Kjøpt katta i sekken?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Ellen

Kjøpt katta i sekken?

Post by Ellen »

I april i år trodde jeg at jeg hadde funnet drømmebilen, en Caravelle 2,4D automat. (jeg er avhengig av automat pga kneskade). Vi fikk den hjem og reagerte fort på at den ikke giret som den skulle. Tok kontakt med selger, og merkeverksted anbefalte at dieselpumpa ble tatt ut og tatt en service på. Selger valgte å ta den til et lokalt verksted, og de byttet en føler som sitter oppå dieselpumpa og programmerte giret på nytt. Etter dette funket den, men vi synes kanskje den var litt overfølsom.

I mai byttet vi eksosannlegget pga stor hull. Onsdag i forrige uke kom det en svisjelyd fra pedalene på bilen da jeg stanset - som om noen slapp luft ut av en ballong. Da jeg kjørte videre var bremsekraften dårlig. Jeg putret sakte bort på verkstedet, og de skiftet en vakumpumpe som skaper vakum til bremsene. Da vi hentet bilen på verkstedet og kjørte hjem fredag ettermiddag var giret litt merkelig igjen. Den giret ikke skikkelig som den skulle. I går kjørte vi den en tur, og den girer ikke som den skal. I Drive og 3 så bare ruser motoren seg opp. Jeg kjørte forsiktig hjem i 2 giret. Vi synes også motoren fusket litt innimellom.

Vi er nå usikker på hva vi gjør. Kan verkstedet som fikset vakumpumpa ha vært borti noe som har fått giret "ut av stilling"? Bør vi gå på selger igjen og evt prøve å heve kjøpet? Sitter med en følelse at den har vært mer på verksted enn i bruk siden vi fikk den. Møller så på den tidligere og mente girkassa var bra. Bilen har gått 108 000 da vi kjøpte den. Den har 2 seter foran og 4 bak.

Vi har ikke greie på bil, skrur ikke selv. Er redd den bilen jeg har drømt om siden tidlige ungdomsår er i ferd med å bli et skikkelig mareritt....

Vil gjerne høre hva dere som har greie på dette har å si...
Caravelle 97 modell 2,4 D, automat
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: Kjøpt katta i sekken?

Post by stste »

Hei og velkommen til forumet:)

Uff da... Det er mange historier om disse automatkassene her inne.
Det er desverre sånn at de går i stykker etter ca rundt 100.000Km.
Hvis du har mulighet til å heve kjøpet, så ville jeg gjort det.
Hvis ikke det er mulig, så ville jeg byttet kassa eller solgt bilen og kjøpt et annet merke.

Ny kasse koster nok mellom 50 og 70.000 her hjemme på berget. Så kan du være heldig hvis du kjører pent at den holder resten av bilens levetid, Men du må få på ekstra oljekjøler til kassa.
Du kan jo bytte olje på kassa og håpe det løser noe. Men du har nok ei kasse som synger på siste værset...

Hvis du må ha automat, gå for et annet bilmerke. (Fælt å si det men...)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Ellen

Post by Ellen »

Takk for svar. Jeg har nå listet bilen ned på verkstedet som reparerte vakumpumpa, og de skulle se på det. De kunne ikke forstå at den jobben de har gjort har noen innflytelse på giret. De skulle ringe meg etter å ha sett på det så får vi høre hva de har å si. Må innrømme at dette ikke er særlig morro nei...
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei og velkommen her .ja det er trist når dere opplever slik men det må ikke være at automaten er kaputtski ,les litt her på Forumet om automatgir .
forøvrig kunne du skriver mer om bilen og ikke minst hvor i landet dere holder til .
lykke til
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Ellen

Post by Ellen »

