Bytte av kanal under fører dør

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
-
-
Car: T4 - 2002

Bytte av kanal under fører dør

Post by #66 »

Kjørte en vinter uten skvettlapp, noe som var dumt for nå er fremre delen av kanalen kjeks.

Har sveise app og tenkte å kjøpe veng under dør kanal biten og bytte.
Er det noen som har gjort det samme? Erfaringinger?
Eller er det noen i Sandvika-Asker- Drammens område som gjør denne jobben?

Må har bilen istand, må ikke bli hengt ut av T4-Talibanen her på forumet :D
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
-
-

Re: Bytte av kanal under fører dør

Post by #66 »

62 som har tittet innom og ingen som har fikset en kanal???
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud

452000 Km...
Smyg
Car: T4 2001 Syncro

Post by Smyg »

sikkert mange som er i samme situasjon. Blant annet meg selv. Kanskje noen som blir interessert om de kan ta 2 biler :wink:
Stig Pedersen
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Bytte kanal er rett frem. Kjøp byttedel og punksveisfres. Vinkelsliper er et must, luftverktøy et pluss. Sveisetenger behøves også.
Legg byttedelen opp mot kanalen, merk av og kapp i vei (forsiktig). Sikkert rust på baksiden, så ekstra plate trengs også.
Lapp sammen underlaget, tilpass kanalstykke, bor hull til punktsveiser, klem fast og sveis i vei. :D

Har gjort det mange ganger, bruker et par dager på en kanal, bestandig mye mer enn yttersiden som må fikses. Møkka jobb som jeg ugjerne gjør :twisted:
MS

Skrotnisse ;-)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Holder det med punktsveis, greit nok at jeg aner omlag 10 cm mellom hvert punkt her og der ellers i f.eks plateverket på Tyskerbrakka men ville det ikke vært en tanke å etterpå gå over og "lukke" sømmen ?

Aner egentlig lite om plåtsveis, har ikke sveisa siden 1989 men lærer mer enn gjerne (sveisekurs, anyone ) :roll:
-
-

Post by #66 »

Takk for svar Mike. Regnet med at det var slik. Har sveist litt før. Få samle opp litt deler og utstyr.

Hadde vært fint om noen hadde en bilde serie på dette
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud

452000 Km...
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Rudeboy wrote:Holder det med punktsveis, greit nok at jeg aner omlag 10 cm mellom hvert punkt her og der ellers i f.eks plateverket på Tyskerbrakka men ville det ikke vært en tanke å etterpå gå over og "lukke" sømmen ?

Aner egentlig lite om plåtsveis, har ikke sveisa siden 1989 men lærer mer enn gjerne (sveisekurs, anyone ) :roll:

Lukke sømmen, vel jeg antar at det er en grunn til at de ikke gjør det. Kan være produksjonskostnader eller annet. Vet at skjøter helsveises i enkelte tilfeller for å gi større styrke i karosseriet, men da snakker vi om racing.
Min grunn for å ikke gjøre det er at det er vanskelig å sveise opp ned, vil ta lengre tid, gi mer etterarbeid (sliping av sveis) og det skulle søren ikke forundre meg om en tulling fra tilsynet kunne finne på å nekte godkjenning dersom det ble oppdaget. :wink:
MS

Skrotnisse ;-)
Post Reply