Bygge om fra syncro til 2wd

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Ingar L
Car: VW Sharan 2003 1,9 TDI

Bygge om fra syncro til 2wd

Post by Ingar L »

Lurer litt på om det er lovlig å bygge om fra syncro til 2wd? Noen som vet noe om dette ?
Har en T4 syncro 78hk fra 1994 som er både tung og treg, så jeg tror det ville være positivt med litt mindre greier her. Tror bare at jeg trenger ny girkasse.

Noen forslag ?
Brutal1ty
-
-
Car: Touran '09 - Caravelle '97
Phone: 99417721

Re: Bygge om fra syncro til 2wd

Post by Brutal1ty »

kjønner ikke helt hvorfor du vil bygge om ifra syncro men. går jo ikke akkuratt fort med 2wd heler
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg forstår heller ikke hvorfor du vil ødelegge bilen din slik, men det er nok et par ting du bør tenke på her. For det første så har ikke syncro lastavhengig ventil på bremsene slik som 2wd. Hvis ikke firehjulstrekket er i funksjon så kan den overbremse på bakhjula slik at du mister kontroll på bilen under bremsing. Det er nok mulig å ettermontere ventilen, men det blir litt rørleggerarbeid. Ellers er nok bilene veldig like med og uten syncro. Men det kan være litt forskjeller på vekter og godkjenning. Dette gjelder særlig tilhengervekt. Om det er lovlig å bygge om vet jeg ikke, det bør du nok spørre biltilsynet om.

Det er nok litt forskjell på 2wd og syncro, men jeg har egentlig aldri reagert på at T4 syncro går mye dårligere enn tohjulstrekkeren. Sjekk forresten at gasswiren din er stram nok til at du får full gass, før du begynner å bygge om bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Om du ikke har et veldig peronlig forhold til bilen ville jeg vurdert å solgt den og kjøpt en 2wd fremfor å begynne med dette. Det er mange som ønsker den firehjulstrekken du vil bli kvitt... Men tror heller ikke at det gjør bilen merkbart tregere, en 2,4D er ingen rakett uansett.
Ingar L
Car: VW Sharan 2003 1,9 TDI

Post by Ingar L »

Ok, skal sjekke gasswire, Hadde helt lik før, men da med 2wd. Det er som natt og dag, 4wd'en er som å kjøre traktor i forhold. Har sendt en mail til møller så jeg får se hva de sier. Mulig det er bedre/enklere å bytte bil ...?
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

prøvd å justere opp diselpumpa bitte litt? ble som dag og natt på min 2,4D 2wd, men regner med dette hadde hatt efekt på syncro også.
christian
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Innstillingen på pumpa di kan være feil.Hadde min 2.4d inne og justerte innsprøytnings-tidspunktet,det kom seg enormt da.

Du blir garantert skuffa når du har bygget om til 2wd,for bilen går garantert like dårlig da....
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Post Reply