Peter wrote:Hei og velkommen her .ja det er trist når dere opplever slik men det må ikke være at automaten er kaputtski ,les litt her på Forumet om automatgir .
forøvrig kunne du skriver mer om bilen og ikke minst hvor i landet dere holder til .
lykke til
Peter
Takk :-)
Vi bor i Halden, kjøpte bilen i Ski. Verkstedet bilen står på nå ringte i ettermiddag og sa at automatkassa måtte byttes. Jeg har tatt kontakt med selger - og gitt uttrykk for at vi ønsker å heve kjøpet. Han snakket om å importere ei automatkasse og reparere den, og det ville jo egentlig være flott. Vi har jo kjøpt bilen fordi vi vil ha den, men da helst som en funksjonell bil og ikke stående på verksted. Jeg skal lese litt mer om automatgir. Tror vel det koster omtrent det samme å bytte kassa som vi betalte for bilen (i alle fall nesten).
Jeg må ærlig innrømme at jeg har lite greie på biler. Jeg er litt usikker på hva slags opplysninger du tenker på om bilen. Kan fortelle at den er blå - men regner med at det ikke var det du mente :wink:
Jeg har nylig flytta til Halden. Har tidligere hatt bil på verksted hvor jeg kjenner eieren, og de har alltid gjort alt med bilen som de gjør på konas - så lenge hun bare fyller bensin og spylevæske :wink: Må innrømme at jeg er på et område jeg overhodet ikke kan...
Håper inderlig det går i orden. Enten ved reparasjon eller heving av kjøp.

Jeg lurer jo på en ting - dersom det blir importert en girkasse og satt inn for selgers regning - har jeg da noen garanti for at det er en ny girkasse? Hva slags garanti vil evt gjelde for en slik reparasjon? Bilen kan per i dag ikke kjøres for egen maskin til ski, og dersom selger vil ha den dit for å reparere den - er det vårt eller hans ansvar å få den dit? Mange spørsmål her ja...
Peter
-
-

Post by Peter »

Uff ,det høres ikke bra ut ,vil du har mitt råd so heve kjøpet umiddelbart .skaff deg proff hjelp hvis du er usikkert .
med flere opplysninger mente jeg årsmodell type bil m.m.
Peter
zak1963

Post by zak1963 »

Jeg mener at det har vært tilsvarende saker klagd inn for NAF og da har de uttalt at en del som blir byttet i garantiperioden må få tilsvarende like lang garanti etter at den er byttet. Jeg tror ikke du kan forlange at det settes inn en ny del.
Vet ikke hvor lang garanti dere ble lovt.
Dersom dere er medlemmer av NAF vil dere muligens kunne få hjelp der med det juridiske.
Jeg tror nok at dere må forvente å få brakt bilen på verksted selv, men dersom dere har delkasko så ligger ofte veihjelp inne i forsikringen og da vil jo de kunne frakte bilen til verksted. Da er det bare egenandelen på ....tror det er 500 kroner nå.

Forøvrig er jeg nå ikke helt enig i det som står tidligere her om at automatkassene ryker etter 100 000 km. Min er nå rundet 185 000 km uten problemer og jeg har også lest om andre som har kjørt kassene sine over 200 000 uten problemer.
Men at automatkassene i utgangspunktet er svakere enn en manuell kasse er det ingen tvil om....men det er nå veldig behagelig å kjøre med da.
T4 2001 automat 102hk TDI ex hc bil nå 9 seter
Ellen

Post by Ellen »

Jeg skulle ringe selger tilbake i dag, så får jeg høre hva han sier. Bilen er en 1997 mod Caravelle 2,4 D. Vi har full kasko på den. Den hadde gått 108 000 da vi kjøpte den, og vi betalte 85 000 for den.
Ellen

Post by Ellen »

Nå har jeg snakket med selger. Han importerer en brukt girkasse fra vw i polen, og setter den inn i bilen. Han henter også bilen i Halden. Verkstedet har fellesferie, så han henter den mandag i uke 26 og får jobben gjort.

Dersom dette får bilen til å tikke og gå er jeg veldig happy med den løsningen. Vi noterer alt fra alle telefonsamtaler med han og brev som skrives. Har også vært i kontakt med NAF og fått tips og råd derifra. Selger har 4-5 forsøk på å utbedre feilen. Så får jeg håpe at det blir bra med dette - og at den nye kassa funker som den skal.
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Jeg skulle ringe selger tilbake i dag, så får jeg høre hva han sier. Bilen er en 1997 mod Caravelle 2,4 D. Vi har full kasko på den. Den hadde gått 108 000 da vi kjøpte den, og vi betalte 85 000 for den.
Ny girkasse koster nok mer enn du får ut av selger. Det er det vel ingen som kjøper til disse bilene heller. Overhalt kasse, dvs de overhaler din kasse er nok mer å forvente ved slike feil.
Hvis selger derimot sier han kan få den reparert ville jeg krevd at det ble gjort av et anerkjent verksted som gir 1 års garanti på jobben, alt annet blir russisk rulett.

Overhale girkassa koster i Vestfold 32000,-. Det er hele jobben med kassa inn og ut av bilen(pris på 2000 modell VR6). I Tyskland kan man vel halvere dette beløpet? Er mulig å plukke den ut selv og sende den avgårde, det gjorde jeg.

