Hjelp med sentrallås 97-mod caravelle, fjernstyring

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
henrikpalm

Hjelp med sentrallås 97-mod caravelle, fjernstyring

Post by henrikpalm »

Hei,
noen som er kjent med sentrallåssystemet til T4 her? Jeg ble tipset av en bruker på vacn om dette forumet :) Jeg skal innstallere kit for fjernstyrt sentrallås i en 97mod caravelle. Kopierer bare innlegget mitt inn her, håper det går greit!

Har tidligere montert i passat og audi. Audi er veldig greit, da det bare er å finne vakuumpumpa og ledninger som pumpa reagerer på, passat var litt knot, men gikk bra det og. Men nå skal jeg innstallere i min egen caravelle.

Den har elektronisk styrt sentrallås, ikke vakum. Jeg har funnet de to aktuelle ledningene som styrer sentrallåsen (gul og hvit), og det viser seg at når jeg låser eller låser opp, så vendes polariteten i de to ledningene. Dvs når bilen er låst så går det jord i ledning nr 1, og strøm i ledning nr 2. Når bilen er låst opp så er det omvendt.

På mitt ettermonteringssett så kan jeg velge enten positiv trigger, negative trigger, vakum trigger eller positive/negative trigger. Noe sier meg at jeg skal vlge positive/negative trigger, men når jeg prøver å koble på ledningene så ryker enten sikringa til sentr.lås i bilen, eller på låse/låse-opp ledningene som sitter på ettermonterings-settet mitt.

Det satt et gammelt alarmsystem der fra før av som er demontert og fjernet, da alarmen ikke fungerte og fjernkontrollen er mistet. Jeg finner ikke noe info om dette settet, men det er tydelig at det har fungert før. Det gamle settet var bare koblet med en ledning inn på hver av de to aktuelle ledningene til sentr.lås systemet.

Har noen gjort dette før, eller vet om caravelle 97mod deler samme sentr.lås system som andre modeller?

Setter stor pris på all hjelp!

mvh
Henrik
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=15958

Gjør slik som i beskrivelsen så skal det gå bra :)

Du trenger bare å bruke positiv trigger og koble låsesignalet til gul, og åpne til hvit. De fleste alarmer skal klare å styre sentrallåsen med nok ampere, hvis ikke så må du koble opp et par rele eller dobbelrele.
henrikpalm

Post by henrikpalm »

Er det så enkelt? Så mange takk for den infoen! Denne har jeg virkelig grubla over...
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Ja husker jeg dillet mye med det der. Koblet opp 4 rele for å lage reverserende krets fra + og - til - og +. Men det er faktisk så enkelt.
henrikpalm

Post by henrikpalm »

Gleder meg til å montere det nå! Er du å finne på saab forumet og, eller? Er egentlig der jeg "holder til", caravellen er moren min sin. Du får svare på PM eller noe om du vil, dette er vel off topic!
svbak
Car: T5 Multivan Highline 2011
Phone: 92647326

Re: Hjelp med sentrallås 97-mod caravelle, fjernstyring

Post by svbak »

Hei.

Strever med det samme jeg også..og skjønner ikke helt ut i fra den beskrivelsen på linken som det henvises til.

Jeg skal altså koble til låse- og åpne-ledningnene til bilens henholdsvis hvite og gule ledning. Men hva med styreenhetens gule og gul/svart ledning? Og skal den orange og orange ledning bare kuttes av?

Jeg fjernet først en gammel Defa-enhet..den var koblet til en gul/svart ledning i bilen (under rattet). Når jeg kobler til denne med styreenhetens gul/svarte ledning hører jeg en dunk bak i bilen. Er dette en vakumpumpe som sentrallåsen bruker?

Det finnes også en blå ledning (case står det på den)...skal denne brukes?
Synes bruksanvisingen var noe forvirrende, men det har vel noe med at jeg ikke vet hva slags system bilen har...

Setter stor pris hvis det er noen som kan komme med noen tips så fort som mulig :-)

Blinklysene fungerer som de skal når jeg låser og lukker.

