Solgt - Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

Post by Rudeboy »

Da fikk jeg henta Multivanen, Kakemonsteret er så godt som klar for ferie - mangler sommerskoa sine og bagasjen, så laster vi opp og setter ivei 8)

Image
Image

...og så kommer jeg ikke til å bruke samma linja på imageshack igjen, detta ble store bilder - hakke tid til å bytte til mindre, for nå er ferieforberedelsene i gang her i gården :lol:

Kort oppsummering - bilen ble kjøpt på 16. april, jeg fyllte da opp tanken. Neste tank var 30. april og jeg hadde da brukt 1,25 liter på mila. Ikke helt imponerende men jeg hadde ikke anledning til å bytte bil så neste tank lå hakket over - 1.28 liter/mil.
Så bestemte jeg meg for å ta det med ro ut av lyskryss og ikke ligge over 100 km/t oppover bakkene til Østerdalen.

Svaret Kakemonsteret da gav meg var et forbruk på 1.33 liter pér mil, steike så feil retning det gikk da, ja :lol:

Jeg trodde at registerreima var tatt sist desember og at det var påført i serviceheftet, men idag ser jeg jo at det ikke var tilfelle - reg.reim & vassause samt no småtteri utført idag, kr. 12.908,- senere har jeg feriebil. Jaggu greit med 15% avslag på delene, selv om det gjorde et grovt innhugg i det jeg så for meg var feriebudsjettet for tre uker "on the road" :roll:
Det blir, som jeg sa til damen hos Møller, litt mindre softis på Far nå.

Jeg minnes at på tross av manglende reg.reimbytte med tilhørende vannpumpebytte ga bilen såpass godt inntrykk at vi bestemte oss for den uansett. Greit nok, nå er det bytta og jeg slipper det på rundt 90.000 km til - da er vel bilen rundt 200.000 - 210.000, tenker jeg. Bilens mobilitetsgaranti ble bekreftet, forrige eier har fulgt det regimet med stø hånd og jeg nyter av det godet den garantien er. Så jeg blir vel å sette inn bilen til PKK pluss pluss i september en gang, tenker jeg.

Mål for resten av dagen :

-legge om til sommerdekk
-spyle bilen på selvvask hos en eller annen benser

Mål for mårradagen :

-fylle tanken
-dra i jobbintervju på Hamar (2 timer unna)
-frese hjem, bære ned alt av ferietjafs som skal være med
-komme seg ut av døra og forhåpentligvis før arbeidskøen på E-6 starter, komme seg opp til Elverum.
-På Elverum, hente tjafs liggende i Tyskerbrakka som kommer godt med på turen
-fylle tanken pånytt for å se forbruket på seks timers kjøring under varierte forhold, jeg forventer 0.8 og noe fordi det jo da er endel kø og "rykk & napp"kjøring i byggefeltet fra Gardermoen/Dal og til etter Minnesund som jo skal forseres tre ganger i morgen :roll:

Men da er vi altså påvei til både Nordlandstreffet og på bilferie 8)

Oppdatering kommer, med bilder - alt av kamera står på lading :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vinterdekka på bildet over er lagt i kjelleren, og kjipe svarte (powder coat, GRØSS!) stålfelger med VW-kapsler er skrudd på.

Får se hvordan det går, har i allefall likt lufttrykk i hjulparene, da. Det er jo en begynnelse fra min side om å se hva forbruket kommer til å ligge på nå som bilen har vært hos doktoren 8)
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Hææ..? Har du alu.felger til vinterbruk og stålfelger til sommerdekkene? :P

Ha en god tur Yngve! Kos deg med bilen, håper den nå går som ei kule !

Carl Otto
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kjøpt sånn, ikke mitt påfunn - men når det er sagt berger man jo ubehandla stålfelger fra salthelvetet på det viset, da...
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Trudde du hadde reist nordover jeg Yngve!

Ha en god tur!

