Campingtur i T4 ??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Eirik400
-
-

Campingtur i T4 ??

Post by Eirik400 »

Jeg har idag 2000 T4 kort, 2.5TDI 88hk i svært god stand.. Vurderer å dra på tur i den..

Lurer da på litt..
Jeg kan jo putte en madrass baki, rammemadrass med ben, så man kan legge ting under madrassen for plassens skyld..
Man kan ha en 20-25liter vannkanne, en transportabel primus, en portapotti og en 12V kjølebag..
Minuse(ene) med T4 Transporter er jo støynivået inni.. Og evt utlufting av varerom mens man sover..

En T4 Multivan/Westfalia vil jo være betraktelig stillere å kjøre.. Men med litt dårligere "senger" og ellers lite ekstrautstyr (sammenliknet med bobil.)
Ser ut som om de færreste Multivan har fast kokeapparat (finn.no)

En grei løsning for rommelighet er jo sidetelt..
Men om man f.eks. skal prøve seg på Tour de France (tilskuer altså)
Så er nok AC en absolutt fordel.. (Noe jeg ikke har i min Transporter)

Om man skal bo, alene, i en T4 over noen uker, så vil vel en god seng baki være en fordel ? Da burde vel en lang T4 Caravelle -varebil være et bra alternativ til multivan ?! Eller ?
Hva med totalvekt ? Om man har multivan+westfaliatak+sykkelstativ+kokeutstyr+kjøleboks +reiseutsyr og klær.. Det blir jo fort en del kg.. Da er vel også Caravelle varebil et bedre alternativ ?

Ville gjerne hatt automat, men det er vel ikke å anbefale på T4 ?
Eller, holder en automatkasse en del tusen km ?
(T5 varebil er ikke et alternativ, da jeg ikke får plass mellom ratt, sete og dashbord pga sittestilling.. )

Beklager litt rotete spørsmålsstilling..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Stiant4
Car: Wv Transporter t4 102hk

Re: Campingtur i T4 ??

Post by Stiant4 »

Heisann, har en kort tdi t4 selv! jeg drar på cross løp med denne i helger hvor jeg bor i den, er ikke noe problem egentlig, men kan bli litt liten plass over lengre tid. Jeg har en vanlig madrass på gulve å frysebag med meg! Ingen problem for en helg, men tror det kan bli litt styr med flere uker i den. Men absolut mulig!
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Allt er mulig 8)
Det er bare å senke kravene så funker det meste:)
Vi har 2 bikkjer inni og har kjøpt en baklukelås sånn at det kan stå glipe på den og den er fortsatt låst:) http://www.skoies-hundeutstyr.no/shop.asp?p=52810975
Den er genial når det må luftes. Ellers finnes det mange fine innsatser til rutene, men jeg vet ikke hvor de skaffes. For å isolere litt så finnes det mye fint på rull hos diverse bilytstyrsforretninger. Biltema har fine asfaltplater,men da er det best å la de ligge å bli klissete i solen før man kjevler de på (les med kjevle). sitter meget godt hvis du vasker med blå isopropanol først. Men det MÅ være sommervarmt for at biltemaplatene skal sette seg skikkelig.

Du skal nok laste rimelig masse inn før du nærmer deg vektgrensa :wink:
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Varmepistol ordner biffen på en overskya dag, gitt.

Baklukelåsen selges her og der. Men godt det kommer flere steder man kan henvende seg til, i det minste. Sist jeg så slike til salgs var vel hos Just Kampers.

Vektbegrensninga er langt unna etter montering av seng og no benk/skap-løsninger.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Den kroken hos Skoies koster 30 kr..... tror ikke det blir stort billigere:) Varmepistol ordner nok biffen ja.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok, synes kanskje den var litt spinkel.. Men den gjør jo nytten sin da..
Jeg tror nok jeg vil bytte til en bil med AC, før jeg prøver meg på en Tour de France..

Var nede hos forhandler og tittet på T5.. Først varebil, så Caravelle 8seter.. Klarte ikke å finne noen god posisjon i noen av de..
For å få nok klaring til dashbordet og spesielt den gir-tunellen ned langs dashbordet, så måtte setet langt bakover i Caravellen.. Da måtte rattet trekkes helt opp og ut for at jeg skulle rekke det, og ha en brukbar sitte/holde-stilling.

Så noen T5 blir nok aldri aktuelt..
(Mulig noen mil bak rattet hadde gjort at man hadde vendt seg til det, men men.... )

Nå sitter jeg bra i T4'n da.. Så en T4 med AC, og helst lang utgave, er vel noe å se etter da..

Hva mener du med "innsatser til rutene" ?
Er det sånn original ventilasjons/siderute du mener ? Den er relativt dyr..

Hva koster sånn sidetelt ? ca...
Hva koster et sånn sykkelstativ til bakluka ? ca ?
Noen linker ?
Eirik
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Telt får du fra flere steder. Just Kampers er ett sted, Gumpen og etpar andre leverandører innen VAG her i landet har handla derfra men man kan sikkert spare ei krone eller to på å importere sjøl om teltet finnes i UK.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Takker for linker.. og tips..

Det var jamen ikke noen billige saker det der.
Hverken lufting, telt eller sykkelstativer..
Eirik
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har du hengerkule kan du kjøpe flette nytt for to til fire sykler fra Thule på f.eks Mekonomen. Rundt 500,- for et som duger.

Det holder litt bedre enn de til 2-300 som selges på Clas Olsson/Biltema.
Nå finnes det forskjellige typer fra Thule med produktnavn Hangon, noen er spinkle greier og noen er litt "bedre" mens mitt er enda mer robust enn de du finner på thule.se for tiden. Ikke helt sikker på om jeg selger det riktig enda.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Har aldri likt de som henger fast på hengerkula.
Synes de virker spinkle og ustabile..
Joda, ser at mange biler kjører med slike, og at det fungerer.. Men jeg likte igrunn den som hang fast i hele luka..
Men, vi får se hva det blir til..
Finnes jo en del pene Caravelle 97-03 på markedet.. Med 2.5TDI og AC da selvfølgelig bedre støyisolering, samt vinduer rundt hele..

Ville bare sjekke litt med folk der hvor kunnskapen er..
Eirik
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jo det er nøyaktig det jeg sier - de ser forferdelig spinkle ut - men Thule har laga en som jeg mener kan ha hett noe i retning av Hangon 970 og den er det jeg har, strek faen som ikke rikker seg mellom Rena og Tinn med visse snaromveier imellom selv med to sykler på 8)

Tok feil i navnet, det var noe i nærheta av Thule 935-3 eller deromkring, det heter.
Image

Kompakt feste i bånn og istedenfor å bestå av to "kopper" som er sveisa til skinenr som går opp til der syklene henges på, er det 3mm alu-rør som tåler sin støyt. Man "hekter" på en bøyle inni låsemekanisken inni den svarte klumpen som rørene kommer opp fra rundt hengerfestet, og ved behov strammer man to bolter med unbrako før man så lukker "lokket" som blir pekende bakover, og er låsbart - man må låse det, for at stativet skal sitte.
Fordi at den bøylen rundt nedre del av kula kan da settes så den holder min kroppsvekt (80 kg moro) så vil jeg si dette stativet er sikkert nok for de fire sykler det er beregna for. Ikke flytter det på seg under kjøring heller, vaskebrettvei inklusive.

Eneste aber med samtlige kulefesta sykkelstativ er at man må ha skiltplanke med både skiltbelysning og baklys/blinklys, om Staten skal være fornøyd. Jeg kjøpte et i samma utførelse som de blikkskiltene man fikk hos Biltilsynet før om åran til Tyskerbrakka.
De spinkle shait-settene som ellers selges rundt om i disse dager ligger i samma prisleiet som jeg gav for mitt engang i tiden.
Last edited by Rudeboy on 08 Jun 2010, 17:09, edited 1 time in total.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok.. Takker..
Kanskje verdt en titt, etter hvert..

