Det er som overskrifta sier en 2003-modell Multi Intro med innredning fra Westfalia og skap som feltryktet sier kommer fra Truls Farner (TRUFA) på Lørenskog, den løsningen med vippetak (ikke hevetak), et langskap og et kort skap med utslagsvask & ferksvanns- og gråvannstank i.

Grefsenkollen ved parkeringsplassen vi missa Peter på, ved Grefsenkollen og ute på Nesset i Ås bortafor Vinterbro.
Tåkelys i frontfangeren, doble tåkebaklys, el.speil/vinduer, A/C, Eberspächer, sota vinduer, doble airbags i front og s.k stålbjelker i sidedørene samt deformasjonssoner i front iht VAGs spec.
Magisk Westfaliakopp til hengerkula, visste ikke sånt no fantes før snøen forsvant her i Østerdalen, engang Tidligere eiere ? Tja. Jeg sitter formellt som eier nummer tre men hør utregninga av regnestykket :
1. eier var en kar. Han var sammen med Wenche. Wenche og gubben splitta opp, og hun "vant" bilen i det lotteriet det å skille lag kan by på. Så hun fikk bilen registrert på seg, da. Formalia sier hun er eier nummer to selv om hun var bruker av bilen til daglig under det første året.
Da hennes barn og ny gubbe sin unge er såpass store som de er og tallet på dem alle er høyere enn fem valgte de selge Multivanen for dels å skaffe en annen bil og dels for å finansiere båt.

Fint for dem og meget bra for meg og min familie. Vi troppa mannssterke opp der borte på Kongsberg 16. april for befaring og prøvekjøring. Mye (svært mye, ville forumet kallt det) ble gjennomgått. Såpass mye at Wenche nevnte at jeg har hilseplikt i "Blåbilen" på andre blå T4. Konemor humra godt og informerte om at "Yngve har selvpålagt hilseplikt på alt av busser med VW-logo på, han"
Vinterhjul på alufelger, se bilder. Sommerhjul på sorte stålfelger med originale VW-hjulkapsler. Jeg klarer meg fint med stålfelger men samtidig er vel det noe jeg på sikt ønsker bytte ut - det er noen kilo å hente på å bytte til ok alufelger for siden bilen er over to tonn i egenvekt ser jeg for meg å innspare der jeg kan på alt av vekt ifm forbruket.
Drivstofforbruket aner jeg fint lite om, har enda ikke "tømt tanken" etter at jeg fyllte på hentedagen da bilen ble omregistrert på meg. Planen er å fylle søndag og se hva forbruket så langt har vært på.
For tiden synes jeg den starter treigt, det virker som om den trenger overbevisning på kaldstart, at man ved første glødinga som oftest ikke får motoren igang og at andre gangs gløding må til hvor jeg da også kinner starteren noe mer enn forvente ift Tyskerbrakkas oppstartsprosedyre - slitte plugger ?
Skyvedøra mangler skyvedørsvindu, synd fordi jeg har en ventil for lufting under f.eks camping som kan låses fast i skyvevindu på nettopp høyresiden av bilen - beholder vel den sånn "i tilfelle vinduet går sund" eller jeg kommer over ei dør fra samme bil som allerede har skyvevinduet der.
Høyre parklyspære og høyre tåkebaklys er gåen så de pærene skal byttes - antatt søndag ifm dieselfyllinga når jeg kommer tilbake på jobb.
Bilen har noen yderst få flekker i lakken på panseret ifm at bilene våre tar imot alskens skjit og smågrus ved normal kjøring - alt fra bilene som ligger foran fordi man ikke bruker kostebiler på veinettet her i landet. Skyld svevestøvet på biltrafikken er en ting, å nekte minke på problemet er en annen
Så jeg har inne en bestilling hos Martin på bl.a smussavviser for panseret - (skal legge den inn gjennom rette kanalen i ettermiddag, Martin!) - samt en RSL-matte, eller "teppe" ville vel vært rett betegnelse for den.
Ikke fordi jeg skal pimpe opp bilen noe spesiellt men fordi jeg liker tanken på å ha teppegølv i bilen sommerstid - digg å hvile tærne i når man har kommet inn i bilen når det er 30+ grader ute
OK, smussavviser for panseret og matte til gulvet foran. Hva mer ?
