Solgt - Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

Post by Rudeboy »

Stein wrote:Sjekk lufttrykket i alle dekkene, ha litt mer i enn hva som står på dørstolpen om du har alufelger. Skift luftfilter, og ikke dra girene helt ut. Jeg går, når jeg kjører manuell, direkte fra 3 til 5 gir, og bruker heller lengre tid på å akselrere opp til ønsket fart.

Jeg kjører automaten min på 0.65 pr mil, så du har noe å hente. (Jeg tipper lufttrykk, luftfilter og kjørestil....)
Kjører med litt mer norm lufttrykk i dekka, skulle jeg slumpe å lempe ting baki så slipper jeg etterfylle :D

Luftfilter og plugger bestillt.

Kjørestil ble endret fra forrige tank med fokus på at 1.28 var altfor mye drivstofforbruk enn hva jeg hadde forvente - bortimot en halvliter for mye :roll:

Og "takken" for å kjøre økonomisk og rolig er at det går med en desiliter plus :?

Martin - bra tips, skal se på denne tanken jeg fyllte nå og funker ikke fem nye plugger 6 luftfilter blir det luftmengdemåleren uten spørsmål om noe annet.

mvh,
Yngve S
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Vet ikke om det kan være lurt å kjøre en tank med dyserens også. Kan jo hende det ligger mye drit i dem også.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

På forslag fra grenaderen her så ser det ut for at jeg handler inn "992", "903" og "907" av Lurium for å se hvordan det bærer seg ad 8)

Stikker bortom Mekonomen før jeg freser tilbake til Oslo i eftas så får jeg 14 mil på meteret med dyserens m.v innabords (innabords i bilen, ja).
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Hvordan regner du forresten ut gjennomsnittet? Bruker du tallene fra en eventuelt MFA eller ser du på distanse kjørt?

Om du setter opp regnestykket feil blir verdiene gale.

Kjører du for eksempel 340 km og bruker 25 liter kan du få følgende to regnestykker:

340km/25liter= 13,6 km pr liter drivstoff

eller

25liter/34mil = 0,74 liter pr mil

Dersom den første metoden brukes, og man "tror" at man har en kommafeil, og dermed tror at man bruker 1,36 liter på milen blir det feil.

Hvor langt kjørte du mellom fyllingene, og hvor mye fyllte du? For det må være noe feil når du bruker så mye drivstoff.
Eller har du kjørt med en CV90 på henger bak bilen?
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

1 liter og 33 desiliter er 4,3 liter Yngve :lol: :lol:
Men det er vel en 102hk tdi, det hjelper ikke å bytte plugger da... Luftfilter, luftmengdemåler, timing av register/dieselpumpereim er mine tips.
Sett den på et verksted som har skikkelig diagnoseutstyr for elektronisk styrte motorer. Hadde min inne hos noen her som driver med chipping og har rullende landevei inne i testhallen. Bilen ble kjørt på ruller mens de leste ut diverse verdier for å se hva som var galt, i tillegg til å lese ut feilkoder.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, jeg var vel aldri den som fulgte med i mattetimen :wink:

Det kan godt hende største feilen ligger der, skal se om jeg får med meg kvitteringa fra sist fylling når jeg må flytte bilen (fordi en eller annen tankeløs politiker har påført befolkningen tidsbegrensa parkering i høgget her).

Livar, har du hørt om en liter komma trettitre ? Da ser du at jeg er under 1.5 liter fremdeles. Greit nok jeg er ustødig nok i matte men hjelp i feil retning gjør det jo ikke bedre :D
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Hva slag plugger skal du kjøpe?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, glødeplugger ? Tenkte gjøre det på en grei måte, sjekke hva som kommer fram på f.eks Mekonomen sine sider og legge inn ei bestilling der - husker jeg rekti var det vel kr. 240,-/pluggen.

