Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
prizma
Car: T2 1971 panel

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by prizma »

Jeg fikk ny anetenne da bilvaskedamen valgte å gi meg "børstevask" når jeg hadde bestilt og betalt for ""børstefrivask"...
Antenna hadde nok gått med uansett,men fint å få ny.. :D

Jeg ville klaget dersom du fikk ei ripe, det er stasjonen erstatningspliktig for.
Mvh, Vemund Simensen
Vw für alles, Vw über alles!

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, ripe i Tyskerbrakka ?

Hvordan skal jeg se om det er noen nye i lakken :wink:
Skal blåse bilen rein med vann såsnart jeg kommer til et steds hen det er tilgjengelig vann med trykk. Deretter rubbe ned lakken vha rens. Så går jeg på de største feltene med brunt ved hjulbuene og legger over ny lakk.

Men det blir ikke idag.

mvh,
Yngve S
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Rudeboy wrote:

disse alufelgene jeg fikk nevene i har feil avstand mellom bolthøla, så inntil jeg innehar en T4b så sitter jeg på dem - det jeg fryktere r at de passer T3 istedet :lol:

eeh T4a/b har samme bolhullene, meg bekjent så har t3 det samme. Men det er litt forskjellig innpress på de. Men hvis de har sittet på en t4 før så skal de passe din.
Innpressen på t4b er rundt 45 og t4a 35. Så hvis bolthulla er feil så har du blitt lurt.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Mest lurt av meg selv, ham jeg fikk dem av mente de skulle passe men det kan også tenkes han sa noe i retning av "jeg er ikke sikker". Så da valgte jeg vinteren igjennom å tro de sikkert kom til å passe fint, de :lol:

Åkkesom ser det ut for at bolthøla er nærmere senter enn på T4a, så dermed står min frykt bi.

Crap :roll:

mvh,
Yngve S
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

:(
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk sommerskoa på bilen her om dagen, steike så godt det er med hjul som går an å hvile øynene på - det er originalfelgene til Tyskerbrakka med hjulkapsler for T4b som etterhvert skal dekke felgene, da.

Sutra ifjor om at jeg kom til å behøve nye sommerdekk i år, men etter å ha flytta litt rundt på dekka så kom jeg vel fram til at de holder for mitt bruk ut også denna sesongen og mantraet "jeg kan starte neste sesong med disse og evt kjøpe nye da" gjelder :D
Dette baserer jeg på mønsterdybde vs antall km jeg ser for meg å kjøre - har jo ukependla i tre år med bilen og rattet t.d mye utenom så hjula har gått sine kilometer. Så som jeg nå ser det, når jeg jo blir Oslobasert (inntil annet er kjent, vel og merke) så blir det pålangt nær så mange km i år som det har vært. Ergo kan jeg gå ut ifra at hjula holder til høsten neste år, men da er vi over i neste EU-godkjenning (januar 2011) og kanskje ny(e) eier(e) og hva veit jeg - kanskje den også registreres som minibuss ? Har nok av seter, jaffal.

Jeg syns bilen bruker en del fuel på mila men siden jeg er i ferd med å tømme boder og hybel i Østerdalen for å komme hjem og pakke bodene i Oslo (ser dere, krangelkuka, jeg skriver hvor jeg bor) så får jeg ikke noe reell måling på detta.
Fuelmeteret / drivstoffmåleren kan jo være så som så, men jeg baserer det på antall fyllte liter vs antall kjørte km siden sist, og ser på kvitteringa fra dieselpumpa. Ligger på literen idag.
Har vært på (under ?) 0.7 så noe må gjøres.

Når nå engang boder og hybel på jobb er tømt og jeg har fått spadd inn med skoskjei det som kommer hjem i bodene her, kan jeg montere de seter bilen er registrert med og ta den opp til Østerdalen og begynne flikke litt på den. Koster 150/vei med buss så da kan bilen stå de ukene jeg har igjen til begynnelsen av juni og når jeg skal ta ut avspasseringen jeg aldri får tatt ut samt starta på mine usle 25 feriedager :lol:

Siden jeg får greie priser hos bl.a Mekonomen og meca alt avhengig av hvor mye jeg minner Meca på fordelen ved å gi moderasjoner, så blir det nok av remedier for litt rustflikking i hjulbuer og på utsiden av disse, forsia av de bakre hjulbuene er vel ikke akkurat pene :roll:

Jeg la merke til Tyskerbrakka på siden av en 2003 T4b som står her jeg bor, og min førproduksjonsmodell Caravelle CL er matt i lakken. Manglende lakkforsegling men det kommer ! Vola. Det kommer.

