Olje- og diesellekkasjer på 2,4 D

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
roadmaster
Car: T4 2001

Olje- og diesellekkasjer på 2,4 D

Post by roadmaster »

Jeg har en ikke ubetydelig oljelekkasje nær registeret. Det kommer sigende ned langs pakningen på bunnpanna på høyre side, men mistenker at problemet sitter et stykke høyere oppe. Mener at det kom etter bytte av reg.reim/vannpumpe i fjor høst. Hvor bør jeg lete?

Det lekker diesel (grønn væske anywho..) ned på baksida av dynamoen, men ser heller ikke hvor dette har sin opprinnelse fra. Det jeg ser av dieselslanger virker tørt og greit. Hvor bør jeg lete?

Håper noen har gode tips :mrgreen:
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Re: Olje- og diesellekkasjer på 2,4 D

Post by chr18 »

olja, vill jeg tørre å gjette meg til å tippe kommer fra simringen på veiva.
christian
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

roadmaster wrote:Jeg har en ikke ubetydelig oljelekkasje nær registeret. Det kommer sigende ned langs pakningen på bunnpanna på høyre side, men mistenker at problemet sitter et stykke høyere oppe. Mener at det kom etter bytte av reg.reim/vannpumpe i fjor høst. Hvor bør jeg lete?

Det lekker diesel (grønn væske anywho..) ned på baksida av dynamoen, men ser heller ikke hvor dette har sin opprinnelse fra. Det jeg ser av dieselslanger virker tørt og greit. Hvor bør jeg lete?

Håper noen har gode tips :mrgreen:
Den grønne væska må vel være hydraulikkoljen. Har du fylt for mye servovæske så kan det ha bli trykk og da hadde det sprutet opp fra ekspansjonstanken. Ellers kan det sikkert bare være en lekkasje i slangene eller endestykkene.
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

det grønne er nok avgiftfri diesel og olja komer nok i fra topplokket. lokket må av ved bytte av reg reim. og det skal lite til for at det ikke blir 100% tett vist det blir resirkulert pakningen.

bytt topplokk pakningen og helst legg en liten dæsj tetningsmasse i "krokene" der pakningen går over bakken som holder kamen.
diesel lekasjen er sikkert en av slangene med returdiesel i fra dysene som lekker litt.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
roadmaster

Post by roadmaster »

Var bare usikker på fargen på diesel i skrivende stund... Avgiftsfri diesel kan jeg utelukke i hvert fall :wink:
Men ett eller annet lekker. Jeg får sjekke nivået på servovæske osv, men det er plagsomt trangt å se hvor det kommer fra.

Byttes ikke toppakning vanligvis ved bytte av reg.reim? Typisk det, å få ei stor tilleggsregning fordi det ikke er bytta pakninger... :evil:
cato®
-
-
Car: T5 2010
Phone: 90175963

Post by cato® »

Mulig noen blander toppakning og toppdekselpakning her.... Toppakning byttes ikke ved regreim bytte
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Og på en '97-modell med 2,4D er det ikke vanlig å skifte toppdekselpakning heller. Denne pakningen er nemlig vulket fast i toppdekselet, så her må i utgangspunktet hele toppdekselet byttes hvis det lekker. Litt pakningssilikon i krokene, som royterje anbefaler, kan være en god ide.

Det er ikke helt ukjent at disse motorene lekker olje mellom oljepumpa og blokka, så hvis det kommer olje i området rundt veivakselen så er det ikke sikkert at det er simmeringen. For å bytte pakningen bak oljepumpa må registerreim og bunnpanne demonteres.

Det kan kanskje være litt antydning til grønnfarge på dieselen, men hvis væska har en kraftig grønnfarge så høres det ut som servoolje. Servopumpa ligger vel ikke sånn at olja ville renne ned bak dynamoen hvis det skulle bli lekkasje der? På en Caravelle bør det vel være kurant å komme til dysene og dieselpumpa for å se etter diesellekkasjer, på en Transporter må kanskje radiatoren vippes fram.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg har samme symtomer. Etter hva jeg har lest av erfaringer her tidligere og eget øyesyn vil jeg nok mistenke simeringen ved veiakslingen som bruker "chr18" er inne på.
Torbo
roadmaster

Post by roadmaster »

Har sjekka servo mht lekkasje, men finner ikke noe. Fargen på servovæska er ikke grønn heller.

Det drypper godt med olje om dagen. På blokka inntil reima som driver dynamoen er det mye. Må nok på verksted for å få sjekka ut nærmere...
John_Torvald
-
-

Post by John_Torvald »

Gjerne sei i frå vist du finner ut av det. Har nøyaktig samme problem, men har ikkje fått sjekka det ut endå....
VW Transporter O.Caravelle 06 mod. T5.
Post Reply