Bugman: Non-Bug-Projects & Non-Projects

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Bugman: Non-Bug-Projects & Non-Projects

Post by Bugman »

Som tittelen sier så er dette en oversikt over mine "Prosjekter" og "Ikke-Prosjekter".

Kommer til å legge til litt av hvert her om de bilene jeg har (og har hatt..kanskje.)

Kommentarer og spørsmål er velkommen. Men digresjoner om liknende biler kan sikkert tas opp annet steds.

Da begynner vi med den 1'ste T3-n jeg kjøpte fra Forsvaret. Faktisk fra før at "avviklingsprosjektet "kom i gang.

En 2wd, 1,9 Bensiner-Doka, Olivengrønn, med en svær bulk i taket. "Häggeli" kalte jeg den. Denne bilen var glad i bensin, men mindre glad i å forbrenne den. Så den gjorde ikke jobben sin som "Gårdsbil".
Straffen var at den i år fikk en kollega (mer om den ved en senere anledning.) med 4-hjulstrekk. Dermed ble "Häggeli" besluttet avlivet. Men først fikk han avgi noen av sine positive kvaliteter. Motor og gir, bensinvarmer etc.

Her er noen bilder av denne:

Image
Image
Image
Image

Men som mange av dere vet, så ville jeg ha Syncro.

Det kommer jeg tilbake til i neste innlegg i tråden.
Last edited by Bugman on 21 Jun 2010, 21:19, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Bugman
-
-

Re: Bugman: Non-Bug-Projects & Non-Projects

Post by Bugman »

Som nevnt i forrige innlegg, så ville jeg ha en Syncro.
Først må jeg nevne at jeg har disse bilene kun som hobby. Til daglig kjører jeg en annen bil av tysk herkomst.
Hvorfor jeg ville ha en bil som på langt nær er feil-/problemfri (wasserboxer, girkasse-svakheter og visco-problemer bl.a) har med det faktum å gjøre at dette er noe av det nærmeste man kommer "fjellgeit" i bilverden.

Så plutselig i mai 2005 kom jeg over en annonse i Harstad Tidende. Meget rett pris!!
Rød 1989 modell, doble sperrer, doble skyvedører, 2,1 liters 112hk DJ. Og ettermontert AC. "Ditlef".
Selgeren mente å høre en ulyd fra forakselen, noe som han var forespeilet at var dyrt å fikse. Bilen var kun gått 126.000.
Uansett, så fant jeg raskt ut at å kjøre med forskjellige dekk foran og bak var "gale-matias"! Men heldigvis så var 2 av vinterdekkene av samme type og merke som bakdekkene. OG med lik slitasje. Da var det bare å pelle pigg, og bingo.

Ellers så har det stort sett vært tut-og kjør med denne bilen! (Nåjaaa... :mrgreen: )
Kjølevannsrøret mellom vannpumpe og termostathus begynte å lekke slik som det oftest gjør. Rustblærer som brister...
Siden dette var på vinteren og bilen ikke akkurat går inn i en vanlig garasje, så ble det litt splittet gummislange og -klemmer. Det ble rengjort og smurt på glassfiber, men det svettet kjølevæske som fanden allikavel.
Og til alt overmål så sprang fiksen skikkelig lekk den våren i 2006. Temperaturøkning, vannsprut-/damp bake og oljetrykksvarsel.
Da var det av med tenninga og slep hjem! :roll: :wink:
Byttet røret med splitter nytt fra Johnsen Bil AS (Møller).

Men etter dette funka brakka fint igjen inntil våren 2008. Da ble det til å bytte det eksosrøret som går fra sylinder 2 og 4 til samle-plenumet.
Selvfølgelig så var det ikke bare, bare...
En pent brukt pinnskrue, samt en løsgjenge måtte inn i høyre topp, da en eller annen hadde skrudd fast eksosrøret med en vanlig 8mm skrue med 13mm hodet. OG selvfølgelig ble gjengene strippet. Bore opp hullet, gjenge opp samt skru inn løsgjenge fra Tools (skulle egentlig ha hatt Würth sin utgave som er en løsgjenge og ikke bare en spiral.)

Så var det faktisk tut og kjør inntil i fjor høst. Da skjønte jeg at ytre drivknute på førersiden var mer slitt enn jeg hadde regna med da jeg kjøpte bilen. Hadde faktisk heller mistenkt at lyden var "skrubbing" som følge av hard visco. (Som denne bilen har som følge av at noen ikke gidder å lese innstruksjonsboka.)

For i sakte fart, med god høyresving....Kna-baff-knang!! Der var ytre mansjetten godt oppvridd.
Jeg var ikke lite nervøs da jeg kjørte de 46 km hjem.

Image

Skruet ned halve forstillingen, og monterte en aksel fra en delebil jeg hadde hugget før jul i '08. (Deler er kjekt å ha!! :) ) Delebilen var eid av en nabo kommune, som hadde greid å "kvitte seg med" G giret samt 4-gir. Mellomakselen hadde et lokalt verksted der skrudd av, men jeg tok meg tid til å hente den.
Må bare fortelle at foran sto det ganske nye Kina-dekk, og bak sto det halvslitte.. :roll: :wink: 8) Men "gratis" delebil (LES: Vrakpant er alltids greitt!)

Så sto bilen faktisk nesten i ro helt til den skulle på PKK i februar 2010. Kun en liten formaning om å passe på høyre hjullager bak, samme som de sa i 2008.

Og så fikk "Ditlef" lov å dra hjem en "over-tung", eldre sika-bror med TD fra en annen nabo kommune her ...11. juni.

Så nå har han gått ca 14.300 km i mitt eie. Han er ikke noe pen å se til, matt i lakken som han er. Og angående rust så er det nå pittelitt her og der.

Sånn ser Ditlef ut inni:

Image

Image

Image

Og utenpå:
Image

Image

Image

Image

Det er en bulk på hver side av bakluka, en større på høyre skyvedør + noe småtteri.

Jeg har skyvevinduer til begge sider (det ene må bygges om) og jeg kan vel få montert ordentlige Caravelle-trekk på begge skyvedørene også, samt montere GL-forseter, matter og turteller-instrument...
MEN kanskje "Ditlef" skal får være som han er?! :mrgreen:

Edit: La inn igjen to bilder som manglet.
Last edited by Bugman on 21 Apr 2012, 02:11, edited 2 times in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Militærauksjoner, det er ikke helt ufarlig!!

Som man roper i skogen, får man som oftest svar.

Under en av auksjonene for avvikling av forsvaret høsten 2006...(Joda, det heter egentlig Forsvarets Avhendings-prosjekt.) så var det en Televerk-blå, Schtøgg '88 Transporter TD på en av postene. "Even".
Bare på moro, så roper jeg et passelig bud,-....det blir helt stille og auksjonarius fra Melbye & Sønn, slår.
Tja...."Kan jo være nå brukbart på den", tenker jeg. Ellers har jo fadern kanskje behov for en bil som det for det første går en bråte med ting og tang inni, og for det andre ikke er det minste nøye med.("Ditlef" er ikke noe forb...varevogn!)
Men, han ville ikke ha den.
Så den endte opp som (kjørbart) delelager... Etterhvert.
Even har levd sitt profesjonelle liv på en herværende flystasjon. Han har lidd under å være til salgs i 3,5 år siden...Eiern kunne dog ha været mer aktiv..

Even hadde våren 2008 gleden av å ha selskap av en like gammel kollega, Bodø. Men det varte ikke lenge, da Bodø umiddelbart etter de uheldige håndbevegelsene, som førte til at Forsvaret igjen loppet meg for...2000,- denne gang, ble bestemt avlivet. Men det ble litt seig-pining utover sommeren, siden TD Syncroen fra "Kvedfjord" også ble plukket ned samtidig utover høsten.
Dette reddet "Even", siden han ble fyllt opp med deler fra sine slektninger.

Men i år bestemte jeg at jeg skulle kvitte meg med begge 2wd bilene. Både "Even" og "Werner" ( mer om den senere) er til salgs. BILLIG.