Men når det er sagt så er det vel både bedre og dyrere plugger å hente om man ønsker det, jeg ser ikke for meg å gå "Biltemaveien" med Multivanen ("Med Multivanen heller", får jeg vel si) så da blir det fra midterste prisrekke, eller bedre :wink:

Har du noe forslag til hvilke jeg bør ha i bilen, evt hvor ? Kommer innom på mandagen om det er greit.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

To oppdateringer pr idag :

-overnatta "på loftet" inatt til idag, hadde hybel på jobben men sa den opp ifm oppstart ferieavvikling de to mnd jeg har igjen av jobben (dvs fritid alle dager til kontrakta er utløpt).
Funka fint, men jeg følte meg dum da jeg hadde "poppa" taket og oppdaga at det støyer noe med duken oppe - bilen er jo godt lydisolert og den lyddempinga funker fint til man da enten åpner dører/tilsv og da altså taket :D

For en tosk :lol:

-var innom lokal Møller for å beskrive feilen med at bilen bruker 0.5 til 0.6 liter for mye på mila, fyren sa seg enig med Martin at dette godt kunne tilskrives luftmengdemåleren (også kjent som "luftmassemåler").
Pris hos Møller skulle være kr. 1.682,- mens hos Mekonomen er ordinær pris kr. 1.188,- (min moderasjon gir mellom kr. 730'ish og kr. 950'ish i innkjøpspris der, alt avhengig av hvem som står på jobben der.

Jeg småpønsker på å vente med å sette bilen inn til elektronikktuning til cruise controllen er i hende, den er påvei og er jeg heldig kan jeg allerede mandag skru den inn i bilen (om ikke nå i helga) slik at det eneste som gjenstår er å få kodet bilen til å takle den.

Blir det bytte av luftmengdemåleren må vel bilen også kodes litt på, av den grunn at bilen har fått seg ny elektronikkdings ombord ? Think so, men jeg er blank på disse nybilene og elektronikken.

Ute regner det og jeg går nå mot natt nummer to på moen, før jeg imårra freser sørover til hovedstaden og blir der framover. Skal bli godt å få testa overnattinga i regnvær.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Cruise control i hende, montasje gjenstår 8)

Image
Fulgte med en meget anvendelig bruksanvisning, tykk blekke med bilder og forklaringer på bl.a tysk. Kom meg så godt som igjennom den tyske før jeg bladde litt lengre uti blekka og fant engelskspråklig versjon med de samme bildene :D

Så da veit jeg veien, lyset og livet for å få denna på plass.

Så da kan jeg jo i mellomtiden subbe ut og se om jeg får begynt å ferierigge bilen, soveposene må jo ha sine plasser, mat som er lett å tilberede sin plass, kokeutstyr m.v må i skap etc etc. Må vel finne en slags løsning for kjøleboksen som ikke kan stå og trekke strøm på natta men med tilgang på kjøleskap med fryser i underveis så går det fint - må innom jobben og hente mine to dypfryste kjølelement som ligger der så de plukkes opp ved ankomst Elverum og første rast på turen 8)

16 dager igjen til avmarsj, får ha med laptop med å lagre bilder på underveis. Kamera, digitalt videokamera, etpar mobiler etc må jo kunne produsere en slags billedbank til senere bruk :D Siden jeg har en 150W omformer fra 12V til 230V så får vi jo lada alt underveis.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kunne ikke motstå fristelsen å ta et bilde idag, det er skjermsparer på mobilen og linja med mobiltelefonskjit stopper akkurat over biltakene slik at det ikke ødelegger bildet :D
Image
Får skaffe hage/garasje først, så overaske konemor med eldre biler enn Tyskerbrakka 8)
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:
:D Siden jeg har en 150W omformer fra 12V til 230V så får vi jo lada alt underveis.

Yngve :wink: Tips til noe å pakke med seg:
Image
Går alltid mer strøm enn du tror...Vips skal konemor lade kamera sitt samtidig som du har lyst på strøm på PC'en :wink:

Og dette også er lurt å ha med seg:
Image
+noe tynt tau så du lett kan lage deg et adhoc tørkestativ :)

Carl Otto (erfarte dette på langtur med Bay i 2006)
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

En 230V splitter tar vi ikke med, det er såpass mange campinghytter/tilsv innlagt i ruta at det ikke er noe stort problem - kun etpar slitne laptoper som vil ha strøm nå og da og evt videokameraet som har 15 minutters varighet mellom hver lading :roll:

Klesklyper & snor på plass, forlehehehengst :D Men bra tips er det åkkesom 8)
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

230V splitter er faktisk veldig greit. Har enkelte ganger opplevd at ting har trekt så lite strøm at omformeren ikke ville starte, da er det greit med litt tilleggsbelastning. Og det videokameraet ditt trenger vel det ene uttaket hele tiden :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Handla sånn frittgående DVD-skjermer fra Nextbase til bilen(e) nå, til to laken hos Samvirkelaget.

