Kontrollampe motortemperatur

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
j.myrheim@c2i.net
Car: T3 Transhotel 1987 1.6TD
Phone: 92203331

Kontrollampe motortemperatur

Post by j.myrheim@c2i.net »

Er utsatt for et underlig fenomen. Bilen det gjelder er en T3 2,1TD bobil (transhotel). Etter at jeg har startet slukker ikke kontrollampa for motorkjølingen. Starter å kjøre, stopper bilen når nåla viser normaltemperatur, starter så opp og lampa slukker. Temperaturnåla viser allikevel normal temperatur, dvs den står ca på klokken 1 ved høy belastning og går ned til klokken 12 ved liten belastning.
Dette har jeg gjort: Skiftet og strammet reima til vannpumpa. Sjekket kjølevæskenivået på den indre tanken, og funnet ut at dette er på minimum, fyllte derfor opp denne tanken. Var ute og prøvekjørte og lampa slukket nå med en gang etter start.
Allikevel sitter jeg med noen spørsmål.
Hvor sitter temperaturgiveren til denne lampa? (Antar at det er en egen for lampa og en egen for nåla). Det som har slått meg er at dette ikke er en temperaturgiver men en nivåmåler for den indre tanken som virker slik at den indikerer når den kommer i kontakt med kjølevesken, og at den dermed tenner lampa når kontakten brytes som en følge av for lavt nivå eller at vannet koker?
Noen som har peiling, eventuelt en tegning over kjølesystemet til denne bilen?
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Re: Kontrollampe motortemperatur

Post by TaigAGreEn »

j.myrheim@c2i.net wrote:Er utsatt for et underlig fenomen. Bilen det gjelder er en T3 2,1TD bobil (transhotel). Etter at jeg har startet slukker ikke kontrollampa for motorkjølingen. Starter å kjøre, stopper bilen når nåla viser normaltemperatur, starter så opp og lampa slukker. Temperaturnåla viser allikevel normal temperatur, dvs den står ca på klokken 1 ved høy belastning og går ned til klokken 12 ved liten belastning.
Dette har jeg gjort: Skiftet og strammet reima til vannpumpa. Sjekket kjølevæskenivået på den indre tanken, og funnet ut at dette er på minimum, fyllte derfor opp denne tanken. Var ute og prøvekjørte og lampa slukket nå med en gang etter start.
Allikevel sitter jeg med noen spørsmål.
Hvor sitter temperaturgiveren til denne lampa? (Antar at det er en egen for lampa og en egen for nåla). Det som har slått meg er at dette ikke er en temperaturgiver men en nivåmåler for den indre tanken som virker slik at den indikerer når den kommer i kontakt med kjølevesken, og at den dermed tenner lampa når kontakten brytes som en følge av for lavt nivå eller at vannet koker?
Noen som har peiling, eventuelt en tegning over kjølesystemet til denne bilen?
Hei Jørn.

Har du overtatt bilen til Cato? Du bør kanskje legge ut noen bilder av dette finskbygde vidunderet, ikke akkurat en vanlig bil å se i Norge.

Du har vel en 1.6 TD antar eg. 2.1 var vannkjølt bensinbokser.

Var den indre tanken tom for kjølevæske? Hvor har det blitt av kjølevæsken da? Har du en lekkasje?

Her er noe å lese på: http://www.xa.no/stein/topplokk.html Riktignok tar det ikkje for seg dieselmotoren, men hele kjølesystemproblematikken på T3.
Tage Vedal

T3-fan
j.myrheim@c2i.net

Hei Tage.
Ja bilen er overtatt fra Cato for 3 uker siden, så den reiste ikke så langt. Den synes i utrolig bra stand ift alderen. Har allerede hatt den på et par småturer, nå sist helg i Melfjorden, så den fikk prøvd seg over fjellet.
Om den har en lekkasje må jeg jo nå følge med på fremover. Allikevel så synes jeg det er merkelig da toppen ble overhalt av verksted på 137000 km (grunnet varmkjøring). Bilen er nå gått 166000.
Merkelig nok så står det 2109m3 i vognkortet. Den er visstnok 116 eller 118 HK. Har søkt en del på nettet om denne motoren men finner ikke så mye verkstedlitteratur.
Jørn Arvid Myrheim
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

