Hei alle. Er ny på forumet her. Eier pr dags dato ingen Caravelle (har en Bora da... ). Grunnen til at jeg melder meg her, er at jeg skal avgårde og se på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23282129
Noen som har meninger om hva jeg bør se etter? Føler at den er kjørt langt, og at faren for f.eks girkassehavari ligger som et spøkelse her. Takk for alle tips, også om angitt pris er "riktig"
mvh Gunstein
bare styr unna. Mange har havarert motoren på mellom 230000 og 280000 den senere tid. Avisbilen her oppe er på 3 motor nå. Den første gikk etter 270. Nr to etter 235 og den siste er nå helt ny så vi krysser finga for nye 250000 før neste skift. I tillegg har denne du linker til automat og med uspesifiserte skiftintervall på olje her i norge så har mange gått fløyta ved 230000 til 280. Omtrent samme som motorene. Jeg ville ikke turt å kjøpe T5 som har gått så langt. T4 hadde ikke vært noe problem men ikke en T5. Aldri.
litt for mange havari dukker opp nå. Mange har ennå ikke kommet opp i den km andre enn drosjer, avisbiler, ambulanser og varetransport. Tyskerne som bytta motor på den aktuelle avisbilen visste godt om disse havariene. De var og veldig forbauset over at den manuelle kassa på denne hadde gått 500 da heller ikke disse holdt mer enn motorene. Det ble ny motor og gear på denne nå. Toppen er visstnok en forsterket utgave. Det er der problemet ligger. Utslitte ventilløftere grunnet for lange intervall på olja slik at smøring blir for dårlig mellomm kam og løfter. Kammen gnager rett og slett høl i toppen på løfteren. Derfor anbefaler de ikke kjøre long life men heller kortere intervall. Olja er rett og slett for dårlig. Spesiellt i vårt klima. Jeg har mer å utsette på T5 jeg, men dette er det siste nye jeg har og jeg styrer glatt unna. Slik jeg ser det kan man heller kjøpe seg en Transit.
Merkelig, jobber selv på møller og har aldri opplevd motorhavari på T5 2.5 tdi, selv ikke på ambulansene som har runda tett oppunder 400000km
Har riktignok bytta noen kammer og løftere, automatkasse samt turbo, men.
Hei igjen. Da er bilen kjøpt . Den er jo en drøm å kjøre. Har snakket med flere, også folk i møller-systemet. De bekrefter at det ikke er "vanlig" med verken motor -eller girkassehavari på disse. Det som kan ta girkassa, er hvis man drar mye tungt (2-3 tonn) over lengre tid, eller hvis man rygger mye med tung henger. Jeg tenker ikke å gjøre noen av delene da bilen ikke har hengerfeste. Men jeg har hørt flere også som nevner at man bør gå for kortere oljeskift enn longlife. Også mange som ikke ville brukt shell helix som mange møller-forhandlere bruker...? Andre syn på dette og evt på giroljeintervaller?
TL35182 wrote:kjøp olje som tilfredsstiller VW506.01
Og det er viktig! Hvis du kjører tid/km-intervall så klarer den seg vel kanskje med 505.01 også, men pumpedyseolje må du bruke. R5-motor uten DPF / før årsmodell 2007 (tror jeg det var), skal ifølge fabrikkens spesifikasjoner ikke bruke den nyeste oljenormen 507.00.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Takk for alle gode råd. Møller har brukt 0w-30 på denne, men har hørt noen mener den er for tynn. Har kjøpt 5w-40 som også støtter 506.01, håper det vil fungere greit (vil bytte hver 15000)