garanti/reklamasjon

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
hauken
Car: t5 130tdi 4motion 07mod

garanti/reklamasjon

Post by hauken »

Er de virkelig sånn hos møller bil at de kun er 2 års reklamasjon på firmabiler?Trodde 5årsregelen også gjelder firmabiler? Noen som har inngående kunnskap på området?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: garanti/reklamasjon

Post by Martin Sandvik »

det er vel kun 1 år ved næring kjøp
slik er det med alt ikke noe vw finner på

reges bilen tilbake til privat i nnen 3 år så går garantien igjen evt 5 års reklamasjon tid
klystèr
-
-

Post by klystèr »

du har vel 3 års Fabriksgaranti uansett
Jørn Tangen
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Her er det to begreper. Garanti og reklamasjon. Reklamasjonsretten gjelder etter norsk lov, og garantibestemmelsene kan ikke begrense denne. Garantien gir dekning ut over reklamasjonsbestemmelsene. Det kan altså være ting du får dekket på garanti som ikke vil bli dekket som en reklamasjon etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

Fabrikken gir to års garanti på alle biler, ingen begrensning på km. Dessuten er det 3 års norgesgaranti (altså ett år i tillegg) på biler som er importert nye av Harald A Møller, men denne er vel begrenset til 100000km.

Når det gjelder næringskjøp er det reklamasjonsrett etter Kjøpsloven, og her er reklamasjonsfristen 2 år. Ved privatkjøp er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder, og den sier 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å holde lenger enn 2 år. (Biler skal vanligvis holde lenger enn det.) Forbrukerkjøpsloven gjelder kun kjøp/salg av varer og tjenester mellom profesjonell selger og forbruker. Alle andre kjøp/salg reguleres av kjøpsloven. Det er altså ikke bare hos Møller Bil det er 2 års reklamasjonsrett på firmabiler, det er norsk lov. Så vidt jeg vet er det ganske vanlig at Møllerforhandlerne aksepterer 5 års reklamasjonsrett på privateide biler, selv om de ble solgt som firmabiler da de var nye. Det er ihvertfall sånn det praktiseres hos oss.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Jeg fikk beskjed om å kjappe meg med å bestille time når jeg klaget på noe på min Touran, for da var det kort tid til den var 3 år. Den gang regga som varebil på firma. Så jeg mener bestemt det er 3 år, og ikke to. Eller?
Mvh
Pål
Rikskringkastingen
-
-

Pål_B wrote:Jeg fikk beskjed om å kjappe meg med å bestille time når jeg klaget på noe på min Touran, for da var det kort tid til den var 3 år. Den gang regga som varebil på firma. Så jeg mener bestemt det er 3 år, og ikke to. Eller?
Da var det ikke en reklamasjonssak etter kjøpsloven, men en garantisak dekket på 3 års norgesgaranti. Hvis bilen hadde vært bruktimportert eller gått mer enn 100000km, så hadde du nok ikke fått det på garanti.

En annen ting med reklamasjonsretten er at den må rettes mot den som har solgt bilen. Hvis en privatmann kjøper en bruktimportert bil av et firma i Norge så har kjøperen 5 års reklamasjonsrett mot selger av bilen, evt den som har importert den aktuelle bilen, ikke offisiell importør for bilmerket eller merkeforhandler. Hvis den er utenfor 2 års fabrikkgaranti så er det normalt ikke noe å hente hos Møller. Da må kjøperen henvende seg der han har kjøpt bilen, og da er utfallet avhengig av hvor seriøs selgeren er. Hvis man kjøper bilen i utlandet og importerer den selv, må eventuelle reklamasjonssaker tas med den utenlandske selgeren etter lovgivinga i det aktuelle landet. Det er veldig få land som har forbrukerkjøpslover som går så langt som den vi har i Norge.

Hvis bilen har vært kjøpt ny hos Møller vil man vanligvis kunne reklamere hos sin lokale forhandler, selv om ikke bilen er solgt ny der. Så vil saken normalt gjøres opp internt i kjeden etterpå.
Henrik Engen

hauken

Post by hauken »

Hvorfor skal et firma ha dårligere rettigheter enn en privatperson?
Rikskringkastingen
-
-

hauken wrote:Hvorfor skal et firma ha dårligere rettigheter enn en privatperson?
Fordi loven er sånn. Hvis du har synspunkter på den er det bare å henvende seg til stortingspolitikerne, evt stille til valg.
Henrik Engen

hauken

Post by hauken »

Rikskringkastingen wrote:
hauken wrote:Hvorfor skal et firma ha dårligere rettigheter enn en privatperson?
Fordi loven er sånn. Hvis du har synspunkter på den er det bare å henvende seg til stortingspolitikerne, evt stille til valg.
Huff,nei,skal heller betale masse foran å bli politiker... :)
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Rikskringkastingen wrote: Da var det ikke en reklamasjonssak etter kjøpsloven, men en garantisak dekket på 3 års norgesgaranti. Hvis bilen hadde vært bruktimportert eller gått mer enn 100000km, så hadde du nok ikke fått det på garanti.
Ja, det stemmer. Var sprekk i svinghjulet, og det går på garanti. Hver gang det har vært noe med de to Touranene jeg har hatt, så har de fikset det lokalt, selv om bilene var kjøpt på nesbyen. Supert det :)
Mvh
Pål
klystèr
-
-