"Even" fikk sånn aller hastigst pusset bort en og annen ( 100-vis) av små og store rustflekker, som ble smurt inn med Ferro-bet og sprayet med Sink-grunning og blå lakk fra Ikkje-Tema. Sånn at han ikke skulle se så jæ..a fæl ut lengre. Så nå ser han ut som en Blå-sjattert klovnebil! :mrgreen:

Sånn så/ser "Even" ut:
Image
Image
Image
Image

Grunnen til at det er blått OG Gråblått på 'an, er at den gråblå ..ikke fungerte...var tørka i boksen---frostskadd. Men den blå er egentlig en finere farge, eller?
Russen ville ikke kjøpe billig bil som fungerer. (De ville vel ha ferdigmalt eller dyrt..?)

Funker bedre enn 'an ser ut...Men er 2-hjulstrekk.
Last edited by Bugman on 21 Jun 2010, 21:24, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Se der ja... endelig noen bilder fra den kanten og. :) Og det var ikke så rent lite heller...

Etter å ha lest igjennom hele denne posten har jeg bare en ting å si:

Rudeboy, you've got yourself some competition. :D
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Herlig lesning :D
Tage Vedal

T3-fan
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

En bedre utgave av Rudeboy det dær.
Rudeboy skriv og tænke han ska skru..meir bli det ikke med den saken.
Bugman både skriv og skrur bil..
Bugman du e en født forfatter. SUPERT :D :D
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, tenk om jeg hadde egen garasje - eller i det minste slapp gateparkering, eller å ha biler på forskjellig postnummer ift hvor jeg befinner meg ?

Eller ei kone som ikke gnæger "den skal selges" når jeg funderer på å f.eks bytte femtegiret, og skru opp bilen ellers siden jeg rakk starte lakkjobben :roll:

I would if i could. Men joda, dette er iht min intensjon, da.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Da er det vel bare å fortsette! :)
Denne gang er det snakk om min '91 Caravelle TD Syncro. "Hellberg"!

Våren 2007, etter å ha eid Ditlef i 2 år, så leser jeg en annonse i Nordlys om en '91 Caravelle 1,6 TD Syncro.
På dette tidspunktet eier jeg allerede "stebarnet" Even. Men som alle før eller siden erfarer, så er ikke "skroten" noe sted å lite på for å skaffe seg deler når man har syncro. Da bør man nok heller følge litt med i aviser og på nett osv.
Så denne annonsen fanger min interesse, siden det faktisk er en syncro som kun er gått 160.000 km. Og har relativt nyoverhalt gearkasse fra Norsk Bildelesenter AS på Liertoppen, og ditto TD motor fra Nordic Motor AS på Moen i Målselv.
Motoren er vel gått ca 50-60.000 km etter bytte, gearkassen noe mer (eller var det mindre??)

Jeg ringer på annonsen, og det viser seg at selgeren kjenner meg på etternavnet mitt siden han faktisk bodde i nabobygda tidligere.
Han kan fortelle at han solgte denne bilen til en student for 10.000,-
Men etter et par dager kommer studenten tilbake med bilen, og klager på at det er en metallisk klirrelyd fra motorrommet.
(Mest sannsynlig kommer dette av at vulkingen til innfestingen av røret som retter kjøleluft mot turbo'n, fra vifta bak venstre baklykt, er løsnet.)
Kjøperen får faktisk heve kjøpet, og bilen blir på nytt til salgs.

Bilen er nå blitt tungstartet og ryker noe grønnj..lig!

Jeg avtaler å hente bilen, og drar denne hjem fra Tromsø på henger.

Vel hjemme undersøker jeg for moro skyld hva som evt. er feil mtp. på motoren.
Kamaksel, svinghjulsmerker og dieselpumpe står rett i forhold til hverandre. Og glødesikring og -relé blir sjekket. Bytter også til nye glødeplugger, og sjekker for god kontakt.
Bilen starter og går hvis man har en "lett fot" på gasspedalen. Gir man gass eller slipper gassen stopper motoren. I tillegg rister motoren i festene. Virker som den ikke får luft, så filteret blir plukka ut og sjekket. Litt skitt er der, men ikke SÅ mye at det skulle ha noe å si.
Mistenker Turboen. Men siden dette er en syncro, med beskyttelses-grid under, samt at de fordømte platene rundt motor står i veien, blir det ikke til at jeg sjekker om kompressor går rundt.
Tross alt så kjøpte jeg jo denne opprinnelig som delebil. :)

Ellers er bilen egentlig grei, og en gryende plan om å få bil av dette etterhvert begynte å male i hodet.

Så "Kvedfjord-bilen", en '90-modell 1,6TD Syncro, Halvpanel m/ doble skyvedører ble innkjøpt høsten '08 mtp å være delebil for både "Ditlef" og "Hellberg".
(Nå skal det sies at denne, som nevnt, ikke hadde fungerende 4-gir, ei heller Gelände-gir, så jeg fikk god tid til å høre låten på "hekk-aggregatet". Og når man tenker på at det sto nye Kina-dekk foran, slitte bak samt at mellomakselen fulgte løs med så...sier endel ting seg selv.)

Når det gjelder rust, så er det "lite" bortsett fra på følgende steder.
I stigtrinnene, i skjøten bak begge forskjermene (mest på førersiden).I det smale feltet mellom forskjerm og panelet vis-avis skyvedøra er det hull nederst mot kanalen, og rust ca 4-5 cm opp på baksiden før frisk plate. I de små stykkene som endestykkene til støtfanger fikseres i, er det litt skjøterust og sink-slipp. Bittelitt steinsprang på bakluka.
MEN hele den fremste parten av den høyre bakskjermen, fra skyvedøra og bakover til midt over hjulbuen har blitt lite fagmessig reparert en gang tidligere. Ned mot kanalen foran bakre jekkfestet, er det ett 15-20 cm langt hull, og angrepet ca 5-6 cm opp på baksiden.
Også på denne siden er det litt skjøterust i skjøten bak forskjermen.
Og så er skyvdøra "Litt" krøllete.

Her det Coach'n "Geir" kommer inn. ( Mer om det senere.)

Her i fjor vår var jeg i Stavanger, og resultatet av dette ble diverse GL-deler (Seter, Tepper, Dash, Dører osv. Så det var starten på at denne Caravelle C'n skulle bygges opp med nær GL-spec.

Og i vår kom jeg over en annonse på en '92 Golf m/AAZ -motor, til en meget fornuftig sum, gått under 70k etter overhaling på Nordic Motor AS. Men da jeg gjorde meg klar til å hente, så hadde selger ombestemt seg. Han skulle få bil av Golfen. (Så da vet du det, Subwoofer.)

Her er det noen bilder av "Hellberg".

Først fra Tromsø.

Image

Image

Image

Image

Som man kan se, så ryker det godt!

Så noen bilder tatt...her om dagen.

Image

Her vises skjøten bak førerdøra godt.

Image

Her vises det godt at skyvedøra er lite å ta vare på. Samt rustskadene bak denne.
På det følgende bildet vises såvidt litt rust nede i høyre hjørnet på frontruta. (Som i tillegg er "limt" med rute-tett e.l.)

Image

Så ett par bilder fra interiøret. Som man kan se, så er ikke ramma som skal støtte kombi baksetet montert. Istednfor er der en trekloss! :mrgreen: Noen har visst hatt det travelt. Men her skal det inn 2+ dobbelsete + trippel-baksete, som OddN solgte meg i fjor høst (Rutene i baksetet tilhører en Type-3.

Image

Image

Mer kommer...veel... etterhvert...Kanskje!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Ei helg midt i juni i 2008 var det Flytreff/-oppvisning i Bodø. Der var jeg på besøk.
Og i ei bygd ved Ørnes, var det en '89 Caravelle 2,1i til salgs. GL-seter, og "fine felger".
Bilen, "Werner", skiftet således eier. Og så ble 'an kjørt til Lødingen fergeleie og parkert der, så ble det buss tilbake til Bodø, overnatting der, for så å kjøre min dagligbil oppover. Parkerte så denne ved fergeleiet, og kjørte "Werner" noen mil nærmere Tjeldsund- brua, utenfor Harstad. Haiket så tilbake til Lødingen for å hente den andre bilen, som ble kjørt bort til Hinnøysiden av brua. Haiket så 3 mil tilbake for å hente "Werner", og kjørte han over til fastlandssiden av Tjeldsundbrua. Så gikk jeg over og hentet min egentlige bil.

NÅ var jeg lei, og forlangte nærmest at en kompis kjørte meg til brua slik at jeg fikk henta "Werner". Alt dette for en fremre Coach-fanger, noen felger og noen GL-seter! Man er pinadø spenna gæren!!

Bilder:

Image

Den lille bulken fikk "Werner" av en truck på en fabrikk i Glomfjord...som ikke så 'an. (Hmm.. :roll: er det mulig å ikke se en slik kloss??).

Image

Image

Image

Image

Sånn ser "Werner" ut nå. Han er til salgs, og har i motsetning til "Even" 5-trinns girkasse, men har ikke Servostyring. (Se på rattet, så ser du at det er større enn rattet til både "Ditlef" Og "Hellberg".)

Selges sikkert veldig billig. Er blitt bydd å selge motoren til en i "Bilcross-miljøet"; de får visst nok vannboxere billig. Blir nesten som om jeg skulle betale han for å overta bilen.
Da tror jeg heller at jeg skulle beholde motoren m/tilbehør selv, for å si det slik. :wink: :mrgreen:
Last edited by Bugman on 30 Sep 2012, 09:48, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

The continued saga about "The JAS-Car"

I fjor vår annonserte en ikke ukjent Tog-mann, sin noe spesielle '89 GL-syncro for salg.

Jeg hadde vel mine kvaler vedrørende hva jeg skulle gjøre, for mange hadde vel egentlig lyst på denne bilen.

Her er en tråd om den: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=1836

Vel sånn i juni fjor så hadde jo "Tri-Star", altså Dag en grønn Doka til salgs, som jeg fant interessant. (Doka ...ikke sant??!! :))

Og på Nordlandstreffet så ble det jo litt snakk om bilen til Jon, og en annen kjent skikkelse ytrer at jeg nok ikke blir å kjøpe den bilen!!

Men så får jeg en melding, og long story short: Jeg eier JAS-bilen.

"JAS" er ikke helt fri for hverken bulker eller sånn brunt og ru greier.

Planen er å stoppe dette sånn først. Plukke ut interiøret og legge dette på lager, for så å virkelig få oversikt over hva som trenges å gjøres karosserimessig.
ELLER bygge opp JAS på ett annet rullende (og helst Syncro) chassis som har nada brunt (hvertfall lite.)

Eller så kan man bruke terasseolje/owatrol-trikset og la bilen være akkurat som den er, bare vedlikeholde den og ta litt service.

For det som må gjøres er å få El-speil på h-side til å virke, V-heisen på førersiden, skifte noe eksosrør, samt filter- og oljeskift ++.
Så er det egentlig tut&kjør.
Bilder nå, i sommersola. (Hvem..Hva KOR?? Sol? Varme??)

Image

Image

Image

(Hva har Sopp, Rust og Gress til felles? Joda, det "vokser" der det ikke er velkommen!! :? :x
Her var det fylt på med brungrus og sand for en stund siden, og det er bare ca 10-15 cm ned til fjell, men gresset flytta inn igjen nesten med det samme.)

Så "JAS" skal inn igjen i den lille garagen bak der igjen.
(For det er så kjedelig å klippe gress på parkeringen, når det er biler så tett på hverandre. Egentlig ser området ut som ett sjakkbrett, når bilene ikke står der.)
Last edited by Bugman on 22 Jun 2010, 18:43, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Delebiler, som er innkjøpt for null & nix...sånn ca.

"Ståle", har rett farge, for det det er verd. '88 Coach TD. Mao. tepper++ til "Hellberg". Og så er det jo en og annen brukbar karosseribit. Dog ikke Bakluke og Skyvedør, som er...litt sånn kjeksaktige nede! :wink:
Nye stempler er det i blokka. Topp & Turbo og slikt fulgte ikke med. Men det er en 5-trinns...eller er det 4-trinns kasse i den som fungerer, men har ett (eller flere) dårlig(e) lager..

Image

"Geir" er en bil som "Norges Brannskole" har hatt som utlånsbil til elever. 1991 modell.
Jeg leverte bud på denne. Men ble solgt til en som ikke hentet den, gikk så med på ett lass med diverse til en Toyota Hai-jack mann som solgte den til en kar i Harstad, men han fikk ikke tid. Så den endte opp hos meg likavæl, enda rimeligere enn mitt bud! :mrgreen:

Hva f..jeg skulle med denne også? Se på bildene! Se på fargen! + har 5-trinnskasse som kanskje er bra osv.

Image

Image

(Øyy..SE på folkebussen og ikke på deleBILEN! :) :lol: :mrgreen:

Image

Image

Image

Her er det en noe saftig, bulk. Men egentlig er det bare (Nåja..) å putte en vannbokser i hekken på denne å kjøre.
Blokka til denne har nå gått 2 A-finaler i Bilcross. Men veiva og noen råder så ikke ut i måneskinn!! Sånn blir det når folk som skal by, fyrer igang brakka, enda det renner kjølevann ut av eksosen, altså inn på stempeltoppen.

noe morsomt!! "Kjell". 1987 Syncro.
Denne fikk jeg (vrakpant)! Litt brukbart på den, selv om Reg.rem sikkert har hoppa. "Ny" motor i denne i ca 2000-2002. Og krane har det vært. Tung som fy er den likavel.

Image

Image

Image

Image

Den har sperre også foran (Det skal den IKKE ha!)....er rusten..opprinnelig hvit....CE reg.

Edit: La inn manglende bilde igjen.
Last edited by Bugman on 21 Apr 2012, 02:16, edited 3 times in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Doka må man ha! Kasse OG seter OG 4WD og 112i!!
Men kun 1 sperre... :roll: :?

Registrert første gang 15/11-1991. Gått heile livet i Skjomen i Narvik kommune...Så det har ikke vært mye kjøring på salt med denne.

Noe bulker er det jo, men det gjør ikke all verdens mye.....trur æ!?

Og siden siden Statkraft har eid denne, så er det ikke spart på servicekostnadene!

Ex. Foringer og nedre bærekuler ++ i forstilling på km.stand 140.494.
kr 9.637,- i jan 2003.

Skiftet v- hovedlykt, renset kontakter h-baklykt og feilsøkt viskkermotor ++ på km. stand 155.870.
kr 3.732,- i jan 2005.

BYTTET viskermotor, hovedlysbryter, og drivakselmansjetter foran samt øvre bærearmsforinger, samt skiftet horn på km.stand. 155.871.
kr 8.708,- i jan 2005.

Totalservice, skiftet, viftemotor varmeapp, topper byttet, overhalt girkasse, bytta clutch, oversett servo-rør etc. ++ på km.stand 167.097.
kr 43.945,- feb 2007

Bremser + litt interiørdetaljer. på km.stand 182.571.
kr 13.331,- i oktober 2008.

Visker-relé +pkk på km 185.700
kr. 2.772,- i feb 2009.

Byttet dynamo på km. stand 189.797.
kr 6.261,- i sept 2009.

Så tilsammen er det brukt kr 85.237,- i vedlikehold på denne de siste 7 åra. Og da er ikke ordinære servicekostnader tatt med! :mrgreen:

Planer med denne? Ja..a! Andre seter, og paneler og masse. Har man deler, så har man deler!! :)

Prosjekt "SES". Noen av dere vil sikker se hvorfor jeg kaller denne nettopp "SES"

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som sagt...Det var ikke lenger rom for "Häggeli"!!

Denne ser NÅ litt "Vintage"-T3 ut...synes jeg..

Skal korte inn den presenningen til den der røde Sika'n og montere her, sånn først bare!

