Transporter T2 1973 mod - noen tips?

Transporter 1968-1979
Post Reply
Bonzer

Transporter T2 1973 mod - noen tips?

Post by Bonzer »

Jeg har hatt lyst på en Caravelle i lengre tid, helst en av de gamle modellene som T2. Jeg har imidlertid ingen peiling på biler, og søker derfor hjelp her. Har funnet en jeg liker (http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa ... 1267042928), men den er jo noen år, og jeg trenger en pålitelig bil jeg kan kjøre til jobb med hver dag, samt en tidvis langtur.

Noen som kan komme med noen kloke ord til en uvitende potensiell bilkjøper?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Transporter T2 1973 mod - noen tips?

Post by Bugman »

Her bør du huske på at dette er en mye eldre bil enn den T3'n du spør om i den andre tråden!

Deletilgangen er noe mindre på privatmarkedet.
Men det finnes mye repro til disse.
Det at dette er en eldre bil, reflekteres også i prisene på deler.

Positivt: Veteranbil, billig å forsikre rimelig årsavgift.
Bilen er opprinnelig fra Narvik, og der begynte ikke saltingen før i 2005.

MEN disse bilene ruster allikevel. Så sjekk dørken under matta i førerkabinen, endene av kanalene i fremre hjulbuer, kanalene generelt, batterikassa (høyre side i motorrommet).
Sjekk også dørene under, skyvedøra og føringen til denne for rust.

Denne har Type-4 motoren på 68hk (ikke 70)1,8 liter (1795 ccm), og har således doble Solex forgassere. DISSE kan det være problematisk å få justert rett.
Ikke bare må synkroniseringen mellom høyre (sylinder 1 og 2) og venstre side (sylinder 3 og 4) være perfekt. Forgasserne må i seg selv være i perfekt stand for at motoren skal gå rett.
Disse forgasserne slites ofte i spjeldakslingenes foringer.
Men det finnes Weber og Kadron erstatninger å få kjøpt.

Er ikke akkurat noe for vinterbruk, siden dette er en veteran som ikke akkurat har verdens beste varmeapparat. (Med mindre du får montert bensinvarmer.)
I tillegg bør du tenke på rustbeskyttelsen mht, salt. Salt og T2 er ingen bra kombinasjon.

Grei bil, ser det ut som. Men du bør titte på den før du evt kjøper denne.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Bonzer

Post by Bonzer »

Hei igjen!
Tusen takk for veldige gode innspill! Som sagt har jeg utrolig lite greie på biler, og jeg har vel egentlig innsett at med min økonomi er dette desverre ikke bilen for meg.. Trenger en bruksbil som ikke trenger for mye stell og ingen umiddelbare reparasjoner. Må nok krype til korset og prøve å finne meg en VW fra midten av 90-tallet..
Men igjen takk for tipsene(:
EspenX

Post by EspenX »

Jeg var for et par år siden i samme situasjon som deg Bonzer, jeg ville ha en T2, men hadde ikke peil på biler. Nå har jeg to T2-busser og har i perioder brukt dem som dagligbiler både sommer og vinter. Hvis det er T2 du har lyst på, så go for it! Det er utrolig sjarmerende biler og du møter masse smil, peking og vinking når du kjører rundt :) Jeg har ikke angret et sekund.

Deletilgang er ikke noe problem. Du får kjøpt omtrent alt av deler som nye, reproduserte deler fra de norske forhandlerne eller du kan kjøpe brukte, originaldeler på privatmarkedet ved å legge ut en ønskes kjøpt-tråd på dette forumet eller VWNorge.no. Og det til stort sett gode priser.

Som Bugman sier er rust det viktigste å se etter, og hvis du vil ha en buss du kan kjøre og ikke mekke på, så vær kresen og vent til du finner et godt eksemplar. De dukker opp, men vær rask med å handle hvis du finner den rette. Du sparer veldig mye tid og penger på å kjøpe en buss som i utgangspunktet er solid.

Jeg ville ikke vært redd for Type 4-motorer, de er langt sterkere enn Type 1-motorene. Det er sikkert tusen ting som kan være feil med enhver veteranbil, man må nesten bare hoppe i det og satse på at det ordner seg. Det er holdningen jeg har og alt ordner seg jo som regel :) Hvis du har en motor som trenger justering og du ikke klarer det selv, så kan du alltids få hjelp av andre til å fikse det. Det er kanskje litt avhengig av hvor du bor da, nå bor jeg i Oslo, så jeg er kanskje bortskjemt med god kontakt med andre T2-folk :)

Til slutt: At T2 ikke egner seg for vinterbruk mener jeg bare er en myte! En kald T2 er en dårlig vedlikeholdt T2. T2-busser med walkthrough (gang mellom setene) tar lenger tid å få varme, men busser med skillevegg bak forsetene blir fort varme så lenge varmesystemet er tett og i god stand. Jeg tror myten om at luftkjølte bobler og busser er kalde, skyldes at mange har rustne varmepotter eller lekkasjer som gjør at varmesystemet bare varmer en brøkdel av hva de er i stand til. Kombinasjonen av ganske svak motor og bakhjulstrekk gjør fremkommeligheten bra på vinterføre. Ingenting er morsommere enn å se moderne biler med forhjulstrekk spinne i bunnen av en bakke idet du passerer dem i en 40 år gammel folkevognbuss :)
prizma
Car: T2 1971 panel

Post by prizma »

Bonzer wrote:Jeg har hatt lyst på en Caravelle i lengre tid, helst en av de gamle modellene som T2. Jeg har imidlertid ingen peiling på biler, og søker derfor hjelp her. Har funnet en jeg liker (http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa ... 1267042928), men den er jo noen år, og jeg trenger en pålitelig bil jeg kan kjøre til jobb med hver dag, samt en tidvis langtur.

Noen som kan komme med noen kloke ord til en uvitende potensiell bilkjøper?
Jeg har sett på denne bilen, hadde motortrøbbel senest i november/desember i 09.
Den er IKKE pålitelig, dog eieren tror det vokser gull i motorrommet på denne.

Dersom du benytter 30 -40 000 på en luftkjølt T2, gjerne en fra 68-79 får du en god bil, som kan være veldig pålitelig. Da er dette forumet bedre for info og lærdom:
www.vwnorge.no

Lykke til.!
Mvh, Vemund Simensen
Vw für alles, Vw über alles!

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det var godt å lese at den ikke er så bra som man tillot seg å tro da jeg leste annonsen.

Før Likningskontoret kom med dommen over fjoråret, trudde jeg at jeg hadde anledning til å kjøpe opptil flere biler men nå blir det bare én.

Og det blir ikke den etterspurte orange i Østfold, nei 8)

mvh,
Yngve S
Post Reply