Hva er forresten lengde-differansen inni T4 lang og T4 kort ?
Eirik
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ingen som hadde noe svar på innvendig lengde på T4 lang ?

Tenkte litt på at en bobil sikkert ville være mye mer praktisk, med alt ferdig..
Men, det er jo MANGE minus også :
-Å steke mat inne vil jo gi stekelukt i bilen i mange timer etterpå.. Ikke så gøy..
-Disse dusjene i bobiler er vistnok bare såvidt nok til å skylle såpa ut av håret ? (Noen med erfaring der ? )
-Alle disse rommene å putte ting i.. Hva skal man med så mange ?
-Hvor mye holder egentlig 50liter vann til ?
Eirik
OddN
-
-

Post by OddN »

Eirik400 wrote:Ingen som hadde noe svar på innvendig lengde på T4 lang ?
Image
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Jeg har selvlaget campinginnredning i min som er av den lange typen.
Den er 40cm lengre enn den korte og det betyr mye.
Kjøkkenbenken er 162cm brei og er montert rett bak skilleveggen. Der har jeg montert en Vera brenner fastmontert med 2 bluss. Under den er det en 12v cooler (grå med hvitt lokk) som fås kjøpt bl.a. på Thorshov. Til høyre for den har jeg gassflaska.

På venstre side, rett bak fører har jeg 2 sett med elfakurver (8 store kurver). Disse funker også som bein på venstre del av kjøkkenbenken.

På venstre side, bak kjøkkenbenken har jeg en benk som er 187 cm lang. Denne kan jeg dra ut så blir det seng med bredde på ca 125cm.

På høyre side, bak skyvedøra er det bord med klaff. Denne klaffen må legges ned når jeg drar ut benken for å sove.

Dette oppsettet har vi campet med i ca 80 dager totalt og det har fungert veldig bra for 2 personer.

Har kun med 10liter vann som brukes til matlaging, kaffe, drikke ellers og litt til håndvask. Det holder i ca 3 døgn. Henter vann i bekker og vann til vask ellers.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Hei T4Jan..
Klarer ikke helt å se dette foran meg..
Kunne du tenkt deg å poste et par bilder av dette til meg ?
Sender deg et PM med mailadressa mi..

Takk for målene OddN.. Trodde differansen var 30cm jeg.. Men 40 er jo enda mer. Topp !
Går ut ifra at det ikke blir noe forskjell fra Transporter og over til Caravelle 97+ Bare nesa på bilen som er lenger.. !?
Eirik
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Tom
Bodø City
Image
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Eirik: Har sendt bilder på mail.

Tips om telt til rimelig penge:
http://www.skandic-webshop.com/shop/cam ... _c144.html

Selv bruker vi et vanlig 3x3m partytelt der den ene siden er montert på taket på bilen.
Vi bare kappet av 2 av beina til ca 5cm lengde og limte plastikksoklene på biltaket med dobbelsidig teip. Da er det ingen problemer med vann som renner inn mellom bilen og teltet.

Angående steikeos så steiker vi både kjøtt og egg & bacon i bilen uten problemer. litt utlufting mens det steikes er alt som trengs.
Etter ett års camping og med skai i taket og på veggene er det enda ingen merker i taket og heller ingen steikelukt.
Men det må nevnes av vi steker ikke fisk i bilen for det lukter.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

hmm, ok, det var jo en kjempelur patent..
Antar jeg ikke bruker teltet hver eneste dag, så at det tar lite plass når det ikke er i bruk, er jo bare flott.

Takk for bildene.. Så jo veldig ok ut alt sammen.

Telt til de prisene var jo halv pris av Gumpens campingavdeling..

Takker for informasjon fra alle.. Om dere vet om steder der man ser andre måter å gjøre det på, så send gjerne linker...

Jeg tenkte først å bruke min egen ramme-madrass. Den kan jo stroppes fast når man kjører. Og man kan ha klær i plastdunker og i tøyposer kanskje ?
Om madrassen står fast på gulvet, så kan jo alt av klær og ting legges under madrassen..
Deretter henger man en 12V tv m/dvd på veggen kanskje ?
Eirik
Post Reply