Synes 108000 var noe lite på den da? Det betyr den har kjørt 8300km per år i 13år... Kanskje vanlig kjøring for noen? Hadde muligens vært en ting å sjekke ut om denne kilometer standen er korrekt?

Har automat på min VR6, og den gikk 267000 før reversen begynte å bli litt rar og jeg tenkte det var på tide å få den overhalt. Har hatt bilen siden 79000, og ingenting jeg har greid å finne ut av tyder på at den har blitt byttet ut før. Det eneste jeg har vært nøye med på min er å bytte olje og filter ca hver 30000km.

Er kanskje ikke samme type girkasse på din 2.4D som på min, men prisene er vel kanskje ca hvertfall?
Sean
--------------------
2000 VR6
SCar
-
-

Post by SCar »

Ellen wrote:Nå har jeg snakket med selger. Han importerer en brukt girkasse fra vw i polen, og setter den inn i bilen..
Brukt girkasse ville jeg nok vært litt tvilende til, her vet man aldri hva man får...
Sean
--------------------
2000 VR6
Ellen

Post by Ellen »

SCar wrote:
Ny girkasse koster nok mer enn du får ut av selger. Det er det vel ingen som kjøper til disse bilene heller. Overhalt kasse, dvs de overhaler din kasse er nok mer å forvente ved slike feil.
Hvis selger derimot sier han kan få den reparert ville jeg krevd at det ble gjort av et anerkjent verksted som gir 1 års garanti på jobben, alt annet blir russisk rulett.

Overhale girkassa koster i Vestfold 32000,-. Det er hele jobben med kassa inn og ut av bilen(pris på 2000 modell VR6). I Tyskland kan man vel halvere dette beløpet? Er mulig å plukke den ut selv og sende den avgårde, det gjorde jeg.

Synes 108000 var noe lite på den da? Det betyr den har kjørt 8300km per år i 13år... Kanskje vanlig kjøring for noen? Hadde muligens vært en ting å sjekke ut om denne kilometer standen er korrekt?

Har automat på min VR6, og den gikk 267000 før reversen begynte å bli litt rar og jeg tenkte det var på tide å få den overhalt. Har hatt bilen siden 79000, og ingenting jeg har greid å finne ut av tyder på at den har blitt byttet ut før. Det eneste jeg har vært nøye med på min er å bytte olje og filter ca hver 30000km.

Er kanskje ikke samme type girkasse på din 2.4D som på min, men prisene er vel kanskje ca hvertfall?
Hvordan kan jeg sjekke hvor langt bilen har gått? Slikt har jeg ikke peiling på i det hele tatt... Er visst et eldre par som har hatt den. Plasten som dekker teppe helt bak i bilen da den er ny ligger fremdeles på...

Det selger sa til meg var at han gjør ett innbytte. Han får en ny, overhalt kasse - og sender inn den som står i bilen nå. Uff, kjenner jeg blir usikker av dette opplegget. Han er en meget dyktig selger...hver gang jeg snakker med han føler jeg at det han sier høres så fornuftig ut...
Brooom
Car: T4

Post by Brooom »

Det er mange som reiser til polen og overhaler sin vw/audi automatkasse for +- 10000 og er veldig fornøyd med dette, så situasjonen er ikke helt svartmalt da...
SCar
-
-

Post by SCar »

Hvordan kan jeg sjekke hvor langt bilen har gått? Slikt har jeg ikke peiling på i det hele tatt... Er visst et eldre par som har hatt den. Plasten som dekker teppe helt bak i bilen da den er ny ligger fremdeles på...
Eldre ektepar er jo de som klarer å bruke en bil så lite :). Er det butikk du har handlet fra?
Det selger sa til meg var at han gjør ett innbytte. Han får en ny, overhalt kasse - og sender inn den som står i bilen nå. Uff, kjenner jeg blir usikker av dette opplegget. Han er en meget dyktig selger...hver gang jeg snakker med han føler jeg at det han sier høres så fornuftig ut...
Hvis det er slik det er så er det overhalt kasse han snakker om, det er annerledes. Jeg forstod det slik på det du skrev at han skulle skaffe en brukt kasse, det ville jeg ikke gått med på.
Ville uansett krevd garanti fra stedet han får kassa fra.