Håper på svar
ojo
Car: T4 1997 2.4D

Post by ojo »

Har koblet til en Enforcer fjernstyring http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 til sentrallåsen nå. Får ikke lasta opp bruksanvisninga her som PDF, men mener jeg har koblet åpne/lukke-signalledningene korrekt (2 for lukking, 2 for åpning). De er koblet til sentrallåsledningene ved førersiden ved at org. ledninger er kuttet, og koblet via fjernstyringa.

Signalledningene gir 12,5Volt ved aktivisering, men likevel tuller sentrallåsen, spesielt ved åpning. Førerlåsen starter først, og så kommer passasjer- side- og bakdør halvsekundet etter...akkurat tidsnok til at førerdøra låser igjen...og så følger de andre etter. Dette kan skje et par ganger etter hverandre. Ved låsing går det bedre, men det virker som om førerdøra ikke låser helt igjen.. knappen blir av og til i "halvstilling".

Har spekulert mye... og brukt søkefunksjonen her. Ved bruk av nøkkelen går alle låsene helt greit. Men kan dette likevel ha sammenheng med slitasje i dørlåsen, ala denne; http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=22982

Kan det tenkes å bli bedre ved å trekke signalledningene bort til passasjerdøra istedet..?

På forhånd tusen takk for hjelp!
T4 2,4D lang -97
T4 2,4D lang kombi syncro -96
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

ojo wrote:Har koblet til en Enforcer fjernstyring http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 til sentrallåsen nå. Får ikke lasta opp bruksanvisninga her som PDF, men mener jeg har koblet åpne/lukke-signalledningene korrekt (2 for lukking, 2 for åpning). De er koblet til sentrallåsledningene ved førersiden ved at org. ledninger er kuttet, og koblet via fjernstyringa.

Signalledningene gir 12,5Volt ved aktivisering, men likevel tuller sentrallåsen, spesielt ved åpning. Førerlåsen starter først, og så kommer passasjer- side- og bakdør halvsekundet etter...akkurat tidsnok til at førerdøra låser igjen...og så følger de andre etter. Dette kan skje et par ganger etter hverandre. Ved låsing går det bedre, men det virker som om førerdøra ikke låser helt igjen.. knappen blir av og til i "halvstilling".

Har spekulert mye... og brukt søkefunksjonen her. Ved bruk av nøkkelen går alle låsene helt greit. Men kan dette likevel ha sammenheng med slitasje i dørlåsen, ala denne; http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=22982

Kan det tenkes å bli bedre ved å trekke signalledningene bort til passasjerdøra istedet..?

På forhånd tusen takk for hjelp!
Hvis dette ikke skjedde før du monterte fjernstyringa så kan det jo være at en av koblingene er dårlig eller at strømstyrken ut av enforcer enheten er veldig lav. Om den er det kan du montere opp to relé som går med direktestrøm fra batteriet og til de to sentrallåsledningene med styrestrøm fra enforcer modulen.
ojo

Post by ojo »

Det kan se ut til at du har rett, vw&saab.
Ville liksom ikke tro det selv, har jo Enforcer alarm på 97a, og der har det funket greit i 12 år nå. Har derfor hatt ute h/v dørlåser idag og sjekka fjær/rengjort de + sjekka ledningspølsa i pass.døra. Kobla av kontakten til sentrallåsmotoren i pass.døra, og da oppførte Enforcern seg greit :) Tok da for sikkerhets skyld og lånte en motor fra -97a, for å utelukke feil i motoren. Men det gjorde ingen forskjell.

Så da skjønner jeg ikke annet enn at det leveres for lite strøm. Som sagt funker jo sentrallåsen greit med nøkkel. Bruke vanlige rele av typen man bruker på 1000-meterne? Bruke 2 stk, et til åpne og et til lukkesignal... ja?
T4 2,4D lang -97
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Yes. Bare bruke åpne og lukkesignal som styrestrøm på hver av releene sammens med + fra batteriet og jord. Da bør det nok funke.
ojo

Post by ojo »

Heh.. gjorde et siste forsøk før rele-oppsett, og la åpnesignalet til passasjerdøra istedet (lukkesignalet er fortsatt på førerdøra). Og DA funka det, uten noe som helst tull. :D Vet ikke hvorfor/ hvordan, men hensikten er ihvertfall oppnådd. Da er det bare å legge ledninger pent og koble skikkelig sammen!
T4 2,4D lang -97
Post Reply