Og kanskje fjerne rundlyktene...få inn isolerte dørk-matter. Isolere bak og i rommet under planet.

Flekke i her og der, rette opp bulka paneler. osv.

SES...kommer av Statkraft Energi, Skjomen.

Håper bare min søknad om utvidlese av døgnet fra 24 til 48 timer går i orden. :)

EDIT: Lagt inn manglende bildet igjen.
Last edited by Bugman on 30 Sep 2012, 11:39, edited 3 times in total.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Planen er å beholde:
- "JAS"
- "SES"
- "Hellberg"
- og ikke minst "Ditlef", som faktisk er den som har kostet minst av disse!!

Resten? Skal jeg ikke ha.
"Time vill sjåvv"!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Deletilgangen din er i allefall ikke noe problem :lol: .
Hvis jeg skal få tid til å skru, må jeg slutte å kjøre land og strand rundt etter delebiler :) .
Nå står det to doka syncroer, en sika syncro, en 2wd sika, en coach, en weekend camper, og en halvpanel syncro på tomta her :)
Håper å ende opp med en sika og en campingrigga halvpanel syncro.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det begynner jo å bli en respektabel samling det der, Roar.

Må innrømme jeg liker den JAS-bilen din :D

Men den Brannskolebilen ser jo utrolig bra ut i karosseriet? Burde da kunne brukes til noe...
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Tur-Bo wrote:Deletilgangen din er i allefall ikke noe problem :lol: .
Hvis jeg skal få tid til å skru, må jeg slutte å kjøre land og strand rundt etter delebiler :) .
Nå står det to doka syncroer, en sika syncro, en 2wd sika, en coach, en weekend camper, og en halvpanel syncro på tomta her :)
Håper å ende opp med en sika og en campingrigga halvpanel syncro.
Ja, ikke sant?! Man får tips om ting, og så ender man opp med å dra det hjem (hvis det er billig nok.)
For sannheten er jo dessverre at hos mange huggerier, så går disse bilene nærmest rett i pressa, uansett om de lett kunne ha gått enda mange år på veien. Som med T2'en på '90-tallet.
Og har de deler, så er mange såpass at da er ting verdt store summer.
Selv om de vet at det er interesse i nærområdet for evt. "godbiter", så er det dessverre vanskelig å få dem til å holde av bilen litt lengre.

Derfor: Få tak i slike biler selv, ribb dem for godbitene, og lever resten på dynga.
Som man kan se av de første bildene, så er det ikke mye sanerings arbeid på den bilen. Bittelitt bremsevæske i rørene og bremsesylindrene. Så jeg har de facto gjort meseparten av jobben for dem.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

OddN wrote:Det begynner jo å bli en respektabel samling det der, Roar.

Må innrømme jeg liker den JAS-bilen din :D

Men den Brannskolebilen ser jo utrolig bra ut i karosseriet? Burde da kunne brukes til noe...
Joda, jeg hadde tenkt å skru av bakluka, skyvedøra,dørene, Coachpanelene, sentrallås-systemet, samt interiøret foran.

OG skjære ut akkurat DE bitene som er ødelagt på "Hellberg"-bilen..

Det er jo en sky-light i taket, bak på denne. Og det har vært montert mer bussliknende seter baki der. En 12 mm vannfast finérplate skrudd fast i dørken, med linoleum på. Deretter var nok setene skrudd med gjennomgangere.
Du husker diskusjonene om forsvarlig innfesting?? Var vel en knapp mutter under hver skru, kan jeg tenke meg.

Men tanken om å hvertfall ha ett rullende chassis til salg har streifet meg, ja! Også det og evt. skjære ut de rette bitene fra en bil med samme fargene på huggeren. For dørene og bakluker bytter jo egentlig da bare bil.. :roll:

Det vil uansett bli litt arbeid å bygge opp denne, mtp at man må få tak i tepper bak og også montere motor og innsprøytningsystem... :wink:
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Hva skjer så her?

Lite og ingenting, for her regner det annenhver dag.... :roll:

Men noe har da skjedd.

Denne:

Image

Image

Image

Noen bulker og sånt brunt og ru greier...

