Ny på forum - Syncro campingbil

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
bjornas
-
-

Ny på forum - Syncro campingbil

Post by bjornas »

Hei, jeg er ny på forumet, så jeg ber om tilgivelse for at jeg evt spør om ting som er tatt opp hundrevis av ganger før...

Har forøkt å søke litt, men finner ikke helt svar på spørsmålet.

Jeg har (i likhet med mange andre forstår jeg) lyst på en Syncro campingbil. Denne kombinasjonen er ikke så vanlig, hverken i Norg eller Tyskland. Det jeg da vurderer, er å bygge om en syncro til campingbuss selv. Er det "lov til" selv å fjerne taket på en Syncro og så montere "høytak" deretter? Er dette "vanskelig" å få vellykket?

Hva er de mest typiske tingene jeg bør passe meg for ved kjøp av Syncro?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Du kan jo titte litt mer på denne, her er det montert westfalia tak på en syncro... http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=2423

Ellers er det sikkert mange som kan svare deg på ting ang. syncro, for det kan ikke jeg :D
Espen

Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

med syncro er det greit om det ikke er ulyder i drivverk, så skjekk dette, at kassa går fint i gir etc.. ta en test der du jekker opp et forhjul med medfølgende jekk, og dra hjulet rundt. Du skal da kunne dra hjulet veeeldig sakte rundt, da fungerer viskoen(som koster endel å reparere).

Skjekk også at sperrene fungerer smertefritt..

ellers er det jo de vanlige skjekkpunktene i bruktbilkjøp. er det 112hester skjekker du litt grundigere at toppene ikke lekker, og at motoren fungerer som den skal ellers.

Bygge campingtak var egentlig ganske morsom jobb, så lenge du har alle deler og ikke har 10 tommeltotter bør det være grei jobb.. bare å sende PM hvis det er noe du lurer på ang ombyggingen!
bjornas
-
-

Syncro

Post by bjornas »

Takker for gode svar allerede!

Burde kanskje presisere at jeg har mer lyst på et plasttak a la det som Bernd Jaeger har mange av på sin side. Noen som vet om det er komplisert å bygge på...?

Ellers er det mange gledesdrepere som mener at jeg heller burde skaffe meg en T4. Det tviler jeg på at jeg har råd til + at jeg synes T3 Syncro ser tøffere ut....

Men jeg er litt skeptisk til motorene i disse bilene.... Vet at det er mange som har skrevet om utskiftning til andre motorer --- men er hvilken motor er det enklest å skifte til? Og kan man f eks skifte til en seig traver som Volvo B230??? (Har to Volvo '86-modell; en med B230)?

Uansett, takk for et supert forum! Skal henge rundt her inntil kjøpet blir aktuelt...!
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

her har du et svensk firma som leverer sett til ombygging... har ikke noe kjennskap til passform/kvalitet på delene fra dem.

http://www.smt.nu/default.asp?Expand=2&Display=1
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Kanskje denne står fremdeles. Den har adaptersettet til volvo og jeg mener han hadde godkjenningspapirer. Mener det er settet det refererses til i forrige innlegg. Ta en telefon å sjekk:) http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Syncro

Post by narle »

bjornas wrote:Takker for gode svar allerede!

Burde kanskje presisere at jeg har mer lyst på et plasttak a la det som Bernd Jaeger har mange av på sin side. Noen som vet om det er komplisert å bygge på...?

Ellers er det mange gledesdrepere som mener at jeg heller burde skaffe meg en T4. Det tviler jeg på at jeg har råd til + at jeg synes T3 Syncro ser tøffere ut....

Men jeg er litt skeptisk til motorene i disse bilene.... Vet at det er mange som har skrevet om utskiftning til andre motorer --- men er hvilken motor er det enklest å skifte til? Og kan man f eks skifte til en seig traver som Volvo B230??? (Har to Volvo '86-modell; en med B230)?