j.myrheim@c2i.net wrote:Hei Tage.
Ja bilen er overtatt fra Cato for 3 uker siden, så den reiste ikke så langt. Den synes i utrolig bra stand ift alderen. Har allerede hatt den på et par småturer, nå sist helg i Melfjorden, så den fikk prøvd seg over fjellet.
Om den har en lekkasje må jeg jo nå følge med på fremover. Allikevel så synes jeg det er merkelig da toppen ble overhalt av verksted på 137000 km (grunnet varmkjøring). Bilen er nå gått 166000.
Merkelig nok så står det 2109m3 i vognkortet. Den er visstnok 116 eller 118 HK. Har søkt en del på nettet om denne motoren men finner ikke så mye verkstedlitteratur.
Hmm. Må kanskje komme innom og ta en titt :D
Tage Vedal

T3-fan
j.myrheim@c2i.net

TaigAGreEn wrote:
j.myrheim@c2i.net wrote:Hei Tage.
Hmm. Må kanskje komme innom og ta en titt :D
Det skal du gjøre, så skal du få en omvisning i det 5 stjerners Transhotellet :D
Jørn Arvid Myrheim
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

j.myrheim@c2i.net wrote:Det som har slått meg er at dette ikke er en temperaturgiver men en nivåmåler for den indre tanken som virker slik at den indikerer når den kommer i kontakt med kjølevesken, og at den dermed tenner lampa når kontakten brytes som en følge av for lavt nivå eller at vannet koker?
Du har helt rett. Giveren som sitter i den indre tanken er egentlig bare to metallpinner som stikker ned i kjølevæska. Når de er nedi væska vil den lede en liten strøm, og da lyser ikke lampa. Hvis de står i friluft varsler lampa for lavt nivå. Lampa varsler på høy temperatur også. Men jeg er ikke sikker på om det er en elektronisk krets som føler på det samme signalet som går til viserinstrumentet, eller om det er en egen termobryter i en slangestuss på motoren.

Det at den blinket med kald motor og sluttet å blinke når tenninga ble slått av og på ved varm motor er helt normalt. Varmeutvidelsen i kjølevæska sørger for at nivået stiger opp til sensoren. Men hvis lampa først har begynt å blinke så fortsetter den så lenge tenninga er på.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-

j.myrheim@c2i.net wrote: Merkelig nok så står det 2109m3 i vognkortet. Den er visstnok 116 eller 118 HK. Har søkt en del på nettet om denne motoren men finner ikke så mye verkstedlitteratur.
Det er ikke så rart at du ikke finner så mye informasjon om den motoren.. Volkswagen har aldri laget noen slik dieselmotor. Det finnes noen motorer på 2109 ccm, men det er bensinboxere. Den største har motorkode DJ, og er på 112hk. Den eneste turbodieselmotoren som ble levert i T3 er JX, 1,6 liter, 70 hk. Men mange biler har blitt bygd om med 1,9-litere. Kan din bil være bygd om fra bensin til diesel? Eller er den bruktimportert, og noen har brukt data for feil motor i vognkortet?
Henrik Engen

j.myrheim@c2i.net

Rikskringkastingen wrote:
j.myrheim@c2i.net wrote:Det som har slått meg er at dette ikke er en temperaturgiver men en nivåmåler for den indre tanken som virker slik at den indikerer når den kommer i kontakt med kjølevesken, og at den dermed tenner lampa når kontakten brytes som en følge av for lavt nivå eller at vannet koker?
Du har helt rett. Giveren som sitter i den indre tanken er egentlig bare to metallpinner som stikker ned i kjølevæska. Når de er nedi væska vil den lede en liten strøm, og da lyser ikke lampa. Hvis de står i friluft varsler lampa for lavt nivå. Lampa varsler på høy temperatur også. Men jeg er ikke sikker på om det er en elektronisk krets som føler på det samme signalet som går til viserinstrumentet, eller om det er en egen termobryter i en slangestuss på motoren.

Det at den blinket med kald motor og sluttet å blinke når tenninga ble slått av og på ved varm motor er helt normalt. Varmeutvidelsen i kjølevæska sørger for at nivået stiger opp til sensoren. Men hvis lampa først har begynt å blinke så fortsetter den så lenge tenninga er på.
Ja det var som jeg tenkte. Grunnen til at jeg mistenker at denne varsellampa også er tilknyttet en temperaturgiver er at brukerhånboka til bilen beskriver den indre tanken som et sjekkpunkt, og sier at verksted må kontaktes hvis blinkingen fortsetter til tross for at kjølevæskenivået er normalt. La også forøvrig merke til at det var noe olje i veggene på denne tanken. Dette tror jeg er gamle synder fra da toppen ble overhalt og at de dermed ikke har rengjort kjølesystemet tilstrekkelig ifm reparasjonen (det er ingen olje som ligger å flyter i tanken). Jeg skrudde ut nivågiveren i tanken og rengjorde denne for olje som også hadde lagt seg på elektrodene. Hvis denne oljen ikke stammer fra da toppakningen var lekk og at jeg nå forutsetter at toppakningen fremdeles er tett, hvor kommer denne oljen fra da? Kan det være oljekjøleren på oljefilteret som lekker ut til kjølesystemet?
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

j.myrheim@c2i.net wrote: Merkelig nok så står det 2109m3 i vognkortet. Den er visstnok 116 eller 118 HK. Har søkt en del på nettet om denne motoren men finner ikke så mye verkstedlitteratur.
Det er ikke så rart at du ikke finner så mye informasjon om den motoren.. Volkswagen har aldri laget noen slik dieselmotor. Det finnes noen motorer på 2109 ccm, men det er bensinboxere. Den største har motorkode DJ, og er på 112hk. Den eneste turbodieselmotoren som ble levert i T3 er JX, 1,6 liter, 70 hk. Men mange biler har blitt bygd om med 1,9-litere. Kan din bil være bygd om fra bensin til diesel? Eller er den bruktimportert, og noen har brukt data for feil motor i vognkortet?
Dette begynner nå å bli interessant. At det er en diesel og at det står 2109 i vognkortet, det er helt sikkert. Videre kan jeg fastslå at det er en VW motor.
Bilen er en bobil og bygget ved den finske campingfabrikken Matkaaja (denne fabrikken begynte å bruke Fiat en gang i første halvdel av 90 tallet, frem til da brukte de Transporter). Om denne fabrikken fikk levert ombygde motorer i sine transportere har jeg ingen informasjon om. Utfordringen nå blir jo selvsagt å finne ut litt om hvorfor det står en annen motor i bilen enn det som tranporterne opprinnelig ble levert med.
Jørn Arvid Myrheim
Rikskringkastingen
-
-

j.myrheim@c2i.net wrote:Hvis denne oljen ikke stammer fra da toppakningen var lekk og at jeg nå forutsetter at toppakningen fremdeles er tett, hvor kommer denne oljen fra da? Kan det være oljekjøleren på oljefilteret som lekker ut til kjølesystemet?
Det kan være en mulighet.
Henrik Engen

Rikskringkastingen
-
-

j.myrheim@c2i.net wrote: Dette begynner nå å bli interessant. At det er en diesel og at det står 2109 i vognkortet, det er helt sikkert. Videre kan jeg fastslå at det er en VW motor.
Bilen er en bobil og bygget ved den finske campingfabrikken Matkaaja (denne fabrikken begynte å bruke Fiat en gang i første halvdel av 90 tallet, frem til da brukte de Transporter). Om denne fabrikken fikk levert ombygde motorer i sine transportere har jeg ingen informasjon om. Utfordringen nå blir jo selvsagt å finne ut litt om hvorfor det står en annen motor i bilen enn det som tranporterne opprinnelig ble levert med.
Er det snakk om en rekkefirer som sitter på skrå bak i motorrommet? Du kan se om du finner motorkoden på et planslipt felt rett under toppakningen, i området over oljefilterhuset. Det sitter vel litt trangt til, bak noe vannslanger og sånt. Mulig du må skrape litt i rusta for å få det fram. Nummeret er slått inn eller gravert, ikke støpenummer. Se etter en tosifret bokstavkode og et sekssifret løpenummer. Bokstavkoden angir hvilken motor det er snakk om.