Jeg skal få fiksa den skyvedøra, jeg antar de har knota med den fordi sentrallåsen ikke funker på skyvedørslåsen - klassisk problemstilling som jeg leste meg opp da jeg var ny på forumet for fem+ år siden så jeg tror at feilen på sentrallåsen er noe jeg selv kan fikse
Interiørmessig nevnte Erjo at jeg har ei sprekk i det ene panelet i taket (han sa vel ikke hvor), bak til venstre nærmest bakluka - midt på panelet er en spalte som staget sikkerhetsselen er ført ut gjennom. Fra ene hjørnet i spalten og ut over den største flaten av dette dekselet/panelet går da sprekken.
På baklukas venstre vinduskarm må noen ha slitt og dratt på dårlig måte, f.eks i gardinene - her kan jeg ha flaks og det er bare å skru forsiktig igjen, og dett var dett. Eller Murphy er ute og jeg må anskaffe nytt deksel også her.
Da er vi oppe i noen få avskallinger i lakken på panseret, innertrekket på skyvedøra, dekselet i taket rett foran bakluka og dekselet som utgjør indre venstre vinduskarm i bakruta.
Ut over det er det kun én ting til - det er slått av tectyl og what not smurt inn på understellet på høyre side under bilen - rett innafor der man setter jekken ved bakhjulet.
-Ettersom jeg skal ha bilen inn for voks & oljebehandling vektlegger jeg ikke den åpningen i tectylen spesiellt mye fordi oljen vil lukke "såret" og så lenge jeg etterbehandler bilen hvert andre/tredje år vil aldri rusten sette seg der
Jeg har forsøkt å finne pris på sykkelstativ for bakluka - egentlig i flere år ifm Tyskerbrakka, men spesiellt nå som konemor, Oda Johanne og meg var enige om å kjøpe Kakemonsteret. Da jeg kjøpte det jeg idag sitter på til Caravellen endte jeg opp med et for kulefeste, et ganske robust og låsbart et som er noe mer avansert enn dem fra Thule som idag selges mest av. -Lite visste jeg at de kr. 499,- som jeg gav for dette kulefestete sykkelstativet kosta usle tusenlappen mindre enn et baklukemontert sykkelstativ fra Thule på samme tid og jaggu på samma sted ! Hadde jeg visst om det den gang hadde jeg kjøpt minst ett av dem istedet
Men sånn det nå engang gikk har jeg jo fått testa ut kulestativet og er for såvidt fornøyd med det - men det forhindrer bruk av hengerfestet og jeg har en eller annen absurd idé om at hengerfestet skal kunne anvendes selv om man har med sykler og at skiltet skal kunne leses uten at syklene står i veien - nå har jeg sånn "lysplanke" med reg.nr til Tyskerbrakka påmontert men den vil jo følge Tyskerbrakka, da.
Så i Bergen står det et baklukestativ fra Thule som jeg har lagt mine klamme hender på.
Det kommer til min posisjon etpar uker før ferien skal ferieres (jeg går ut i ferie tidligere enn kona) og vi tar med begge våre sykler samt sykkelhengeren slik at jentungen kan få vært med rundt om der vi ikke bruker bilen
(Får bare ta inn alt av tekstiler så kun ramma er på sykkelstativet, da)
Og én ting som jeg allerede, på usle 11 dagers eie, har prestert er å kjøre Eberspächeren mens bilen sto i ro. Jeg har snakket med Peter om sånt noe og veit at det kan kjøres mye Eber og lys på el.nettet i bilen før den begynner gå tom. Men jeg har da vel ikke noe "tilleggsbatteri" som Harald A. Møller kaller fritidsbabatteriet, og heller ingen split charge circuit (skillerelé, eller laderelé) som skal sikre ikke bare at startbatteriet har startstrøm men også at bilen kan anvendes på 12V
Jeg kjørte Ebern såpass at det i kombinasjon med småkjøring tok for mye strøm fra startbatteriet så sist uke måtte jeg låne en batteribooster på jobb for å starte opp og kjøre meg en tur for å få lada litt strøm til startbatteriet
-Så jeg avventer svar fra Møller Elverum på hva de tar for ettermontering av "tilleggsbatteri" siden det ikke fantes under "tilbehør" i ETKA. De ringer meg i morgen med prisantydning.