Uansett, takk for et supert forum! Skal henge rundt her inntil kjøpet blir aktuelt...!
Har et plasttak til T3 liggende.Tlf.48272232
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekk også Trufa.no for tak og campingløsninger/detaljer etc. Ligger i Oslo.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

[quote="narleHar et plasttak til T3 liggende.Tlf.48272232[/quote]

Åssen ser det ut?!?
Tage Vedal

T3-fan
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

TaigAGreEn wrote:[quote="narleHar et plasttak til T3 liggende.Tlf.48272232
Åssen ser det ut?!?[/quote]Ligner Der Postmeister sitt.Foran så er vinkelen på taket likt frontruta,deretter går det i bue.Har ikke bilder nå.Kan sees på Toten.
sklepp
-
-

Post by sklepp »

bjornas wrote:Takker for gode svar allerede!

Brukeren "Tito" på forumet her har peil på volvo i T3!
1987 Westy Hightop
tilstad
-
-

Post by tilstad »

bjornas wrote: Ellers er det mange gledesdrepere som mener at jeg heller burde skaffe meg en T4. Det tviler jeg på at jeg har råd til + at jeg synes T3 Syncro ser tøffere ut....
Det er alltids noen tullinger som mener at nyere er bedre. Spør du dem hvorfor er som oftest svaret noe som at "Jo, nyere jo være bedre, for det er jo nyere..."

Sånne folk kan man jo anbefale å kjøpe en 80 talls firesylindret rustang kontra en gammel "elendig" 1969 shelby cobra 428 mustang, for den er jo nyere...

Nå er det ikke like stor forsjell på T3-T4 kontra mustang, men her kan jeg nevne noen som mange med meg er enige i:

T3 er langt tøffere.
T3 har bakhjulstrekk, og er morsom på vinteren, forhjulstrekk er for kjerringer, eller andre som ikke kan håndtere redskapen.
T3 har større lengde fra bak på forsetet til bakveggen en T4 kort utgave. Lang utgave har samme lengden inni, men er også vesentlig lenger utenpå.
T3 med 112i er noenlunde sprek, T4 med 2.4 diesel som det virker å være mest av, er overhodet ikke det.
T3 er akkurat kort nok til å gå som personbil på fergene. T4 har jeg hørt må betale dobbelt. Noen som kan bekrefte eller avkrefte? Kanskje det kun gjelder lang?

T3 er kun ca 12 centimeter lenger enn en golf, og er derfor svært enkel å lukeparkere, biltypen tatt i betraktning. T4?
T3 har vel etterhvert blitt bilen for de som liker den, mens T4 fremdeles for det meste er for folk som bare "må ha noe"

Ulempen med T3 er at den er eldre.Vanskeligere å finne en i like god stand som en nyere T4, men dette er jo litt selvsagt. Her på forumet er det flere som har T4, men som likevel setter i stand T3'er. Det må da fortelle noe om bilen?

Selv har jeg en bil til som kostet ca 30 ganger mer en min T3. Men T3'en gir definitivt mest gøy for pengene, og er den jeg bruker mest.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Absolutt enig med sistnevnte. Skiftet fra T4 2.4 diesel til T3 112i, og angrer ikke et sekund. Gadd ikke skru på T4'en, for vanskelig å komme til, og ingen glede av nye deler når jeg så på alt rust som måtte jages etter. 6 mnd. senere var samtlige behandlede steder like ille. Måtte ut med kr.15.000 for en ny girkasse på den. Solgte den for kr.25.000 og fant en T3 totalt uten rust for samme beløp. Har riktignok brukt noen lapper på forbedringer og oppgraderinger, men denne gangen er det GØY! Skiftet girkasse selv for kr.2.500 og har nye topper på lager! Noen har fortalt at hvis du finner en T3 uten rust, for så å behandle den mot rust og deretter bruker kr.60.000 på å skifte samtlige slitedeler, så har du ny bil. Ikke verst for kr.85.000 mot kr.300.000!
Forresten, jeg betalte aldri dobbelt for å ha med min gamle T4 på en ferge. I fergebrosjyren kan det se sånn ut, men når du møter på billettluka uten å ha booket på forhånd, så går det veldig greit i vanlig personbilklassen. Finnes ikke en ting på T4 som jeg savner på T3.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply