Syncro bensintankfeste

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Andrew
-
-

Syncro bensintankfeste

Post by Andrew »

Hei guruer! Har tatt ned girkasse for å komme bensintankopphenget til livs (som er rustet opp) og det ser ut til at fremre 'festebelter' kan la seg fjerne ved å borre ut de rustne boltene og gjenge opp på nytt. Men de bakre 'straps' når man har skilt de to halvdelene fra hverandre, ser ut til å ha skulte bolter som gjør det nødvendig å få ut hele tanken for å komme til. Noen her som har klart å fornye opphenget uten å ta ut tanken f.eks med en alternativ festemåte for de bakre 'straps'?
Bilen det gjelder er Atlanticen. Overraskelsen var stor da jeg fikk ned kassa, den viste seg å ha sperre selv om det ikke finnes vakuumopplegget i akkurat denne 'sperreløse' syncroutgaven. Opprinnelig AVV kassa er nok byttet en gang med en brukt AVN. Her var det en slangeklemme på sperrestaget slik at det ikke kunne slå inn, og ingen vakuumklokke eller festebrakett. Men bilen skal få kasser begge med sperre og decoupler når jeg har fått montert opp vakuumslanger og konsoll med 3 knotter!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Onkel reisende Mac

Re: Syncro bensintankfeste

Post by Onkel reisende Mac »

Andrew wrote:Hei guruer! Har tatt ned girkasse for å komme bensintankopphenget til livs (som er rustet opp) og det ser ut til at fremre 'festebelter' kan la seg fjerne ved å borre ut de rustne boltene og gjenge opp på nytt. Men de bakre 'straps' når man har skilt de to halvdelene fra hverandre, ser ut til å ha skulte bolter som gjør det nødvendig å få ut hele tanken for å komme til. Noen her som har klart å fornye opphenget uten å ta ut tanken f.eks med en alternativ festemåte for de bakre 'straps'?
Bilen det gjelder er Atlanticen. Overraskelsen var stor da jeg fikk ned kassa, den viste seg å ha sperre selv om det ikke finnes vakuumopplegget i akkurat denne 'sperreløse' syncroutgaven. Opprinnelig AVV kassa er nok byttet en gang med en brukt AVN. Her var det en slangeklemme på sperrestaget slik at det ikke kunne slå inn, og ingen vakuumklokke eller festebrakett. Men bilen skal få kasser begge med sperre og decoupler når jeg har fått montert opp vakuumslanger og konsoll med 3 knotter!

Det går bra og bytte drabånda på tanken uten og ta ut kassa.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

OK, Trond, men hvordan løsner du de to festene opp under bakveggen i motorrommet? Finner ikke festepunktene, er ikke de skjult av tanken? Kassa måtte ut likevel for å sette inn en enda bedre AVN med decoupler montert, var mye enklere med kassa ut. Den gamle kassa skal jeg nok ta vare på, den har nok ikke gått de 300.00km som resten av bilen! Kassa synger litt men girer bra. I tillegg kan jeg nå ta det som er av rust rundt tanken mens kassa er ut.
Andrew Wilder 90198654
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Andrew, hvis du titter langs kanten foran der, og letter til sides noe ledninger etc, så vil du se "hodet" på disse boltene som båndene henger i.

De er, i likhet med hjulboltene, press-fit'et på plass.

Fra tiden da jeg hugde en diesel-syncro, mener jeg å huske at mutrene til disse boltene som båndene henger i, ble veldig lett tilgjengelig når tanken ble låret litt ned/ tatt ut.

Mutrene (m skiver) ligger altså på tank-siden av kanten fremst i motorrommet.
(EDIT: Helt oppunder kanten der pakningen til motorlokket er, litt til høyre for den sorte boksen på venstre side og i nærheten av der vannrøra går forover på høyre side.)

Og selvsagt så tenker du vel å bytte dette med ditto i rustfritt?

Jeg skal for sikkerhets skyld ta en titt på en av mine syncro'er, for å se hvor (u)tilgjengelig mutrene er.
EDIT: Nettopp det! Utilgjengelig, med mindre du lårer tanken noe nedover... :?

(Og skal tanken ned, så ligger det jo et stålrør over rammevangen i høyre baksjerm, festet med gummislange m/klemme mot påfyllingen, en stykk skru i karosseri, og stukket gjennom en gummimuffe, inn i tanken. Endel arbeid altså, ikke minst med rengjøring.)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Riktig, Roar, har rustfritt liggende i påvente av montering. Skal ta en nærmere titt i morgen og se om jeg kan kommer til disse mutrene. Hvis ikke, har jeg tenkt å sage over båndene et stykke ned for så å borre hull i stumpene for å skjøte på de nye, de gamle båndene er jo ikke så rustne i toppen mot karosseriet. Under tanken, derimot, er de gjennomrustne. Verste jobb blir nok å borre vekk boltene som holder båndene på tankens fremre side, hodene er jo helt oppspist. Men girkassa er ned så nå er det mulig å komme til med drill. Er jeg heldig så slipper jeg å ta ned hele tanken med alt dette innebærer! Takk for hjelpen!
Andrew Wilder 90198654
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Jeg skulle hatt nye spennbånd. Så hvis flere vil ha nye, så kunne vi kanskje gjort en fellesbestilling og delt på frakta?
Mvh
Pål
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Kjøpte mine på syncro 25 år-treffet i Tyskland. Skal til Tyskland igjen om 3 uker, skal se om jeg kan få tak i flere.
Andrew Wilder 90198654
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Andrew wrote:Kjøpte mine på syncro 25 år-treffet i Tyskland. Skal til Tyskland igjen om 3 uker, skal se om jeg kan få tak i flere.
Hvis du skal det så må du gjerne kjøpe med til meg også, kan overføre penger til deg i forkant jeg.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Brukte metoden din, Roar, og fikk begge de rustne bånd ned fra tanken, alle bolter/muttre lot seg løsne. For en drittjob! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få en ny mutter på bakre feste på høyre side, det er kun en 3cm åpning mellom tanken og motorromvegg å få hånden in, og mitt håndledd er for tykk til å kunne rekke helt inn til bolten. Må nok bruke et par magnetiske stenger og en lang 13mm skrallenøkkel. Takk for hjelpen så langt!
Andrew Wilder 90198654
Post Reply