Ett kjapt spørsmål - den "runde" dingsen til høyre i nederste konsoll her på en T4b, er det en flaskekjøler ??
Image

Det er i såfall hendige greier, A/C og flaskekjøler i tillegg til bøtter og spann med 12V kontakter for bruk under langturer - ERJO eller noen, hvor mange 12V-uttak står bakover i disse Multivanene ?

Bildet er ikke fra noen Multi jeg veit om, det er et jeg henta fra Finn da jeg begynnte legge fram for Konemor hvorfor vi burde ha en Multi - mens hun enda mente California var best for oss. (akkurat dét inntrykket varte til jeg nevnte ordet "barnesete" og plasseringen av dette, da ble det Multi)

Imårra satser jeg på et aldri så lite treff uppi dalom, en snaromvei til Nesbyen. Blir gøy om jeg får det til, litt sjukdom i Heimen så det står og faller på jentungen egentlig.

Bilder fra rustflikkinga kommer, vær trygg !

mvh,
Yngve S
ikke billedbokforfatter, ikke engang fotonovelist :lol:

EDIT - regna på tur oppom Postmestern, det ville blitt 7.5 timer med kjøring fordelt på rundt 52 mil når begge jentene er klein så da blir jeg hjemme en dag til før jobbuka starter. Ser nesten ut som det ikke engang er et alternativ :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg fant ut en liten ting ved Tyskerbrakka som jeg har fundert på gjennom årene.

I T3-segmentet har man jo versjon "C" og "GL", "Carat" osv - sjøl Bay-Jon har en T3 CL (fremdeles ?). Man har også "C" i T4-platformen så det betyr at bilen min er ikke den simpleste Caravellen men den midt mellom C og GL :D Ikke klarer jeg å skjønne hva slags utstyrsnivå en Caravelle T4 C skal ha ift både Transporters toppmodell og Caravelle CL.

Så lærte jeg at grillen på T4 som minner mest om bokstaven "H" som jeg har observert til salgs på bl.a Finn nå og da ikke er Project Zwo men fra Kamei (og det stemmer med gamle skjøre minner fra disse bilene var ny, og man fulgte med på hva de kom med). Kamei lagde også de "øyenvippene" jeg har til Tyskerbrakka og de vindavviserne som står på bilen. Kamei leverte ikke bare styling for ettermontasje, men de skrudde like greit sammen versjoner av Caravelle sjøl - da solgt som VW Mamei Club-Van, så en avertert i Tyskland med 108-hesters motor. (108 hk ??)

Jeg tror ikke jeg kommer leite opp noen Kameigrill til T4a, finner det greit nok å skulle flikke rust på bilen når det blir litt varmere igjen, utendørs.

I allefall greit å vite hva CL står for i disse bilene, og at man har en Großraumlimousine Caravelle CL som da ikke er lavest på stigen. Ikke så nøye hvor langt opp det gikk an å gå på utstyrspakkene, bare man ikke er nederst :lol:

Bilen står hjemme, skulle gjerne hatt den her men det får bli nesteuka at jeg drasser den hit, tenker jeg.

mvh,
Yngve S
lykkelig VWeier
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

De hadde noe de kalte for kombi. Den har de kanskje ennå. Det var vel den simpleste, med pappvegga fra Transporteren, men med seter bakover. Ingen kledning annet enn midtplata i taket og ingen ruterammekledning innvendig.. Gummigølv hele veien.

Den du har er jo ikke mye over, men du har iallefall kledning rundt baki. Det er jo ikke salgbart i Norge med noe så simplelt som en slik kombi.