Mange idéer og planer har vært oppe til vurdering vedrørende bilparken disse månedene jeg har ruget på finansieringsbeviset for nybilanskaffelsen. Skal jeg skaffe fler mens jeg er igang, jeg har jo godt om lagringsmuligheter i Østerdalen - men jeg slutter jo (mest sannsynlig) her over sommeren så da forsvinner muligheten til å lagre biler. Som det pr idag er, og jeg vant i morgendagens Vikinglotto, reist til Edersee med Kakemonsteret i front og en kompis bak rattet i Tyskerbrakka for 20.årsjubileumet for Type 4 transporters (Type 24, heter det vel ?). Det hadde vært diævelsk moro å ratte ned med én førproduksjonsmodell av t4a og en sein T4b på lasset
Samme tanke gjelder fem år fram i tid når 25.årsjubileumet skal foregå, nå har jeg en slags oppfatning at fan-skaren for T4 er minimal ift T3 så de fleste T4 som tas ut av bruk går til hugging. Det kan tenkes på det rent teoretiske plan at det er en misforståelse jeg har dannet meg, men jeg mener T3 ble mere tatt vare på av eierne enn T4 har hatt for vane å være. 12 år etter T3 kom så overtok T4, og T4 ble etterfulgt av T5 i 2004 så vi har 14 års levetid "i fred" for etterfølgeren.
Med bruk & kastmentaliteten fra 80-tallet tok jo ikke folk vare på bilene sine, og T4 har definitivt fått gjennomgå for den mentaliteten - se på diverse håndtverksbiler av T4, så ser dere hva jeg mener - mange bilene på Finn opp til godt over 40.000,- er rævva og slett ikke verdt den pris selger foreslår. Fordi bilen ikke er tatt hånd om mens den har vært i bruk.
Men uansett. Det ligger an til salg av Tyskerbrakka, jeg skulle så gjerne hatt den i fem år til for nevnte trefftur samt for å reise på bl.a Landstreffet med den men siden gateparkering er eneste tilbud jeg har for oppbevaring ser det jaevla mørkt ut for å kunne skru av skiltene og beholde bilen
Så den midlertidige planen er å flikke rusten av karrosseriet og deler av understellet - dvs så langt jeg kommer uten å skru av tunge objekter under på bilen. Dersom understellsbehandlinga er grei i pris, så kan det hende jeg påkoster det på Tyskerbrakka for å gi kjøper "noe igjen" for bilen. Disse bilene er det jo fjorten av på dusinet og mange er crap, Tyskerbrakka simluerer crap vha mye flekker i lakken og "høy" kilometerstand.
Nå begynner detta bli den grunnen Glenn Harald har for å påføre sin undertekst i signaturen sin som sier "dersom Yngve skal skrive bok håper jeg det blir ei billedbok"
Jeg stikker på hybelen og legger inn bilder av bilen derfra, så får dere noe kjøtt på beinet - påregn 60 minutters tid så er det gjort og alt dere ser er innlegget med litt redigering & en bunke bilder
Byttet forresten vinduspusserbladene foran idag, så til min forbauselse det var Biltemablader som sto på bilen - de kan ha vært gamle men de tok jaggu ikke mye av ruta ved bruk
Så nå har jeg samma sorten som broder Jakob har på sin Caravelle, sånne myke silikonblader - og jeg får vel legge til de virker bedre enn noen andre jeg har prøvd, ja
P.S Trukke jeg har lyst å kjøre Island med Kakemonsteret, enda en grunn til å beholde Tyskerbrakka enda en PKK-periode !
mvh,
Yngve S
lykkelig bus-eier !
P.P.S ! Bilen ble solgt fra Møller Nord, dvs Kalbakken så de skal vel få seg en fin overaskelse når jeg skal ha den EU-godkjent før januars utløp - samma som Tyskerbrakka (det får ny eier ta seg av der, ja)