Da er det vel bare å fortsette!
Denne gang er det snakk om min '91 Caravelle TD Syncro. "Hellberg"!
Våren 2007, etter å ha eid Ditlef i 2 år, så leser jeg en annonse i Nordlys om en '91 Caravelle 1,6 TD Syncro.
På dette tidspunktet eier jeg allerede "stebarnet" Even. Men som alle før eller siden erfarer, så er ikke "skroten" noe sted å lite på for å skaffe seg deler når man har syncro. Da bør man nok heller følge litt med i aviser og på nett osv.
Så denne annonsen fanger min interesse, siden det faktisk er en syncro som kun er gått 160.000 km. Og har relativt nyoverhalt gearkasse fra Norsk Bildelesenter AS på Liertoppen, og ditto TD motor fra Nordic Motor AS på Moen i Målselv.
Motoren er vel gått ca 50-60.000 km etter bytte, gearkassen noe mer (eller var det mindre??)
Jeg ringer på annonsen, og det viser seg at selgeren kjenner meg på etternavnet mitt siden han faktisk bodde i nabobygda tidligere.
Han kan fortelle at han solgte denne bilen til en student for 10.000,-
Men etter et par dager kommer studenten tilbake med bilen, og klager på at det er en metallisk klirrelyd fra motorrommet.
(Mest sannsynlig kommer dette av at vulkingen til innfestingen av røret som retter kjøleluft mot turbo'n, fra vifta bak venstre baklykt, er løsnet.)
Kjøperen får faktisk heve kjøpet, og bilen blir på nytt til salgs.
Bilen er nå blitt tungstartet og ryker noe grønnj..lig!
Jeg avtaler å hente bilen, og drar denne hjem fra Tromsø på henger.
Vel hjemme undersøker jeg for moro skyld hva som evt. er feil mtp. på motoren.
Kamaksel, svinghjulsmerker og dieselpumpe står rett i forhold til hverandre. Og glødesikring og -relé blir sjekket. Bytter også til nye glødeplugger, og sjekker for god kontakt.
Bilen starter og går hvis man har en "lett fot" på gasspedalen. Gir man gass eller slipper gassen stopper motoren. I tillegg rister motoren i festene. Virker som den ikke får luft, så filteret blir plukka ut og sjekket. Litt skitt er der, men ikke SÅ mye at
det skulle ha noe å si.
Mistenker Turboen. Men siden dette er en syncro, med beskyttelses-grid under, samt at de fordømte platene rundt motor står i veien, blir det ikke til at jeg sjekker om kompressor går rundt.
Tross alt så kjøpte jeg jo denne opprinnelig som delebil.
Ellers er bilen egentlig grei, og en gryende plan om å få bil av dette etterhvert begynte å male i hodet.
Så "Kvedfjord-bilen", en '90-modell 1,6TD Syncro, Halvpanel m/ doble skyvedører ble innkjøpt høsten '08 mtp å være delebil for
både "Ditlef" og "Hellberg".
(Nå skal det sies at denne, som nevnt, ikke hadde fungerende 4-gir, ei heller Gelände-gir, så jeg fikk god tid til å høre låten på "hekk-aggregatet". Og når man tenker på at det sto nye Kina-dekk foran, slitte bak samt at mellomakselen fulgte løs med så...sier endel ting seg selv.)
Når det gjelder rust, så er det "lite" bortsett fra på følgende steder.
I stigtrinnene, i skjøten bak begge forskjermene (mest på førersiden).I det smale feltet mellom forskjerm og panelet vis-avis skyvedøra er det hull nederst mot kanalen, og rust ca 4-5 cm opp på baksiden før frisk plate. I de små stykkene som endestykkene til støtfanger fikseres i, er det litt skjøterust og sink-slipp. Bittelitt steinsprang på bakluka.
MEN hele den fremste parten av den høyre bakskjermen, fra skyvedøra og bakover til midt over hjulbuen har blitt lite fagmessig reparert en gang tidligere. Ned mot kanalen foran bakre jekkfestet, er det ett 15-20 cm langt hull, og angrepet ca 5-6 cm opp på baksiden.
Også på denne siden er det litt skjøterust i skjøten bak forskjermen.
Og så er skyvdøra "Litt" krøllete.
Her det Coach'n "Geir" kommer inn. ( Mer om det senere.)
Her i fjor vår var jeg i Stavanger, og resultatet av dette ble diverse GL-deler (Seter, Tepper, Dash, Dører osv. Så det var starten på at denne Caravelle C'n skulle bygges opp med nær GL-spec.
Og i vår kom jeg over en annonse på en '92 Golf m/AAZ -motor, til en meget fornuftig sum, gått under 70k etter overhaling på Nordic Motor AS. Men da jeg gjorde meg klar til å hente, så hadde selger ombestemt seg. Han skulle få bil av Golfen. (Så da vet du
det, Subwoofer.)
Her er det noen bilder av "Hellberg".
Først fra Tromsø.
Som man kan se, så ryker det godt!
Så noen bilder tatt...her om dagen.
Her vises skjøten bak førerdøra godt.
Her vises det godt at skyvedøra er lite å ta vare på. Samt rustskadene bak denne.
På det følgende bildet vises såvidt litt rust nede i høyre hjørnet på frontruta. (Som i tillegg er "limt" med rute-tett e.l.)
Så ett par bilder fra interiøret. Som man kan se, så er ikke ramma som skal støtte kombi baksetet montert. Istednfor er der en trekloss!

Noen har visst hatt det travelt. Men her skal det inn 2+ dobbelsete + trippel-baksete, som OddN solgte meg i fjor høst (Rutene i baksetet tilhører en Type-3.
Mer kommer...veel... etterhvert...Kanskje!