Må ikke forveksles med norsk kombi.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Husstanden var i samla flokk og shoppa igår, nå har jeg (dvs konemor) fått en flerfunksjons slipemaskin, hun gnåla om at "ja denne kan vi vel montere poleringshette og shine opp Tyskerbrakka med" og jeg sa "jaaada." -Hun ferska fanmeg at jeg hadde feil tone i svaret, og da fikk hun med seg at Turtlewax-maskinen er anskaffet (har da nevnt det for henne men som god ukependler sier jeg det fredagseftan når hun står med middagen og har fokuset der).

I allefall er nå redskapen i boks, ser for meg å bruke maskinen til å komme ned i bart metall uten rust og deretter bruke finere og finere pusse-/smergelpapir før jeg slenger på en dose kaldzink for å lukke flatene uten noe kjemikalier på. Deretter primer i etpar lag, la det herde og pusse ned før ett lag til. Rubbe ned og deretter legge originallakken - men det må da for F bli litt varmere utendørs snart ! Ellers er det for kaldt for å legge på zink, primer og lakk på bilen :roll:

Det store spørsmålet er hva slags topcoat jeg skal ha på, lakkforsegling som brukes etter en god rubbing med påfølgende voksing virker i mine øyne noe tynt - synspunkter ? Det blir ikke å legge klarlakk over som dekke før lakkforseglinga, såpass veit jeg.

Har anskaffet et Thule sykkelstativ for bakluka, ligger p.t i Bergen men kommer nærmere bilen før ferien tar til. Må enten organisere forumtransport her inne eller andre steder - worst case får jeg en helgetur til Bergen ens ærend for å hente det Thulestativet selv.
Artig at Møller ("som jeg kaller det") skulle ha over 5 laken for slike stativer, underlig markedsføring men jeg ser jo at poenget ved at ting som bare blir liggende koster penger for dem som skulle selge det, da.

Jeg får vel sette igjen Tyskerbrakka på jobben i Østerdalen nå i uka og starte på flikkinga såsnart tempen tipper over 15'. Så får det bli bussing eller eventuelle andre metoder for å komma seg hjem eller tilbake.

Men nå ? Grefsenkollen for kjapp kaffesladder !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var Tyskerbrakka omsider tilbake i Østerdalen, her hvor alle remedier og verktøy for flikking befinner seg 8)

Etter to og ei halv uke (nesten) i Kakemonsteret, var det "en helt annen verden" å sette seg bak rattet i Den Aldrende Dame, ja :wink:

Tenker det blir rustpuss allerede idag og om temperaturene i den nærmeste framtid ser ut å tippe 15 pluss kan det fort tenkes jeg i.l.a uka er igang med både kaldforzinking og primer, i en ideell verden skal jo lagene legges vått i vått, dvs neste lag legges idet første begynner bli tørt nok til ikke å sette merke etter fingeren 8)

Prossessen, eller rekkefølgen etter nedpussing er vel grei nok - kaldzink, primer, primer, lakk, lakk og la det herdes.
Rubb, deretter polér og lakkforsegling. Så får jeg se hvordan det utarter seg, det er jo ikke mer enn en kvart liter lakk jeg har til Tyskerbrakka (enda).

Bilder skal følge for hver flekk (not! at jeg tar for hver flekk blir noe annet enn at jeg legger ut alle her) - i allefall for hver type lakkskade. Boblerust, overflaterust, rust innenfra osv osv.

Kommer stå ute i friluft og medvinds så jeg har pusten i behold etterpå, noe vernemaskedrill gidder jeg ikke kjøre for småflikkinga til å begynne med. Men skulle jeg tatt hele bilen i ett hadde det blitt noe annet, og definitivt bedre sikring om jeg skulle stå innendørs, ja ! :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ser ut som at jeg har tid og anledning til å flikke på Tyskerbrakka neste helg, får bare håpe været er tilstede.

Temperaturmessig - siden det skulle være minimum 15' temp for å klæsje med kaldforzinking og primer, lakk etc - så begynner vi nærme oss rett temp i Østerdalen men selv yr.no ville ikke opplyse om utsiktene såpass langt fram i tid.

Alt av remedier er på plass, pussepapir, pussemaskin også faktisk :wink:
Smergelpapir, zink, primer 250 ml paprikarød lakk fra VW og alt jeg trenger er vel en kasse å sitte på for å jobbe fra men det veit jeg finnes på jobb, plenty ammokasser å snu for å sitte på. 8)

Dobbeltvakta skal jo fylles med noe fra lørdagsmårran til mandagsmårran, og hva da bedre enn å flikke på en bil man har fundert lenge på å få av krokanfargen :D
Får muligens støvsugd den og klargjort den for sommeren også, og én ting er sikkert - det blir høy bråkete musikk fra stereoen mens jeg holder på. "Iron man II" som i sin helhet er AC/DC samt min gamle venn Tom Waits er hva jeg planlegger ha med meg til støtte.

Så da vet dere planen for neste helg. Denne helga blir det kos med familien i Kakemonsteret, ut av byen og om vi er ekstra dristige - kanskje ei overnatting ?

Time will show!

mvh,
Yngve S
smrendal
-
-
Car: T4 1999 2,5TDi
Phone: 91880653

Re:

Post by smrendal »

Rudeboy wrote:Det bakre varmeapparatet som i mitt eie (3.5 år) aldri har virka, sånn mest fordi motor & vifte ikke var montert over en ukjent periode, ble denne uka skrudd inn under bilen.

ImageImageImage

Trodde jeg skulle lempe av stor plastkloss med dertilhørende demontering av de to kjøleslangene som leder til og fra radiatoren i varmeapparatet der bak. Men nei, så mye jobb sparte jeg meg for da jeg lå under bilen og funderte. -Legg forresten merke til meget stilfull gaffa i sølv som skulle dekke opp for noe avbrukket plast i den overgangen hvor gummimuffa som leder ut i røret som henter luft fra stigtrinnet :D
Nå har jeg satt på korrekt farget gaffa som erstatning, sort :wink:

Dekselet har sin tilkobling av strøm på venstre side av bilen, akkurat som de fem skruene også ligger på samma sia.

Fattig manns garasjejekk ble bilens originale jekk, fattigmanns garasjebukker ble to Europaller så loddrett for midten av hjulet som overhodet mulig - kan ikke se for meg bilen flytter seg så lenge man er påpasselig her. Worst case så er det jo god klaring i utgangspunktet, men jeg var spent på om første pallen skulle holde da jeg senka framhjulet på klossen, ja ! (Paller er, også i dette øyemed, kun å regne som ferskvare - gamle paller sprekker og kan ikke brukes til slikt. Underlaget må også være stødig) Måtte ha den "lauspallen" som ligger og slenger under bilen, for å få jekken hevet tilstrekkelig til at bilen kom høyt nok opp for å kunne senkes ned på pallene, da. Og der knaket det godt i treverket, kan man si.

ImageImageImage
I midten av første bilde her, er dekselet som man må skru av for å få tilgang på motor & vifte - koblinga av strømmen går også til dette dekselet. Mens jeg lå og funderte på hvorfor jeg ikke fikk av kjøleslangene kom jeg til å "se etter" hva som befant seg bak disse fem skruene. :lol:
Lodåttene som fulgte med det bakre varmeapparatet jeg har ruget på i over ett år nå, fikk jeg visst gratis med på kjøpet (?) men pytt, det er da lett å "miste" dem om jeg skal anvende radiatoren ("varmeelementet" ??) senere.
Siste bilde og da til høyre viser innsia av dekselet som jeg lå og spekulerte på - det med de fem skruene, ya know :wink:

Vifta og et kon midt inni vifta - tar det for gitt at viftemotoren da ligger "inni" konet og har godt om plass her.

Så jeg kan sånn oppsummeringsvis anslå jeg brukte en time på hele prosjektet tidligere denne uka (tirsdagen). Da inkluderer det bæring av paller, jekking, synsing, spekulering, funderinger og faktisk utført arbeide 8)

Det en trenger er 1 stk stjernetrekker - har du en uanselig mengde påvvertuls så bruker du seelvsagt den elektriske skrutrekkeren - siden det var fem enkle skruer som rusten har fart snillt med så trenger du ikke påvvertuls :D Videre behøvde jeg gaffa fordi jeg (tosken) reiv vekk den gamle og noe sprukne gaffa som lå rundt overgangen fra røret som går fra den store plastgreia som skjuler alle deler i det bakre varmeapparatet, til røret som suger luft fra stigtrinnet (hey, begynner jeg gjennta meg her nå ?).
Det er slett ikke noe som helst must have, men har noen slått høl i plastrøret ved overgangen, må du forsøke tette hølet slik at varmeapparatet fritt kan konsentrere seg om å produsere varme for innsia av bilen, uten at det skal blåse varme utenfor bilens kupé eller andre oppholdsrom :D

