1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by solrikioo »

Lysten kommer nok tilbake! Du har virkelig gjort et godt stykke arbeid og inspirert mange med jobbingen din! For å ikke snakke om alle gode løsninger og ideer du har kommet med! :D

Lykke til! :D
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Baronen lar seg vel ikke stoppe av en nnoe fraværende motor? Jeg forstår det dithen at det er masse gromt som kan puttes i slik en bil! Hvem bedre til å gi det et forsøk en forumets egen MacGyver? :D

Jeg har forresten pusset ned hjulbuen på en av mine T3 og latt den stå i vær og vind i over en uke, hvor bart metall kun er dekket av to strøk Jotun Treolje Blank. Metallet er forsatt like blankt, og rusten er under overvåkning. Hittil er ikke et eneste rustkorn kommet til på stedet hvor JT dekker!
Hans Sæle
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

hansstef wrote: Hittil er ikke et eneste rustkorn kommet til på stedet hvor JT dekker!

Same same :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Takker for støtte :-) Jeg lover å komme knallhardt tilbake etter sommerferien, Baronen er ikke oppgitt, motor som både er vanntett og har oljetrykk må jo være mulig å få til :wink: Har et pakningsett til liggende, så originalmotoren skal få vannkappefiks ved første anledning.

Siden tiden rant ut, og Baronen fikk rødt kort før avreise, så ble det plan B: hvermansen-bil (riktignok ikke helt standard siden den er konvertert til LPG), med takboks og sykkelstativ, og gammel camping utrustning.

Image
old style campingutrustning.

Image
Stemningsrapport fra Kroatia. Ha en fortsatt god sommer.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Er hjemme igjen, måtte et ærend til Tønsberg, så jeg "løste" problemet med den intenst plagsomme oljetrykksvarslende bærtetuten: koblet begge ledningene til oljetrykksensorene til jord, og teipet oljetrykkslampa med en bit svart teip (har jo fra før oljetrykksmåler i dommerpanelet).
Bilen gikk som en klokke, absolutt ingen ulyder, mulig den hadde tålt turen til Kroatia??

I Tønsberg møtte en brun T3 camper (med hevetak) som vinket høflig og smilte, så møtte jeg en blå T4 med høyt tak i 80 sone, han ikke bare hilste men brukte hornet ivrig (noen her inne?), jeg rakk desverre ikke å hilse tibake, men lover å følge med når også møter T4`er.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Vel, sommerferien er snart over og det er på han igjen.
ImageImage
Denne gangen kappet jeg litt av siden på to muttere, slik at disse passet inn forbi flensen til motorblokka.

Image
Denne gangen uten kløtsj, slik at det ble god plass på gjengestengene. Støttet underkanten av plata på BT stativet med en trekloss.

Starter med vannkappebytte og topp-overhaling, i neste uke, nå er iallfall gammelmotoren i stativet (og denne motoren vet jeg 100% sikkert at ikke har noe problem med oljetrykket :D ).
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Er igang med motoren (den som lakk vann og hadde sipping av eksos inn i kjølevannet).
Brukte mye tid på eksosbolter, og å få toppen løs fra sylinderforingene, men det gikk tilslutt.

Image
Sprukket vannkappepakning.

Image
Topp nummer èn så faktisk ikke så værst ut.

ImageImageImageImage
Stedet hvor eksosen sippet forbi, vil ny toppakning fikse dette?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Må tenke litt på dette, enten finne en metode for å fikse toppakningsporet på egenhånd, eller sende den bort for sliping.
Last edited by HappyT3 on 13 Aug 2010, 09:42, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

vurdere rådelager samtidig nå, da du enda har især motorn.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ducce999s wrote:vurdere rådelager samtidig nå, da du enda har især motorn.
Skal vurdere det, denne motoren har iallefall oljetrykk i massevis, og ser ut til å ha vært overhalt for ikke så lenge siden, honespor i cylinderforinger og gul-lakkede topper på innsiden (vannkappe overflaten), så tror ikke det skal være noe problem, tror....

Uansett, tok av neste topp med foringer på plass, vill se hva som skjulte seg bak:
ImageImageImage
De innerste O-ringen kom hele ut på begge sider.

Så tok jeg toppen fra igår fram for behandling:
Image
La på et lag med sprit-tusj.

Så gikk jeg ned i kjelleren for å finne en tynn dobbelsidig teip, men jeg fant noe som jeg syntes kunne passe - "sandpapirteip" for å bruke i trappetrinn.

Image
Foringene kom altså ikke ut uten grunn, av en foring laget jeg "planslipevektøy" :wink: for topp-pakningsporet -> renset foringen med lynol og klipte til 8 biter med sandpapirteip som jeg limte på foringen.
Hadde egentlig tenkt å bruke tynn dobbelsidig teip og 600 papir (vannslipepapir), men trappeteipen var jammen et "turn key" produkt :wink:

Image
Så duppet jeg foringen i vann, satte toppen vannrett, puttet i foringen og dreide 5 runder uten å bruke makt kun vekten av foringen som belasting.

Image
Etter 5 runder kom svaret fra tusj testen -> en liten grop :?

ImageImage
Så tok jeg 10-runder av gangen på begge sider til jeg ble fornøyd. Vasket og skylte mellom hver runde. Begge sider ble slipt fordi det skulle bli symmetrisk, like mye for hver sylinder. Resultatet ble overaskende bra, så nesten profft ut, med tendenser "dreiespor" som er bra for tetting av toppen.

Deilig å ha noen fridager igjen etter ferien, holdt av til stell av Baronen.
Last edited by HappyT3 on 08 Aug 2010, 13:40, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jepp, da var det mere fremdrift.

Image
To topper klare, groper i vannkappeområdet renset og sparklet med stålplast (kjemisk metall - plastic padding).
Begge fikk også topp-pakningsområdet forfrisket -> honet opp med sylinderforingssandpapirteipverktøyet.

Det å få sylinderforingene inn igjen, forbi stemplene skapte mye bryderi (tok tid), men når jeg fant løsningen så gikk det greit.

Image
Fikk foringen over 1`ste og 2`ndre ring med fingrene, men den tredje (innerste) var "umulig" - løsningen ble å stripse sammen den innerste og så presse stripsen av (innover)med foringe. beklager dårlig bilde.

Ferdig med høyre topp, sitter på plass med ny vannkappepakning etc.

MEN, på venstre sider dukket det opp et mulig problem :? Det er olje på motoren og når jeg vipper den over på siden (toppen nedover), så renner det olje ut av to bakre ventiltrykkerene :?
Image
Dette er vel ikke normalt, ventiltrykkere som renner olje, her er det vel noen pakninger som må byttes ?????
Upps! Fant ut av det, de sitter jo ikke fast dro en av de ut med magnet, lekkasjen var falsk alarm :wink:
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Bra jobba.Teoretisk skal du vel planslipe toppen like mye som du slipte inn foringen for å få riktig press på foringen.Regner med at sylinderpakningen og vannkappepakningen plukker opp den lille forskjellen.Den stripsløsningen var fin.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Takk. Det blir ikke rare forskjellen, "honinga" tok veldig lite, det blir bare marginalt større trykk på vannkappepakningen og det anser jeg som bra :wink:

Men, nå fikk prosjektet seg en knekk i ordets rette forstand :oops: Var så lur at jeg tok av foringene på venstre side også for å få byttet de indre o-ringene. Og da jeg kjørte ut et stempel for å stripse indre ring så tok samme ring på det innerste stempelet tak i noe og det sa "knekk" :evil:

Image
Brukket stempelring, noen som har en på lager, eller vet noen som kan skaffe raskt over disk, please!
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

Hei du :D
Veldig bra og innspirerende tråd du har her på forumet. :D
Ang toppene til bilen din, så kjenner jeg til en i drammen som reparerer disse.
Han holdt på aktivt og reparerte dem når disse bilene gikk i "næring" for en del år tilbake.
Var i kontakt med ham når jeg kjøpte bilen min før jul. I tilfelle det skulle oppstå samme problem på min bil. Han legger på en eller annen slags "legering" på dem.. akkurat hva han gjør er jeg litt usikker på.
Send meg en sms eller ring meg, Så skal du få tlf nr av meg.

Hilsen
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Takk og takk :D
Toppene er under kontroll renset og sparklet med kjemisk metall, og toppakningsflatene er "planslipt". Men nå er det full stopp på grunn av brukket stempelring, eller oljefordelingsring, eller hva det nå enn heter, disse ringene er av sprøtt metall, tåler jo ingenting :wink:

Uansett, ser at http://www.wagenteile.com har stempelringsett til 65 Euro, eller 25 Euro for èn sylinder, mulig dette blir valget.
Baronen burde hatt Wagenteile logo siden disse karene har så langt vært hoff-leverandør.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har massevis av slike s.fjærer,men det tar jo tid å sende.Nye fjærer skulle du vel hatt uansett når det først er oppe?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

HappyT3 wrote:Takk. Det blir ikke rare forskjellen, "honinga" tok veldig lite, det blir bare marginalt større trykk på vannkappepakningen og det anser jeg som bra :wink:
Håper det blir bra. Det er ikke noe problem før det blir mindre press på pakningen mellom toppen og sylinderforingen. Da blåser du fort pakningen. Du skal nok ikke slipe så mye før det kan bli et problem.