Post by klystèr »

er det ikke slik att det er forhandleren/importør som må ta kostnadene med reklamasjoner krevd av privatpersoner etter Forbrukerkjøpsloven??
altså fra 3-5år??
siden norsk lov krever dette og fabrikken kun gir 3 år.
derfor kan det være veldig vanskelige å får noe på reklamasjon
Jørn Tangen
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Fabrikken gir 2 år og importør gir et år ekstra
klystèr
-
-

Post by klystèr »

de 2 siste åra da...?? fra 3-5 år??
Jørn Tangen
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Det er 2 års garanti fra fabrikk , VW importør går 1 år ekstra. og det er reklamsjons tid på 5 år på varere solgt i norge
klystèr
-
-

Post by klystèr »

ja.. tror ikke du forstår hva jeg spør om
:hvem tar kostnadene fra det 3. til 5. året hvis det reklameres på bilen

fabrikk??
importør??
forhandler/butikk??
Jørn Tangen
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

I bestefall deles det slik at eier får minst utgifter, og forhandernettverket mest - men da skal jaggu argumentasjonen og ikke minst - dokumentasjonen være god.
sverre

Post by sverre »

Jeg fikk beskjed om 3år/ 90.000km hos Møller Asker og Bærum på min T5.
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

sverre wrote:Jeg fikk beskjed om 3år/ 90.000km hos Møller Asker og Bærum på min T5.
Hyggelig, vi skal nok ta godt vare på deg.
hauken

Post by hauken »

min neste varebil skal registreres privat,ikke på firma,da har eg 5års reklamasjonsrett...
OddN
-
-

Post by OddN »

klystèr wrote:ja.. tror ikke du forstår hva jeg spør om
:hvem tar kostnadene fra det 3. til 5. året hvis det reklameres på bilen

fabrikk??
importør??
forhandler/butikk??

Du som kunde skal forholde deg til den selgeren du har kjøpt varen hos, hvis du påberoper deg mangler etter forbrukerkjøpsloven. Det innebærer blant annet at du må sannsynliggjøre at mangelen var der på kjøpstidspunktet, noe som kan være vanskelig etter 5 år...
Rikskringkastingen
-
-

OddN wrote: Du som kunde skal forholde deg til den selgeren du har kjøpt varen hos, hvis du påberoper deg mangler etter forbrukerkjøpsloven. Det innebærer blant annet at du må sannsynliggjøre at mangelen var der på kjøpstidspunktet, noe som kan være vanskelig etter 5 år...
Ved reklamasjoner etter kjøpsloven har du nok rett. Men etter forbrukerkjøpsloven er det selger som har bevisbyrden. Så vidt jeg forstår vil det si at selger må bevise at mangelen ikke var der ved kjøpstidspunktet, og at skaden skyldes brukerfeil eller manglende vedlikehold, dersom han skal avslå reklamasjon.

Jeg har ikke detaljkunnskap om hvordan kostnadene fordeles ved slike reklamasjonssaker, men det er nok forhandler og importør som må ta regninga. Min erfaring er at det ikke på noen måte er problematisk å få igjennom reelle reklamasjonssaker hos seriøse merkeforhandlere.
Henrik Engen

OddN
-
-

Post by OddN »

Rikskringkastingen wrote:
OddN wrote: Du som kunde skal forholde deg til den selgeren du har kjøpt varen hos, hvis du påberoper deg mangler etter forbrukerkjøpsloven. Det innebærer blant annet at du må sannsynliggjøre at mangelen var der på kjøpstidspunktet, noe som kan være vanskelig etter 5 år...
Ved reklamasjoner etter kjøpsloven har du nok rett. Men etter forbrukerkjøpsloven er det selger som har bevisbyrden. Så vidt jeg forstår vil det si at selger må bevise at mangelen ikke var der ved kjøpstidspunktet, og at skaden skyldes brukerfeil eller manglende vedlikehold, dersom han skal avslå reklamasjon.

Jeg har ikke detaljkunnskap om hvordan kostnadene fordeles ved slike reklamasjonssaker, men det er nok forhandler og importør som må ta regninga. Min erfaring er at det ikke på noen måte er problematisk å få igjennom reelle reklamasjonssaker hos seriøse merkeforhandlere.
Ja de første 6 månedene er det ikke noen tvil i forbrukerkjøpsloven:

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.

Senere er det ikke fullt så enkelt... men det var derfor jeg skrev "sannsynliggjøre" istedet for "bevise"...
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Reklamasjon går vel på ting som er forventet å vare lengre enn 5 år? Så som f.eks. en tv, dyrt kamera osv. Vet ikke hvordan det stiller seg med en bil og dens komponenter, den koster jo vanvittig mye mere enn en tv (enda).
Pål Strand
Post Reply