Det er for å hvile øya på for jentungen & konemor så kan de sitte med hver sin film og la far som fremdeles er den eneste med eget førerkort i Heimen kjøre i fred 8)
Så da kan konemor se begge versjonene av Inglorious Basterds og et hav av filmer om hun ønsker påvei nordover i sommer.

EDIT - det følger med alt man trenger med den ene lille hake at strømforsyninga fra 12V (altså når den skal være bilmontert) gjør at man får en noe mindre rekkevidde fra 12V uttaket i bilen (har jo seks å velge mellom) til skjermene, og om konemor skulle sitte i forsetet og se film på 12V vil neppe ledninga være lang nok til å også gi strøm bak til Oda Johannes skjerm.

En hendig bæreveske fulgte med, slik at når man forlater bilen er alt dytta neddi og tas med vekk (forsikring) og jeg finner det naturlig å ha andre steder enn i bilen under lengre stans. To AAA-batterier for umiddelbar moro fulgte også med, så har man film(er) ser det ut for at det eneste man behøver er å trekke kortet i sjappa :wink:

Nei, nu skal der vel bli rolig på landevejen, De!

EDIT II - må si meg meget fornøyd med billedkvaliteten, slo på Det lille spøket Laban for Oda Johanne istad og hun likte det hun så, jeg likte billedkvaliteten så nå gjenstår kun å teste hhv ørepluggene og IR-head settene som fulgte med så veit jeg hvor landet ligger. Får vel velge en annen film enn tegnefilm for å fullverdig teste kvaliteten her, tenker jeg :D
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Var det ikke med en kabel for å koble sammen skjermene? Denne kabelen leverer strøm i tillegg til bilde og lyd. Men du kan velge å se ulike filmer på begge skjermene selv om kabelen er i bruk.
Jeg har et slikt system, og det er bare den ene spilleren som er koblet til strøm, den andre får via forbindelses kabelen, og den er i allefall 3 meter.

NEXTBASE er en av de beste investeringene jeg har gjort når det kommer til bil. Helt stille i baksetet i over 10 timer. Vi kjørte fra Trondheim og til Nesbyen uten en lyd. Måtte stoppe å se om de fortsatt var med baki.
Men skummelt når Pelle Politibil spillte på full musikk, da la jeg meg automatisk ut på kanten, og var klar til å stoppe. Trodde det var meg han var ute etter... :D
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
hunter
-
-

Post by hunter »

Nextbase har fungert kjempemessig for oss de siste 5 årene (Haugesund til Toscana er noen mil)! Men hodetelefoner (trådløse selvsagt) på barna er en selvfølge for at sjåføren ikke skal bli forstyrret! I tillegg er bærbar pc svært ok for litt større ungdommer... en sånn 12v omformer og pc'en har strøm hele veien :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bilen har jo drøssevis med 12V-uttak, og sørgelig men sant - fremdeles kun startbatteriet å tappe strøm fra :roll:

Jeg har hatt ut skjermene og jeg har sitti og fundert i bilen, det må da funke selv med den kabelen som jeg i mitt førsteinntrykk mente ikke ville holde mellom forsia av bakre venstre nakkestøtte (Oda Johannes skjerm) og baksia av passasjersetet (shotgun) som er konemors siktepunkt.