Det er som Brooom sier ikke noe galt i å få deler fra Polen, mange som gjør det.
Sean
--------------------
2000 VR6
Peter
-
-

Post by Peter »

ikke noe galt med deler fra Polen ??? jeg kan bestiller deler til min bil i Polen til og med i rett farge ,og etter ca. 1 uke er de på plass .
gjett hvodann det går .
kommerden nye kassa derimot fra et vw verksted f. eksempel med 1 års garanti høres det litt andeles ut .
Peter
Ellen

Post by Ellen »

Vil takke alle for svar og hjelp på veien. Bilen er kjøpt på www.varebil.no, de har foretning i ski.

Slik jeg forstår selger importerer han en overhalt girkasse fra vw i polen. Da han tar ut den som står i bilen i dag leverer han den som innbytte.

SCar: Mulig jeg er dum, men hva er forskjell på en brukt og en overhalt kasse? Slik jeg forstod selger får vi en kasse som er brukt, men som har vært på et vw verksted og blitt overhalt - og leveres med garanti.
Harald
-
-

Post by Harald »

En overhalt girkasse er en kasse som er brukt, men overhalt. Den skal altså være i orden, og slitedeler byttet. En brukt girkasse er....vel...brukt. Den kan være like dårlig som kassen du bytter.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Ellen

Post by Ellen »

Harald wrote:En overhalt girkasse er en kasse som er brukt, men overhalt. Den skal altså være i orden, og slitedeler byttet. En brukt girkasse er....vel...brukt. Den kan være like dårlig som kassen du bytter.
OK, takk for svar. Slik jeg forstår dette så er kassa overhalt og leveres med garanti. Jeg skal dobbeltsjekke dette. Selger virker egentlig som en type som vil ordne opp i det. Tror også han vet at vi ikke kommer til å gi oss hvis det ikke blir bra, slik at det også er i hans interesse at dette blir bra.
StigAC

Post by StigAC »

Har hatt en ganske lik episode. Byttekasse fra Polen,ok. MEN hva skjer om denne også går i stykker.
Skal du da måtte vente på at kassen blir tatt ut av bilen, snedt til Polen for garanti reprasjon, av ett firma som kanskje er lagt ned i mellom tiden. Er ikke meningen å være pesimist, men sjekk referansene GRUNDIG. Håper du får orden på saken, men ta kontakt med bilorg. og forsikrings selskapet for å høre hva du kan gjøre. Mvh Stig
StigAC Hilser
2000 vw transporter 2,5 tdi
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Minner meg om kassen min som røk på første tur til Romania....Speedometerstand kan sjekkes med VagCom.
pyt-san
Car: T4.1994.Caravelle
Phone: 92033896

Post by pyt-san »

Synes det var mye pessimisme her......? Hvis det er et seriøst firma som har solgt bilen, burde vel garanti fra dem være greit nok? Oljekjøler burde være påbudt på automaten og "overdrive" (om det er det på disse kassene) er overdrive som kun skal brukes når det er behov for det - nemlig i høy fart. Jeg har praktisert det på automatgirede biler jeg har hatt og aldri hatt problemer.
Ellen

Post by Ellen »

Hei og takk for svar fra dere alle!
Jeg har nå vært en uke i italia, og avtalen var at bilen skulle hentes av selger onsdag i forrige uke og repareres. Jeg skal ringe ham i morgen for å høre hvordan det ligger an. Må innrømme at jeg er spent. Snakket med han uka før jeg dro og han er ikke særlig meddelsom denne selgeren. jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om han egentlig. Vi hadde et utlegg på bilen da den ble sjekket og reparert kassa på første gangen. Dette har han lovet dyrt og hellig mange ganger at han skal overføre til min konto, men pengene har jeg ikke sett noe til.Jeg håper inderlig det ordner seg i alle fall. Og at bilen funker når vi nå får den igjen.

Edit: Hva er vagcom? Hvordan bruker jeg det?
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg bor i Fredrikstad og har VagCom. Ikke alltid mulig men kan prøve å få frem kilometerstand. Jeg klarte ikke det med bilen min.
Ellen

Post by Ellen »

Indian wrote:Jeg bor i Fredrikstad og har VagCom. Ikke alltid mulig men kan prøve å få frem kilometerstand. Jeg klarte ikke det med bilen min.
Tusen takk! Det ville være flott.
Last edited by Ellen on 04 Oct 2010, 13:25, edited 1 time in total.
Indian
-
-

Post by Indian »

Trenger bare adgang til bilen....
Post Reply