Som ikke dette med å ta vekk noe som virker (gaffa'en, folkens. Hold fokus nå!) ikke var advarende nok, kan jeg fortsette med siste element av prossessen av denne operasjon :

-første gangs prøvekjøring av varmeapparatet.

Her feilet jeg stort men jeg kommer tilbake til det positive element om litt.

Som før nevnt har jeg eid bilen i 3.5 år, og verken jeg eller forrige eier har hatt varmeapparatet i midten av bilen i bruk.
Hva slags "produkt" legger seg i kriker og kroker der mennesket befinner seg ? -Støv.

Tildels mye støv om jeg skal være ærlig, kan da rekke samle seg i.l.a den tid som jeg i min tid som T4-eier har "vunnet" på å anvende bilen til helt normale aktiviteter. Så skal dere fyre opp bilen og deretter starte det bakre varmeapparatet uten at du eller ØKH har gnikket og vasket alle deler, vil det naturlig nok blåse ut en helt imponnerende mengde av dette støvet, når vifta starter og surrer og går :roll:

Alle dører og bakluka var stengt. Dette blir feil, skal du gjøre jobben med å bytte varmeapparatet må du åpne alle dører og evt vinduer i tillegg - støvet vil jo da få muligheten til å søke oppdagelsesferd utenfor kupéen og ikke inni som jeg da fikk til...

Så til siste moment ved støvblåsten jeg lagde meg - jeg skal ta tepperenser i bilen, og maskinen skal få jobbe med de mer eldre flekker og felt (var hundeeier i mer enn bilens eiertid og en blaut hund som oppholder seg i bilen på dagtid vinterstid, rekker sette litt fukt her og der...)(hunden er solgt, lever i beste velgående). Så ved rensejobben vil jeg jo allikevel få unna støvet, så slik sett gjorde min lille blemme her slett ingen ting fra eller til.

Nå gjenstår "søknadsrunden" ved å prøve å få tildelt motorvarmerplass på jobben slik at jeg kan få anvendt 2 x 3 timers bruk av blokkvarmeren, og en real fimbulvinter i Østerdalen, slik at jeg faktisk får anvendt varmeproduksjonen i bilens begge apparater !

Gleder meg til vinteren. Men før det ? Før det blir det tur til Arendal ifm et bryllup, det blir tur til Fauske og så blir det jaggu landstreffet på Tinnsjøen Camping i sistehelga av september.

Men nå er 20 spørsmål på NRK ferdig, så nå logger jeg av :D

mvh,
Yngve S
Hei Yngve!

Lenge siden du skrev dette, men det jeg lurer på er om vifta ble i orden etter du hadde ute og gjorde reint? Denne har ikke funket hos meg siden jeg kjøpte min cara...
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
+ 8 andre biler som jeg har hatt:)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg bytta motor, dvs det var aldri noen der som bilen var da jeg kjøpte den.

Så jeg syns jeg var heldig som fikk tak i alt under som jeg "kunne b ytte med" og det jeg gjorde der, var å skru ut motor der motor var, og retten & sletten bare døtte inn den der det skulle ha vært en motor :wink:

Jaggu funka ikke oppvarminga såsnart det da altså befant seg en motor der :D

Mitt tips er å ta ut motor som står der idag, rens alt av kontakter du finner og ha på kontaktspray om du føler for det. Så kan det hende du får ting til å skje.