Image

Image

Image

Saftig den der bulken, ja!

Planen er først og fremst å sørge for at rust og slikt blir gjort noe nødvendig arbeid med.

Deretter så får vi se.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Hva trenger du av deler til Doka`n ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Du spør nu vanskelig, Tommy...

Æ har jo 2 dele-Coacha, så her e det jo gitt at tepper og isolasjon ska inn.
Fangera likeså..
Har vel ordna med skyve-vindu bak.
Da slipper jeg øresus i venstre øret...Åpner bare skyvevindu og så kan fremre vinduer være lukket.
Dette var et triks som jeg "lærte" meg når jeg kjørte JAS-GL'n hjem.

Æ har vel også vippevinduer liggende...

Så det som mangler er kanskje GL-pad til Dashboardet.
Og så har jeg et Turtellerpanel som enten skal i denne, eller i den røde halvpanelen.(Ditlef)
Det er en grov bulk foran på førersiden og en bak på samme siden..

Og så er det noen bulker i bakkant av taket. Her kunne det vel kanskje vært enklest å bytte tak...Får se hvor seriøst ting skal gjøres.

Men selvfølgelig, så kan det være meget lurt med kapell på Doka....men en presenning får gjøre nytten imens.

I den Champagne-fargede Caravellen..."mangler" jeg vel egentlig bare Turtellerinstrument for diesel.. Men man kan saktens få ræ..a i gir før den tid.. :mrgreen:
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Godt å høre syncroen skal inn i garasjen igjen. :) Tror det er mer jobb å bytte utstyret på den over til en annen, enn det er å fikse opp selve bilen, og er jo mye historikk på bilen! Vel verdt å bevare syns jeg. :) Savner den ihvertfall!!!! Måtte jo ha meg ny t3 igjen... Men savner syncro, fy flate!
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Roar, du tar jo heilt av :wink: Stygt redd førr at fruen sku ha fått en del irritasjonsrynker om eg ha hatt like go plass rundt husan som du...

Den her va jo etter min smak: Statkraftdoka :D Å jammen ikkje så værst fin. Men fjerning av rundløkte må du hold deg førr god tel :D Sekkerhetssæla bake å greier...
Bugman wrote:
Image

Image

Image

Og kanskje fjerne rundlyktene...få inn isolerte dørk-matter. Isolere bak og i rommet under planet.
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Bugman wrote:
Image
Steike! Gratulerererer.

E den så tung den krana? Bilen ser jo nesten sænka ut 8)
Tage Vedal

T3-fan
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Helt rett, Tage!

Hjulene fyller godt opp.

Slikt krane-styr er tungt.
Så kranen skal av bilen.

Så får man se på høyden da.

Litt saker og ting er det å ta fatt i. Men isolasjon, seter turteller fremre sperre mm. er ikke akkurat 1'ste pri.

Men kul bil... :wink: :D
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Gratulerer med grom bil! Denne har jeg siklet på igjen og igjen, men annonsert pris lå et stykke over det som er tilgjengelig på bilbudsjettet om dagen.

Dette er din bil, så du bestemmer hva du vil gjøre med den. Men jeg vil anbefale deg å tenke deg om før du begynner å modifisere den. Med noe sånt som 33 produserte eksemplarer er 16"-pickupen allerede et ettertraktet samlerobjekt, og priser og etterspørsel vil nok bare stige. 14"-pickupen med 1787 produserte eks. begynner også å bli ganske ettertraktet internasjonalt. Jeg tror det var The Gallery Brummen i Nederland som hadde en nyrestaurert 16" med hydraulisk tipp til salgs for et par år siden. Annonsert pris lå vel på rundt 180000 norske kroner. Ja, hundreogåttitusen. I dette markedet er det sannsynligvis originalitet og dokumentert historie som teller. "Matching numbers" på motor og gir osv. Jeg tror ettermonterte tepper og isolasjon, vippevinduer og stæsj vil trekke ned. Hvis du tar godt vare på denne bilen noen år, så er nok det en bedre investering enn å ha penga i banken.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply