Tilleggsvarmer med ur?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Mariusgti
Car: T4 2.5TDI 02 mod

Tilleggsvarmer med ur?

Post by Mariusgti »

Hei. Jeg har en tilleggsvarmer med ur type eber dieselvarmer på min transporter 02 mod. Har ikke hatt bilen så lenge så har ikke fått brukt denne før, men hadde vært fint på vinteren. men det er ikke noe liv i denne, displayet inni bilen til tilleggsvarmeren er helt svart. prøvd å trykke på alle knappene, men ikke noe liv. Sjekket alle sikringer inne i bilen. selv om det er kanskje for varmt ute til at den skal virke så burde det vel være liv i displayet?
(02 VW TRANSPORTER 2.5 TDI)
(88 VW GOLF GTI 16V)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Tilleggsvarmer med ur?

Post by Rudeboy »

Skal være strøm til displayet selv om det hadde vært 40 grader ute, ja. Noko er på ferde.

Sjekk eber sine hjemmesider, det kan tenkes det ligger ute endel info og tips om denslags.
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Det finnes en del typer ur til eber. Litt avhengig av hvor nytt det er.

Image

Image

Image

Har du en av disse?

Du sier du ikke har hatt bilen lenge.
Har den fungert i det hele tatt etter at du kjøpte den?
Om ja,kan det være at forrige eier har fjernet sikringen?

Sett gjerne bosted i signaturen.
Det kan jo være at noen bor i nærheten av deg og kan hjelpe deg.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Mariusgti

Post by Mariusgti »

oddvarr wrote:Det finnes en del typer ur til eber. Litt avhengig av hvor nytt det er.

Image

Image

Image

Har du en av disse?

Du sier du ikke har hatt bilen lenge.
Har den fungert i det hele tatt etter at du kjøpte den?
Om ja,kan det være at forrige eier har fjernet sikringen?

Sett gjerne bosted i signaturen.
Det kan jo være at noen bor i nærheten av deg og kan hjelpe deg.

Den har ikke virket i mitt eie ihvertfall. er ingen av di på bildene, men ligner mest på bilde nr 2. hvor skal evt sikring sitte hvis denne er fjernet? Bor i Vikersund 30 min fra Drammen.
(88 VW GOLF GTI 16V)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Denne da?
Image

Sjekk her og http://www.google.no/images?q=ebersp%C3 ... 80&bih=641
Evt ta bilde av den og legg ut her.

Ang sikringen, er det noe usikkert.
Dette er ikke montert originalt i Tyskland når bilen var ny.

En annen her på forumet har en 15 A sikring på nederste rekke, nr 2 fra venstre.

Har du spurt tidligere eier om dette?
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Da har du kanskje dette uret:
Image
Ble levert på de første tillegsetten fra VW.

Dette uret har tre ledninger, rød +12v , brun -jord og gul +12v, signal til eber. Når der er spenning på gul ledning så skal varmeren gå. For og sjekke varmer så kan du prøve og sette spenning på gul kabel (+12v).

Sjekk også om der er strøm inn på uret rød og brun.

Sikring som gir strøm til uret sitter på ledning inn på styring (rød 2,5 kvadrat), styring sitter vanligvis i/omkring batteri kasse, sort boks ca 70x30x30mm med flere kabler ut i fra. Strøm til denne kan være hentet fra batteri (evt inne i bilen). Har sett flere løsninger...
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Da har du kanskje dette uret:
Image
Ble levert på de første tillegsetten fra VW.

Dette uret har tre ledninger, rød +12v , brun -jord og gul +12v, signal til eber. Når der er spenning på gul ledning så skal varmeren gå. For og sjekke varmer så kan du prøve og sette spenning på gul kabel (+12v).

Sjekk også om der er strøm inn på uret rød og brun.

Sikring som gir strøm til uret sitter på ledning inn på styring (rød 2,5 kvadrat), styring sitter vanligvis i/omkring batteri kasse, sort boks ca 70x30x30mm med flere kabler ut i fra. Strøm til denne kan være hentet fra batteri (evt inne i bilen). Har sett flere løsninger...

Image
Det er denne jeg har ja. okei, da skal jeg måle litt å se etter sikringer. så den sikringen kan sitte hvor som helst? Kan sikringen sitte ved varmeren i motorrom? Spurte tidligere eier om varmeren, men han hadde gitt opp, han hadde heller aldri hatt liv i den. den bør jo være grei, bilen har jo kun gått 120 000km.
(88 VW GOLF GTI 16V)
Torle
-
-

Post by Torle »

Et annet tips for og se om varmeren virker, finn kontakten som sitter på varmeren, 30cm lang ledning, koble vekk ur kabelen, ta ut temp føler som sitter på høyre side oppunder støtfanger, kortslutt ledningen, (her passer en mini stift sikring). Så lenge motor temp er under 85 grader så skal nå varmeren starte når bilen går.

Har i en del tilfeller vert ute for at parkerings-styringen har vert defekt.
Tor-Ole Olsnes
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

hei .
dra til et bilelektrofirma som kan eber og be dem og montere denne 1. klokka (den store ) med ekstra ledning til egendiagnose .
klokka kjøper du på ebay for en liten penger .
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Takk får flotte tips. har fått sjekka litt. sikring til varmer er ok, strøm er det og. Men fant to feil.

Feil nr 1: Skrudde opp styrenheten til varmer å møter svidd lukt å brente punkter på kort.

Image
Image
Image

Regner med dette er en av grunnene til at det ikke er noe liv i ur/varmeren min.

Feil nr 2: fulgte den tykke ledingen fra styreenhet som jeg tror er til vifte(kupevifte) å fant denne ukoblet under vifte å varmepanelet inne i bilen. Skal denne være koblet til kupevifta? Isåfall hvor? Hva kan være grunnen til at den ikke er koblet til/koblet ut?

Image
(88 VW GOLF GTI 16V)
Torle
-
-

Post by Torle »

Yepp, Sort/violett skal inn på sort-gul inn på viftebryter, sort skal inn på sort-gul på sikring siden.

Ut fra bildene av styringen er nok denne koblet ut for at viften ikke har fungert. Ny styring er en dyr affære tror den kostet ca 3000,- sist jeg sjekket.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har prøvd men med to eller tre vanlige 30-87-87a rele, så vil en kunne lage en kobling som fungere.
Tor-Ole Olsnes
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Yepp, Sort/violett skal inn på sort-gul inn på viftebryter, sort skal inn på sort-gul på sikring siden.

Ut fra bildene av styringen er nok denne koblet ut for at viften ikke har fungert. Ny styring er en dyr affære tror den kostet ca 3000,- sist jeg sjekket.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har prøvd men med to eller tre vanlige 30-87-87a rele, så vil en kunne lage en kobling som fungere.

Ok, men hvor skal den siste ledningen, er tre stk der? vifta virker nå ihvertfall. kjøper ikke ny styrenhet, blir isåfall å finne en brukt. det enkleste er vel å få tak i en styrenhet å prøve, håpe det blir liv i ur å varmer?
(88 VW GOLF GTI 16V)
Torle
-
-

Post by Torle »

Den siste sort/rød skal bare brukes når du har atomatisk klimaanlegg jeg regnet ikke med at du har det!
Tor-Ole Olsnes
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Den siste sort/rød skal bare brukes når du har atomatisk klimaanlegg jeg regnet ikke med at du har det!
aha, ok. nei det har du rett i. har ikke det..
(88 VW GOLF GTI 16V)
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Da har jeg fått liv i varmeren min. Fikk tak i ny styreenhet til varmer, brukt. Å jammen ble det liv i både ur å varmer. Testet den litt her om dagen å den brant så fint atte. Så nå kan jeg trygt gå vinteren i møte..
(88 VW GOLF GTI 16V)
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Har ett par spørsmål ang eber varmeren. Har aldri hatt dette før.

Saken er den at varmer starter når jeg starter bilen å kjører (såkalt kjørevarmer) men jeg har jo ur og, har prøvd å starte denne via uret uten motor i gang, å da starter kupevifta og vannpumpen og viften til varmeren starter i 3 sekunder for så og slå seg av, men kupevifta og vannpumpa fortsetter å gå. Har "jumpet" tempsensor på høyre side under frontfanger men ingen forskjell. hva kan være problemet?

På forhånd takk..
(88 VW GOLF GTI 16V)
Torle
-
-

Post by Torle »

Den første viftestarten er bare en del av egen diagnose, synes og huske at den kjørere/starter i følgende sekvens vifte - gløding - diselpumpe (tenning) - vifte starter og girer opp etter hvert som brenner blir varm. Dette kan fort ta ett minutt eller to!
Tor-Ole Olsnes
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Den første viftestarten er bare en del av egen diagnose, synes og huske at den kjørere/starter i følgende sekvens vifte - gløding - diselpumpe (tenning) - vifte starter og girer opp etter hvert som brenner blir varm. Dette kan fort ta ett minutt eller to!

Ja, det kan nok stemme. Har prøvd å la den stå en stund (Ca 10 min) etter at varmer vifta stopper og, men skjer ingenting. Men kupevifte og vannpumpe går. hmm?
(88 VW GOLF GTI 16V)
Torle
-
-

Post by Torle »

Kan virke som der er flere defekte deler, jeg ville tatt en diagnose, evt kan der være dårlig kontakt eller batteri som ikke leverer 10,5 volt på varmeren? Har du ikke diagnose utstyr tilgjengelig og batteri tingen virker så kan en prøve med og bytte glødeplugg. Uansett så er delene så dyre at å bytte noe annet en glødeplugg er gambling med dårlige ods...
Tor-Ole Olsnes
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Kan virke som der er flere defekte deler, jeg ville tatt en diagnose, evt kan der være dårlig kontakt eller batteri som ikke leverer 10,5 volt på varmeren? Har du ikke diagnose utstyr tilgjengelig og batteri tingen virker så kan en prøve med og bytte glødeplugg. Uansett så er delene så dyre at å bytte noe annet en glødeplugg er gambling med dårlige ods...

Tror nok ikke det er gåen glødeplugg eller noe defekt ved varmeren. denne tenner å går fint når motor er i gang. er kun hvis motor er slått av problemet oppstår.
(88 VW GOLF GTI 16V)
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Torle wrote:Et annet tips for og se om varmeren virker, finn kontakten som sitter på varmeren, 30cm lang ledning, koble vekk ur kabelen, ta ut temp føler som sitter på høyre side oppunder støtfanger, kortslutt ledningen, (her passer en mini stift sikring). Så lenge motor temp er under 85 grader så skal nå varmeren starte når bilen går.

Har i en del tilfeller vert ute for at parkerings-styringen har vert defekt.
Har fortsatt plunder med at varmeren min ikke går hvis jeg bruker uret. Kan det være som du sier at parkerings-styringen er defekt? hvor sitter denne? inne i uret?
(88 VW GOLF GTI 16V)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Spekulerer på om min autostart på Eberen er gåen også, men med grei bruksanvisning her og ikke noe krøll ellers mtp oppstart av kald motor er det greit å vente til det blir noe varmere utendørs før jeg ser på detta :wink:
Mariusgti

Post by Mariusgti »

Noen som veit?
(88 VW GOLF GTI 16V)
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

den sitter ved motor styreenhet. du se ,følg kableme fra ebern da finner du den .
r den
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Bjørn1

Post by Bjørn1 »

det er ikke alltid at min starter heller, kjører kun den selvsjekken og så går sirkulasjonspumpe uten at varmeren brenner. min teori er da at det har vært lav spenning på batteriet, eller at jeg har hatt for lite diesel på tanken. men jeg har som sagt ikke verifisert det på annen måte en å fylle diesel, og da starter den neste morgen. men har jo da også kjørt en tur å fått ladet batteri litt. hvis jeg har under halv tank må jeg kinne litt ekstra for at motoren skal starte, så hvis eber henter diesel fra samme rør så er det jo mulig den oppfatter null diesel og derfor avbryter..
Bjørn Lien
`02 2,5tdi 102hk lang transporter
Post Reply