Tremat TS45 batteriskiller - spm knyttet til den og lading

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
TomR
-
-
Car: 2006 California, 4 motion, 174hk
Phone: 91654034

Tremat TS45 batteriskiller - spm knyttet til den og lading

Post by TomR »

Jeg skal nå sette inn et ekstra batteri i bilen og skal koble inn en Tremat TS45 som skiller batteri 1 og 2 når bilen ikke lader. Legger ved koblingsskjema her så alle ser hva dette dreier seg om. Når bilen igjen starter ved hjelp av Batt 1 som er startbatteri så skal begge batteriene inn i ladekretsen igjen.

Og HER kommer spørsmålet: Vil det være av største viktighet at disse batteriene er identiske, eller spiller ikke dette noen rolle? Jeg tenker på ah på batteri +++

Skisse av kobling tremat ts45 ligger her: http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/120.pdf

Jeg er ikke noen racer i tysk - så kanskje svaret allerede står der...Dynamoen min er av typen 90A, og det står Trennlelais 45A i Tremat dokumentet, er det et problem tro... :oops:

Jeg liker IKKE bilelektrisk - takke meg til det mekaniske :D
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Tremat TS45 batteriskiller - spm knyttet til den og lading

Post by Tom Bringsvor »

Det er noen ganger man bør bruke et bilelektrisk verksted for å gjøre slike jobber med kabler på størrelse med en middels tommelfinger.

Du skriver at du ikke liker bilelektrisk, det er bra du sier det, det kan fort gå feil.
Det jeg tenker mest på er legging av kabel og montering av kabelsko osv. for egen og andres sikkerhet.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
TomR
-
-

Post by TomR »

Akkurat denne delen her er jeg rimelig stø på - det var mer om jeg vil få problemer om jeg ikke går til innkjøp av to identiske batterier da jeg bare har 1 nå :) Men generelt sett så har jeg sett mye begredelig elektrisk arbeid på biler -så det er mange som helt klart burde benyttet seg av bilelektrisk kompetanse :D
klystèr
-
-

Post by klystèr »

du trenger ikke identiske batterier.
disse blir jo skilt når de ikke får lading(antar jeg)
under lading blir de sammenkoplet og da spiller det ingen rolle.
Jørn Tangen
OddN
-
-

Post by OddN »

Når det gjelder dimesjonering av skillereleet, må jeg bare nevne at mitt tok kveld nå på ferieturen, det var et orginalmontert 40A rele med 6kvadrats kabler, dynamoen min er også 90A. Etter et par dager stillstand, med både kjøleboks, lys og lyd som tappet campingbatteriet tok releet kveld etter at jeg startet opp bilen igjen. Regner med at batteriet var temmelig nedtappet, sånn at mesteparten av de 90 amperene dynamoen klarte å levere gikk til å lade opp det ene batteriet. Det ble og bra temp i den 6kvadratskabelen som går mellom batteriene og releet, så det var tydelig at her gikk det mye strøm. Så dette må dimensjoneres opp til neste ferietur :) Hvor var det nå jeg så 70A releer i T3en...
TomR
-
-

Post by TomR »

Takker for input - angående skillerele så så jeg at det var linka til et slikt i en annen tråd her - de tremat,ene er jo ikke akkurat 2010 teknologi og kanskje heller ikke dimensjonert for de 90A som dynamoen pusher - jeg vil ha dette releet som en sikkerhet. Jeg har flere muligheter til å spare strøm (kjøleskap på gass, dioder i lys i kupe ++), så satser på at jeg slipper å kjøre forbruksbatteriet helt ned med svidd rele som resultat - må jo ha vart en stund ditt og Oddn om det satt der originalt?
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Jeg skal bruke dette ladereleet i min bil. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2 ... =006002120
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
TomR
-
-

Post by TomR »

Veldig bra innspill - siden jeg i går kjøpte en Ctek XS7000 som og skal inn i bilen og lade bilen når jeg er på 220V :D

Tusen takk!
Vissvass wrote:Jeg skal bruke dette ladereleet i min bil. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2 ... =006002120
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

Samme her. Jeg har også en XS7000 som skal stå som lader/vedlikeholdslader på forbruksbatteriet.
Fordelen med dette releet er at det styrer ladingen begge veier. Når start batteriet er fullladet vil forbruksbatteriet bli ladet og når forbruksbatteriet er fullladet (XS7000) så vil startbatteriet få lading/vedlikeholdslading.
Jeg har kjøpt inn et 75 ah batteri som jeg skal bruke. Skal også bruke 16mm2 ledning mellom batteriene og releet.
Jeg vil ikke ha varmekabel under teppet :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
TomR
-
-

Post by TomR »

Er batteriet ay typen start eller forbruksbatteri, evt merke og modell? Har kikket på en del batterier - med det viser seg å være litt kinkig når 175mm er max høyde - vil ha igjen lokket under setet skikkelig. Startbatteriet er og alt for høyt, T3 har en begrensing der - men du har T4 ser jeg nå... hehe
Vissvass wrote:Samme her. Jeg har også en XS7000 som skal stå som lader/vedlikeholdslader på forbruksbatteriet.
Fordelen med dette releet er at det styrer ladingen begge veier. Når start batteriet er fullladet vil forbruksbatteriet bli ladet og når forbruksbatteriet er fullladet (XS7000) så vil startbatteriet få lading/vedlikeholdslading.
Jeg har kjøpt inn et 75 ah batteri som jeg skal bruke. Skal også bruke 16mm2 ledning mellom batteriene og releet.
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

TomR wrote:Er batteriet ay typen start eller forbruksbatteri, evt merke og modell? Har kikket på en del batterier - med det viser seg å være litt kinkig når 175mm er max høyde - vil ha igjen lokket under setet skikkelig. Startbatteriet er og alt for høyt, T3 har en begrensing der - men du har T4 ser jeg nå... hehe
Vissvass wrote:Samme her. Jeg har også en XS7000 som skal stå som lader/vedlikeholdslader på forbruksbatteriet.
Jeg har kjøpt dette batteriet og det er 17,5 cm høyt. Varenummer 802752 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... batterier/
Regner med at batteriet får kjørt seg. Så derfor kjøpte jeg det på BT hvor det er lang garanti og sjelden problemer når noe skal byttes :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
TomR
-
-

Post by TomR »

Biltema er vår venn - takk for tipset!
Vissvass wrote:
TomR wrote:Er batteriet ay typen start eller forbruksbatteri, evt merke og modell? Har kikket på en del batterier - med det viser seg å være litt kinkig når 175mm er max høyde - vil ha igjen lokket under setet skikkelig. Startbatteriet er og alt for høyt, T3 har en begrensing der - men du har T4 ser jeg nå... hehe
Jeg har kjøpt dette batteriet og det er 17,5 cm høyt. Varenummer 802752 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... batterier/
Regner med at batteriet får kjørt seg. Så derfor kjøpte jeg det på BT hvor det er lang garanti og sjelden problemer når noe skal byttes :)
Kalrud
Car: T4 1997

Post by Kalrud »

- I sommer har jeg brukt en slik lader fra 220 V til begge batteriene http://www.tbbecker.de/sterling_1.htm
og en slik splitter til lading av begge batteriene fra dynamoen under kjøring http://www.tbbecker.de/stprosplitstart_no.htm. Fordelen med denne er at den ikke har spenningstap mellom dynamo og batteri og at den stenger for utlading av startbatteriet når motoren ikke går.

Totalpris for lader og splitter er ca kr 3.700.

Jeg har vært på 3 ukers tur og alt fungerte helt fint.
Post Reply