Hva er jobben på Hamar du skal på intervju på!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
jo--and
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98, kort
Phone: 98-48-65-62

Post by jo--and »

Ha en riktig god tur nordover Yngve og resten av familien. :lol:
John Andersen
Vi er lykkelige eiere av
VW T4 2,5 tdi 6 seter kombi -98 mod
Bmw 320 I automat - 98 mod,
(som kjøres av min bedre halvdel)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Situasjonsrapport fra Salten :

Bilen virker mere tight enn før på forbruket, den bruker mindre enn før. Sist jeg fyllte var vel på (i ?) Snåsa påvei opp til Nordlandstreffet, og da slang jeg i noe dyserens-tjafs på tanken.
Nå har jeg kjørt nesten 1000 km og jeg har brukt omlag 50pluss liter diesel. Det forteller meg at ved neste fylling, så frykter jeg (hehe) at forbruket har normalisert seg.

Bilen er god å kjøre med last baki og det eneste minus er at jeg må lære meg å bo i skapene istedet for x antall kolli i bilen - det må planlegges overnatting delvis fordi barnesetet må flyttes over i forsetene for natta, og delvis fordi kolli under seteramma må flyttes på før setet kan legges ned. Urutinert bilfører, med andre ord.

Bilder i sol, regn, tåke og natt er tatt - kommer såsnart jeg er tilbake på WLAN :wink:

Østligste punkt på turen er så langt Balvassdemninga i Sulis (eg. i Saltdal kommune), nordligste sted er Vestmyra Øst på Fauske.
Alle har det bra og er ved godt mot 8)

mvh,
Yngve S

EDIT - "neste fylling" gav et forbruk med mye medvind og pen kjøring - 0.51 liter på mila. Jeg 6 konemor (som sto for utregninga) får ikke det tallet til å stemme. Men bilen har mere drag i seg, er snillere på nåla ettersom timene går og hva kom vel resultatet på neste fylling til ?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, første ferietur unnagjort i Kakemonsteret.

Som kjent, var dieselforbruket høyt og ved fylling på nordovertur i Stor-Elvdal lå det på ubehagelige 1.51 liter pér mil.

Mens mor så en annen vei, hellte jeg innpå med noe dyserens for da var jeg så møkk lei nivået, at jeg ikke maktet la flaska med lurium ligge lengre. Småfyllte på "siste stasjon før Saltfjellet" noen noen dager senere og fant ut at det hadde gått ned til 1.43 igjen - nesten som da jeg fikk bilen :roll:

Men jeg tenkte som så at det fikk heller vente til tanken var bortimot tomkjørt og jeg da fikk målt & regna ut forbruket da.

Vi dro oppover primært for å feriere på hytta til far min, teste bilens egenskaper og kose oss. Alle tre mål inntatt og nedkjempet.
Sekundærmålet om å delta på Nordlandstreffet, eller som det nå heter så populært - the Arctic Busmeet. Det rakk vi jaggu også, på tross av diverse hendelser :wink:

ImagePakking av bil, skiltet falt av (offisiell versjon)
ImageFørste stopp, rasteplassen i Tangen kommune, Hædemarken. Sjekka at stropper til sykler og barnevognsunderstell satt fast og litt sånt som man i mitt firma kaller ti minutters teknisk hvil.
Image

Oda Johanne fant fram til Vengs reol hos den lokale Mekonomen på Elverum, vi var innom for å se etter nakkekrage hun kunne ha på i stolen sin når hun skulle sove under kjøring. De hadde ingen for barn, så da gikk ferden videre til et landemerke med plass i ruteplanleggerne - sjølvaste ElgstuaImage
Etter mat & drikke der, fór vi så - ikke som planlagt, over Trysil/østre vegakse nordover, selv om den er kortere - langs RV-3 i retning Tynset.
ImageStor-Elvdal har Statoil så da fyllte vi der.

Far slang noe lurium på dieseltanken fordi forbruket var svært høyt og dette var første fylling etter at bilen hadde vært på verksted og blitt "fiksa". Forbruket her lå på enorme 1.51 liter pér mil.
-Dét er noe å reise på langtur med ! Jeg utfordrer dere alle til å prøve det, ja :roll:

ImageMidt på Rv-3 sto det to flaggstenger på hver sin side, vi skjønnte ikke hvorfor før vi var på søroverturen.
Det er en campingplass ned til høyre i bildet, og pga vegarbeide er skiltinga fjerna... Og da har de tatt affære og smelt opp to flaggstenger som skal "reklamere" med at "her er vi". :wink:

Et verkstedbesøk her, et verkstedbesøk der...

Vi kjørte så langt som til Selbu før vi sov, og dagen etter fikk vi etter en tid en lyd som vi ikke kunne kjenne igjen.
Metall mot metall, minte den meg mest på.
ImageImageImage

Ettersom vi allerede hadde kommet inn i Stjørdal kommune svippa vi innom Møller og her traff vi ham som Møllerkonsernet burde doble lønna til !
Makan til serviceinnstillt og trivelig kar trur jeg ikke det finnes i det konsernet.

Opp med bilen og av med bakhjula, myse litt og lyse litt. Så kom han fram til at det hadde vært noe som lå mot bremseskiva, en stein eller noe liknende som etterhvert hadde fallt av og bilen var good to go igjen.

-Han nevnte under samtalen vi hadde at jeg må forvente å bytte skiver og klosser bak, er jeg ekstra heldig kommer det som et moment under Mobilitetsgarantiservicen om etpar hundre mils tid. Så får jeg EU-godkjent bilen i etterkant og har den da for nesten 2.5 år framover. Han nevnte også at han syntes bilen så bedre ut under enn mange andre 2003-modeller han har sett, noe som gir grunn til bekymring for dere som skal handle biler framover :roll:
Og på den annen side - om Kakemonsteret er en bedre stellt utgave enn normalen, så bekymrer det noe - Tyskerbrakka var bedre for to-tre år tilbake enn det Kakemonsteret er idag.

Kakemonsteret skal understellsbehandles i høst, olje skal det selvsagt være.

Fra overnattingene er det ikke allverdens fotos, konemor tok dem og jeg driver og laster ned fra minnebrikkene hennes nå. Det kommer flere bilder, for å si det slik. Og jeg fikk også min trofaste sliter - Nokia 6110 Navigator med GPS kjøpt for snart 2.5 år sia - dyppa i kaffe så det er ikke alle bildene som ble med hjem :?
Men jeg berga de fleste og endte opp med en Nokia N97 Mini, og er da mektig imponert over at de fremdeles tilbyr GPS uten abonnement - så da kjøpte jeg selvfølgelig den. Man betaler bare for en vare én gang, at software i etterkant skal oppdateres er en helt annen sak men jeg mener det også bør være kostnadsfritt.

Jentungen på sin første Norgesferie, da må man ha Norgessmokk !
Image

Vel oppe på Bjerka Camping (8-mannsrommene med dass & dusj anbefales, ellers blir det for vår del å bo i bilen only. De simplere hyttene er crap) så så vi egentlig ingen.
ImageImage
Ingen av disse var på treffet.
ImageImageSå i mangel av folk, gikk vi og sparka i sølepyttene litt.Image

Men Far huska at han har nummeret til Jan & Annine så da var det å slenge ei melding for å fiske etter info. "Du er observert" var det utfyllende svaret jeg fikk :lol:

Men hva er vel en rusletur uten å se seg om !? Vi fant flyktningeleiren.
ImageImageImageImageImage

Jeg er langt fra den eneste med denna Space Awingen til Just Kampers, bare synd de ikke fikk produsert opp flere fortelt.
Selv mangler jeg ei gummilist som skal gå langsetter taket siden T4 mangler takrenne man ellers ville ha festa taket til, men den gummilista er ØKH vel informert om blir bestillt til høsten. (At jeg handler meg regnsensor asap er hun ikke informert om men det "finner hun vel ut", tenker jeg)

PAUSEUNDERHOLDNING - kopier fritt, print ut og sleng under vindusviskerne til folk som ser ut som de ikke er shabby :lol:

Image

Merk at dette er et utkast som tok meg 2 sekunder å få istand, noe som sier sitt - jeg har ti datatomler.

Så, fortsettelsen av ferierapporten (og ja, tenk - det blir bare én ferierapport) med følgende :

Konemor sine bilder henta ut med en Canon 400D, med hhv 50 - 200 og 70 - 300-objektiver.
ImageImageImageImageImageImageImage
ImageImageImageImageImageImage
...og litt mitt sitt 8)

ImageImageImageImageImageser ut som parkeringsskade, er sand fra grusveiene i Sulis.
ImageDen gamle smeltehytta i Sulis.ImageEgentlig lurer jeg på hva som er bakom her.ImageGodt at nybilen ser ut som den er i bruk, da.

ImageDet er en bråte grusveier i Sulis, og det er fremdeles sårt at jeg ikke fikk vært med ifjor da Nordlandstreffet var her oppe.
Nedlagte gruvefelt som de skulle ha kjøring til og fra, kraftutbygging osv.Image
ImageImageImageImagePå tross av flere kilometer med u-utforsket vei oppå dette platået,
måtte noen skryte på seg høydeskrekk og vi returnerte til Fauske hvor morsan nå bor (no more hytte i Tælemark).

ImageImageImageImage
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Mer kommer.

To andre pc'er på nettverket skal ta all båndbredde fra meg her jeg sitter og forsøker laste opp fotos, så jeg tar det senere.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Rudeboy wrote:http://img94.imageshack.us/img94/3946/0 ... 142.th.jpg[/img][/url]Egentlig lurer jeg på hva som er bakom her
inntak intercooler hvis jeg ikke tar helt feil.

rart med ditt høye forbruk :? , har enda ikke lyktes å presse min over litern ved hard kjøring, hvis en da ikke ligger på høye turtall da :) normalt kjører jeg under 0,8 ved marsfart motorvei med mva :mrgreen: , med sørlandsveifart kommer jeg fort ned i 0,6.

artig å følge med på turen :D
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, så intercooleren henter lufta si her mens luftinntak til motor og ventilasjon henter sitt fra "grillen" oppå panseret ?

Forbruket er ikke så høyt lengre, mer om det senere. -Dvs når jeg har tid til å slenge ut "resten" av bildene.

Jeg har dóg kommet til konklusjon om at jeg skal ha meg den regnsensoren, det skal være røfflig €120 når jeg får den til adresse i Nederland og får den med meg hjem den veien med momsfritak. Det er vel kr. 940,- eller deromkring, i pris.

Og jeg skal skru i cruise controllen for selv om vårt veinett er værre stellt enn det i Bosnia, så har vi t.d lange strekk en c.c vil være til hjelp.
Så for neste års tur til Napoli, med de veier det medfører, så er regnsensor, c.c, armlener som ble prøvd ut nå, og airconditionning et minimum av hva jeg mener en moderne bil skal ha :wink:

En annen konklusjon er at vi kanskje skal lære oss å leve i skapene, dvs ikke satse på å laste inn og ut av bakenden på bilen såpass mye som vi gjorde. Med større bruk av bilens fasiliteter oppnår vi jo i realitetene en realisering av bruksområdet til bilen, rent utenom at den jo er en "bil" - nemlig campe mer i bilen. Vi leidde campinghytter som oftest på denne turen, og det er vel å ikke anvende bilens potensiale som jeg ser det 8)

mvh,
Yngve S
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:OK, så intercooleren henter lufta si her mens luftinntak til motor og ventilasjon henter sitt fra "grillen" oppå panseret ?
mvh,
Yngve S
Jeg byttet pollenfilter og luftfilter i går og da studerte jeg dette litt. Jeg tror nok det er luft inn til luftfilterboksen som kommer via de hullene i høyre forskjerm og at intercooleren får luft via grillen i panseret. Nå går vel da luften videre etter luftfilteret og inn igjennom intercooleren så det blir jo delvis riktig begge deler :D
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, ikke veit jeg.

Det jeg har sett, er at snorkel for offroading monteres over disse spaltene og ikke over panseret så det er da et viktig inntak på sitt vis 8)

Men akkurat det med snorkel slipper jeg å tenke på med Kakemonsteret, da :wink:
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Vissvass wrote:
Rudeboy wrote:OK, så intercooleren henter lufta si her mens luftinntak til motor og ventilasjon henter sitt fra "grillen" oppå panseret ?
mvh,
Yngve S
Jeg byttet pollenfilter og luftfilter i går og da studerte jeg dette litt. Jeg tror nok det er luft inn til luftfilterboksen som kommer via de hullene i høyre forskjerm.

Stemmer d ja :D
Arild
T4 02mod 151hk tdi
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

Rudeboy wrote:
PAUSEUNDERHOLDNING - kopier fritt, print ut og sleng under vindusviskerne til folk som ser ut som de ikke er shabby :lol:

Image

Merk at dette er et utkast som tok meg 2 sekunder å få istand, noe som sier sitt - jeg har ti datatomler.
dette er jo heilt topp rudeboy tok meg den friheten og la det inn under treff\møter i den tråden som heter BusCamp 2010? som jeg tidligere har kommet med tips om noe sånt :D :D
link ditt: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=1 ... 6&start=25
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Svarte i den tråden at dette er kun et lite spark bak til oss alle, det å få ut til andre at treffet faktisk talt finnes koster lite.

Jeg har fargeprinter på jobben og kan kopiere meg (let's say) 25 kopier som jeg over ei uke eller to for lagt under vindusviskerne på de bilene jeg treffer som ikke er nedrusta anleggsbiler eller tilhører "feil folk" (folk som ikke kan oppføre seg blandt andre).

Markedsføring er simple greier.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk lasta opp bildene fra jobbmobilen nå nettopp, steike så sprikende kvalitet den mobilen gir bildene ! :roll:

Uansett er det langsetter Kystriksveien de er tatt, stemningsrapport fra fergekaia på Halsa i Meløy til å begynne med .
ImageImageImageImageImageImageImageImage

Deretter fra den "neste" 60-minuttersferga, de veksla mellom å være 20 og 60 minutter alle sammen, virket det som :wink:
Husker ikke stedet, kan godt vært i Tjøtta. (Der Hårek, som var en av tre banemenn for slasken som påtvang Norge kristendommen, kom fra)

Etpar bilder til av en østeriker med markise, jeg sliter veldig mellom å få montert festeanordninga for markise vs det å få montert gummilista for fortelt.
-Det burde vel la seg gjøre å kombinnere ? Festene for markise er pop-nagla fast i bilen og gummilista limes jo langsetter hele veien bakover.
Om man da tar ei fil og lager hakk i gummilista der markisefestene skal festes til bilen, så vil det jo fint gå an ?

"Best out of two worlds" er det jeg småfunderer på. Da må jeg vel innom Trufa og hente både mål for hvor i verden de to festene for markise skal festes og deretter gå på Møller for å innhente pris på gummilista samt få dem til å file inn spor for disse to skinnene som skal "stikke opp" langsetter bilen, loddrett montert om man ser bilen fra siden. Deretter limer de gummilista på og vips! så kan jeg veksle mellom fortelt og markise 8)

Siste bildet er forresten fra samme sted jeg over mente var fra Tjøtta, det er fra den fergestrekninga som er før Tjøtta når jeg nå husker litt fra ferien :wink:
En flott T4b California Exclusive som kom av ferga vi skulle med.

-Dét kan jeg si om Kystriksveien, alle andre får skryte av hvor fint det er der (og det er det jo) men fergene bør man ha med matpakke ombord til, for det er skralt utvalg og gammal kaffe ombord :D

Jaja, det var den turen.
Nå gjenstår å få til x antall helgeturer hvor vi bor i bilen, med taket oppe og med taket nede etterhvert som temperaturene går ned.
-Og det gjenstår å komme til det stadium hvor vi "bor i skapene" og ikke med x antall bager og sekker som jeg er vant med fra Tyskerbrakka :wink:

Så det kommer oppdateringer med bilder utover høsten også.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Markise vs list for montering av fortelt.

Som nevnt andre steds hen spekulerer jeg på å anskaffe gummilista for å montere forteltet på bilen, det syns jeg da at jeg må ettersom jeg har hatt teltet i flere år uten egentlig å ha fått brukt det.

Forteltet fra Just Kampers (samma som Tage har) gir jo svært stor bevegelsesfrihet ift det å bare bo i bilen, siden det har sovealkove og oppholdsrom i tillegg til "kjøkken" mellom bil og teltets primærrom samt et "vindfang" man kan sitte og slappe av i på kvelden.

Det skal da festes til takrenna på bilen, men T4 og T5 har jo aldri hatt slik list bakover og dermed må man anskaffe ei gummilist ment for å limes til bilen og dermed skape en sikker og god forankring til biltaket. Merk at alle gode fortelt står fritt slik at såsnart man har løsnet teltet (3 klemmer) fra gummilista er bilen fri og kan brukes til f.eks henting av mat på butikken etc mens teltet står igjen. Fornuftig løsning.

http://www.reimo.com/n/43310-fiamma_ada ... _an_vw_t4/
Men så er det da dette med markiser, da. Delvis likt som forteltets egenskaper og delvis aldeles forskjellig. Festepunktene til markisa er på hele 80mm hver. Greit nok, de skal holde markisen på 130 km/t eller mer på autobahn og de skal holde markisa når den er utspent og vinden tar tak. Jeg har ikke noe problem med 2x8 cm skinne som skal skrus fast i bilen - idéellt skulle jeg hatt firma til å gjøre jobben så garanti på deler & jobb hadde vært forankret noe steds hen, men worst case må jeg gjøre det selv :? Jeg tenker her på det å få hullene til de skruene som skal til, tett og da tett umiddelbart etter montasje og tett fem til ti år etter (best hadde det vært med tett også 25 år etter men har jeg bilen da ?).

Et begrep sier "the best out of two worlds" og plassert på tema utgjør det at jeg nå spekulerer på fanmeg å montere både gummilista og festene til markise på Kakemonsteret. Dermed kan man begrense eller øke behovet for komfort ettersom man da har forskjellige typer tur man skal på. Å kjøre langturer hvor man etter mange timer da svinger inn på f.eks en rasteplass for å lage mat, spise og hvile etpar timer trenger man eksempelvis ikke anvende forteltet på bilen og en markise som da strekkes ut til siden istedet gir mer spillerom for bruken av bilen.
Når man da finner ut at "her skal vi være" etpar dager så setter vi heller opp forteltet og laster litt ut av bilen. Skal det handles blir jo bilen "løst fri" fra telt og en kjører dit mens resten av familien koser seg på stedet man skal bo på.

Av Reimokatalogen leser jeg da at man får markiser og man får markiser. Noen overfløddiggjør fortelt ettersom de har duk mellom hjulene på siden av bilen, de har vegger med vinduer i og de har dør med gliselås á lá det fortelt til f.eks caravans har.
Jeg tenkte mer på en duk som strekkes ut fra bilen og evt festes med stormline til bakken slik at de to stag som holder duken får støtte i kraftig vind.

http://www.reimo.com/n/M90156-multirail ... e_vwt4_t5/
her er gummilista for "takfeste" til forteltet. Jeg spekulerer på å montere dette over to montasjefester for markiser, da.

Hva markise angår fant jeg bare denna "spesiallagd for T5"
http://www.reimo.com/n/438212-fiamma_f1 ... californi/
men jeg regner med prisen er et slags utgangspunkt for T4 og når det er sagt - hvor stor forskjell skal det være på T4 og T5 i innfestinga langs taket ? For alt jeg veit kan den passe Multivanen vår også ?

Dersom begge deler skal monteres, vil jo takrenna som limes på ligge noen cm under/lavere enn markisa og de vil aldri komme i konflikt med hverandre siden de da ikke er i veien for hverandre.

Det store spørsmålet er vel ikke hva prisen blir, men hva konemor sier dersom jeg er den som skal drille høl i bilen og dytte inn skruer av ukjent legering ift bilens forzinkede stållegering - i min verden skal det være lik kvalitet på bilens stål og skruene som første bud. Deretter skal hølene preppes med fungerende tettemasse, så det ikke vil lekke etter en tid. Sikaflex har vel fått sin etterfølger men da veit dere hvor i lendet jeg er mtp tetting etter at bilen er bora opp høl i 8)

Det eneste minus jeg ser med både gummilista og markise montert er at det tar noe mer luft og krever høyere dieselforbruk. Greit nok, bilen er nå nede i fornuftige mengder diesel pr mil, og selve markisa kan jo tas ned når man ikke skal bruke den. Men tilbake vil jo da festeskinnene som er skrudd fast i bilen stå og de gir da endel luftmotstand under kjøring.
Jeg antar det er "prisen for å ha luksusen montert" :D
Og det blir vel neppe så mye økt forbruk så man merker det, for alt jeg veit.

Med litt flaks er ting på plass i tide til Landstreffet i Tinn, så kryss fingra for ei villig kjærring & leverandører som ikke ferierer :D

ImagePlenty plass for montering av skinne/markise
Image18 kg fortelt, alt inklusive. Stas !
Har selvsagt en liten parafinovn (med veltesikring, min you!) som kosta meg kr. 509,- på døra, den ovnen yter på et forbruk på 0.7 liter pr. 17 timer hele 2.7 kW. Da skal det være ok å bo i forteltet utover høsten selv om regnet øser ned og litt trekk kommer inn i teltet. Kjøpte den på Seatronic i Moss, de er hurtige på leveringa !

Prinsippet om å legge ei pressenning under telt gjelder vel også for forteltet, og da tar det unna endel varmetap til bakken samt holder fukt nedenfra unna en stund. Når man i tillegg slenger på gulvmatter i sovealkoven tror jeg man kan gå i sokkene der :wink:
Presenning over telt & bil tror jeg er vanskelig med vippe/hevetaket fra Westfalia siden man ikke har noe å feste presenninga i, inntil en slik gummilist er på plass. Men den tar unna mye nedbør og man kan styre nedbøren unna duklen ved bakken slik at mindre fukt trenger inn i teltet nedenfra.

Jeg undersøker nå pris hos bl.a Truls Farner, TRUFA, og hans kontakter på Reimo samt andre.
Sum kommer hit når jeg har fått dem.
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Hei Yngve!

Artig å lese om reiseopplevelsene dine.

Ang merforbruk p.g.a. markise:
Jeg monterte en Omnistor-markise på min California etter noen år.
Var også spent på om forbruket ville stige, siden vi banker mange mil på motorveier på kontinentet hvert år.
Jeg fører nøye loggbok for hver ferietur, og forbruket var akkurat det samme (0,83 i snitt) som før markisa ble montert.
Vi marsjer som regel 120-130 km/t.

Så.........Don`t worry! ;-)

Markise er helt uvurderlig, bare sørg for å sikre den mot vind.
Den er operativ på et øyeblikk, noe som ikke akkurat kan sies om fortelt.
Vi hadde et fortelt i mange år, men etter å ha slept rundt på "Europa rundt" i flere år, solgte vi det.
Det ble for mye styr å rigge teltet opp og ned hver dag.

Nyere fortelt er sikkert enklere å ha med å gjøre enn vårt gamle Isabellatelt, men likevel.

Jeg hadde også både gummilist OG festebraketter til markisa.
Det måtte skjæres ut i gummilista for å få plass til brakettene, men trikset var å legge en kladd med Sikaflex i enden av lista mot
brakettene for å hindre at det dryppet vann på uønskede steder.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var behovsmelding for også Kakemonsterets EU-kontroll framsendt, ikke til samme Møllerenhet som Tyskerbrakkas melding ble sendt fram til.

Jeg veit ikke av noe spes på Kakemonsteret som skal gjøres før innlevering for å kutte kostnader - cruisecontrollern skal på, ellers er det ukjent land, detta.
Den er idag på Mobilitetsgarantien (2200km igjen til deadline) og jeg skal da ha den der etter PKK også, så jeg setter den først inn på service ifm den garantien og deretter får de kjøre PKK som avslutning på "anbudet" :wink:

Det eneste som står og slarker er at sentrallåsen ikke funker på skyvedøra, og jeg må åpne den etter at sentrallåsing av bilen er gjennomført og låse på manuellt vis. Husker jeg rekti er det et stag i skyvedøra som er skeivt og som må rettes opp før Møller finner på at det skal koste flæsk :roll:
Det staget skal jeg jaggu klare sjøl, mener jeg.

Hva prisen på selve servicen faller på aner jeg ikke, men jeg mener at skift av oljefilter og olje er ett av punktene, er jeg heldig byttes pluggene (hehe) men de slipper jaggu ta dieselfilter, vassause og reimer siden det er tatt allerede i sommer :D
Dermed er det reneste "omvendt-Lotto" for hva prisen tilslutt ender på, service ev oppfiksing & PKK :roll:

Som med Tyskerbrakka er siste frist for å sette inn bilen for PKK 310111, og jeg sikter på 1. september som "Hellig dato" for begge bilene, da har jeg på Kakemonsteret så lang tid framover den er EU-godkjent som overhodet mulig (to år og fem mnd) og jeg slipper stresse med det før rundt nyttår 2013 (for begge bilene) 8)
Skulle jeg ende opp med å selge den bilen etter Landstreffet, får de jo mer enn to år med bil før de nye eierne må konsentrere seg om å skru på den sjøl.

Da bilen hang på bukk i Stjørdal hos Møllers beste mann, nevnte han at det er tid for å ta klossene bak og i min verden kan det også være greit å ta bremseskivene samtidig. Da snakker vi pris, og om jeg får til å gjøre det sjøl (hei, Raymond, Glenn eller Jens) så blir det velstand i bilparken 8)

I en rent ideell verden skulle jeg spøtta i rundt femti laken på hver av bilene, da hadde Kakemonsteret vært 100% som jeg vil ha den - gummilist for montasje av fortelt samt markise på bil, to ekstrabatterier med skillerelé montert samt litt sånt småplukk som f.eks alufelger til sommerføret også.
Jaja, det som idag er sikkert er at det ikke blir gjort noe på bilen(e) idag, ihvertfall :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk et slags ok tilbud på Kakemonsteret, 350 for PKK (ok pris) og en total (foreløbig total, heter det vel) på kr. 6.525,79 for å få bilen på nye 30.000km Mobilitetsgaranti.

Det kan tenkes jeg feiger ut og handler inn f.eks bremseklosser bak til bilen, og leverer med til montering og det kan hende jeg forsøker montere disse sjøl. Konemor var mektig interessert i å vite sluttsummen her og det er det jo ingen som veit før de har slutta komme med nye ting bilen skal utbedres på, før den er fiks ferdig til levering 8)

Jeg får si til henne at det koster 20.000,- så har jeg litt å gå på :lol:
(Og kan bruke kapitalen på ekstrabatteri + skillerele, samt "diverse")

Spanande er det åkkesom. Vi holdt på å la Tyskerbrakka komme inn på ordningen med Mobilitetsgaranti ved to anledninger men droppa det fordi bilen kun ble brukt til ukependling på den tiden vi hadde Yotota Yarisen (2007 til 2009) men nybilen er det ingen spørsmål om skal være med - den skal ha Mobilitetsgarantien.

Fortsettelse følger når fortsettelse følger.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Åj...

Jeg slang inn en bestilling på deler jeg ikke trenger til Kakemonsteret... :lol:
Bilder kommer når montert :wink:

mvh,
Yngve S
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Ordrik mann, du, Yngve! Jeg datt ut etter noen lange innlegg som jeg prøve å komme meg gjennom.

Men til saken: det dieselforbruket ditt, begriper jeg ikke! Dette må ha med din kjørestil å gjøre. Jeg skal lære deg riktig stil, om du vil! Min Multivan gikk på under 0,6 fordelt på 3300 kilometer i sommer. Og jeg var ingen sinke! Men heller ingen råtass!

For øvrig synes jeg du burde kjøpt T4 som var i orden ved kjøp, og ikke være så fokusert på fargen (ikke bli forbanna nå, det er ikke meningen å terge deg, du vet jeg mener dette). Skal du kjøpe brukt bil, er ikke fargen det viktigste, men tilstanden!!!!!!! Ellers kan det fort bli dyrt!

Men du får den sikkert til og blir fornøyd etterhvert (kanskje det meste er ordnet nå?). Du må ha bruk noe jævlig mye penger på bilen nå?

Skal følge med her.

Lykke til!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Det forbruket har ikke med kjørestil å gjøre heller, der må være noe verkstedene ikke har funnet. Klarer ikke å presse gjennom over literen på min, som skjeldent er under 2,3 tonn og jeg har en aktiv kjørestil.
Thelax
-
-
Car: T4 Multivan Camping 2003
Phone: 94341238

Post by Thelax »

Hei.
Interresant tråd, da jeg selv er fersk eier av Multivan, og prøver å få så mye tips å ideer om disse bilene som mulig. Når det gjelder forbruk er heller ikke jeg i nærheten av å få den over literen, selv om jeg prøver... Å jeg gikk fra BMW med stor motor til Multivan, så kjørestilen er aktiv ja..
Hva er Multivanmafiaen?
Christian

2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100

Multivanmafiaen
Post Reply