Hvis du har originalt VW servicehefte med klistrelapp på første side, eller en firkantet klistrelapp på tverrbjelken under sikringsboksen, så kan du se hvilken kode som står der.
Henrik Engen

j.myrheim@c2i.net

j.myrheim@c2i.net wrote: Dette begynner nå å bli interessant. At det er en diesel og at det står 2109 i vognkortet, det er helt sikkert. Videre kan jeg fastslå at det er en VW motor.
Er det snakk om en rekkefirer som sitter på skrå bak i motorrommet? Du kan se om du finner motorkoden på et planslipt felt rett under toppakningen, i området over oljefilterhuset. Det sitter vel litt trangt til, bak noe vannslanger og sånt. Mulig du må skrape litt i rusta for å få det fram. Nummeret er slått inn eller gravert, ikke støpenummer. Se etter en tosifret bokstavkode og et sekssifret løpenummer. Bokstavkoden angir hvilken motor det er snakk om.

Hvis du har originalt VW servicehefte med klistrelapp på første side, eller en firkantet klistrelapp på tverrbjelken under sikringsboksen, så kan du se hvilken kode som står der.
Det er en rekkefirer som sitter på skrå! Det fulgte med en "anvisning for Transhotel" (svensk). Under tekniske data i denne er det, riktignok som du skriver, oppgitt kun to motoralternativer. Og det er 112i som er en 2100cm3 og Turbodiesel som er en 1580cm3. Dette bekrefter mistanken din om at det kan være feilregistrert i vognkortet under innførsel av bilen.
Det er ikke noe servicehefte eller klistrelapp under sikringsboksen, så det blir nok å lese av det som eventuelt står på motoren. Har også tenkt å kontakte de tidligere eierene av bilen for å høre hva de har å si om saken (tipper at noen av de kommer til å bli lang i maska når jeg forteller dem at de har hatt en 1,6 og ikke en 2,1 i eie).
Fabrikkene og importørene til denne bilen har vært igjennom haugevis av omstruktureringer og fusjoner så det er mildt sagt en utfordring å finne noen med førstehånds kjennskap til denne bilen. Fortsettelse følger :D
Jørn Arvid Myrheim
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Spørs om ikke bilen din har blitt bygget om en gang, hvis det er en feil ved import så har det i såfall blitt betalt en del mer i avgifter enn det skulle.
Hvis du ble fortalt at bilen hadde 2,1 liter og over 100 hk når du handlet, så er det vel også grunnlag for å kreve avslag i prisen skulle jeg tro :wink:
For det må eiger ha hatt kjennskap til hvis han har hatt noe som helst service på den motoren.
Edit: står det diesel i vognkortet ditt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
j.myrheim@c2i.net

Tur-Bo wrote:Spørs om ikke bilen din har blitt bygget om en gang, hvis det er en feil ved import så har det i såfall blitt betalt en del mer i avgifter enn det skulle.
Hvis du ble fortalt at bilen hadde 2,1 liter og over 100 hk når du handlet, så er det vel også grunnlag for å kreve avslag i prisen skulle jeg tro :wink:
For det må eiger ha hatt kjennskap til hvis han har hatt noe som helst service på den motoren.
Edit: står det diesel i vognkortet ditt ?
Jeg kjøpte bilen av en kompis for ca 1 måned siden. Prisen var meget fordelaktig i utgangspunktet, en god del under antatt markedsverdi, så jeg har ikke tenkt å ta opp prisspørsmålet (han angrer allerede på at han solgte den) :D . Ja det står diesel i vognkortet. Understellsnummeret er WV2ZZZ25ZHH016824, hvis det kan si noe.
Jørn Arvid Myrheim
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hvorvidt bilen din er bygget om fra bensin til diesel er egentlig lett å se.

Bensiner har batteriet under passasjersetet.
Her står girstanga på en liten forhøyning i dørken, og du ser tydelig knekken på girstanga.

På original diesel står batteriet i motorommet, rett foran høyre baklykt, og festet foran batteriet er ekspansjonstanken (den med blå skrukork og slange til påfyllingstank bak skiltluka).

