Transporter 1990 Going stronger

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Uniquee
Car: T3 1990

Transporter 1990 Going stronger

Post by Uniquee »

Hej! :D

Jag är en svensk placerad i Oslo och har tagit med mig min skönhet hit. Jag har haft den i 3 år cirka men har på dem åren bara kört en 500 mil med honom. Bert är hans namn, vilket är adopterat från de förra ägarna. Under min ägo har den tyvärr i stort sett stått förutom några tripper uppöver nord Sverige därav de 500 milen. Han går som en klocka, har aldrig haft några problem med att få den framåt och efter en hel vinter stående har han alltid startat igång på första försöket. Där kom det första problemet, nu startar han inte efter jag har kopplat in stereo och högtalare. Startar dæremot klockrent når man ruller igång han og inga problem med kørningen. Bilen har gått fina 116000 :)

Jag är inget bilgeni, men jag kopplar lätt ihop A till B och så vidare.. och, JAG VILL LÄRA MIG MER. Jag vill att denna skönhet ska få ett långt liv då jag gärna brummar nedöver europa någon vacker sommar.

Så, jag bestämde mig för att nu jävlar ska han få sig kärlek och omsorg, så jag startade igång och börja fixa och dona och kom snabbt fram till att det här kommer jag behöva hjälp med, därav hittade jag detta underbara forum. Det första jag funderar över är vad saker och ting är, och hur ni tycker den ser ut, rost och allt sådant som har börjat bita på Bert. Jag tänkte jag börjar med att lägga ut lite bilder först, vilket kommer kort härefter detta inlägg. Länge leve VWbus.no.
Last edited by Uniquee on 19 Aug 2010, 12:15, edited 3 times in total.
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Re: Transporter 1990 Going stronger

Post by Husern »

Hei du.
Velkommen til forumet. Her kan du søke opp og finne svar på "alt" som du lurer på ang bilen din. :D
Gleder meg til og se bilder av bilen :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Velkommen :D
Tage Vedal

T3-fan
Uniquee

Post by Uniquee »

Tack Husern och TaigAGreEn, känns toppen att vara här :lol:

Jag har mestadels tagit bilder på Bert underifrån nu och runtomkring på rost och sådant, och mina funderingar är vad ser dåligt ut, bra ut, vad det möjligen är KRIS-situation med?

Tack Husern, känns toppen att vara här :lol:

Jag har mestadels tagit bilder på Bert underifrån nu och runtomkring på rost och sådant, och mina funderingar är vad ser dåligt ut, bra ut, vad det möjligen är KRIS-situation med?

Mitten under, ett otäckt hål.
Image

Detta känns kanske inte så bra?
Image

ImageImageImageImageImageImageImage

Inne från sidodörren. Detta är lite av en gåta för mig. Det är en extra platta här och underifrån är det hål som ser väldigt handmade gjort, jag kommer med bilder på det snart.
Image

Inuti
Image

Blöt under passagerar mattan och förar mattan. Hmm, vart vart är mitt lekage.
ImageImageImageImageImageImage

Golvet inne efter att ha tagit ut matta plus matta
Image

Rost inne efter långväggen längst ned
Image

Spolarvätska? Detta hade jag ett helvete med att finna för mattan plus grönna mattan var i princip fastklistrad över den.
Image

Vad kan detta vara?
Image

Bakhjul
Image

Vad är detta och vad har den för funktion?
Image

Vad är detta och vad har den för funktion?
Image

Sne motorbild
Image

ImageImageImageImageImageImage
Last edited by Uniquee on 18 Aug 2010, 21:36, edited 1 time in total.
Uniquee

Post by Uniquee »

Detta är Bert för tre sommrar sedan, så vissa rostpartier och sådan har kommit till, men annars tycker jag han är så himla vacker :roll:

ImageImageImage
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hei, Uniquee!

Kabelen du har på bilde 21, er nok bare en ubrukt kabel i "kabelharvan". Det er flere slike som ligger klar til diverse.

Den tvinnede kopper-kabelen på bilde 23, som er festet til fremre girkasse-festet er en jordingskabel. OG den må være hel..

Den "burken" på bilde 24 er bensinfilter for innsprøytnings-motor. (innsprutning).

Du frågar vad folk tycks?

Veel.. :? (min åsikt..)

Det e en del rost på din bil. Anbefaler at du tar loss alla trädplattor, så at du ser hur läget är.

Inte for at va elak, men man kommer til ett punkt där man änten fixar till alt..

Eller så beholder man det som funkar, och skaffar en annan bil.

Din bensinvarmare....mycket rost. Men dom här fins begagnat..

Ditt underräde...en del rost vid skarvar etc, men lite arbete här så blir det bra.

Bak på din bil, e plåten bak ljuddämparen...slut.
Samma sak med skärmarna bak. (iaf. den på v-sida)

Fukt under mattan kommer oftast av ett av två eller bägge.
Läckage vid vindrutan..(rostig ram), eller läckage i varmregister. (inn- och utgang e på høgersidan.) Mao vatten på golvet på pass-sidan. Luktar det glykol...är det blått (rödt) vatten? Kylvätska.

Det går at få bra bil av det här!! :)

Lycka till!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Uniquee

Post by Uniquee »

Tack Bugman för ett utförligt svar :)

Bensinvärmare, dvs Eberspächern? På vilken bild ser du denna? :roll:

Angående rost bak på bilen, hålen och sån, och skärmarna, syftar du på vid hjulen då? Är det ingenting man kan ordna, slipa och ersätta.. Med slut menar du alltså att man måste ha nytt?

Apropå det blöta på golvet så luktar det inte glykol, det luktar mest bara sunkigt och äckligt mögel.. Vad min näsa kan lukta är det vatten. Om det skulle ha varit rostig ram vid vindrutan, hade inte vattnet runnit uppifrån och ned da? For sa vitt jeg kan se så er vattnet placerat till nedre delarna av mattorna, inte uppöver mot vindrutan.

Elak är du inte, det är toppen med ett ärligt och bra svar av någon som kan. Min tanke var att ordna det här eftersom jag fick bilen, tänkte att slänga bort en sån här bil vore dumt.. dvs om det inte är helt kört då, vilket jag förstår det inte är enlig dig, mycket jobb, men inte omöjligt när det går :)
Uniquee

Post by Uniquee »

Att tillägga är mitt första arbete med den här bilen bensintanken, för den läcker på mitten och det är ett helvete att tanka halvtank när man kör en lite längre sträcka :shock:
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Uniquee, titta i børjan av din post.

Ebern e bild 1 & 2.

Du måste (självklart) inte få tag på helt nye bitar.
Men för utseendes skuld, så kan du kapa ur en annan bil.

Eller du kapar bort det som e kexigt, och fixar til det som du tycker/vil at det ska va.. med lite andra plåtbitar.

Under så kan du sandblåsa, slipa bort det meste med en sliptrissa eller en roterande stålbørste eller nogot liknande.
Så lite rostätare, roststabilisator, sink-grunn, tätt lack...body-schutz...tills du er nöjd.

(Går det bra att läsa norsk? Bilsport har varit min källa til min kvasi-svensk.. Men om det går bra, så ..skriver jag på norsk. Så får du heller fråga vad man menar/ ting betyder..OK?)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mfall
-
-
Car: t3td
Phone: 4766-8151

Post by Mfall »

Hei!
Med god tolmodighet kan det da bli europa tur på denna en dag...
Trur nok jeg ville hatt sandblåsings-utstyr/sveiseapparat etc iallefall ja,
Lykke til iallefall :)
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
Uniquee

Post by Uniquee »

Bugman wrote:Bugman,

Allright, takker! Jeg vill selvklart den ska se pen ut, men om jeg gør det från en annan kaross eller med nya plåtar er ett gott spørsmål, det får jag se hvordan jeg gør :)

Sandblåsa, er det enkelt att få tak på noen som gjør dette? Og hvordan fungerar det egentlig? Jeg har lit pejling på vad som skjer, men vad er det som krævs for at faktisk gjøre det?

Supert med rost tips Bugman, det trengs :)

Det går helt fint med norsk, ikke noe problem i det heltatt. Jeg får kjempe videre med min svorsk så kan du skriva på norsk :D
Mfall wrote:Mfall
Europa skulle den utan problem gå runt nu skulle jeg tru, med sjælva motorn også videre har jeg aldrig opplevt noe problemer, men jeg vill førlænga livslængden på skønheten min..

Takker for du tar deg tid :D

Det er ikke tilfeldigvis noen i Oslo området/nærliggande områden som muligen har lit mer utrustning en det jeg har? Jeg er dessværre veldigt begrensad på detta og hyr gjerne in meg noenstans med både plass og muligen lit hjelp :)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Hej och välkommen, kul med flera svenskar :mrgreen: eller hva sier dere gutter og jenter ......... :lol:

Är detta en gammal postbil eller vägverksbil? Tänker på den gula original färgen?

Ja du har en del jobb att göra för at rädda den men inte värre än att det ordnar sig. Fokusera på skarvarna mellan plåtarna och alla balkar först. Ytrost säkras kortsiktig vid att pensla på rostätare och täcka till med Jotun Träolja (japp sök på forumet så ser du vad det kan brukas till :mrgreen: )

Behöver du hjälp eller plats osv så skall jag alltid kunna ordna det ca 8 mil söder om Oslo

Är också stor risk för att jag har en del plåt liggande som du kan byta ut med om det er behov.

NB mitt første og truligens siste svenske innlegg :lol: :lol:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

er ikke fargen for klar gul? Ligne mer på tysk post enn svensk. Og det sies at alle svenske postbiler går rett i pressa. Og er ikke alle levert med ratt på høyre side?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Uniquee

Post by Uniquee »

ducce999s wrote: Hehe, takker ducce! :D:D

Jag vet faktiskt inte vad den har blivit brukt for innen, dem som hade den innen jeg visste ikke heller, men enligt papper och dylikt er den faktisk blå på utsidan og det kan man se æven på sidan der det er tre långa riper at det er blåfærg som kommit fram. Så misstænker det ikke er en postbil. Hade vægverket også gule biler?

Okey okey, det høres bra ut, rost ska jeg vel nok kunne ta meg an på egen hånd håper jeg, har pirket lit på det med far min førr, om inte annat så lær man vel seg :D

Hvordan er det med rost på rør og deler, som tex cylinder for startmotorn? Er det en tickande bomb tils den faktisk sier bye bye? Vilket jeg misstenker den sagt nå då jeg får rulla igång den.

Jotun Treolje, sådana magiska medel liker vi! :mrgreen:

Toppen at du erbjuder deg at muligen hjelpe med plats og lit liggande plåt vore ikke helt feil det heller! 8 mil brummar Bert på uten problem :D

Jeg ska på feire nå neste uke men det er høgst mulig at jeg faktiskt kontakter deg! :mrgreen:

Syns du gjorde ett perfekt førsøk med svenskan! :wink:
Uniquee

Post by Uniquee »

Apropå färgen så skrapade jag idag på et allrede skadat liten område och, voila! Den er gul i orginal färg :)

Den tidigare brun golvplattan har försvunnit, och såhär såg det ut under.. Handmade, det er sikkert.. Noen som känner igjen mönster? Muligens suttit kjökken utrustning?
ImageImageImage

Skruvade loss gaspedalen som satt fruktansvärt dåligt, skruvarna hade i stortsett rostat av. Ska ordna upp det där lilla missödet.
Image

Intressant liten tag i bilen som jag faktiskt ikke tenkt alldeles for mye på, men det her tyder i vartfall at det varit en offentlig bil, vägverket? Det sitter to magnetbrickor under som det står "Varning högspänning", vilket jag inte har en aning om det är orginal från inredningen, men om sådan är det sannolikt en bil som haft elektrisk utrustning.
Image

Bara Bert.
Image
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Uniquee wrote:Syns du gjorde ett perfekt førsøk med svenskan! :wink:
[/quote]

:lol: :lol: perfekt forsøk, bare et bevis på at en hvert her for lenge :mrgreen:

Ta og kontakte disse og spør om historien ut fra produksjonsnr, jeg trur du kan få frem artig informasjon da.

http://www.karossan.se/
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Uniquee

Post by Uniquee »

ducce999s wrote:
:lol: :lol: perfekt forsøk, bare et bevis på at en hvert her for lenge :mrgreen:

Ta og kontakte disse og spør om historien ut fra produksjonsnr, jeg trur du kan få frem artig informasjon da.

http://www.karossan.se/
Haha :lol: finns ingenting som är för länge :lol:

Skickade faktiskt iväg ett mail till dom för en stund sen, så ska bli morsomt og se hvis de har noe information om vad det varit for noe :mrgreen:
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Uniquee wrote:Skickade faktiskt iväg ett mail till dom för en stund sen, så ska bli morsomt og se hvis de har noe information om vad det varit for noe :mrgreen:

supert da vil du kunne få et nytt mål med bilen, dvs back to basic :wink:
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply