Er litt bekymret om det er noe feil på min syncro!
Ved sving i 90 grader "kniper" forhjulene slik at ytterhjul "skyves" langs underlaget. Oppdaget her om dagen, da jeg skulle rygge opp gruslagt skråbakke med krapp sving, at også bakhjula "knep" litt.
det lærde strides om dette var fra fabrikk, det samme fenomenet er på MBen til millitæret med mekanisk innkobling.. viskosekoblingen blir etterhvert gammel og stiv.. Du kan ta en test, jekk opp et hjul og prøv å drei på det.. du skal da kunne dreie det saakte rundt.. da holder den en stund til..
Har samme "problem" med min syncro. Antar problemet er gammel og stiv viskosekobling. Min løsning ble å ta mellomakselen. Satser på å finne penger til ny kobling i løpet av sommeren. Ble en drøm å lukeparkere ol, noe som var et mareritt med akslingen montert Men jeg savner å ha trekk på alle 4...
Det er jeg fullt klar over. Men min har blitt mye værre i det siste. Omtrent som bakenden 'hopper' noen ganger når jeg rygger med sving i oppoverbakke. Kan det være de bakre drivakslene som ikke er helt friske?
Merker at jeg med fullt rattutslag og kald motor må gi litt ekstra gass, det er mer motstand. Jekket opp et hjul, hadde giret i nøytral og parkeringsbremsen av, klarte såvidt å dra hjulet saaaakte rundt. Lurer også på om dette er riktig?
det er riktig at hjulet kun skal kunne dras sakte rundt, da er ikke viskoen stivnet helt ihvertfall.. men en annet test du kan ta er å heise begge bakhjulene fri fra bakken, med ny visko skal man kunne slippe clutchen(saaakte) i krabbegiret på tomgang og viskoen skal kunne absorbere kreftene framover.. Det er nok tvilsomt at 15-20 år gamle viskoer klarer dette..
på en infoside på syncro.net sies det jo at viskosen har like lang levetid som clutchen, så det skulle nok vært byttet på mange syncroer i norge..
pøl wrote:Er litt bekymret om det er noe feil på min syncro!
Ved sving i 90 grader "kniper" forhjulene slik at ytterhjul "skyves" langs underlaget. Oppdaget her om dagen, da jeg skulle rygge opp gruslagt skråbakke med krapp sving, at også bakhjula "knep" litt.
Er dette riktig???? :
Sikker på at ikke sperra ligger på ???
Enten feil kobla slanger...treghet i "enheten" på girkassen, eller rett og slett feil på ventilen inne i kupeen.
Har ikke sperre foran, kniper allikevel ganske mye når svingradius er kort.
Har ikke sjekka om hjula går rundt etter å jekke opp, men er det slik at syncro på denne typen oppfører seg annerledes enn på f.eks. Golf? Om så ikke er tilfelle er det virkelig noe som ikke stemmer...
Er det ikke sånn at Golf syncro (Golf 2) frikobler når man rygger, sånn at man bare får forhjulstrekk. mener å ha lest/hørt det en gang. Hvis det stemmer må det være grusomt upraktisk når man har kjørt seg fast forover....
En mekaniker fortalte meg en gang at når syncroene kom i 85, og unggutta på verkstedet skulle kjapt inn på gulvet og ga fullt rattutslag, fikk de panna plantet godt oppi frontruta når de slapp gassen. Dette fordi viskokoblinga tar i ved fullt rattutslag, slik at hele drivverket er med og gir motstand :!:
Men, når viskokoblinga ryker, skjer et av to: Du får konstant firehjulstrekk eller bakhjulsdrift. I første tilfelle vil det knipe ekstra. Sett bilen flatt i frigir uten håndbrems, jekk opp ett hjul, og se om du klarer å bevege det sakte rundt.
Det er jeg fullt klar over. Men min har blitt mye værre i det siste. Omtrent som bakenden 'hopper' noen ganger når jeg rygger med sving i oppoverbakke. Kan det være de bakre drivakslene som ikke er helt friske?
Hvis du rygger i oppoverbakke og gir godt med gass vil du spinne litt på bakhjula (fordi hekken blir lettere da), viskoen fører kraft til fordekka og bilen vil småhoppe litt oppover med bakenden. Og du gir jo ekstra gass ved full sving