Inni bilen ser du dette tydelig ved at dørken rundt girstanga er mye høyere, nesten i vinkel og at det ser ut som girstanga nesten står vinkelrett på dørken her.

Har du bensiner-dørk og batteriet under passasjersetet, så er nok bilen blitt ombygd til diesel. Noe som ikke er helt uvanlig.

Ta en titt på Camperen og Doka'n til Tage, så ser du.

Ang. vognkort, så ordner trafikkstasjonen sikkert dette.

PS: Mekonomen.no har en fin tjeneste hvor du kan legge inn reg.nummer til din bil, og så får du se hva som står i kjøretøyregisteret vedr. din bil.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Ut fra
WV2ZZZ25ZHH016824
kan man iallfall si at bilen er en 87 mod, bygd på en "commercial vehicle" (ikke passasjerbil og ikke pickup, de begynner med 24), den er produsert i Hannover.

Noen som har mer peiling på slikt enn meg kan sikkert si noe mer :D
Tage Vedal

T3-fan
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Om chassisnummer:
Her er (første del av)ch.nr. på min Syncro GL
WV2ZZZ25ZKG055***
Og Jørn sitt:
WV2ZZZ25ZHH016***

3'siffer "2" forteller at dette er ett "Commercial" kjøretøy, personbiler har "W" her.
7'nde og 8'nde siffer forteller om chassis som bilen er bygget på (24= Pick-Up 25=Lukket bil.)
9'nde er fyll-siffer (Z)
10'nde forteller årsmodell (A=1980 til M=1991)
11'de forteller fabrikken bilen er bygget på. H=Hannover og G= Graz (Østerrike)

Etter dette følger det løpende chassisnummer for det gjeldende modellår.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
j.myrheim@c2i.net

Bugman wrote:Hvorvidt bilen din er bygget om fra bensin til diesel er egentlig lett å se.

Her står girstanga på en liten forhøyning i dørken, og du ser tydelig knekken på girstanga.

På original diesel står batteriet i motorommet, rett foran høyre baklykt, og festet foran batteriet er ekspansjonstanken (den med blå skrukork og slange til påfyllingstank bak skiltluka).

Inni bilen ser du dette tydelig ved at dørken rundt girstanga er mye høyere, nesten i vinkel og at det ser ut som girstanga nesten står vinkelrett på dørken her.

Har du bensiner-dørk og batteriet under passasjersetet, så er nok bilen blitt ombygd til diesel. Noe som ikke er helt uvanlig.

PS: Mekonomen.no har en fin tjeneste hvor du kan legge inn reg.nummer til din bil, og så får du se hva som står i kjøretøyregisteret vedr. din bil.
Takk, da kan jeg med utgangspunkt i plassering av batteriet si at det er en original diesel. Forhøyningen på dørken rundt gearstanga begynner ca midt mellom setene og går ca 30-45 grader opp til underkant på dashbordet, så den er ganske høy. Gearstanga har en liten vinkel der den kommer ut av gummimansjetten. Men den står nesten vinkelrett ut fra dørken ja.
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

j.myrheim@c2i.net wrote:
Bugman wrote:Hvorvidt bilen din er bygget om fra bensin til diesel er egentlig lett å se.

Takk, da kan jeg med utgangspunkt i plassering av batteriet si at det er en original diesel. Forhøyningen på dørken rundt gearstanga begynner ca midt mellom setene og går ca 30-45 grader opp til underkant på dashbordet, så den er ganske høy. Gearstanga har en liten vinkel der den kommer ut av gummimansjetten. Men den står nesten vinkelrett ut fra dørken ja.
Søkte nå opp bilen på Mekonomen. Stort sett kun det som sto i vognkortet, men jeg la merke til at bilen ikke er bruktimportert. Det vil si at hvis det er gjort en feil ved registrering så er det allerede ved førstegangsregistreringen fra forhandler. Dette blir bare mer og mer interessant. Nå blir det å dukke ned i motorrommet, for her skal svar finnes :?
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

Da er dykket unnagjort og jeg har følgende å meddele: Motornummeret er JX048729.
Da er det vel en 1,6TD som står der, eller kan det finnes noe sted der det kan være opplysninger om noe annet? :roll:
Jørn Arvid Myrheim
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

JX er en 1,6TD på 70hk ja.
j.myrheim@c2i.net

Da er det bare å innse det blant annet etter timesvis med internettsøk at JX ikke kan være noe annet enn en 1.6 TD :lol: Altså, vognkortet er feil! Men jeg synes nå at den drar godt nok så det er ok 8) .
Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Tage spurte her om hvor vannet i den indre tanken var blitt av. Sant å si så vet jeg ikke det, men jeg oppdaget at ventilen i den blå korken ikke fungerte helt. Dette oppdaget jeg ved å blåse å suge gjennom tuten. Altså den var like åpen begge veier. Kan dette være årsaken til at nivået i tanken var kommet ned til minimum? Tenkte her at denne ventilen kun skal slippe vann ned i påfyllingstanken når det opparbeides et visst trykk i den indre tanken. Derfor skyllte jeg denne ventilen, og vipps så fungerte den. Nå ble den slik at det skal nesten ikke noe trykk til før at den åpner for å suge vann fra påfyllingstanken og det skal mye trykk til før at den åpner for vann ned til påfyllingstanken. Er det slik den skal fungere og kan det at den var konstant oppe begge veier være årsaken til tapt kjølevæske, noen som vet?
Jørn Arvid Myrheim
j.myrheim@c2i.net

Da har jeg hatt Transhotellet ute på testkjøring. En passelig tur, fant jeg ut, måtte jo bli til Nesna da det er to ganske tøffe 9% stigninger på veien dit. Til Nesna er det ca 6 mil. Opp Bustneslia gikk det greit, måtte ned i 2'dre men ingen blinking i kontrollampa, til tross for at motortemperaturen steg noe. Men opp Sjonfjellet ble det for tøft. Temperaturen steg jevnt og trutt og stabiliserte seg et stykke før det kritiske merket på viseren. Men nå begynte kontrollampa å blinke. Jaha tenkte jeg, nå er det vel like før at vifta kobler inn. Det var da sånn ca 1km igjen til toppen og i løpet av denne strekningen koblet ikke vifta inn. Etter at toppen av fjellet ble nådd ble alt bare fryd og gammen, temperaturen gikk ned til normal og lampa sluttet å blinke med det samme at temparaturen begynte å gå ned. Alt fungerte heretter bare bra helt frem til Nesna.
På vei hjem gjentok selvsagt historien seg. Ved foten av fjellet var det bare å begynne å gire ned, for så på vei opp fjellet å ligge å veksle mellom 2 og 3'dje gear. Så det gikk ikke fort må vite. Lampa begynte å blinke ca 1,5 km fra toppen av fjellet, og sluttet med det etter at toppen ble nådd.
Nesten hjemme fant jeg ut at jeg skulle teste om radiatorvifta var ok, og kjørte derfor opp noen meget bratte bakker og lot den stå på tomgang på toppen av disse bakkene. Nåla stiger stiger faretruende høyt og lampa begynner nå som vanlig å blinke. Vifta starter og går kun en liten stund. Lampa slukker og temperaturnåla går litt ned. Da vet jeg at radiatorvifta virker.
Men hvorfor tåler ikke denne maskinen bratte bakker uten å jamre seg? Er dette normalt? Bilen har en egenvekt på over 2 tonn, kan den av den grunn bli så varm at kontrollampa blinker i 9% stigningene? Når er det normalt at radiatorvifta starter på denne motoren? Skulle jo tro den skulle legge inn før at varsellampen går på? Alle svar mottas med stor takk. :?
Jørn Arvid Myrheim
Rikskringkastingen
-
-

Den ene ventilen i trykklokket på ekspansjonstanken skal åpne med en gang det blir undertrykk i tanken, slik at den suger væske fra påfyllingstanken når motoren kjøles ned. Og den andre ventilen skal åpne på ca 1 bar overtrykk, slik at den holder trykk på kjølesystemet før den sender overflødig væske ut i påfyllingstanken når vannet varmes opp. Hvis denne ventilen satt fast i åpen stilling så kan det være en forklaring på at det har forsvunnet væske. Jeg ville skiftet det lokket.

