2,0 liter bensin

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
fredster
Car: T4
Phone: 90536853

2,0 liter bensin

Post by fredster »

Hei, lest endel i forumet her nå og finner mye bra :)

Solgte min Caravelle 2,5 liter bensin 1995 mod. syncro for et par år siden. Men nå MÅ jeg ha en caravelle igjen.

Likte den veldig godt, noe tekniske problemer møtte jeg rundt 290' km, men fikset det og bilen gikk fint igjen. solgte den når den passerte 300' km.
Bilen hadde en lyd i 3 gir, men brydde meg aldri og heller ingenting skjedde. ( varte fra ca. 200' km )

Men nå skal jeg kanskje se på en bil.

1997 mod 2,0 liter bensin..... litt skeptisk på hvordan denne går i trafikken. Men kanskje motoren er noe mer "moderne" en 95 2,5l? som jeg synes gikk ok.

Synspunkter på denne motortypen?
bilen jeg ser på:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22309477

Bilen ser fin ut, og prisen er akkurat der jeg har tenkt.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Re: 2,0 liter bensin

Post by 112wboxer »

Nydelig bil men er ikke sikker på denne er så salgsvennlig om noen år pga motor på 2liter bensin, personlig ville jeg ha sett etter tdi
eller 2.4diesel
fredster

Post by fredster »

Takk for svar :)

Salgsvennligheten er ikke så viktig for meg.. bruker gjerne opp bilene... så ikke noe summer å snakke om når jeg selger :lol: så om den går 150 tusen til så er den verdt seg for meg.
Men har prøvekjørt en 2,4D for noen år siden og den var jo usansynelig treg da...

Får ta kontakt og teste en prøvekjøring :) eller om jeg finner en annen i samme prisgruppe. Det perfekte er jo en lang type sef...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

112wboxer wrote:Nydelig bil men er ikke sikker på denne er så salgsvennlig om noen år pga motor på 2liter bensin, personlig ville jeg ha sett etter tdi
eller 2.4diesel
Det er vel nettopp derfor denne bilen er avertert såpass billig nå. Hvis du skal ha en 2,5TDI som er så fin som denne ser ut, må du vel betale ca 30000,- mer?

Jeg har aldri kjørt 2,0, og vet ikke hvordan det går. Jeg har kjørt 1,9 TD, og det går akseptabelt hvis du ikke er stornøyd. Og jeg har kjørt 1,9D, det går fantastisk dårlig. Toliteren er veldig sjelden her i Norge, de fleste av disse er kanskje opprinnelig trygdebiler. Jeg lurer på om det var en som postet her for litt siden som hadde 2,0, men jeg er ikke helt sikker. Det er vel bare en måte å finne ut på om det fungerer i trafikken - dra og prøvekjør bilen. Hvis den går bra nok tror jeg det kan være en driftssikker bil som er rimelig å vedlikeholde. Men det er ikke sikkert den bruker veldig lite drivstoff.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mest sannsynelig kan det dreie seg om en tidligere Leaseplanbil. KB regga er her oppe og i denne perioden mener jeg det Leaseplan-eventyret hadde begynt på den lokale VW.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
fredster

Post by fredster »

Takker for svar og inspill.
Rekker ikke å teste bilen før neste helg, så om den ikke er solgt så drar jeg og tester den. Bruker sikkert ikke mer en 2,5 liter syncro bensin jeg hadde... :)
Uansett hvordan utfallet ender, vil jeg poste om mitt kjøp her.

Faktisk sett et par 2 litere på bilauksjon i sandefjord. Trygdebiler med noe "artige" løsninger i :)
fredster

Post by fredster »

Kjøpte bilen, for 37.000.-

Starter og går greit, veeeldig "tørr" i understell, så må finne litt rustmat og olje :)

Tikking i motor ( ventiler?) men går fint likevel... kan vel sikkert kjøre uproblematisk med dette...

Kupelys virker ikke når dører åpnes, men fungerer med bryter i taket.

Når fjernlys blir satt på, blir det litt varierende lysstyrke i instrumentpanelet.

PS! skal det være lys rundt varmeapparat betjeningen?
mørkt som natta der..

Litt småfeil må en jo regne med i prisen, ellers virker den fin, en så lenge :)
Rikskringkastingen
-
-

Gratulerer med bil!

Jeg vil tro feilen på kupelyset ligger i dørbryterne. Det er ikke så uvanlig på T4. Dørbryterne koster ikke stort, og er enkle å skifte.

Det skal lyse i varmeapparatbetjeninga. Hvis du trekker ut den midtre vriknotten, til varmereguleringa, så skulle det ikke forundre meg om du finner ei defekt lyspære der. Det pleier vel å være ei lita pære med glassokkel. 1,2 watt, tror jeg.
Henrik Engen

fredster

Post by fredster »

Kupelyset er nok sikkert bryterne ja.
Skal jaggu dra ut å sjekke pære der ja :) thx.

Noen som har noe formening om "faren" med tikking i motoren ( må vel være ventilene?)
Rikskringkastingen
-
-

Hvis du har tikking i hydrauliske ventilløftere så er det ganske typisk at lyden blir kraftigere og kraftigere når motoren står på tomgang. Så blir det helt stille før lyden begynner svakt igjen og blir gradvis kraftigere. Når turtallet økes blir ofte tikkingen borte. Jeg vet om motorer som har gått langt med slik tikking, så det behøver ikke å være kritisk. Det finnes kjemikalier som kan rense opp i slikt, for eksempel Forté Top End Treatment. Hvis det ikke hjelper må nok løfterne byttes for at det skal bli stille.

Jeg kjenner ikke AAC-motoren så veldig godt, men jeg tror den er ganske lik toliteren som ble brukt i Golf og Passat midt på nittitallet. Det er vel tatt ut 85hk eller noe sånt i T4, Golf og Passat har 115hk. Solide og greie motorer. Jeg kan ikke komme på noen vanlige årsaker til tikkelyder i disse motorene, bortsett fra kanskje ventilløfterne. Det er vanskelig å gjette på hvor farlig dette er, uten å ha hørt lyden.
Henrik Engen

fredster

Post by fredster »

Takker for svar på den.

Vet jo som sagt ikke, men ville jo tippe det var ventilene som tikker.. men kan teste tipset ditt ettervert :)
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

det var lite hk til og være en sånn motor. eg er sikker på at du kan svinge innom en lokal bilopphøgger og finne en hjerne i fra en passat 2l-gt eller kansje golf3 gti som er bare til og smette rett på og du vil få mer hk. så sant det er 8v og motoren er lik og se til.
men ville kansje hørt med en hos møller først. kansje det ligger inne noe startsperre greier.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
fredster

Post by fredster »

84Hk er ikke voldsomt, men den kommer da frem. Merker det særlig i motbakker at man kan drikke litt ekstra kaffe :)

Sikkert greit å "tune" litt, men holdbarheten da? bilen har passert 217.000km nå.. tipper den kanskje ikke vil like en effekt økning sånn uten videre. Mulig jeg tenker feil men...
Post Reply