Jeg har reparert slike skader et par ganger tidligere, på topper hvor det var tæret ganske dype groper i godset. Gjorde skikkelig godt reint og sparklet hullet med epoxylim. Det fungerte faktisk greit.
HappyT3 wrote: Brukket stempelring, noen som har en på lager, eller vet noen som kan skaffe raskt over disk, please!
Kanskje Larvik Motor kan skaffe raskt?

Jeg vil ikke anbefale brukte stempelringer fra en annen motor. Men hvis det er et alternativ så har jeg en DJ-motor liggende mer eller mindre i deler. Jeg har ikke helt oversikt over denne. Den lå spredt rundt i en bil jeg kjøpte på rot, og ligger der fortsatt. Men det skulle ikke forundre meg om det finnes en og annen stempelring der. Motoren skal nok bygges opp igjen på sikt, men det blir nok i tilfelle med nye ringer. Jeg blir nok ikke mye hjemme de nærmeste dagene, men ta kontakt hvis det er interessant.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Takk til alle, har ringt Larvik motor, de skal sjekke hva de kan skaffe av ringsett x 4, til hvilken pris.

Det er som sagt den tredje ringen som brakk (oljeringen), en fjærbelastet ring med slisser i av sprøtt metall.

Image
Bit av ringen, slisser synlig.

Image
Fjæra synlig der hvor den avbrekte biten mangler (innerst).

PÅ 2,1 wbx har denne 3,5mm bredde.
(for opplysning så har denne ringen 4mm bredde på 1,9 WBX).
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jippy,
kjørte innom Unneberg bil og de hadde stempelringsett på lager, 645 kroner.
Og, Ducce, ja, jeg kjøpte rådelagersett (125 kroner).
Image
Oljeringen i dette settet er tre-delte (nede til høyre på bildet), og skal være vanskeligere å knekke :wink:

Jeg liker liksom å gjøre raske jobber, kjapt og effektivet, men her ble det litt i raskeste laget... Ut å skru igjen, denne gangen må jeg grave meg dypere inn i motoren for å bytte råder, går dette bra :?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Da er de to fremste stemplene ute.

Image
Måtte lage et, i ordets rette forstand, et hjemmesnekret verktøy for å få ut krysspinnene :wink:

Image
Uten stempler på begge sider skal det i teorien skal det nå være mulig å bytte lagerskålene.

Jeg kvier meg litt, tar nå middagspause, tror jeg begynner i morgen tidlig -> utvilt og konsentrert :wink:
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

hhusk å sjekke aksial "slarken" i vevaksel også, og skifte simringer på begge sider. Da har du en helt tipp topp motor når du er ferdig.

http://www.bostig.com/files/bostonbob&b ... nstall.wmv
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ducce999s wrote:hhusk å sjekke aksial "slarken" i vevaksel også, og skifte simringer på begge sider. Da har du en helt tipp topp motor når du er ferdig.

http://www.bostig.com/files/bostonbob&b ... nstall.wmv
Takk, takk, hvor mye slark er godkjent, tror jeg har ca 1 mm slark fram og tilbake, er det innenfor spec?
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

hmm, husker ikke han nevnte noe på viedoen men det er vel US mål hva nå det er. Skal se om jeg finner noe i "papirene" mine.

Sikkert noen av di "gamle" som vet :)

Edit: fant det :)

0,15mm

Image

Image
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ducce999s wrote:Edit: fant det :)
0,15mm
Takker og bukker, jeg finleste Haynes og der står det faktisk også:
Crankshaft endfloat:
New: 0,07 to 0,13mm
Wear limit: 0,15mm

Har ikke målt men det kjennes ut som 1mm på min, en smule i overkant, her må det skimses.

Første lagerskålsett er av, skal sette på nytt, men her lurer jeg fælt på moment.
I Haynes står det
Connecting rod big-end cap nuts:
Rigid bolts: 45 nm
Stretch bolts: 30nm + 180 grader

Hvordan vet jeg om jeg har rigid eller strech bolts????
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

hvis jeg skjønner dette korrekt så skal du bruke 30+180grader og du skal skifte boltene da din er en -86 modell

Image
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply