Bra eller anus?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
daBuzz

Bra eller anus?

Post by daBuzz »

Har kjøpt en -88 Caravelle C Syncro med 4trinns manuell og 2,1 bensin Det er en 8-seter og av utstyr er vel bare hengerfest og servo verdt å nevne. Bilen er nylig eu-godkjent og har gått vel 200kkm. Motor var "overhalt" ved 190kkm, er litt usikker på hvor mye som var gjort da men bilen kjentes fin den korte prøveturen jeg prøvde. Forelå ikke noe testdokument annet en en 0-feils eu-test. Har ikke hentet bilen enda, blir til uka. Prisen er 21.000,- Litt overflaterust langs hjulbuer men under så den bra ut. Hva bør jeg være observant på fremover når jeg tar bilen i bruk? Er det et dårlig kjøp? Hvor lenge kan jeg forvente at denne bilen "varer"?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Skal den vare må du sikkert understellsbehandle det. Gjør du det, tar innsiden av alle skjøtene i samme slengen. Sjekk grundig rundt alle servorør og bak reservehjul. Regn med hull i bensintank øverst hvis ikke den har blitt skiftet. Den ruster i toppen slik at den lekker når den er full. Se nøye rundt belgene på tannstanga. Hvis de spruter hydraulikkolje kan du etterhvert regne med skift av tannstanga. Lytt etter ulyder i girkassa og drivverk, her kan det oppstå litt av hvert etter 200-250k. Hjullagrene vil nok trenge å skiftes, lagrene foran har en tendens til å bråke først før de bakre. Frontruta lekker hvis ikke den er blitt byttet noen gang! Se etter våte tepper foran og rundt det bakre varmeapparatet. Ellers har du en solid bil hvis du kan ta alle disse jobbene sjøl!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Den er strengt tatt ikke 4 trinnskasse, 1 giret heteg G og er lavgir.. :wink:
daBuzz

Post by daBuzz »

:D Takk for all respons. Frontruten/pakningen må nok skiftes siden forrige eier snakkte om litt fukt innendørs, fremme. Det var og en syngelyd på 4(5)gir men jeg håper girkassen virker litt til. Går utifra at girkassebytte blir enten dyrt og/eller at det blir mye arbeid :cry:
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

girkassebytte er ikke håpløs jobb, men det kjipe er at du enten på finne en med lik utveksling eller bytte både kassa og front diffen..

Jeg foreslår at du bytter olje på girkassa og på front diffen(sørg for å få riktig olje, det er ikke lik olje foran og bak), jeg hadde og litt uling i høy hastighet som ble så og si borte når jeg fikk hellt på ny olje.. Dette er en fin 1times jobb, helst gjort på bukk siden bilen må være i vater, men jeg klarte det ved å krype innunder bilen stående på bakken.. det er en 17mm umbraco plugg i sia ved drivakselen på ene siden(på front diffen og), du bare fyller til det renner over.. :) Så holder det nok en god stund til skal du se!
daBuzz

Post by daBuzz »

Ref.http://syncro.org/Oils.htm Er "transaxle" det samme som girkassen?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Er det vanskelig å få ut 17mm umbracopluggen kan oljen også fylles ved rygglyskontakten som lettere kan skrus ut. Syngelyden kan også komme fra drivakslene/hjullagrene, så ikke døm girkassa til døden før du er sikker!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
daBuzz

Post by daBuzz »

Ikke bare bare å fylle olje visstnok iflg. tråd --> http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=2787
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Neida, bare fordi jeg ikke hadde rett verktøy! :lol: kjøpte en 17mm umbraco på maxbo dagen etter og da var det en lek.. ikkeno å være redd for!

Hvis kassa ellers er grei å gire osv holder den nok en god stund til..
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Trodde oljenivå skulle være 15mm under påfyllingshull på nesten alle T3 kasser...
daBuzz

Post by daBuzz »

Men om man tar en 10mm bolt med sekskanthode så har jo den et hode med seks kanter som er 17mm og vil kanskje passe i lokket/skruen? Har ikke prøvd men en 17mm umbrako nøkkel vil vel fort koste noen hundre lapper så det kan være verdt et forsøk. Kan vel og sveise på en "arm" på bolten slik at man får litt "makt" på det.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Been there, done that.. 17mm hode på bolt var ikke bra nok! bolten knakk.. det kostet 130 spenn for 17mm umbraco til skralla..
Post Reply