Det kan være bryteren. Hvis feilen kommer og går, eller det bare er ett av de lavere trimma som kutter, så ligger det nok der. Men hvis alle de lavere trinna plutselig kutter og vifta bare går på full hastighet så kan det være formotstanden. Eller ikke selve motstanden, men en liten temperatursikring som sitter på motstandspakka. Den ryker på 184 grader celsius. Strømmen til full hastighet går direkte fra bryteren til vifta, så den går ikke gjennom temperatursikringen. Denne temperatursikringen ser slik ut:

.
Fant den i denne nettbutikken etter litt kjapp googling:
http://uk.farnell.com/thermodisc/g4a011 ... /dp/476614. Jeg har hørt at disse skal være ganske vanlige i vaskemaskiner og sånt. Den ser ut til å være klemt fast i formotstanden. Eller kanskje punktsveiset? Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få skiftet denne. Hvis du prøver å lodde den på plass så er jeg redd den blir varmet opp til over 184 grader før du får smeltet loddetinnet.
Noen ganger har jeg bare loddet inn en ledning forbi temperatursikringen. Da går vifta igjen, men det er vel en litt skummel løsning. Temperatursikringen ryker fordi formotstanden blir for varm, og det å fjerne denne kan i verste fall føre til brann!
Som Rune sier så ryker denne ofte fordi vifta går for tregt rundt, så 100%-løsningen er å skifte både vifte og formotstand. Men det hadde vært interessant å prøve å få tak i en slik sikring og prøve å lodde den på plass. Kanskje det går hvis man kjøler ned sikringen med ei våt fille? Med litt smøring av lager på vifta så kan det kanskje bli en billig reparasjon som holder en stund.