Merk at "noen" lager en forkortelse av kjøleanlegget vha god kran som tåler både varme og trykk, slik at de kan "kutte" varm kjølevæske fra å nå bak til varmeapparatet og dermed kunne anvende hele viftesaken som kjøleanlegg på sommeren. Fristende å gjøre, men jeg har aldri kommet så langt med Tyskerbrakka og det spesiellt fordi jeg satte i sota pleksiglass i bilen så den ikke lengre er så varm inni om sommeren 8)

Jeg kommer være i/under bilene neste helg, så spør om det er noe så kunne vi tatt en "walk thru, talk thru" sammen på hvert vårt sted :wink:

mvh,
Yngve S
smrendal
-
-
Car: T4 1999 2,5TDi
Phone: 91880653

Post by smrendal »

Hehe, jeg har en `99 mod men jeg vet ikke om det er motor der. Får vel skrue av hele raklet og sjekke:) Skjer i allefall ingen verdens ting når jeg vrir på bryteren på B-stolpen..

Ja til helga er det vel 50-års dag for svigermor, men kan jo prøve litt selv til uka:) Skal la høre fra meg :)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
+ 8 andre biler som jeg har hatt:)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg vil tro du har en annen løsning for det bakre varmeapparatet enn min 19 år gamle T4 har, hos meg er f.eks gjennomføringa midt under seteseksjonen i midten - et lokk som trekkes opp og i selve lokket er da deflectors som styrer varmlufta rundt i kupéen derfra.

Jeg vil anta du har spalter hvor lufta kommer fra enten helt bak forsetene på tvers av hele gulvet eller at du har en til to "klosser" med spalter i som varmlufta kommer fra.

Men jeg vil i all min legmannhet anta og tro du har samme varmeapparat under bilen åkkesom 8) Dermed skal vel sjekking av motor la seg gjøre vha bilder fra f.eks min bil.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Herlig.

Skreiv et fint innlegg med tekst & bilder, og så detter browseren min ned uten at jeg fikk gjort annet enn å lese korrektur - ingen posting før det datt ned :lol:

Here we go again !

-Idag var det over 20' i skyggen i nedre Østerdalen så da tok jeg fram min aldrende Tyskerbrakke.
Jeg fant fram kald-zink, primer, frysetape/maskeringstape og plastposer for å dekke til med. En bruskasse fikk være stol, og en pussemaskin kom ut av plasten som Black & Decker pakka den inn i for meg :wink:

Planen var å pusse ned en flekk på forsiden av min bakre høyre hjulbue, den var godt synlig og har irritert meg i omlag et år nå.
Så jeg la ut 230V kabel så jeg kunne fyre opp pussemaskina, plugga i og starta fjerninga av rusten.
ImageAlt klart, sett igang!

Image"Ferdig" pussa
Merk at det er en anelse rust igjen der, fordi jeg måtte ha pussa med grovt papir for å komme dypere neddi metallet enn jeg idag hadde papir for å gjøre :roll:
The cunning plan er å gjennomføre den rustflekken her som en test, gå alle steg igjennom og prøve meg litt fram. når resten av bilen er tatt - omtrent 600 punkt med steinsprang og/eller rust på i karrosseriet på Tyskerbrakka - så kommer jeg tilbake og graver meg ned igjennom lakk, primer og zink til rusten er vekk.

ImageLitt "inni" hjulbua også, der var det dype furer og det virker på meg som om det kan ha enten vært noe som har slått virkelig hardt inn i hjulbua eller så er det fra prossessen ved å bøye metallet under produksjonen av bilen våren 1991 når dette skjedde :shock:
ImageSe på dette her, da :roll:
Image

Å bruke sparkel var lizzm noe jeg så for meg å slippe gjøre, men det kan da virke som om jeg bare får bite tenna sammen og få vekk rusten også neddi disse kraterne og da legge en form for padding etter at zink og primer er lagt i sine lag ?
Da vil det jo være en jevn overflate når jeg begynner med lakkeringa, om ikke annet.

Jeg gjorde ikke noe mer inni hjulbuen men konsentrerte meg om "testområdet" foran på hjulbuen. Det er forresten nesten så jeg skjønner hvorfor det finnes plastfilm som produsentene av bilene våre legger der den dag idag, synd de ikke gjorde det i 1991 :roll:

ImageBart metallImageZink x3Image3 lag grunning

Men tre lag grunning ga meg for mye primer på en gang, det hadde ikke tørket tilstrekkelig mellom lag to og tre så jeg fikk fanmeg en dråpe som rant omlag fem mm nedover - nybegynnerfeil, men en ærlig feil og jeg så dråpen forme seg.
-Mottiltak ? Legge to lag primer over, slik at overflaten ikke viser noe som helst, det er slett og fint der nå :wink:
ImageDråpe

Kamei har laget mye fint til VAG opp gjennom årene, og til og med jeg har øyelokk til Tyskerbrakka 8)
Nå er jeg enda ikke 100% sikker på om de skal skrus på, ser for meg feste dem vha én skrue hver i noe plast-tjafs innafor panseret slik at de sitter under kjøring. Men det er noe annet enn en "kjip CL" når de er på, syns nå engang jeg da :D
Jeg har sett slike lakkert i bilens farge og jeg har sett dem sorte - med smussavviseren kan det tenkes de bør være svarte for å gi et markant skille fra panseret ? Får myse litt på det der og gjøre meg opp en mening en vakker dag.
ImageImageImage

Har heller ikke kommet meg til å bytte ut grillen som mista emblemet sitt, ser jeg - en original grill som jeg mista VW-logoen fra, en original som jeg skaffa da jeg gikk lei av å ikke ha logoen der og en chrome-grill uten logo. Burde kanskje ta en photoshoot med å sette på alt jeg har til bilen en vakker dag, eller no :D

Ellers begynner jeg bli mektig klar for ferie, starter om jeg får det som jeg vil med avvikling av avspassering og diverse fritid som er oppspart i detta "firmaet" allerede tirsdag, men til ferien så blir det langtur nordover med Multivanen - sykkelstativet er montert forlengst, og jeg slenger vel sykla bakpå imårra for å teste hvordan det ser ut med to DBS Finse bakpå. Må vel teste en kilometer eller to med last på sykkelstativet, se om man kan trekke erfaringer allerede der.Image

Langtur i år, ja - etter ruteplanleggerne på nett skal det bli rundt 3000 km i år. Sist helg slapp konemor bombe nr. 2 i år for bilferier, nemlig at vi skal kjøre til Napoli neste sommer og på returen skal jeg "få lov å gå" Nijmegenmarsjen. Da tipper vi definitivt 400 mil på den turen, garantert 8)
Jeg er klar for begge turene, og har vi tid nok til feriering blir neste års tur en gedigen suksess.

Men året etter, da ? Bombe nummer 1 i år kom jo da hun sa vi om to år skal til Island med egen bil, og jeg veit ikke helt om jeg har lyst å drasse Kakemonsteret opp dit - det blir jo i såfall stort sett å kjøre highway 1 - den største veien de har - og ikke noe mere. Med Tyskerbrakka kan vi fint kjøre ned etpar hakk på veistandard-stigen, og kjøre litt i fjellet mens vi nå er der oppe.

Jeg må rett og slett bruke all fritid framover til å komme til en slags konklusjon mtp salg eller beholde Tyskerbrakka, jeg har 2/3-dels lyst til å beholde henne til i allefall over 500.000 km og 25-årsjubileumet i Tyskland om fem år, mens da den siste tredjedelen vil selge bilen etter at jeg har flikket på den og shinet den opp litt.

Rudolf Blodstrupmoen sa det - time vill shovv.

mvh,
Yngve S
zapperx
-
-

Post by zapperx »

Her er det både fremgang og bilder :shock: :shock: :shock:
Må begynne å lese inleggene dine igjen skjønner jeg :lol:
Stå på Yngve :wink:
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Artig å se de hvite blinkersene lever videre :) Er lysene dine riktig justert? De ser nesten justert etter synet til en kanin. Må innrømme at jeg har lyst til å se 500 000 på min bil. Den har bare gått 412 000 straks så det krever litt å komme så langt :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fækkazz, du måtte spørre om det med lysa...

Det er flere møtende som har blinket, riktignok mens jeg har hatt last baki og ikke når jeg har kjørt tom bil.

-Men da jeg la på øyelokka så virket det jaggu som om lysa er noe skeive, og da får jeg vel si det var noe frøkenfnising i garasjen på jobben til Glenn-Harald da jeg forsøkte bytte plugger ifjor :

Glenn Harald, Jens eller Raymond - har jeg fått "hjelp" med lysa mine ?

Feltet som blir belyst ser da ok ut fra førersetet men det betyr slett ikke at det er det... :D Får vel rulle bortom den lokale NAF-sjappa og si jeg frykter jeg har fått "hjelp" og om de kan hjelpe meg rette på lysene :roll:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Advarsel :D

Der jeg igår fant ut at kald-zink er lettflytende, og at primer/grunning som jeg hadde var enda mer lettflytende så er i allefall originallakken til VAG det !

Strøk over feltet med en fin spraystråle (selvmotsigelse, I know) og da jeg hadde kommet ned feltet som skulle legges lakk på, rant det :lol:

Avstand omlag 15 cm, som jeg brukte primeren på. Jaja, det skal jo pusses ned igjen etter resten av bilen er unnagjort, da.
Fargen er skarpere enn resten av bilen, men resten av bilen vil jo følge opp med en freshere skarp paprikarød farge når jeg har rubba bilen etter at flekkjobben er unnagjort - forventer at ting går seg til da og det ikke er skarpe felt og matte felt, etter den jobben.

Fargen er skarpere og lakken mer glans i. Jeg venter at også glans kommer med rubb & shine etter avsluttet lakkeringsjobb.

Image1 lag lakk.

Da får jeg gå over til min andre oppgave denne helga, nemlig å tømme hybel & lockere jeg har i kjelleren så jeg kan loevere inn nøkkelen imårra og "spare" den nette sum av kr. 2.500,- ut kontrakta på jobb. Penger spart er penger tjent, kan bruke dem på bilene eller ferien 8)

mvh,
Yngve S

EDIT - jeg tror mitt eneste forslag til løsning på de forskjellige kjemikalienes grad av flyktighet (hva f heter det ?) kan unngås om de lagres sammen, og dermed får samme temperatur. Ikke sikkert det funker, men jeg prøver den løsninga :wink:
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Om du ser lysbildet er helt på bærtur kan du jo gjøre mot en vegg. Lysene skal lyse slik at når du er nær veggen så ser du to lysvinkler slik:

____/ _____/

Når du er litt lenger fra så skal de to lysvinklene bli til en stor lysvinkel. Gitt at du står normalt på selve veggen du lyser på :) Antar at lysene så og i skal være justert parallellt med bilen. At de lyser rett fram. Høyda er vel sånn at nærlysene skal lyse minst 40 meter. Men du får vel vite alt på NAF. :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har sett bilen opp mot hvit og slett vegg, men fant ikke ut sånn uten videre at det er no bøll med lysa... :roll:
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Har sett bilen opp mot hvit og slett vegg, men fant ikke ut sånn uten videre at det er no bøll med lysa... :roll:
kanskje noen har satt lyspærene opp ned?

når det gjelder lakkering... spray mye mindre på for hver gang... spray heller mange lag med 5 min i mellom... ikke ha hastverk... da renner det :mrgreen:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tiden mellom lagene gir jeg meg selv stjerne i boka for, det var ikke der problemet lå. forskjellig tykkelse i væskene gjorde utslag i dråpeform og det var jeg heller uforberedt på :wink:

Pærene går bare i én vei, gitt. Så enkelt at selv Far kan klare det. Men jeg var innom NAF idag, men selvsagt fikk jeg ikke hjelp der - bilen må være tom.

Når da jeg brukte helga på å tømme hybel 6 kjellerbod på jobben sier det seg selv jeg kan prøve igjen om noen uker :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Oh, skræk !

Bilen blir ikke EU-godkjent som den står nå, ene blinklyspæra er gåen.

Byttes asap, mangler jo ene parklyset på Kakemonsteret så det blir å svippe bortom benser'n i kveld og kjøpe pærer. Så forresten at "noe" har dytta bunndekselet opp mot motoren, får skru av hele plata og hoppe litt på den, på hardt underlag så bulken etter "isbading" i vinter (det må ha vært da) slo blikkdekselet inn i motorrommet.

Små og minimale ting som skal gjøres, med andre ord.

EDIT - glemte rent å nevne jeg omsider har kjøpt med sånn momentarm, så jeg endelig kan trekke til nuts n'bolts med rekti moment. På tide, etter 7+ år som bileier og 14+ år med kjøyrarkort :D
Locked