Omformer på 150W har jeg hadd i omlag 15 mnd nå, testa og funnet i orden til lading av f.eks laptop, kamera etc. Så den er med hele veien. Kjøpte den for en egentlig ok penge på Torshov Bilrek men så ser jeg at i år har de en på 300W. Jaja, det lander vel egentlig ned på hva 12V-kontakten kan levere av spenning så det ikke går varmgang i ledningsnettet i bilveggen :wink:

Tirsdag idag, om ei uke er alle kolli ferdig pakka - idag skal jeg frese bortom Billingstad og se om Mannen har fått penga mine så jeg kan returnere i triumf med gølvteppe og smussavviser til panseret 8)
Så blir det rett opp dit bilen i sin tid ble solgt fra, og få dem til å bytte luftmassemåleren 6 montere cruise controllen - ØKH la ned veto mot at jeg skulle fikle med airbag etc i fronten av kupéen.

Jaja, da betaler hun kalaset 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ringte Møller og tinga time for bytte av luftmassemåler, om nå det er feilen som trekker diesel.

Fredag har de tid i.l.a dagen til å se på bilen, men jeg kunne ikke påregne å få hjelp til å montere og kode opp cruise controllen samtidig. De har sykdom og ferieavvikling og ferietid så det er en over norm pågang av biler som skal innom for tiden.

Så da må jeg vel ringe andre steder for å få med cruise controllen på ferien :wink:

Så spurte jeg om delenummeret for festet for tilleggsbatteriet men han fikk ikke opp delen på det nummeret, så da får jeg spørre etter pris når jeg er innom. Kan være fordi delen har bytta nummer underveis, og jeg vektlegger ikke dette som "hastesak".

Har to ting hos Martin som må hentes en av disse dagene også, så kanskje CC kan monteres på samme postnummer, må ringe dit og høre om de kan ha tid til denslags men foruten sykdom i egen stab kjenner jeg på emg de vil slite med de samma moment som utsalgsstedet Kakemonsteret ble solgt fra for seks og et halvt år tilbake i tid.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Monter den selv, av med rattet og handel, på med nytt og ned med kabel, så innom å kode.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Joda, jeg veit veien, lyset og livet for selve montasjen.
-Men når ØKH setter seg på rævva til de grader, så får hu lov å betale for moroa :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var bortom Asker og hentet deler til Kakemonsteret, egentlig har jeg vært der tre ganger for å hente delene men to ganger med uforuttsett sak (men det er mer for en historie over en pils enn her).

Nu har jeg et tykt og godt gølvteppe i fronten av Multivanen, så finner jeg bare ut at konemor og meg skal flytte til et passelig stort småbruk på Majorstuen med god garasje så kan jeg gå tørrskodd i tøflene fra senga til jobb, kun avbrutt av x km i bil midtvinters :wink:

I tillegg kjøpte jeg smussavviser til panseret, den må vente litt før montering siden jeg har to flekker med avskalla lakk etter steinsprang på panseret. Den største av de to ligger under der jeg antar smussavviseren skal ligge så da er det vel ekstra viktig flekken blir gjort noe med før montering av smussavviseren.
Skal inn på Møller med bilen for å få avlest feilkoder og sjekka luftmassemåleren så bilen kan kutte dieselforbruket med en halvliter eller mer pr mil - siste utregning er verifisert til å ligge på 1.33 l på mila, og det er ikke noe å kjøre tre ukers bilferie med :lol:

Får vel bestille meg en lakkstift, må hentes fra enten Skien eller Tyskland i min farge (Himmelblau metallic) så om jeg får lakkstiften i hende og kan gjøre noe med de to nevnte spot's på panseret før avreise, hadde jaggu vært noe. Da ville jeg sluppet endel gruff fra trafikken foran, for ikke å nevne innsektene som elsker Multivanen ift Tyskerbrakka - steike så mange insekter (og STORE) som har smørt sine kadaver ut over fronten av bilen :shock:
Jeg var slett ikke forberedt på den forskjellen mellom T4a og T4b :D

-Bilder ? Tja, er jeg ekstra heldig har vel Trafikketaten tatt feil mellom paralellparkering og dobbeltparkering så når jeg kommer til bilen imårra tidlig og skal på verkstedet med den, får jeg vel ha kameraet klart - å stå som jeg står er løvle, det. Selv om de i media går ut med at "naj, det ernte løvle".
Men da tar jeg bilde av matta i front av kupéen om det ikke ligger no gult på frontruta mi også :roll:
Forhåpentligvis er bilen fiksa ved etpar tastetrykk og bytte av luftmassemåleren imårra, og forbruket er as low as could be - da blir det vel en kjøretur oppom Elverum i helga, bare for å sjekke forbruket, tenker jeg :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm. Krangling på gang ?

Møller ringte, og de hadde sett litt på bilen, men informerte om at registerreima sto ikke timet som den skal, at de måtte "åpne" mer for å få sett etter. Om reima er satt på av ukyndige eller rett og slett ikke bytta, så ligger det an til at også vannpumpa må byttes på bilen - femten laken for storjobben, om det er det som må gjøres. Da får selger en giro fra meg med erklæringen fra møller om tingenes tilstand, og en tidsfrist på litt tid (jeg forventer ikke at de sitter på pengene jeg gav for bilen nå to mnd etter salget, så da får de etpar månedslønninger på å¨hente inn pengene).

Registerreima er jf korrespondansen vår bytta før terminen på 90.000 km og dette ble gjentatt på både telefon og ved befaring av bilen, så jeg sitter på skriftlig at alt skal være utført så detta kan bli moro :roll:

Men på den andre enden av skalaen kan det hende nevnte reim står skeivt på og "bare trenger settes på rett plass" så den er timet rekti. Da er det ikke allverdens kostnader, som jeg tar sjøl. Verkstedet veit Familien skal på bilferie onsdag neste uke, men om de hadde tid nok idag til å få gjort bilen ferdig visste de ikke enda.

Moro start på helga :D

Får sette meg end å sammenfatte korrespondansen jeg har på det som "er" utført og printe den ut, i påvente av verkstedets dom.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

...Jadda.

Verkstedet melder om at to reimer er feilinnstilt og må byttes (enig). Samtidig vil de ha bytta vassausa (enig). Dermed kom estimatet opp i femten laken, som da trekkes direkte fra feriekassa. Noe som legger en demper på feriens muligheter.

Samtidig har de enda sykdom og sikkert også ferieavvikling og vet ikke om de får tatt den dagsjobben dette innebærer, før onsdag neste uke som vi (nå) så for oss å reise nordover. Dermed ligger det an til at Nordlandstreffet ryker. Jaggu bra vi droppa tur bortom Lofoten & vesterålen og heller hadde sett for oss utforsking i Salten istedet, noe mindre momenter å miste ifm forsinkelsene her - om det er det eneste som dette medfører.

Utgiftene tar det meste av feriekassa, nå sier media at dommen på skattepenga blir kunngjort neste uke, da er vel de rett rundt en eller annen sving - selv mener jeg at jeg skal ha igjen rundt det utgiftene på verkstedet kommer til å ende på. Dermed takler vel feriekassa å bli tappa tom, og jeg kommer jo rette krav til selger for å få dekket denne uforutsette utgiften.

Jeg sitter nå og spekulerer på følgende :

Selger sier at reg.reim m/vassause er bytta.
Servicehefte sier at det jeg mener å huske er bytte av reg.rem & vassause i desember.

-Om nå jobben ble utført som forrige eier har betalt for, så er den utført feil for reimene klarer vel neppe å stille seg feil i.l.a et halvt års tid ?

Dermed må vel jeg rette krav til selger og de reklamere på jobben som ble utført hos Møller i området Kongsberg ?

Godt at jeg meldte Møller her at jeg vil ha detaljvis oppføring på hva de gjør og hvorfor de gjør det med bilen nå, letter kravet mitt.

Men aller mest er jeg spent på når bilen er klar for å tankes, pakkes med feriestash og få Oda Johanne & undertegnede ombord så vi kan hente konemor og deretter legge ivei nordover :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nå som bilen står, burde jeg handle sorte Angeleyes av Martin eller vil f.eksa Chrome passe en chromma grill ?

Får man da chromma grill øverst og sort nederst eller hur bliver dät här egentligen ? Som om jeg har råa til å "spare" 1200 på å kjøpe nye briller til Kakemonsteret etter formiddagens økonomiske gladmelding... :roll:
Post Reply