. Under ramma skrur man så fast både skillerelé og evt. CTEK-laderen. Sirena til alarmen må da også festes under ramma.
På det viset får man fyllt opp batterirommet, og har man en fornuftig montering av ramma og tilstrekkelig sikring av batteriene så står alt ganske så stødig inni der. Om man husker på at vannpumpa da vil ligge i bunnen av det laveste punktet av batterirommet, så går det vel an å lage en slags "dette tar meg 15 minutter å skru ut"-løsning slik at ikke vannpumpa eller andre ting der nede er utilgjengelig
Denne utnyttelsen av volumet i batterirommet er en ting jeg ser for meg å ta meg av sjøl, dersom jeg beholder bilen.
Nå som jeg småpusler med å (omsider) få montert inn ny krets for ekstralys etter at Møller Kalbakken reiv ut den forrige i ren fortvilelse over at de ikke forsto hvordan ting var koblet opp (can't blame them, det var mye rart nedi der takket være ham jeg kjøpte bilen av i feb/mars 2005). Kretsens relé vil jeg legge inn i batterirommet siden det er noe mer sikring mot fukt der enn i motorrommet for øvrig.
Rust. Hjulbuene bak ser ikke ut, og må tas så snart det er tørt utendørs

Politikerne dere har stemt på har bestemt at det skal saltes og da går det ut over biler med dårlig lakk. Tyskerbrakka hadde fått en halvgjort lakkjobb for noen år siden, det er mulig det var før ham jeg kjøpte bilen av at den jobben "ble" gjort. Ettersom rusten har gnagd seg igjennom alt av lakk som den gang ble lagt, må det tas opp igjen og gjøres om igjen. Jeg tror det ble pusset ned til bart metall og så lagt på kun originallakk...
Jeg har planen om å pusse ned alt av rust i hjulbuene, samt et aldri så lite stykke utenfor der rusten har tatt tak, og få fram bart metall. Så fjerne alt av smuss, legge kaldzink i to lag. Deretter primer i tre lag og ett til to lag med originallakk som dekkfarge oppå. Så kommer da spørsmålet om det deretter er noe poeng å legge klarlakk øverst, jeg tror ikke det ettersom bilen ellers ikke kan ha noe igjen av den opprinnelige klarlakken som ytterste lag. Istedenfor satser jeg på å kjøre bilen når den en dag er shinet og striglet, til en av disse sjappene som polerer biler for å få dem til å rubbe, polere og deretter legge lakkforsegling på bilens alle ytre flater for meg.
-Men det blir etter at jeg har tatt vert bidige steinsprang og hver plateskjøt
Bakre midtre støtfanger må byttes, sannsynligvis også staget/festet som holder denne på høyre side etter at en lyktestople angreip meg i vinter. I prossessen med å bytte dette, er det vel en idé å ta unna rust & tjafs man "finner" foran bakfangeren.
Jeg vet at støttestag på hengerfestet er stygt angrepet av rust, dette skyldes jo at en eller annen idiot har prestert kunststykket å kjøpe tanken om at metall dekket med "powder coat" er en lur ting å kjøpe, noe som medfører at svært mye man kjøper i denne verden er belagt med powder coating. Jævla drittsuppe, det kaller jeg villedende markedsføring, det
-Så for å si det rett ut - dette hengerfestet bør ikke belastes med spesiellt mer enn 750 kg, selv om vognkortet tilsier bilen kan dra mere og selv om man skulle finne tak i typegodkjenninga for hengerfestet og lese hva det i sin opprinnelige tilstand kunne belastes med.
(Selger jeg bilen, anbefaler jeg rett og slett bytte av hengerfeste !)
Hva som befinner seg bak frontfangeren av rust er jeg noe usikker på, jeg har da ligget under bilen og sett etter ting og tang de gangene jeg har vært der. Skal jeg være kritisk, så er det noen støttestag som går ut mot hjørnet på frontfangeren, de burde etter hva jeg som legmann tror rett og slett byttes. Og tar man av frontfangeren så ser man jo om min lille teori der stemmer, samt andre steder "der" framme som er modent for å flikkes på.
Som forumet er kjent med har jeg en gammal motor i Tyskerbrakka, 464 tusen og noen hundre i skrivende stund på samme girkasse bilen kom til Norge med sommeren 1991. Jeg har ved etpar anledninger vurdert å få overhalt motor & girkasse, men det er kun aktuellt om jeg beholder bilen og skrur av skiltene og gjør om bilen til et langsiktig prosjekt.
-Det er fem år til 25-årsjubileumet for Type 4 Transporters så jeg har sånn sett litt tid på meg
Det kunne vært steike tøfft å dratt med familien i to T4 dit ned.
Vi får se, jeg får bruke april og mai på å ta en avgjørelse mht Tyskerbrakkas framtid, får jeg erstatteren kjapt i april kan det jo også tenkes Tyskerbrakka går til russen. Men det er synd for det finnes neppe en eneste entusiast blant dem
-Det er ikke noen som vet om en garasje med 2.5 meters takhøyde og solid betonggulv jeg kunne fått hatt bilen i ? Et sted å skru, mener jeg ? Får flytte til området Tonsenhagen/Årvoll og se hva de har der i høgget
mvh,
Yngve S