På en vanlig T3 er det ikke sånn at vifta starter i tide og utide. Men hvis kjølevannet sirkulerer skikkelig i radiatoren skal den jo starte før motoren blir så varm at lampa varsler. Mulig vifta vil kjøre litt oftere på en tung camper. Det kan hende at termobryteren til vifta kobler inn for seint. Enten fordi det er noe feil med selve bryteren, eller fordi bryteren ikke varmes opp skikkelig av vannet. Hvis det er mye olje eller andre forurensinger i systemet så kan det legge seg på bryteren og isolere den fra vannet. Luftbobler gan gi lignende symptomer, men den bryteren sitter vel i bunnen av radiatoren. Hvis det er luft der så er det nok veldig lite kjølevæske på motoren..

Har du lufta kjølesystemet skikkelig? Det er viktig å gjøre hvis det har vært lite vann. Defekt vannpumpe, dårlig termostat eller tett radiator kan gi dårlig sirkulasjon. Lekkasjer i systemet kan gi luftbobler som hindrer at væska sirkulerer skikkelig. Hvis det er lekkasje i en toppakning vil forbrenningsgassene presses ut i kjølesystemet.
Henrik Engen

j.myrheim@c2i.net

Rikskringkastingen wrote:Den ene ventilen i trykklokket på ekspansjonstanken skal åpne med en gang det blir undertrykk i tanken, slik at den suger væske fra påfyllingstanken når motoren kjøles ned. Og den andre ventilen skal åpne på ca 1 bar overtrykk, slik at den holder trykk på kjølesystemet før den sender overflødig væske ut i påfyllingstanken når vannet varmes opp. Hvis denne ventilen satt fast i åpen stilling så kan det være en forklaring på at det har forsvunnet væske. Jeg ville skiftet det lokket.

På en vanlig T3 er det ikke sånn at vifta starter i tide og utide. Men hvis kjølevannet sirkulerer skikkelig i radiatoren skal den jo starte før motoren blir så varm at lampa varsler. Mulig vifta vil kjøre litt oftere på en tung camper. Det kan hende at termobryteren til vifta kobler inn for seint. Enten fordi det er noe feil med selve bryteren, eller fordi bryteren ikke varmes opp skikkelig av vannet. Hvis det er mye olje eller andre forurensinger i systemet så kan det legge seg på bryteren og isolere den fra vannet. Luftbobler gan gi lignende symptomer, men den bryteren sitter vel i bunnen av radiatoren. Hvis det er luft der så er det nok veldig lite kjølevæske på motoren..

Har du lufta kjølesystemet skikkelig? Det er viktig å gjøre hvis det har vært lite vann. Defekt vannpumpe, dårlig termostat eller tett radiator kan gi dårlig sirkulasjon. Lekkasjer i systemet kan gi luftbobler som hindrer at væska sirkulerer skikkelig. Hvis det er lekkasje i en toppakning vil forbrenningsgassene presses ut i kjølesystemet.
Takker så mye for svar Henrik!
Da er nytt trykklokk og termostat bestilt. Jeg skal også se over termobryteren og få luftet skikkelig. Radiatoren blir riktignok varm fra topp til bunn og varmeapparatet virker maksimalt, men det kan jo allikevel være luft i systemet.
Jeg arbeider ut fra en strategi som er at toppakningen er i orden. Grunnen for at jeg forutsetter det er at toppen ble overhalt for bare 29000 km siden. Men hvem vet, den kan jo allikevel ha blitt varmkjørt i løpet av den tiden. Hvordan finner jeg ut om det er lekkasje fra toppakningen? Og hvor kan jeg få tak i en trykktester til kjølesystemet? Vannpumpa er jo også en sak som jeg kan se på. Men blir ikke motoren unormal varm med det samme hvis denne ikke fungerer. Er det slik at pumpa i seg selv kan bli så slitt at den gir dårligere sirkulasjon? På de pumpene jeg har fått byttet på andre biler jeg har hatt, så har det vært lagerene og tetningene i pumpa som har blitt defekte og ikke pumpa i seg selv.
Jørn Arvid Myrheim
Post Reply